Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Pleidooi tegen een materialistische opvatting over de werking van de hersenen en voor de vrije wil.
Philosophical anthropology --- Philosophy of science --- Religious studies --- Brain --- Brein --- Cerebrum --- Cerveau --- Hersenen --- Mind --- fysiologie --- neurofysiologie --- Neurofysiologie. --- Wetenschapsfilosofie. --- Neurophysiology --- Philosophy --- Biology
Choose an application
Choose an application
Wat betekent ethiek in het zorgen voor anderen? Vanuit een kader dat een lans breekt voor een kritische filosofische benadering, biedt dit boek relevante antwoorden op terechte vragen uit het verzorgende werkveld. Specifiek gaat het daarbij in op een brandend actuele kwestie, namelijk de ethische begeleiding bij de levensbeëindiging. De auteur onderzoekt welke ethische en juridische implicaties indirecte, passieve en ongevraagde levensverkorting, alsook euthanasie en palliatieve sedatie, met zich meebrengen. Dit geldt zowel voor meerder- en minderjarigen als voor mensen in een persisterende vegetatieve toestand. Dit betekent dat hedendaagse ethische thema?s, zoals het afbreken van kunstmatige vocht- en voedseltoediening, het nemen van een besluit om niet te reanimeren, pijnbestrijding en dergelijke uitvoerig aan bod komen. Op die manier wil dit boek een sterke en geëngageerde stem laten klinken in een debat dat de samenleving onverminderd blijft beroeren
euthanasie --- stervensbegeleiding --- filosofie --- dood --- patiëntenrechten --- palliatieve zorgen --- Professional ethics. Deontology --- wilsonbekwaamheid --- ethiek (zorg) --- hersendood --- medische ethiek --- Palliative treatment --- Belgium --- Terminal care --- Moral and ethical aspects --- 174.2 --- 179.7 --- 241.63*4 --- 603.2 --- ethiek --- palliatieve sedatie --- pijnbestrijding --- Bioethiek --- Euthanasie --- Hulp bij zelfdoding --- Palliatieve zorgen (terminale zorgen) --- Sedatie --- Versterven (niet-reanimeren, euthanasie (passieve), do not resuscitate) --- sterven --- BPB9999 --- 241.63*4 Theologische ethiek: euthanasie --- Theologische ethiek: euthanasie --- 179.7 Eerbied voor het menselijk leven. Moord. Zelfmoord. Euthanasie. Foltering --- Eerbied voor het menselijk leven. Moord. Zelfmoord. Euthanasie. Foltering --- 174.2 Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- medische en paramedische stervensbegeleiding --- Medische en paramedische stervensbegeleiding - Palliatieve zorgen --- PHL-Healthcare 12 --- Dood --- Levenskwaliteit --- Ethiek --- Filosofie --- Oudheid --- China --- Kunst --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Psychologie --- Sociologie --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Man --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Vrouw --- Geschiedenis --- Voorlichting
Choose an application
Wanneer we ons de vraag stellen waarom we iets doen, dan is ons antwoord vaak verwarrend. Het lijkt moeilijk om ons als mens te kunnen vatten. Verklaart ons brein wat we doen? Ligt de reden voor ons gedrag in onze opvoeding? Of zijn we vrij om zelf te bepalen wat we doen? Hoe kunnen we onszelf verklaren? De herontdekking van de relationele mens zoekt vanuit een filosofisch perspectief naar mogelijke antwoorden. Het boek neemt je mee in een zoektocht naar jezelf, waarin je één voor één een aantal potentiële verklaringen overdenkt. Als we menen dat ons brein ons gedrag verklaart, wat betekent dit dan voor ons mens-zijn? Wat betekent het wanneer ik meen dat ik mezelf helemaal in de hand heb? Wat voor mens zijn we dan? Of wat als we gewoonweg een relationeel wezen zijn? Dit boek probeert aan te tonen hoe vele elementen van ons mens-zijn, zoals vrijheid, toeval, bewustzijn, handelen, evolutie en zorg, relationeel met elkaar verbonden zijn -en hoe -menszijn - los van elke relatie welllicht onmogelijk is. Dit leidt ertoe dat een mens niet zomaar te verklaren is. Dat de mens ondanks alle wetenschap altijd een beetje een mysterie blijft.Voor een dergelijk mensbeeld worden er argumenten gezocht bij de neuroloog Damasio, de bioloog Darwin, de antropoloog Hall en de ontwikkelingspsychologen Erikson en Piaget. Vanuit concrete ervaringen wordt aangetoond hoe we onszelf kunnen begrijpen als een complex relationeel meerzinnig wezen. Geen mens zonder relaties en geen relaties zonder mens.Bron: https://www.pelckmanspro.be/de-herontdekking-van-de-relationele-mens.html
172 --- zelfontplooiing --- zelfzorg --- psychologie --- relaties --- ethiek - levenskunst en zelfopvoeding --- Philosophy and psychology of culture --- Philosophical anthropology --- Filosofie --- Relaties --- Gedrag --- Mensbeeld --- PXL-Healthcare 2020 --- sociale filosofie --- menselijk gedrag --- Relatie --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
Philosophical anthropology --- Philosophy of science --- Religious studies
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Kritische reflectie over zin en onzin van de invoering van het management-model in de zorgsector
Hulpverlening --- Non-profitsector --- Professionalisering --- Management --- Ethiek --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
Als bachelorproef hebben wij gekozen voor het onderzoek naar de korte keten in Heuvelland. In samenwerking met de gemeente Heuvelland en Vrijstaat Heuvelland deden we een onderzoek omtrent de korte keten. De term ‘korte keten’ betekent dat producten rechtstreeks gekocht worden tussen producent en consument. Aan de hand van dit onderzoek probeerden we een beter zicht te krijgen over de korte keten in Heuvelland. Een goede algemene lijst van producenten, buurtwinkels en horeca is er niet. Het was ook onbekend of het concept ‘korte keten’ algemeen bekend is bij de Heuvellanders. We probeerden antwoorden te zoeken op volgende vragen Wat is er al? Wat zijn drempels om lokaal te kopen? Waar is er mogelijkheid tot uitbreiding of verbetering? De belangrijkste onderzoeksvraag klinkt als volgt: Hoe kan men de korte keten markt stimuleren en versterken? Om zelf een beter zicht te krijgen op de korte keten in Heuvelland en meer bekend te geraken met het begrip woonden we enkele infosessies. We spraken met enkele producenten, handelaars en belangrijke spelers het korte keten veld. De volgende stap in ons onderzoek was het enquêteren van de verschillende spelers in de korte keten. Voor elke categorie hebben wij een aparte enquête opgemaakt. We werkten voornamelijk met diepte-interviews (kwalitatief onderzoek), voor de particulieren werkten we ook met een online-enquête (kwantitatief onderzoek). Met behulp van een lijst waar alle bedrijven en organisaties opstonden, stelden we onze steekproef samen. Na enkele weken beëindigden we de bevraging. De conclusies verschilden per categorie, toch waren er soms overeenkomsten. De conclusies zijn als volgt: · Uit de bevraging van de particulieren hebben wij geconcludeerd dat de meeste mensen wel bereid zijn om naar een maandelijkse markt te gaan. De grote bereidheid is te wijten aan een vers en gevarieerd aanbod van producten, een goede verhouding van prijs-kwaliteit, sociaal contact en dat alles op een plaats wordt verkocht. Veel mensen zijn ook blij dat ze de lokale handel kunnen steunen. · Uit de bevraging van de producenten zijn wij tot de volgende conclusies gekomen. Heuvelland lijkt twee soorten producenten te kennen. Elke ondernemer is gewonnen voor korte keten markt. Er is geen algemeen register over wie wat in functie van de korte keten produceert. Weinig ondernemers hebben ervaring met een online verkoopplatform. De ondernemers zien de rol van de gemeente omtrent de korte keten ook eerder in functie van de toerist. · Uit de bevraging van de handelaars kwamen wij tot de volgende conclusie. De gemeente vertoont een sterke dynamiek die zich eerder richt op toeristen. De handelaars geven aan dat het lokale aanbod eerder door toeristen wordt gekocht. Anderzijds merken we wel een sterk enthousiasme voor lokale producten. Men vindt ze kwalitatief en de prijs aanvaardbaar. · Uit de bevraging van de horeca bleek dat er nood is aan één centraal punt waar verschillende lokale producten kunnen aangekocht worden, een stabiel en ruim aanbod is daarbij belangrijk. Voor de horeca is prijs een belangrijke factor. Tenslotte is er nood aan meer kennis bij de horeca over lokale producten. Lokale productie gebeurt seizoensgebonden, wat betekent dat de kaart doorheen het jaar moet kunnen worden aangepast. De algemene conclusie is dat er zeker gebruik kan gemaakt worden van de verschillende aanbevelingen die zijn besproken. Drempels om lokaal te kopen kunnen nu ook effectief worden aangepakt.
Choose an application
Als bachelorproef hebben wij gekozen voor het onderzoek naar de korte keten in Heuvelland. In samenwerking met de gemeente Heuvelland en Vrijstaat Heuvelland deden we een onderzoek omtrent de korte keten. De term ‘korte keten’ betekent dat producten rechtstreeks gekocht worden tussen producent en consument. Aan de hand van dit onderzoek probeerden we een beter zicht te krijgen over de korte keten in Heuvelland. Een goede algemene lijst van producenten, buurtwinkels en horeca is er niet. Het was ook onbekend of het concept ‘korte keten’ algemeen bekend is bij de Heuvellanders. We probeerden antwoorden te zoeken op volgende vragen Wat is er al? Wat zijn drempels om lokaal te kopen? Waar is er mogelijkheid tot uitbreiding of verbetering? De belangrijkste onderzoeksvraag klinkt als volgt: Hoe kan men de korte keten markt stimuleren en versterken? Om zelf een beter zicht te krijgen op de korte keten in Heuvelland en meer bekend te geraken met het begrip woonden we enkele infosessies. We spraken met enkele producenten, handelaars en belangrijke spelers het korte keten veld. De volgende stap in ons onderzoek was het enquêteren van de verschillende spelers in de korte keten. Voor elke categorie hebben wij een aparte enquête opgemaakt. We werkten voornamelijk met diepte-interviews (kwalitatief onderzoek), voor de particulieren werkten we ook met een online-enquête (kwantitatief onderzoek). Met behulp van een lijst waar alle bedrijven en organisaties opstonden, stelden we onze steekproef samen. Na enkele weken beëindigden we de bevraging. De conclusies verschilden per categorie, toch waren er soms overeenkomsten. De conclusies zijn als volgt: · Uit de bevraging van de particulieren hebben wij geconcludeerd dat de meeste mensen wel bereid zijn om naar een maandelijkse markt te gaan. De grote bereidheid is te wijten aan een vers en gevarieerd aanbod van producten, een goede verhouding van prijs-kwaliteit, sociaal contact en dat alles op een plaats wordt verkocht. Veel mensen zijn ook blij dat ze de lokale handel kunnen steunen. · Uit de bevraging van de producenten zijn wij tot de volgende conclusies gekomen. Heuvelland lijkt twee soorten producenten te kennen. Elke ondernemer is gewonnen voor korte keten markt. Er is geen algemeen register over wie wat in functie van de korte keten produceert. Weinig ondernemers hebben ervaring met een online verkoopplatform. De ondernemers zien de rol van de gemeente omtrent de korte keten ook eerder in functie van de toerist. · Uit de bevraging van de handelaars kwamen wij tot de volgende conclusie. De gemeente vertoont een sterke dynamiek die zich eerder richt op toeristen. De handelaars geven aan dat het lokale aanbod eerder door toeristen wordt gekocht. Anderzijds merken we wel een sterk enthousiasme voor lokale producten. Men vindt ze kwalitatief en de prijs aanvaardbaar. · Uit de bevraging van de horeca bleek dat er nood is aan één centraal punt waar verschillende lokale producten kunnen aangekocht worden, een stabiel en ruim aanbod is daarbij belangrijk. Voor de horeca is prijs een belangrijke factor. Tenslotte is er nood aan meer kennis bij de horeca over lokale producten. Lokale productie gebeurt seizoensgebonden, wat betekent dat de kaart doorheen het jaar moet kunnen worden aangepast. De algemene conclusie is dat er zeker gebruik kan gemaakt worden van de verschillende aanbevelingen die zijn besproken. Drempels om lokaal te kopen kunnen nu ook effectief worden aangepakt.
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|