Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
"We horen bijna elke dag nog verwijzingen naar verhalen uit de Bijbel en de Koran. Maar hoe goed kennen we deze echt? En wat weten we over de verschillen en de overeenkomsten tussen de verhalen in de Bijbel en de Koran?0Verhalen kunnen mensen helpen om samenhang te scheppen in een verwarrende en soms beangstigende wereld. De grote verhalen van jodendom, christendom en islam worden gebruikt om levensvragen te beantwoorden en een houding ten aanzien van de wereld in te nemen. Joden, christenen en moslims vinden echter verschillende antwoorden. Zelfs aanhangers van dezelfde godsdienst kunnen heel andere conclusies uit de verhalen trekken.0'De Achterkant van Verhalen' beschrijft de manier waarop vroeger de grote verhalen werden overgeleverd en onder welke omstandigheden ze werden vastgelegd. Het legt uit hoe moeilijk het kan zijn om de oorspronkelijke teksten te interpreteren en te vertalen. Ook laat het zien op welke manieren de verhalen worden bewerkt voor kinderen en worden verbeeld in kunst, boekillustraties en muziek. Bedoeld voor iedereen die meer wil leren over de verhaaltradities die in onze diverse samenleving voortleven.0Auteur Jos van Remundt is docent levensbeschouwing, religiewetenschappen en filosofie. Hij schreef eerder 'Verhalen die er toe doen' (2011), 'In Goede Handen' (2014) en 'Inleiding identiteit en burgerschap' (2018). Hij is initiator van Stichting Echelon, die boeken, onderwijsprojecten en leermiddelen voor levensbeschouwing en identiteitsontwikkeling maakt".
Sociology of religion --- christendom --- bijbel --- Islam --- Koran --- Bible stories --- Christianity and other religions --- Relations --- Christianity --- Qurʼan --- Al-Coran --- Al-Qur'an --- Alcorà --- Alcoran --- Alcorano --- Alcoranus --- Alcorão --- Alkoran --- Coran --- Curān --- Gulan jing --- Karan --- Koranen --- Korani --- Koranio --- Korano --- Ku-lan ching --- Ḳurʼān --- Kurāna --- Kurani --- Kuru'an --- Qorān --- Quräan --- Qurʼān al-karīm --- Qurʺon --- Xuraan --- Κοράνιο --- Каран --- Коран --- קוראן --- قرآن --- Relation to the Bible --- 297.181*1 --- 291.8 --- 291.8 Bronnen van de godsdienst: openbaring in heilige boeken en traditie; religieuze beslissingen --- Bronnen van de godsdienst: openbaring in heilige boeken en traditie; religieuze beslissingen --- 297.181*1 Koran en Bijbel --- Koran en Bijbel --- Godsdiensten --- Heilige boeken --- Wereldgodsdiensten --- Bijbel
Choose an application
Choose an application
Veertig thema's en 150 werkvormen waarmee leerkrachten aan de slag kunnen.Drempelsituaties hebben te maken met de manieren waarop we de tijd indelen. Geboorte en sterven zijn de twee belangrijkste drempelsituaties die er zijn.Stel je de tijd eens voor als een huis. Als je geboren wordt, word je over de drempel het huis binnengedragen en als je sterft, draagt men je het huis weer uit. Ondertussen maak je van alles mee, klim je trappen op en af, beland je in kelders en op zolders, kom je in verschillende kamers en telkens zijn er drempels die je over gaat.Binnen religieuze tradities bestaat er veel aandacht voor drempelsituaties. Er wordt veel aandacht geschonken aan manieren en/of zienswijzen waarmee mensen met drempelsituaties kunnen omgaan, bijvoorbeeld door meditatie, vieringen, rituelen, en/of toekomstvisies. Op scholen verdwijnt de vanzelfsprekende tijdsindeling. Vastomlijnde vieringen of dagopeningen zijn in veel gevallen komen te vervallen en daarmee ook een belangrijk bestanddeel van de onderlinge herkenbaarheid en sociale binding. Drempelsituaties en identiteitHet is voor scholen een opgave om nieuwe invullingen te geven aan drempelsituaties om zo de herkenbaarheid en gemeenschappelijkheid tot uitdrukking te brengen. Zulke nieuwe invullingen dienen niet alleen gezellig, maar ook zinvol te zijn. Zinvol betekent dat de kinderen daadwerkelijk verder kunnen na de start van de week, na het sterven van een groepsgenoot, na de herfstvakantie, een conflict, of het al of niet behalen van goede cijfers. Natuurlijk doen de kinderen mee omdat ze het leuk vinden, maar het is ook een serieuze zaak. Het spelen houdt in: verkennen, verdiepen en uitproberen. Dat kan gebeuren in elke groep afzonderlijk, maar ook met alle groepen samen, dus met de school als geheel.
Choose an application
Verhalen die ons raken, ons een spiegel voorhouden, en ons dwingen na te denken over universele vraagstukken. Steeds weer bewijzen de grote verhalen uit de verschillende levensbeschouwelijke tradities hun waarde. Het blijven verhalen die er toe doen. Bijbelverhalen, verhalen uit de Koran, maar ook mythen en sprookjes, kunnen gebruikt worden om kinderen te helpen samenhang te ontdekken in de wereld waarin zij opgroeien. Leerkrachten kunnen deze verhalen als basis nemen voor de levensbeschouwelijke communicatie binnen hun school. Dit boek laat zien hoe verhalen kunnen worden ingezet in de dagelijkse lespraktijk.
Didactics of religion --- 478.6 --- Verhalen --- Bijbel --- Koran --- Sprookjes --- Mythen --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- communicatie --- levensbeschouwing --- verhalen --- sprookjes --- mythen --- bijbels --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- didactiek basisonderwijs - godsdienstonderwijs, levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Communicatie --- Onderwijs --- Interreligieus leren --- Godsdienst --- Verhaal --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Volwassene --- 456.8 --- didactiek algemeen - vormingsgebieden, gezondheidseducatie, godsdienstonderwijs, mondiale vorming, verkeersonderwijs
Choose an application
In de huidige, moderne maatschappij leven mensen met verschillende culturele en levensbeschouwelijke achtergronden met elkaar samen. Niet alleen ouders, maar ook scholen proberen de kinderen voor te bereiden op een samenleving die steeds verandert. Of scholen nu openbaar zijn of confessioneel, het is van groot belang dat zij de kinderen behulpzaam zijn bij de vorming van hun eigen identiteit, zodat zij hun weg weten te vinden in deze pluriforme samenleving. Het handboek In Goede Handen biedt scholen een hulpmiddel bij het levensbeschouwelijk onderwijs, zodat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot volwaardige en verantwoordelijke deelnemers aan onze complexe samenleving. Het boek bestaat uit negen hoofdstukken die telkens worden afgesloten met concrete en praktische tips. Het eerste hoofdstuk begint met een aantal verhalen van leerkrachten op een basisschool over hun ervaringen met het vak levensbeschouwing. In hoofdstuk twee komt de basisstructuur van levensbeschouwing aan de orde. In het derde hoofdstuk wordt het onderscheid tussen impliciete en expliciete levensbeschouwing duidelijk gemaakt en komt de levensbeschouwelijke ontwikkeling van kinderen aan bod. Hoofdstuk vier en vijf gaan in op de functie van rituelen, verhalen en symbolen. In het zesde hoofdstuk wordt uiteengezet wat levensbeschouwelijke stromingen zijn en wat het verschil is tussen religie en godsdienst. Hoofdstuk zeven behandelt de verschillende aspecten van communicatie en in hoofdstuk acht komt het thema identiteit ter sprake. Tenslotte wordt in het negende hoofdstuk de zelfreflectie van de leerkracht besproken.
levensbeschouwelijke opvoeding --- Didactics of social education --- communicatie --- identiteit --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Levensbeschouwelijk onderwijs --- Levensbeschouwing --- Godsdienstige opvoeding --- Basisonderwijs --- 200 --- Geloofsopvoeding
Choose an application
Studenten die binnenkort als leerkracht aan de slag gaan, zijn in hun toekomstige rol medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de identiteit en de burgerschapsvorming van hun leerlingen. Zij vervullen hierin een voorbeeldfunctie. Om deze houding te kunnen aannemen en hierin onderwijs te geven, is het belangrijk dat de student zelf weet wie ze zijn, waar ze voor staan en hoe hij/zij functioneert in onze samenleving.Met Inleiding identiteit en burgerschap start uw student de ontwikkeling van zijn/haar eigen identiteit, leren ze hun eigen burgerschap vorm te geven en doen ze verrassende ontdekkingen over hoe hun eigen identiteit gekleurd is door hun geschiedenis. Daarnaast biedt de methode voorbeelden van hoe identiteit en burgerschap binnen een school vorm kunnen krijgen.De verwerkingsopdrachten zijn online beschikbaar op de bijbehorende online leeromgeving die naadloos aansluit op het boek. De gemaakte opdrachten kunnen bovendien direct online bij de eigen docent worden ingeleverd.De leeromgeving biedt materiaal voor toepassing in het onderwijs, alsmede bijpassende toetsvragen volgens BKE-normering.
Samenleving --- Burgerschapseducatie --- Identiteitsontwikkeling --- Onderwijs --- #SBIB:321H30 --- #SBIB:32H3 --- burgerschap --- Hedendaagse politieke en sociale theorieën (vanaf de 19de eeuw): algemeen (incl. utilitarisme, burgerschap) --- Politieke wetenschappen: inleidende werken, handboeken, methoden --- 301.18 --- Identiteit ; jongeren --- Burgerzin ; onderwijs --- Burgerschap. --- Cultuurfilosofie. --- Identiteit. --- burgerschap. --- cultuurfilosofie. --- cultuurgeschiedenis. --- identiteit. --- westerse cultuur. --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Didactics of social education --- SO (secundair onderwijs)
Choose an application
Interculturele opvoeding --- Tijd --- Kalenderfeesten --- Kalenderfeest
Choose an application
Alle kinderen bijzonder: een nieuwe manier om de identiteit van alle leerlingen tot zijn recht te laten komen. Veel leerkrachten merken in hun dagelijkse praktijk de toenemende spanning tussen de eigen beleving van de eigen levensbeschouwelijke identiteit en de diversiteit binnen de schoolbevolking. Deze uitgave biedt de Leerkracht en de school een weg om heel praktisch om te gaan met levensbeschouwelijke communicatie, om spanning om te zetten in gezamenlijke kracht. Een uitgave voor verdieping, visieontwikkeling en vormgeving van de dagelijkse onderwijspraktijk met de leerling centraal.
Didactics of social education --- Didactics of primary education --- levensbeschouwing --- levensbeschouwelijke opvoeding --- religieuze opvoeding --- Lager onderwijs --- Nederland --- Levensbeschouwing --- Communicatie --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
In de huidige, moderne maatschappij leven mensen met verschillende culturele en levensbeschouwelijke achtergronden met elkaar samen. Niet alleen ouders, maar ook scholen proberen de kinderen voor te bereiden op een samenleving die steeds verandert. Of scholen nu openbaar zijn of confessioneel, het is van groot belang dat zij de kinderen behulpzaam zijn bij de vorming van hun eigen identiteit, zodat zij hun weg weten te vinden in deze pluriforme samenleving. Het handboek In Goede Handen biedt scholen een hulpmiddel bij het levensbeschouwelijk onderwijs, zodat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot volwaardige en verantwoordelijke deelnemers aan onze complexe samenleving. Levensbeschouwelijke communicatie krijgt vorm en inhoud door middel van een open dialoog tussen de betrokkenen. In deze dialoog staat de beleving van het kind centraal. In Goede Handen is een uitgave van Stichting Echelon, een onafhankelijke stichting die onderwijsprojecten en leermiddelen voor levensbeschouwing, communicatie en identiteitsontwikkeling verzorgt.
Choose an application
Dit toegankelijke boek verkent de rol en relevantie van de westerse filosofie in de moderne wereld. Het behandelt diverse stromingen en historische contexten en nodigt de lezer uit tot kritisch denken en dialoog. Met aandacht voor onderwerpen als religie, postmodernisme en sociale kwesties. Het boek Filosofische verbeelding is een actuele aanvulling op de geschiedenis van de westerse filosofie.
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|