Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Flexibele leerwegen : inspiratie voor basisonderwijs en secundair onderwijs
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789401437189 Year: 2016 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat verstaan we onder flexibele leerwegen? - Waarom heeft ons onderwijs nood aan meer flexibiliteit? - Wat zijn de randvoorwaarden en struikelblokken? Dit boek brengt het verhaal van acht basisscholen en acht secundaire scholen die ervoor kiezen hun onderwijs toe te spitsen op de noden van iedere leerling. Deze scholen organiseren elk op hun manier, binnen het wettelijk kader, flexibiliteit in wat, hoe, wanneer, waar of met wie er geleerd wordt, zonder het gemeenschappelijk curriculum uit het oog te verliezen. Elke leerling zou op school alle kansen moeten krijgen om te leren en zich te ontwikkelen. Daarom moet het onderwijs toegankelijk zijn voor leerlingen met verschillende achtergronden, mogelijkheden en behoeften. Heel wat Vlaamse scholen gaan deze uitdaging aan. De scholen in dit boek doen dit door de leerwegen beter af te stemmen op de groeiende diversiteit in de leerlingenpopulatie. Hun verhalen illustreren hoe flexibele leerwegen vorm kunnen krijgen, wat de voordelen zijn, maar ook met welke valkuilen scholen te maken krijgen.(Bron: www.lannoo.be)


Book
Flexibele leerwegen : inspiratiegids voor basisonderwijs en secundair onderwijs
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789401477659 Year: 2021 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Students in vocational secondary education : in-depth analyses of three Flemish national assessments from different perspectives
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Students in vocational education : Analyses of Flemish national assessments from multiple perspectives
Authors: --- --- ---
Year: 2023 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Theses


Dissertation
Het Mattheüseffect in het onderwijs : Een systematische literatuurstudie en empirisch onderzoek in het Vlaamse basisonderwijs
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De voorbije decennia werd er in verschillende onderzoeksdomeinen heel wat aandacht besteed aan het 'Mattheüseffect'. Deze term verwijst algemeen naar het fenomeen waarbij 'the rich get richer and the poor get poorer' (cumulatief voordeel of nadeel) waardoor de ongelijkheid tussen deze groepen alsmaar toeneemt. Ook in het onderwijsveld werd er reeds heel wat onderzoek naar dit fenomeen verricht. Hier luidt de hypothese dat sterke presteerders doorheen hun schoolloopbaan hun positie absoluut en relatief gezien verbeteren ten aanzien van zwakke presteerders. In het eerste hoofdstuk van deze masterproef staat een systematische literatuurstudie centraal. Het doel is om orde te scheppen in de veelheid aan onderzoek naar het Mattheüseffect in het onderwijs. Er wordt een vergelijking gemaakt tussen verschillende studies wat betreft algemene karakteristieken, de definiëring, operationalisering en analyse van het Mattheüseffect, alsook wat betreft de al dan niet gevonden evidentie voor het fenomeen. Hieruit blijkt dat het Mattheüseffect en de manier waarop het onderzocht wordt een complex kluwen is dat niet makkelijk te doorgronden is. Daarnaast wil deze masterproef ook tegemoet komen aan een gebrek aan onderzoek naar het Mattheüseffect in het Vlaamse onderwijs. In het tweede hoofdstuk wordt de onderzoeksopzet van het empirische luik van de masterproef toegelicht. Aan de hand van gegevens uit de SiBO-databank wordt via multilevel groeicurvemodellen onderzocht of de verschillen tussen zwakke en sterke presteerders van het eerste naar het zesde leerjaar toenemen voor technisch lezen, spelling en/of begrijpend lezen. Daarnaast wordt er via Chi-kwadraat toetsen en variantieanalyses ook nagegaan of er verschillen bestaan tussen zwakke en sterke presteerders wat betreft een aantal leerlingachtergrondkenmerken. In het derde hoofdstuk worden de resultaten van het empirisch onderzoek toegelicht. Deze tonen aan dat er in het Vlaamse basisonderwijs geen Mattheüseffect optreedt tussen zwakke en sterke leerlingen wat betreft technisch lezen, spelling en begrijpend lezen. De verschillen tussen zwakke en sterke leerlingen nemen daarentegen doorheen de lagere school af (compenserend ontwikkelingspatroon). Daarnaast blijkt ook dat jongens, leerlingen die thuis geen Nederlands spreken, leerlingen met een lagere SES-score en/of leerlingen die minder gunstig leesgedrag vertonen doorgaans meer kans hebben om in de groep van zwakke presteerders terecht te komen.Het vierde hoofdstuk bundelt de conclusies en implicaties van de resultaten (Hoofdstuk 1 en 3), alsook sterktes en zwaktes van deze masterproef en aanbevelingen voor toekomstig onderzoek.

Keywords


Dissertation
Starfish Versus Spiders

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In 2014, Van Acker and Demaertelaere published their book ‘Scholen Slim Organiseren’ (Organizing Schools Smartly) and asserted a new system for organizing schools with self- steering teams. More than 100 Flemish schools have implemented this new organizational education concept. However, no systematic review has been conducted with respect to the effectivity of self-steering teams in an educational context. To fill this gap, this thesis summarizes international research to gain insights into this new trend visible in Flanders. This systematic review has two goals. First, this study focuses on the positive and negative effects of self-steering teams on student-related teacher outcomes. Second, we focus on factors that facilitate or hinder successful implementation of self-steering teams in secondary education. Self-steering teams are a rare concept in education. As such, the first chapter starts with an introduction that gives an overview of the Flemish educational context and of the reasons for adapting school to a self-steering team structure, followed by an elaboration on the concept of self-steering teams. Concerning the scope of this thesis, the focus lies on one key element of self-steering teams, namely the high level of group autonomy. The second chapter puts forward the methodology on the basis of which the systematic review is assessed. Through a thorough search of electronic databases, a total of 13 international research studies have been selected. The third chapter elaborates on the general characteristics of the 13 selected studies. This part is followed by the results of the studies regarding the research aims and questions of this thesis. The results show that self-steering teams are not a panacea that always leads to positive student-related teacher outcomes. Furthermore, the results also show that both facilitating and hindering factors need to be taken into account for the successful implementation of self-steering teams. The fourth chapter discusses the most important results of this systematic review, followed by the implications, limitations and recommendations for future research.

Keywords


Dissertation
Aso, tso, kso of bso: Percepties over onderwijsvormen bij verschillende stakeholders in kaart gebracht

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Scholen opereren in een maatschappij die voortdurend evolueert. Vanuit deze maatschappij wordt er een beroep gedaan op scholen in de ontwikkeling van onder andere kritisch denken en mediawijsheid bij haar leerlingen. Dit werd vastgelegd in vakoverschrijdende eindtermen (Creemers et al., 2009). Op basis van literatuur omtrent kritisch denken en mediawijsheid in het kader van opportunity to learn en percepties omtrent onderwijsvormen, werden leerkrachten uit twee onderwijsvormen aso (Nederlands en wiskunde) en bso (PAV), bevraagd over hun interpretaties van de vakoverschrijdende eindtermen kritisch denken en mediawijsheid. Vervolgens werden deze leerkrachten bevraagd over lesinhouden, hun lesaanpak en hun evaluatie hieromtrent. Tot slot werden de leerkrachten bevraagd over hun percepties met betrekking tot leerlingen en het vormgeven van deze vakoverschrijdende eindtermen in de andere onderwijsvorm. Er werden in totaal 20 leerkrachten bevraagd, waarvan vijf Nederlands leerkrachten, 5 wiskunde leerkrachten en 10 PAV-leerkrachten. Uit dit onderzoek blijkt dat leerkrachten een eigen invulling geven aan de concepten kritisch denken en mediawijsheid, maar dat hierin de vakoverschrijdende eindtermen wel te herkennen zijn. Er zijn grote gelijkenissen te vinden tussen de verschillende leerkrachtengroepen betreffende hun interpretaties van de vakoverschrijdende eindtermen. De grote meerderheid van leerkrachten brengt kritisch denken eerder impliciet aan, immersie, in de meerderheid van hun lessen. Enkele leerkrachten Nederlands en PAV gaan hier soms explicieter mee aan de slag, infusie. Betreffende mediawijsheid ligt de focus vooral op het kritisch leren omgaan met media, begrip en communicatie. Leerkrachten Nederlands blijken meer aandacht te hechten aan theorie hieromtrent. Enkele vermeldingen van andere inhouden worden gemaakt. Vooral leerkrachten PAV verruimen mediawijsheid in hun vakgebied met naast begrip en communicatie ook gebruik, de meer technische kant van mediawijsheid. Betreffende het aanbrengen, instructiestrategieën, staat dialoog centraal in elk vakgebied. Evaluatie blijft een moeilijk gegeven in de verschillende vakgebieden, en zo ook in de verschillende onderwijsvormen. Tot slot worden er enkele implicaties meegegeven voor de praktijk. Er dient blijvend te worden ingezet op kritisch denken en mediawijsheid dit zowel bij leerkrachten als bij leerlingen.

Keywords


Dissertation
Don’t judge a book by its cover: Literatuurstudie naar stereotypen over leerlingen uit verschillende onderwijsvormen in het secundair onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze masterproef werd een literatuurstudie uitgevoerd om te kijken welke stereotypen en percepties leerlingen en leerkrachten hebben rond de verschillende onderwijsvormen in het secundair onderwijs en hoe in onderzoek verschillende dataverzamelingsmethoden zijn gebruikt. De inleiding geeft de inhoud van deze masterproef weer met daarnaast een beknopte kadering rond tracking in secundaire onderwijssystemen in verschillende landen. Daaropvolgend wordt er een theoretisch kader gegeven op basis van de sociaalpsychologische theorie die te vinden is rond de twee concepten: percepties en stereotypen. Er wordt in dit deel ook een link gelegd met het stereotype content model en de gebruikte methodologie in onderzoek naar stereotypie- en perceptievorming. Tot slot wordt de probleemstelling geformuleerd, met onder meer de stereotype threat theory en het Pygmalion-effect. In de methodologiesectie wordt toegelicht waarom er de keuze gemaakt werd een literatuurstudie uit te voeren en wordt de inclusiecriteria en de manier van analyseren uitgelegd. De bevindingen uit de literatuurstudie worden in de resultatensectie beschreven. De verschillende percepties en stereotypen bij leerlingen en leerkrachten, in verschillende landen worden uiteengezet aan de hand van een within-case en een cross-case analyse. Hierbij werd een onderverdeling gemaakt tussen de leerlingen en leerkrachten en tussen de verschillende landen. In Vlaanderen blijkt het aso over het algemeen meer geconfronteerd te worden met meer positievere percepties en stereotypen, terwijl het tso en het bso over het algemeen meer geconfronteerd worden met minder positieve percepties en stereotypen. Bevindingen rond het kunstsecundair onderwijs worden weinig gevonden, zo worden die leerlingen over het algemeen niet negatief, maar ook niet positief gepercipieerd. Globaal gezien worden de niet-academisch gerichte richtingen minder positief gepercipieerd en de academisch gerichte richtingen meer positief gepercipieerd. In Duitsland blijkt dat het Gymnasium over het algemeen geassocieerd wordt met meer positievere percepties en stereotypen. De Hauptschule blijkt globaal gezien geassocieerd te worden met minder positieve percepties en stereotypen. Zweden, Nederland en de Verenigde Staten vertonen dezelfde bevindingen, waarbij het technisch en/of het beroepsonderwijs over het algemeen negatiever gepercipieerd wordt dan het academische onderwijs. Tot slot wordt er in discussie getreden rond de resultaten van de literatuurstudie en worden de sterktes en beperkingen van deze masterproef beschreven, alsook aanbevelingen voor toekomstig onderzoek.

Keywords

Listing 1 - 8 of 8
Sort by