Narrow your search
Listing 1 - 10 of 37 << page
of 4
>>
Sort by

Dissertation
Tussen verliezen en opnieuw beginnen : Een belevingsonderzoek naar eenzaamheid en afhankelijkheid bij niet-begeleide buitenlandse minderjarigen
Author:
Year: 2014 Publisher: Campus Sociale School Heverlee UC Leuven-Limburg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Niet-begeleide buitenlandse minderjarigen (NBBM) kampen veelal met sterkere gevoelens van eenzaamheid en afhankelijkheid dan hun Belgische leeftijdsgenoten. Deze versterkte gevoelens van eenzaamheid en afhankelijkheid kunnen het psychologisch welzijn van NBBM ondermijnen. De belangrijkste onderzoeksvraag van deze scriptie is hoe gevoelens van afhankelijkheid en eenzaamheid bij NBBM geworteld zijn in hun status als vluchteling, adolescent en niet-begeleide. Deze onderzoeksvraag werd onderzocht in een belevingsonderzoek bij NBBM van Minor N’dako & Juna vzw. Het belevingsonderzoek bestond uit een thematische tekst analyse van gesprekken. Uit de thematische tekst analyse bleek dat de beleving van eenzaamheid en afhankelijkheid van NBBM voor een stuk geworteld is in het vluchteling-zijn, het adolescent-zijn en het niet-begeleid-zijn. Zo waren cultuurverschil en het verlies van de culturele identiteit belangrijke thema’s in de beleving van eenzaamheid. De ervaring van afhankelijkheid bleek o.a. verbonden te zijn met een gebrek aan vaardigheden die nodig zijn om te functioneren in het gastland. Aansluitend worden versterkende methodieken uit de presentiebeoefening, de directieve therapie en de procestheorie van Ausloos (2011) besproken.

Keywords


Book
Veerkracht in beweging : dynamieken van vluchtelingengezinnen versterken
Authors: --- ---
ISBN: 9789044136791 Year: 2019 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gezinnen op de vlucht hebben veel achtergelaten om een veiliger bestaan op te zoeken. Hun verlieservaringen dragen ze mee, over grenzen heen. In het land van aankomst wachten weer nieuwe uitdagingen. Ingrijpende gebeurtenissen, en toch reageren deze gezinnen vaak heel dynamisch en veerkrachtig.In dit boek gaan we op zoek naar wat een divers-sensitieve invulling van veerkrachtig handelen kan zijn, met oog voor de persoonlijke, relationele en contextuele dynamieken in en rond het gezin. Dit laat ons toe om veerkracht te erkennen, ook in situaties waar we dit voordien niet zagen, en deze te ondersteunen op een manier die betekenisvol wordt over culturen heen. Via diepte-interviews vertellen ouders en kinderen van asielzoekende en vluchtelingengezinnen van Afghaanse, Syrische en Iraakse origine, zelf hun verhaal. We krijgen inzicht in hun kwetsbaarheid. We zien welke veerkrachtige acties echt doorwegen in het leven van gezinnen op de vlucht.Ook hulpverleners uit opvangcentra, het welzijnswerk of het onderwijs, komen aan het woord. Vanuit de ontmoeting tussen deze verschillende perspectieven schetst dit boek hoe professionals en vrijwilligers de dynamieken en krachten van gezinnen kunnen (h)erkennen, valideren en versterken. Een basiswerk voor al wie met vluchtelingen werkt, van praktijk tot beleid.Bron: http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044136791


Dissertation
Tussen verliezen en opnieuw beginnen : een belevingsonderzoek naar eenzaamheid en afhankelijkheid bij niet-begeleide buitenlandse minderjarigen
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Heverlee Sociale School Heverlee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Wat asielzoekers en opvangmedewerkers delen : parallelle belevingen en overlevingsstrategieën van bewoners en opvangmedewerkers in een genormaliseerde crisismodus
Authors: --- ---
ISBN: 9789067842532 Year: 2024 Publisher: Leuven KUL

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Opvangcentra voor asielzoekers bevinden zich in de marge van de maatschappij, in oudereen vaak weinig kindvriendelijke infrastructuren die oorspronkelijk andere bestemmingenhadden. Asielzoekers leven er in een ‘tussenruimte’ op het vlak van statuut,levensomstandigheden en maatschappelijke positie. De opvangsector functioneert al jarenin een ‘genormaliseerde crisismodus’, waarbij te trage doorlooptijden samengaan met eenstructureel tekort aan opvangplaatsen. In overbevolkte en onderbestafte opvangcentraverdwijnt het belang van kind- en gezinsvriendelijkheid naar de achtergrond.Op basis van diepte-interviews in negen verschillende opvangcentra met ouders (58),kinderen (38), opvangmedewerkers (38) en experten uit belendende sectoren (15)analyseerden we hoe gezinnen met kinderen het gezinsleven in een collectiefopvangcentrum ervaren (Fournier et al, 2022). Hoe proberen opvangmedewerkers indergelijke tussenruimtes met en voor deze gezinnen een gezinsleven te waarborgen enkinderrechten te vrijwaren?Sociaal werkers die werken in de centra en gezinnen die er wonen hebben meer gemeendan we denken. De interviews tonen parallelle processen en isomorfisme, waarbijmedewerkers gelijkaardige relationele strategieën hanteren als de gezinnen die zebegeleiden. Ook opvangmedewerkers ervaren centra als een tussenruimte gekenmerktdoor onzekerheid en tekort. Omgaan met de dagelijkse onzekerheid neemt de energie wegvan langetermijnvisie en -projecten. Opvangmedewerkers (en directie) vinden in dedagelijkse crisis en overlevingsmodus niet de tijd en ruimte om te investeren in de toekomstvan het centrum, zowel qua infrastructuur als wat interne processen betreft.Elk op hun manier leven bewoners en medewerkers in een soort van overlevingsmodus.Evenzeer vertonen ouders en opvangmedewerkers gelijkaardige veerkrachtstrategieën(Van Acker et al., 2022), die op hun beurt elkaar kunnen beïnvloeden en versterken.In deze paper analyseren we hoe sociaal werkers in ‘precaire’ residentiële settings zichmoeten verhouden tot het onrecht waarmee ze dagelijks te maken krijgen en waarvan zedeel uitmaken. Het roept vragen op omtrent parallelle processen en isomorfisme, over derol die sociaal werkers daarin spelen en de nood voor meer aandacht hiervoor in intervisieen supervisie.

Keywords


Book
Gezinnen na migratie : hulpverlening en gezinsbeleid in een superdiverse samenleving
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044138801 Year: 2022 Publisher: Antwerpen Garant Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De migratie van de voorbije eeuw maakt onze samenleving vandaag superdivers. Dat zie je ook in gezinnen. Steeds meer kinderen groeien op in gezinnen waar een of beide ouders een migratieachtergrond hebben. Steeds meer gezinnen leven over grenzen heen, als deel van transnationale families.De oorlog in Oekraïne en de nieuwe vluchtelingencrisis zet op korte termijn de vraag naar opvang hoog op de agenda. Maar wat morgen? Aan welke begeleiding hebben vluchtelingengezinnen nood? En ruimer, hoe gaan we om met de groeiende diversiteit?Die superdiversiteit weerspiegelt zich nog onvoldoende in het gezinsbeleid. Een zogenaamde universele aanpak houdt onvoldoende rekening met de diversiteit van gezinnen of gezinsleden. Beleidsmakers doen zo niet altijd recht aan de specifieke noden van gezinnen. Het migratie- en asielbeleid zet het recht op een gezinsleven voor migranten en erkende vluchtelingen onder druk. Hulpverleners zijn zoekende hoe ze divers-sensitief kunnen werken op maat van gezinnen.In dit boek brengen we wetenschappers en praktijkmensen samen die werken met en over gezinnen met een migratieachtergrond, met bijzondere aandacht voor vluchtelingengezinnen. Samen onderzoeken we hoe hulpverlening en gezinsbeleid beter kunnen inspelen op de groeiende superdiversiteit van gezinnen in België, zodat alle gezinnen hun recht op een volwaardig gezinsleven kunnen waarmaken.

Keywords

Diversiteit --- Gezinsbeleid --- Hulpverlening --- 2206 --- migratie --- gezin --- perhe --- familie --- famille --- семейство --- породица --- perekond --- familia --- teaghlach --- família --- Familie --- familje --- familja --- obitelj --- család --- семејство --- family --- famiglia --- familj --- rodina --- οικογένεια --- rodzina --- šeima --- ģimene --- družina --- klein gezin --- kernefamilie --- nukleáris család --- rodina s nezaopatřenými dětmi --- jadro rodiny --- ydinperhe --- ambiente familiare --- pamatģimene --- фамилија --- milieu familial --- családi élet --- семејно опкружување --- ambito familiare --- šeimos aplinka --- perekeskkond --- потесно семејство --- kärnfamilj --- perheympäristö --- Angehörige --- tuumperekond --- családmag --- familje bërthamore --- medio familiar --- rodinné prostředí --- mjedisi i familjes --- malá rodina --- familia nuclear --- gezinsmilieu --- family environment --- οικογενειακός πυρήνας --- famiglia nucleare --- ambiente familiar --- familjemiljö --- családi környezet --- οικογενειακό περιβάλλον --- rodinné prostredie --- pagrindinė šeima --- Familienangehörige --- nukleārā ģimene --- familiekreds --- gezinskern --- família nuclear --- mediu familial --- családtag --- nuclear family --- tėvai ir vaikai --- nukleární rodina --- orientační rodina --- famille nucléaire --- Wanderung --- migração --- migrace --- migracija --- migration --- migracja --- migrācija --- migráció --- migrație --- migrazione --- imirce --- migración --- migratsioon --- migrazzjoni --- siirtolaisuus --- migrácia --- миграция --- μετανάστευση --- миграција --- migracion --- graad van migratie --- přesídlení --- migrationstakt --- Wanderungsbewegung --- ρυθμός μετανάστευσης --- migracijos ritmas --- rata migrației --- international migration --- míra migrace --- migratiebeweging --- migrationstal --- ritmi i migracionit --- διεθνής μετανάστευση --- nevratná migrace --- taux de migration --- fenomeno migratorio --- rythme de migration --- ποσοστό μετανάστευσης --- rate of migration --- tasso di migrazione --- vnější migrace --- siirtolaisuuden määrä --- vandring --- migrationsrate --- tasa de migración --- Abwanderung --- migrācijas intensitāte --- seljenje stanovništva --- migrációs ráta --- раселување --- ritmo di migrazione --- migratiecijfer --- miera migrácie --- rhythm of migration --- taxa migratória --- преселба --- migrazione internazionale --- migratsioonimäär --- rytmus migrace --- Wanderungsrhythmus --- mobilitási arány --- rytmus migrácie --- migracijos koeficientas --- Mobilitätsziffer --- ritmo migratório --- стапка на миграција --- Zuwanderung --- shkallë e migracionit --- kilnojimasis --- dočasná migrace --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Migration. Refugees --- migranten --- vluchtelingen --- gezinssociologie --- racisme --- multiculturele samenleving --- interculturele hulpverlening --- culturele diversiteit --- gezinspedagogiek --- Diversiteit. --- Gezinsbeleid. --- Hulpverlening. --- 668.1 Migrantenbeleid --- 668.8 Vluchtelingen --- 664.1 Gezin --- books --- #SBIB:316.356.2H4230 --- #SBIB:316.8H16 --- #SBIB:39A6 --- #SBIB:316.356.2H5530 --- Gezinsproblematieken: gezinnen van migranten: algemeen --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- Gezinsbeleid: maatregelen: kinderbijslag, gezinshulp, kinderopvang e.a --- Migrantenbeleid --- Migrantenproblematiek --- Migratie --- Gezin --- Transnationaliteit --- Vluchteling --- Vluchtelingenbeleid --- Diversiteitsbeleid --- Asielbeleid --- Meertaligheid --- Meertalig kind --- Racisme --- Superdiversiteit --- Transnationaal gezin --- Ouderschap --- Parentificatie --- Verbindend werken --- Sociology of culture --- Community organization --- Belgium --- Race --- Family reunification --- Assistance --- Migration --- Asylum --- Refugees --- Policy


Book
Kind zijn in een asielcentrum : kansen versterken voor gezinnen na de vlucht
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789463799188 Year: 2022 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gezinnen met kinderen vormen een belangrijke en bijzondere groep in de asielopvang. Meer dan vier op de tien van de bewoners in de Belgische opvangcentra zijn gezinnen. Bijna één op de drie bewoners is minderjarig. Velen maakten voor hun aankomst bedreigende situaties mee, sommigen ook tijdens hun verblijf in de opvangcentra. Opvangstructuren moeten kind- en gezinsvriendelijker worden, om deze kinderen en jongeren maximale ontwikkelingskansen te geven. Kind-en gezinsvriendelijke asielcentra zijn plaatsen waar kinderen zich veilig voelen, in hun gezin en in het centrum, én waar hun kansen tot ontplooiing en ontwikkeling maximaal zijn. Dat is vandaag nog té weinig het geval. Hoe ervaren kinderen en gezinnen de huidige opvangcentra? Hoe vervullen ouders hun rol met de beperkingen die er zijn? Waarmee worstelen medewerkers? En vooral: hoe maak je werk van kind- en gezinsvriendelijke opvangcentra? Dit boek laat de stem horen van kinderen, ouders en opvangmedewerkers, op basis van onderzoek in asielcentra. Het reikt concrete tips aan om de dagelijkse werking te verbeteren en doet aanbevelingen voor een meer kind- en gezinsgericht opvangbeleid. Zodat kinderen op de vlucht in de eerste plaats kinderen kunnen zijn, met maximale kansen voor hun toekomst.https://shop.acco.be/nl-be/items/9789463799188/Kind-zijn-in-een-asielcentrum


Object
Wortelen in nieuwe aarde : vertelkaarten over vertrekken en aankomen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789082120257 Year: 2019 Publisher: Schaarbeek Odisee Kenniscentrum Gezinswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoort bij boek "Veerkracht in beweging". https://www.arteveldehogeschool.be/mediatheken/live/ws/catalogus/172396Om de stem van kinderen volop tot zijn recht te laten komen, ontwikkelden Claire Wiewauters en Kaat Van Acker het verteldoosje 'Wortelen in nieuwe aarde. Vertelkaarten over vertrekken en aankomen'. Zij vonden hiervoor inspiratie in de methodiek 'The tree of life', ontwikkeld binnen het narratieve gedachtegoed. 'Wortelen in nieuwe aarde' is opgebouwd uit 30 prachtige vertelkaarten, gemaakt door illustratrice Marie Van Praag en geproduceerd in samenwerking met Studio Sesam vzw. De kaarten vertellen het verhaal van een boom die vertrekt uit het land waar hij opgroeit, onderweg is en moet wortelen in nieuwe aarde. Het doosje helpt om in gesprek te gaan met kinderen en jongeren over de ervaringen voor, tijdens en na de vlucht. De methodiek is in de eerste plaats ontwikkeld voor kinderen en jongeren met een vluchtervaring maar kan bij uitbreiding gebruikt worden voor kinderen en jongeren na migratie in brede zin en/of bij andere ingrijpende (gezins)transities. Het vertelspel kan ingezet worden in context van opvang, onderwijs, hulpverlening en therapie.Bron: http://www.kcgezinswetenschappen.be/nl/nieuws/wortelen-in-nieuwe-aarde-vertelkaarten


Book
Kind zijn in een asielcentrum : Kansen versterken voor gezinnen na de vlucht
Authors: --- --- ---
ISBN: 9463799184 Year: 2022 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Wat is de impact van het gebruik van sociale media op het welzijn van jongeren tussen 12 en 15 jaar?
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Brussel Odisee. Studiegebied Sociaal-Agogisch Werk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Hoe kunnen leerkrachten en leerlingenbegeleiders jongeren met een migratieachtergrond helpen om zich beter te voelen in het huidig p olitiek en maatschappelijk klimaat?
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Tijdens en na de nationale verkiezingen 2019 is er heel wat gezegd over de vluchtelingen en de mensen met een migratieachtergrond. Doordat Brussel een superdiverse stad is geworden, waar de rechtse partijen niet zo sterk aanwezig zijn, denken velen dat het politiek en maatschappelijk klimaat in Vlaanderen/België geen invloed heeft op de Brusselse jongeren met een migratieachtergrond. De plaats waar ik stage gelopen heb, is het atheneum GO! For Business. Een school gelegen in Sint-Jans-Molenbeek. Volgens de directie, mevrouw Allaert, telt deze school meer dan 95% leerlingen met een migratieachtergrond. De culturen die we op school het meest zien, zijn de Marokkaanse, de Turkse en de Pakistaanse cultuur. De Belgische politiek geeft de jongeren met een migratieachtergrond meer en meer het gevoel dat zij hier niet thuis horen en versterkt het “wij en zij” gevoel. In de inleiding van mijn eindwerk ga ik in op het politiek en maatschappelijk klimaat rond migratie. Hierbij bespreek ik de geschiedenis rond de migratie en het politiek klimaat van vroeger en dat van vandaag. Ik bespreek ook de definities van integratie en identiteit die een belangrijke link hebben met mijn onderzoeksvraag. Voor het praktijkgedeelte van mijn bachelorproef heb ik gebruik gemaakt van zowel kwalitatief (interviews) als kwantitatief (vragenlijsten) onderzoek omdat ik zoveel mogelijk informatie wou verkrijgen van de leerlingen, de leerkrachten en de leerlingenbegeleiders. Maar ook om zoveel mogelijk antwoorden te verkrijgen van de betrokkenen op de probleemstelling. In deze bachelor proef ga ik in op de gevoelens van de leerlingen in het Nederlandstalig onderwijs te Brussel en hoe het schoolteam (de leerkrachten en leerlingenbegeleiders) de leerlingen kunnen helpen om zich beter te voelen. Ik heb voor dit onderwerp gekozen omwille van mijn eigen ervaringen en gevoelens als Belgisch meisje met Marokkaanse roots, maar ook omwille van de ervaringen die ik heb meegemaakt als stagiaire leerlingenbegeleider. Ik heb tijdens het uitschrijven van mijn eindwerk kunnen vaststellen dat de jongeren niet al te veel interesse hechten aan de politiek, maar dat een groot aantal leerlingen wel op de hoogte zijn van de uitslag van de verkiezingen. De leerlingen van het atheneum GO! for Business voelen zich daardoor ook snel aangesproken. Hierbij spelen de leerkrachten en leerlingenbegeleiders een cruciale rol. Deze komen dagelijks in contact met de leerlingen en moeten ervoor zorgen dat de leerlingen zich op school veilig, goed en niet gediscrimineerd voelen. Leerlingenbegeleiders komen pas in actie op aanvraag van de leerkrachten, leerlingen en/of ouders. Dit is de reden waarom ik het belangrijk vond om zowel de leerkrachten als de leerlingenbegeleiders bij mijn studie te betrekken, aangezien zij het meest in contact komen met de leerlingen. In mijn onderzoek wou ik beide partijen betrekken om zo te weten te komen hoe zij het huidige politiek en maatschappelijk klimaat ervaren. Maar ook om te weten te komen hoe zij deze problematiek zouden aanpakken. Door deel te nemen aan mijn eindwerk voelen beide partijen zich gehoord en geef ik een duidelijk signaal dat dit alleen maar aangepakt kan worden door samen te werken. Het feit dat de leerlingen enkele sleutelfiguren hebben waarbij ze terecht kunnen, is voor hen geruststellend. Maar toch is er nood aan meer diversiteit in het onderwijs om hier voor te zorgen. De meerwaarde van mijn bachelorproef is dat ik vanuit de rechtstreeks bet

Keywords

Listing 1 - 10 of 37 << page
of 4
>>
Sort by