Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Geschiedenis --- Geschiedenis en hulpwetenschappen --- Histoire --- 930.26 (355)
Choose an application
In deze bachelorproef ontwikkelden wij een interactieve workshop om jongens (en meisjes) uit het 5e en 6e leerjaar warm te maken voor opvoedersberoepen. Ondanks vele inspanningen is er nog steeds een sterke horizontale segregatie in ons onderwijs en op de arbeidsmarkt. Technologie, techniek, exacte wetenschappen en wiskunde (beter bekend als ‘STEM’) zijn heel mannelijke opleidingen en beroepen. Opvoeders- en onderwijsopleidingen en beroepen worden dan weer vooral door meisjes en vrouwen gesmaakt. Ook hier op SAW is die genderdimensie sterk aanwezig, met ongeveer 75% meisjes. In het werkveld is er nochtans veel vraag naar mannen om diversiteit naar de doelgroep toe te garanderen en teamwerk te optimaliseren. Er zijn al heel wat tools ontwikkeld om meisjes te prikkelen voor STEM-beroepen, maar dit is nog niet het geval in de andere richting; om interesse van jongens in opvoeders- en onderwijsopleidingen en -beroepen te prikkelen en positieve houding t.o.v. deze beroepen te stimuleren. Dus ontwikkelden wij een workshop om jongens warm te maken voor opvoedersberoepen door, onder andere de stereotype gedachten trachten te doorbreken. We testten de ontwikkelde workshop tweemaal uit in twee verschillende scholen, in telkens twee klassen van het vijfde en zesde leerjaar. Hiermee wilden we ook aantonen dat deze beroepen niet alleen typisch “vrouwelijke” talenten inhouden, maar ook “mannelijke” bezitten. Zo willen wij in de toekomst meer genderdiversiteit binnen de opvoedersberoepen bereiken. Aan de hand van onze observaties tijdens deze workshops en ook een pre- en post-enquête bij de deelnemende leerlingen kunnen we een aantal voorzichtige conclusies formuleren. We kunnen besluiten dat we onze doelstelling behaalden, maar we hebben de meisjes iets meer geprikkeld dan de jongens. We vermoeden dat een workshop op zich niet voldoende is om stereotypen te doorbreken. We houden er wel rekening mee dat we onze workshop slechts tweemaal testten. De resultaten zijn dus miniem en niet te veralgemenen. Verder denken we dat het misschien relevanter zou zijn om onze workshop op een vroegere leeftijd te introduceren bij de kinderen. We denken dat we dan nog meer invloed zouden hebben. Tot slot stellen we voor om de activiteiten door zowel mannelijke als vrouwelijke begeleiders te laten voorstellen.
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|