Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
'Later wil ik mama worden' is het persoonlijk verhaal van Sofie Van den Broeck. Ze vertelt treffend over haar stapeltjesverdriet: de uitputtingsslag van een meer dan tien jaar durende kinderwens. Zoals velen droomden Sofie en haar man van kinderen. Onstuimig en liefdevol dartelden ze van maand tot maand tot het met moeder natuur niet leek te lukken. Met een bang hart trokken ze naar de fertiliteitsarts. De wetenschap zou het oplossen, hoopten ze. Moedig slikken, spuiten, meten en hopen. NA elke poging geen tijd verspillen aan ademhalen, maar doorgaan want het ging hen wel lukken, toch?! Het verdriet werd groter, Sofie werd stiller en banger. Mentaal, emotioneel en lichamelijk was het op. Overleven met een stil verdriet in de drukte van alledag, tussen bolle buiken en kinderverhalen van anderen. Ze besloten om die andere droom na te jagen, een kindje adopteren. Vandaag is Sofie mama van een jongen en een meisje die gegroeid zijn in haar hart. Nu haar gezin compleet en het nest veilig is, vond ze de kracht om terug te gaan en de deur te openen waar al die stukjes verdriet waren opgestapeld. Netjes op een torentje.
kinderwens --- Adoptie --- Fertilitiet --- Vruchtbaarheid
Choose an application
Choose an application
Ons werkstuk is opgebouwd rond de onderzoeksvraag 'Hoe werken met anderstalige leerlingen rond typische fouten in het Nederlands?'. De vraag omtrent dit onderwerp binnen het onderwijs is zeer groot. Daarom wilden wij een ondersteunend lessenpakket ontwerpen dat vooral gebaseerd is op herhaling en inoefening. Vanuit de onderzoeksvraag gingen we lessen observeren in enkele lagere scholen en namen we interviews af van leerkrachten. Bovendien namen we bestaande materialen Nederlands kritisch onder de loep. Uit onze observaties en interviews kwamen drie typische fouten naar voren die gemaakt worden door anderstalige leerlingen in het Nederlands, namelijk het verkeerd gebruik van lidwoorden, werkwoordsvormen en zinsbouw. Daar wilden we ons dan ook op toeleggen bij het materiaal dat we zelf ontwikkelden. We hebben ons lessenpakket uitgetest in de scholen waar we ook zijn gaan observeren. Na het maken van het werkstuk kunnen wij concluderen dat het niet eenvoudig is om anderstalige nieuwkomers Nederlands aan te leren. Veel uitbeelden, veel beeldende materialen gebruiken en herhaling is uiterst belangrijk. Van zodra de leerlingen een basis Nederlands verworven hebben, kan men dieper op de Nederlandse taal ingaan. Hiervoor hebben wij aantrekkelijk en speels materiaal ontwikkeld. Als men foutenvermijdend wil werken, is het belangrijk om slechts een minimum aan grammaticale regels te gebruiken.
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|