Listing 1 - 10 of 171 << page
of 18
>>
Sort by

Book
James Ensor, leven en werk : oeuvrecatalogus van de schilderijen
Author:
ISBN: 9789061538820 Year: 2009 Publisher: Brussel Mercatorfonds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Jane Scott / Wilson William / Judas Iskariot : libretti.
Author:
ISBN: 9789490732004 9490732001 Year: 2010 Publisher: Koekelare Devriendt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Recuerdos de Don Quijote
Author:
ISBN: 9789490732035 9490732036 Year: 2011 Publisher: Koekelare, Belgium : Devriendt,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Het moment gevolgd door Witgoed en Confetti
Author:
ISBN: 9080168866 Year: 2003 Publisher: Koekelare Devriendt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
James Ensor : chronique de sa vie, 1860-1949
Author:
ISBN: 9789462302570 946230257X Year: 2020 Publisher: Bruxelles : Fonds Mercator,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ce livre, articulé comme une biographie, et basé sur des extraits de lettres inédites, fera découvrir la vie insolite de l’artiste ainsi que ses plus grands chefs-d’œuvre.


Book
James Ensor : kroniek van zijn leven 1860-1949
Author:
ISBN: 9789462302501 9462302502 Year: 2020 Publisher: Brussel Mercatorfonds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

James Ensor (1860-1949) is zonder twijfel één van de meest complexe en veelzijdige kunstenaars uit de tweede helft van de negentiende eeuw. Zonder meester of leerlingen, heeft hij in totale onafhankelijkheid en los van de toen gangbare kunststromingen picturale bakens verzet en de grenzen van de visuele kunsten afgetast. Toen hij als twintigjarige zijn eerste meesterwerken schilderde vierde het impressionisme hoogtij in Europa. Samen met Van Gogh, Gauguin en Munch, werkte James Ensor aan een totale nieuwe visie die zijn weerga niet kende binnen de moderne kunst aan het einde van de negentiende eeuw. Los van het impressionisme, het symbolisme en het neo-impressionisme ontwikkelde hij een persoonlijke stijl en een originele beeldentaal. De elementen die hij uit totaal verschillende inspiratiebronnen heeft geput wist hij om te vormen tot zijn eigen beeldentaal. Als er één moderne kunstenaar is die we zonder veel nadenken associëren met maskers en geraamten dan is het zonder twijfel de Oostendse schilder. Niemand voor hem heeft het carnavalsmasker en het geraamte zo grondig geschilderd, gebruikt en uitgebuit. Het werd uiteindelijk zijn embleem. Maar James Ensor is meer dan de 'schilder van maskers en geraamten'. Zijn oeuvre is omvangrijk en gediversifieerd. Hij heeft stillevens, portretten, landschappen, karikaturen, fantastische en religieuze scènes getekend, geëtst en geschilderd. De satirische, politieke, religieuze en historische thema's zijn legio. Hij vond zijn inspiratie zowel in de Bijbel, als in historische geschriften, in erudiete naslagwerken als in populaire tijdschriften. Maar uiteindelijk waren het vooral zijn eigen fantasmen die zijn beeldentaal zouden bepalen.


Book
James Ensor : the Entry of Christ into Brussels in 1889
Author:
ISBN: 9789053254660 9053254668 Year: 2020 Publisher: Antwerpen Petraco-Pandora

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

During 1889, Belgian artist James Ensor (1860-1949) painted a monumental canvas that would be his magnum opus: 'The Entry of Christ into Brussels in 1889'. The work is one of the most complex paintings ever painted. It is only forty years after its completion that the monumental canvas was first publicly exhibited at the James Ensor retrospective at the Brussels Palais des Beaux-Arts in 1929. Needless to say, therefore, that the exhibiting of Ensor's work in 1929 was for many a revelation. Until then it had been seen and was known only to a limited group of visitors and insiders. Between 1889 and 1929, a veritable revolution had taken place in the visual arts. Before and during World War I, Fauvism, Cubism, Futurism, Expressionism, and Dadaism all came into being. Few explanations can accommodate the full daring and frenzy of such a painting which chaotic composition and barbaric style seem revolutionary, and look far beyond the early twentieth century. Since the purchase of the work in 1987 by the J. Paul Getty Museum (Los Angeles), The Entry has acquired cult status. No other work depicts the notion of belgitude so aptly as 'The Entry of Christ into Brussels in 1889', and yet the painting can in the first place be regarded as a somewhat quirky but striking representation of Ensor's vision of humanity.

Listing 1 - 10 of 171 << page
of 18
>>
Sort by