Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
613.3 --- stage --- verpleegkunde --- verpleegkundige opleiding --- Beroep en opleiding --- Nursing --- evaluatie (onderwijs) --- stagebegeleiding --- stages --- leerdoelstellingen --- verpleegkundig beroep --- verpleegkunde - beroep en opleiding
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Maladies --- Nursing --- Psychologie --- Verpleegkunde --- Ziekten
Choose an application
Waarom val ik over een Marokkaan als ik in de avonddienst mijn ronde doe? Waarom ligt deze man op zijn knieën op een handdoek? Waarom weigert de Islamiet op een gegeven moment medicijnen in te nemen en waarom kan hij soms het rectaal temperatuur opnemen weigeren? Vragen die gesteld kunnen worden door iedereen die in de gezondheidszorg met buitenlanders, met Turken en Marokkanen met name, te maken krijgt. Het zijn maar enkele vragen van de vele. Waarom zeggen deze mensen altijd 'ja' en doen ze toch nooit wat je ze zegt? Waarom mogen Arabische en Turkse meisjes niet alleen de straat op? Waarom weigeren die mannen bij de bevalling van hun eigen vrouwen te zijn? Het zijn maar enkele vragen, enkele van de vele die bij ons op kunnen komen wanneer wij in de verpleegsituatie met buitenlanders en hun gezin in aanraking komen. Vragen die, met vele andere, in dit boek "De buitenlander": ons een zorg aan de orde worden gesteld. De verpleegkundige hulpverlening begint met het kennen van de persoon die om hulp en zorg komt vragen. Daarom beginnen de bijdragen aan dit boekje alle met een min of meer uitgebreide kennismaking. Wie is de patiënt, wie is de zorgvrager? Het antwoord wordt overwegend vanuit twee invalshoeken gegeven: hij is landverhuizer en hij is aanhanger van de Islamitische godsdienst. Als derde aspect kan worden aangevoerd dat veel buitenlanders, in hun gedrag bij ziekte en op zoek naar gezondheid, soms nauwe verwantschap vertonen met de 'traditionele leefgemeenschap'. In zekere zin hebben zij dit gemeenschappelijk met alle zieken.Vervolgens wordt vanuit verpleegkundige optiek een handelwijze bepaald. De bijdragen aan dit boekje, die alle oorspronkelijk geschreven waren als werkstuk bij het afronden van een studie, belichten elk een afzonderlijk aspect van de verpleegkundige zorgverlening aan buitenlanders. Gezamenlijk geven zij een beeld van de vragen waarvoor de verpleegkundige, in relatie met de buitenlander, zich gesteld kan zien en van antwoorden die op die vragen mogelijk zijn. Het kennis maken, waarmee de verpleegkundige hulpverlening begint, heeft ook betrekking op het kennen van zichzelf. Wie zijn wij als zorgverleners?
Nursing --- Verpleegkunde --- #SBIB:39A6 --- #SBIB:39A72 --- allochtonen --- gezondheidszorg --- migratie --- verpleegkunde --- 328.7 --- migrantenproblematiek --- transculturele verpleegkunde --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- Etnografie: Europa --- Allochtone groepen --- 613 --- allochtonen (gez) --- sociale problemen (gez)
Choose an application
Theorievorming in de verpleging is van betrekkelijk recente datum. Nadat in 1859 Florence Nightingale haar ideeën had geformuleerd over de aard van het verplegen - over wat het is en wat het niet is -, heeft het tot het midden van onze eeuw geduurd voordat opnieuw auteurs het verplegen als een samenhangend systeem beschreven. Sinds de vijftiger en vooral de zestiger jaren probeert men in steeds toenemende mate het verplegen te benoemen in modellen en theorieën. Peplau, Johnson, Rogers, Orlando, King, Orem, Roy, Neuman en Leininger behoren, met enige anderen, tot de eerste generatie 'nurse-theorists'. In Nederland verscheen amper twee decennia geleden de eerste publicatie over 'een model voor de verpleging'. Sindsdien manifesteert de verpleging in ons taalgebied zich onder verschillende namen: integrale verpleging, integratieve verpleegkunde, integrerende verpleegkunde, humanistische verpleging, holistische verpleging, antropologische en antroposofische verpleegkunde, verplegen. Volgens 'het Profiel', het Chakra-model, het Didactisch model, volgens de zelfzorg-theorie, de bestaanszorg-theorie. De theorievorming in de Nederlandse verpleging - die overigens hoort bij het proces van verwetenschappelijking van de discipline - blijkt bij nauwkeurige bestudering niet te herleiden te zijn tot enkele grote gedachtenstromingen. Integendeel, de bronnen van inspiratie blijken talrijk en divers. De visies op verplegen en de aanzetten tot theorieën en modellen vormen denkrichtingen die zich snel of minder snel ontwikkelen, stromingen die zich soms vertakken, soms lijken samen te vloeien. De verpleging in Nederland lijkt, wat aanzetten tot theorievorming betreft, op een onoverzichtelijk delta-gebied. De delta van de Nederlandse verpleging tracht dit onoverzichtelijke gebied in kaart te brengen.
Nursing --- Verpleegkunde --- verpleegkunde --- Nederland --- verpleegkundige theorieën --- integrerende verpleegkunde --- antropologische verpleegkunde --- antroposofische verpleegkunde --- humanistieke verpleegkunde --- zelfzorgtheorie --- Leusdense school --- verplegingswetenschap --- 613 --- Van den Brink-Tjebbestheorie --- integrerende verpleegkunde (primary nursing) --- theorieën van de verpleegkunde (verplegingswetenschap) --- zelfhulp --- (zie ook: Oremtheorie, Van den Brink-Tjebbestheorie) --- theorieën van de verpleegkunde (gez)
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|