Narrow your search
Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Book
De achterkant van verhalen : anders kijken naar de Bijbel en de Koran
Author:
ISBN: 9789463013079 9463013075 9789463012737 9463012737 Year: 2020 Publisher: Utrecht Uitgeverij Eburon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"We horen bijna elke dag nog verwijzingen naar verhalen uit de Bijbel en de Koran. Maar hoe goed kennen we deze echt? En wat weten we over de verschillen en de overeenkomsten tussen de verhalen in de Bijbel en de Koran?0Verhalen kunnen mensen helpen om samenhang te scheppen in een verwarrende en soms beangstigende wereld. De grote verhalen van jodendom, christendom en islam worden gebruikt om levensvragen te beantwoorden en een houding ten aanzien van de wereld in te nemen. Joden, christenen en moslims vinden echter verschillende antwoorden. Zelfs aanhangers van dezelfde godsdienst kunnen heel andere conclusies uit de verhalen trekken.0'De Achterkant van Verhalen' beschrijft de manier waarop vroeger de grote verhalen werden overgeleverd en onder welke omstandigheden ze werden vastgelegd. Het legt uit hoe moeilijk het kan zijn om de oorspronkelijke teksten te interpreteren en te vertalen. Ook laat het zien op welke manieren de verhalen worden bewerkt voor kinderen en worden verbeeld in kunst, boekillustraties en muziek. Bedoeld voor iedereen die meer wil leren over de verhaaltradities die in onze diverse samenleving voortleven.0Auteur Jos van Remundt is docent levensbeschouwing, religiewetenschappen en filosofie. Hij schreef eerder 'Verhalen die er toe doen' (2011), 'In Goede Handen' (2014) en 'Inleiding identiteit en burgerschap' (2018). Hij is initiator van Stichting Echelon, die boeken, onderwijsprojecten en leermiddelen voor levensbeschouwing en identiteitsontwikkeling maakt".


Book
Jij en jouw plaats en de weg die je gaat : welk echelon ga je kiezen en met wie?
Author:
Year: 1985 Publisher: Volendam "Echelon"

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Vleugels van de tijd : handboek voor intercultureel onderwijs.
Author:
ISBN: 9789072998316 Year: 2000 Publisher: Amsterdam Stichting Echelon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veertig thema's en 150 werkvormen waarmee leerkrachten aan de slag kunnen.Drempelsituaties hebben te maken met de manieren waarop we de tijd indelen. Geboorte en sterven zijn de twee belangrijkste drempelsituaties die er zijn.Stel je de tijd eens voor als een huis. Als je geboren wordt, word je over de drempel het huis binnengedragen en als je sterft, draagt men je het huis weer uit. Ondertussen maak je van alles mee, klim je trappen op en af, beland je in kelders en op zolders, kom je in verschillende kamers en telkens zijn er drempels die je over gaat.Binnen religieuze tradities bestaat er veel aandacht voor drempelsituaties. Er wordt veel aandacht geschonken aan manieren en/of zienswijzen waarmee mensen met drempelsituaties kunnen omgaan, bijvoorbeeld door meditatie, vieringen, rituelen, en/of toekomstvisies. Op scholen verdwijnt de vanzelfsprekende tijdsindeling. Vastomlijnde vieringen of dagopeningen zijn in veel gevallen komen te vervallen en daarmee ook een belangrijk bestanddeel van de onderlinge herkenbaarheid en sociale binding. Drempelsituaties en identiteitHet is voor scholen een opgave om nieuwe invullingen te geven aan drempelsituaties om zo de herkenbaarheid en gemeenschappelijkheid tot uitdrukking te brengen. Zulke nieuwe invullingen dienen niet alleen gezellig, maar ook zinvol te zijn. Zinvol betekent dat de kinderen daadwerkelijk verder kunnen na de start van de week, na het sterven van een groepsgenoot, na de herfstvakantie, een conflict, of het al of niet behalen van goede cijfers. Natuurlijk doen de kinderen mee omdat ze het leuk vinden, maar het is ook een serieuze zaak. Het spelen houdt in: verkennen, verdiepen en uitproberen. Dat kan gebeuren in elke groep afzonderlijk, maar ook met alle groepen samen, dus met de school als geheel.

Keywords


Book
Verhalen die ertoe doen : een blauwdruk voor levensbeschouwelijke communicatie in het onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789059725607 Year: 2011 Publisher: Delft Eburon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Verhalen die ons raken, ons een spiegel voorhouden, en ons dwingen na te denken over universele vraagstukken. Steeds weer bewijzen de grote verhalen uit de verschillende levensbeschouwelijke tradities hun waarde. Het blijven verhalen die er toe doen. Bijbelverhalen, verhalen uit de Koran, maar ook mythen en sprookjes, kunnen gebruikt worden om kinderen te helpen samenhang te ontdekken in de wereld waarin zij opgroeien. Leerkrachten kunnen deze verhalen als basis nemen voor de levensbeschouwelijke communicatie binnen hun school. Dit boek laat zien hoe verhalen kunnen worden ingezet in de dagelijkse lespraktijk.


Book
In Goede Handen : handboek voor levensbeschouwelijke communicatie en identiteit
Authors: ---
ISBN: 9789059722620 Year: 2008 Publisher: Delft Delft Eburon Echelon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de huidige, moderne maatschappij leven mensen met verschillende culturele en levensbeschouwelijke achtergronden met elkaar samen. Niet alleen ouders, maar ook scholen proberen de kinderen voor te bereiden op een samenleving die steeds verandert. Of scholen nu openbaar zijn of confessioneel, het is van groot belang dat zij de kinderen behulpzaam zijn bij de vorming van hun eigen identiteit, zodat zij hun weg weten te vinden in deze pluriforme samenleving. Het handboek In Goede Handen biedt scholen een hulpmiddel bij het levensbeschouwelijk onderwijs, zodat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot volwaardige en verantwoordelijke deelnemers aan onze complexe samenleving. Het boek bestaat uit negen hoofdstukken die telkens worden afgesloten met concrete en praktische tips. Het eerste hoofdstuk begint met een aantal verhalen van leerkrachten op een basisschool over hun ervaringen met het vak levensbeschouwing. In hoofdstuk twee komt de basisstructuur van levensbeschouwing aan de orde. In het derde hoofdstuk wordt het onderscheid tussen impliciete en expliciete levensbeschouwing duidelijk gemaakt en komt de levensbeschouwelijke ontwikkeling van kinderen aan bod. Hoofdstuk vier en vijf gaan in op de functie van rituelen, verhalen en symbolen. In het zesde hoofdstuk wordt uiteengezet wat levensbeschouwelijke stromingen zijn en wat het verschil is tussen religie en godsdienst. Hoofdstuk zeven behandelt de verschillende aspecten van communicatie en in hoofdstuk acht komt het thema identiteit ter sprake. Tenslotte wordt in het negende hoofdstuk de zelfreflectie van de leerkracht besproken.


Book
Inleiding identiteit en burgerschap
Authors: ---
ISBN: 9789024419333 9024419336 9789024419340 9024419344 Year: 2018 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studenten die binnenkort als leerkracht aan de slag gaan, zijn in hun toekomstige rol medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de identiteit en de burgerschapsvorming van hun leerlingen. Zij vervullen hierin een voorbeeldfunctie. Om deze houding te kunnen aannemen en hierin onderwijs te geven, is het belangrijk dat de student zelf weet wie ze zijn, waar ze voor staan en hoe hij/zij functioneert in onze samenleving.Met Inleiding identiteit en burgerschap start uw student de ontwikkeling van zijn/haar eigen identiteit, leren ze hun eigen burgerschap vorm te geven en doen ze verrassende ontdekkingen over hoe hun eigen identiteit gekleurd is door hun geschiedenis. Daarnaast biedt de methode voorbeelden van hoe identiteit en burgerschap binnen een school vorm kunnen krijgen.De verwerkingsopdrachten zijn online beschikbaar op de bijbehorende online leeromgeving die naadloos aansluit op het boek. De gemaakte opdrachten kunnen bovendien direct online bij de eigen docent worden ingeleverd.De leeromgeving biedt materiaal voor toepassing in het onderwijs, alsmede bijpassende toetsvragen volgens BKE-normering.


Book
De vleugels van de tijd
Authors: ---
ISBN: 9072998316 Year: 2000 Publisher: Amsterdam Stichting Echelon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Alle kinderen bijzonder : levensbeschouwelijke communicatie met aandacht voor identiteit
Authors: ---
ISBN: 9055733296 Year: 2002 Publisher: Damon Budel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Alle kinderen bijzonder: een nieuwe manier om de identiteit van alle leerlingen tot zijn recht te laten komen. Veel leerkrachten merken in hun dagelijkse praktijk de toenemende spanning tussen de eigen beleving van de eigen levensbeschouwelijke identiteit en de diversiteit binnen de schoolbevolking. Deze uitgave biedt de Leerkracht en de school een weg om heel praktisch om te gaan met levensbeschouwelijke communicatie, om spanning om te zetten in gezamenlijke kracht. Een uitgave voor verdieping, visieontwikkeling en vormgeving van de dagelijkse onderwijspraktijk met de leerling centraal.


Book
In Goede Handen : handboek voor levensbeschouwelijke communicatie en identiteit.
Authors: ---
ISBN: 9789023253075 Year: 2014 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de huidige, moderne maatschappij leven mensen met verschillende culturele en levensbeschouwelijke achtergronden met elkaar samen. Niet alleen ouders, maar ook scholen proberen de kinderen voor te bereiden op een samenleving die steeds verandert. Of scholen nu openbaar zijn of confessioneel, het is van groot belang dat zij de kinderen behulpzaam zijn bij de vorming van hun eigen identiteit, zodat zij hun weg weten te vinden in deze pluriforme samenleving. Het handboek In Goede Handen biedt scholen een hulpmiddel bij het levensbeschouwelijk onderwijs, zodat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot volwaardige en verantwoordelijke deelnemers aan onze complexe samenleving. Levensbeschouwelijke communicatie krijgt vorm en inhoud door middel van een open dialoog tussen de betrokkenen. In deze dialoog staat de beleving van het kind centraal. In Goede Handen is een uitgave van Stichting Echelon, een onafhankelijke stichting die onderwijsprojecten en leermiddelen voor levensbeschouwing, communicatie en identiteitsontwikkeling verzorgt.

Keywords


Book
Filosofische verbeelding : heeft de westerse filosofie nog toekomst?
Authors: ---
ISBN: 9789463014410 Year: 2023 Publisher: [Alkmaar] Echelon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit toegankelijke boek verkent de rol en relevantie van de westerse filosofie in de moderne wereld. Het behandelt diverse stromingen en historische contexten en nodigt de lezer uit tot kritisch denken en dialoog. Met aandacht voor onderwerpen als religie, postmodernisme en sociale kwesties. Het boek Filosofische verbeelding is een actuele aanvulling op de geschiedenis van de westerse filosofie.

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by