Narrow your search

Library

KU Leuven (2)

KBC (1)

KBR (1)

Odisee (1)

Thomas More Mechelen (1)

ULB (1)

ULiège (1)

VUB (1)


Resource type

dissertation (2)

book (1)


Language

Dutch (2)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2014 (1)

2013 (1)

2009 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Dissertation
Drama - Wat en hoe in de lagere school?
Authors: ---
Year: 2009 Publisher: Mechelen Katholieke Hogeschool Mechelen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Voorlopige hechtenis
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789089775429 Year: 2014 Publisher: Heule INNI publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Kunstzinnig samen-zijn : Een exploratief onderzoek naar de plaats van kunst binnen zorgorganisaties voor personen met een handicap in Vlaanderen
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kunst en handicap, het is een onderwerp waar vele mensen zich een beeld van kunnen vormen. Vaak blijft dat beeld echter beperkt tot personen met een handicap die handwerkjes maken of een liedje zingen. De combinatie van kunst en handicap kan ons echter veel verder brengen, zo blijkt uit dit onderzoek.In een eerste hoofdstuk wordt gestart met de uitdieping van het thema handicap. Er worden verschillende modellen belicht over hoe men handicap kan benaderen, bijvoorbeeld handicap als iets wat de schuld is van de persoon met een handicap zelf of iets wat de omgeving moet leren opvangen. Een ander model spreekt dan weer van een benadering waarbij iedereen verantwoordelijkheid draagt en de handicap zelf naar de achtergrond verdwijnt. Bij dat laatste model speelt Michel Foucault een belangrijke rol. Via zijn theorie kunnen we een antwoord bieden op hoe we anders naar handicap kunnen kijken en hoe we dat beeld in ons hoofd ook zelf in handen hebben. Er wordt gesproken van een soort samen-zijn waarbij een ruimte ontstaat om jezelf te zijn en voor jezelf op te komen. Kunst is daarbij een krachtige methode om dat samen-zijn in de hand te werken en te stimuleren. Op het einde van het hoofdstuk worden twee opvallende voorbeelden gegeven van hoe kunst gebruikt kan worden om dat samen-zijn met anderen te stimuleren. We nemen afstand van therapeutische doelstellingen die men vaak bij klassiek kunstgebruik in instellingen kent en spreken hierbij van progressieve doelstellingen die men via kunstprojecten kan bereiken.Binnen het kader van het onderzoek worden hierbij vier vragen gesteld: (1) wordt er in Vlaanderen op een actieve manier gewerkt rond kunst met personen met een handicap? (2) Is er sprake van progressieve werkmethodes met kunst bij personen met een handicap? (3) Hoe gaat het werken met zulke progressieve methodes effectief in zijn werk in een concrete zorgorganisatie? (4) Heeft deze benadering een vorm van nieuwe emancipatie of samen-zijn als effect? Om deze vragen te

Keywords

Listing 1 - 3 of 3
Sort by