Narrow your search

Library

LUCA School of Arts (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2022 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
Diversiteit de norm? Het ontwerpen van een multicultureel zangpakket vertrekkende vanuit de etnische achtergrond van de leerlingen.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Is omgaan met diversiteit de norm binnen de hedendaagse muziekeducatie? Niet iedereen heeft de kans om zich muzikaal te bekwamen in een muziekacademie of te genieten van uitdagende muziekeducatie in de lagere school. De volkse muziek van het thuisland van leerlingen met een nietVlaamse achtergrond komt zelden of nooit voor in de muzieklessen van de lagere school. Dit onderzoek is ontstaan vanuit de overtuiging dat er veel muzikaal potentieel zit bij de de leerlingen zelf, dat zingen met kinderen een belangrijke sociale activitieit is en dat inspelen op de thuiscultuur het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen bij de muzikale opvoeding in de lagere school verhoogt. Centraal in dit onderzoek staat de zoektocht naar en het ontwerpen van een multicultureel zangpakket vertrekkende vanuit de etnische achtergrond van de leerlingen. Deze scriptie omvat twee delen: een literatuurstudie en een praktijkonderzoek. In de literatuurstudie wordt de rol en het zingen van multiculturele muziek belicht. Het Westerse perspectief overheerst nog steeds in de muziekeducatie, zingen van multiculturele liederen kan een eerste aanzet zijn om dit Westerse perspectief minder centraal te plaatsen. Er wordt toegelicht waarom het belangrijk is om bij muziek in het lager onderwijs ook in te spelen op de thuistaal en thuiscultuur, in het bijzonder de traditionele liederen, van de leerlingen. Omgaan met diversiteit wordt ook verwacht als een onderdeel van ‘goed onderwijs’, een uitgelezen kans om met deze kwaliteitsverwachting aan de slag te gaan binnen de muziekeducatie. De kwaliteitsverwachting staaft de keuze waarom er gekozen is voor een zangpakket bestaande uit traditionele liederen. In het laatste deel van de literatuurstudie wordt het begrip volkse muziek/traditionele liederen afgebakend. In het tweede deel wordt een multicultureel zangpakket ontworpen voor de tweede graad basisonderwijs via educatief ontwerponderzoek (educational based research). Vertrekkende vanuit de etnische achtergrond en thuistaal komt dit zangpakket tot stand. Dit zangpakket bevat vier traditionele liederen uit de landen Turkije, Bulgarije, Rusland en Tunesië. Het multiculturele zangpakket wordt uitgetest en geanalyseerd in vier klassen van de tweede graad basisonderwijs. Het testen gebeurt in twee cycli, met een tussentijdse bijsturing van het pakket. De liederen uit het zangpakket worden daarnaast op masterniveau gearrangeerd en uitgevoerd door professionele muzikanten.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by