Narrow your search

Library

Odisee (3)

Arteveldehogeschool (1)


Resource type

dissertation (4)


Language

Dutch (4)


Year
From To Submit

2019 (3)

2005 (1)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Dissertation
Als innerlijke landschappen tot leven komen : de zoektocht naar de betekenis van artistieke creativiteit in de praktijk
Author:
Year: 2005 Publisher: Gent Arteveldehogeschool, Opleiding Sociaal Werk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Stress les(s)! Stressvermindering: een Deense kijk
Authors: --- --- ---
Year: 2019 Publisher: Sint-Niklaas : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze paper geeft een antwoord op de vraag‘ Welke elementen uit het Deense schoolsysteem zijn toepasbaar om stress te verlagen in de derde graad lager onderwijs in Vlaanderen?’. Dit onderwerp werd onderzocht omdat ik na interviews met leerkrachten op mijn stageschool, alsmede uit praktijkervaring diende vast te stellen dat veel leerlingen in de klas last hebben van stress en dat deze stress verschillende negatieve gevolgen heeft. Anderzijds kwam ik ook in contact met het Deense onderwijssysteem, dat sterk verschilt van het Vlaamse onderwijs. Ik mocht vaststellen dat Deense scholen en leerkrachten op een andere wijze omgaan met stress en dat Denemarken bovendien jaar na jaar in top drie van de werelds meest gelukkige landen staat. Om beide redenen vormt Denemarken derhalve een interessant vergelijkingspunt. In dit onderzoek worden eerst de verschillen tussen het Deense en Vlaamse onderwijssysteem onderzocht en navolgend hoeveel leerlingen er (in het Vlaamse onderwijs) stress ervaren. Uit literatuuronderzoek, observaties, interviews met Vlaamse leerkrachten uit de derde graad lager onderwijs en een online bevraging bij 83 Vlaamse leerkrachten mag blijken dat ongeveer 30 % van de leerlingen stress ervaart. Vervolgens wordt uitgelegd wat stress is en wat de oorzaken en gevolgen zijn van stress. Tenslotte wordt in deze paper zeer specifiek besproken wat Vlaamse en Deense leerkrachten doen om de stress bij hun leerlingen te verminderen of te voorkomen, en welke technieken de leerkrachten bijkomend nog kunnen aanwenden om het algemeen stressniveau in de klas te verminderen. Individueel of klassikaal praten over stress, bewegen en gebruik maken van muziek vormen de primaire methoden die zowel in Vlaanderen als in Denemarken worden gebruikt om stress te verlagen. Opvallend is dat de Deense leerkrachten zich voornamelijk focussen op de relatie met hun leerlingen en dat het welbevinden van deze leerlingen centraal staat. Deze aanpak kan een inspiratiebron zijn voor de Vlaamse leerkrachten. Daarnaast vormt ook ‘hygge’, een Deense levensstijl die algemeen voor minder stress zorgt, een inspiratiebron voor de Vlaamse scholen. Aan de hand van een zelf ontwikkeld product combineer ik oplossingen van Vlaanderen en Denemarken om stress te verminderen. Het product bestaat uit een stresspuzzel waar leerlingen hun stress mee kunnen weergeven. Bijgevoegd is er een boekje voor de leerkracht met een reeks oplossingen om stress te voorkomen/verminderen in de klas. Isa Verbeek - Juni 2019 te Sint-Niklaas.

Keywords


Dissertation
Geweldloze Communicatie binnen het KiVa-project
Authors: --- --- ---
Year: 2019 Publisher: Sint-Niklaas : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

“Recent onderzoek toont aan dat één jongere op de vijf het slachtoffer is van pesterijen.” (van: z.a. (z.j.) Over pesten. Opgeroepen op 11 mei, 2019 van Website: https://www.kivaschool.be/over-pesten/.) Hier wou de Sint-Lutgartschool te Belsele iets aan doen. Zij zijn daarom in het schooljaar 2018-2019 gestart met het KiVa-antipestprogramma. Dit programma heeft als doel om pesten terug te dringen, maar men wil ook werken aan het welbevinden, schoolklimaat en leerplezier van kinderen. De school vindt het belangrijk dat er gewerkt wordt aan de sociale vaardigheden van de leerlingen. Hierbij is communicatie een essentiële vaardigheid. De methodiek Geweldloze Communicatie leert mensen hoe we moeten communiceren zonder te oordelen. In deze bachelorproef ga ik op zoek naar een mogelijkheid om de methodiek Geweldloze Communicatie te integreren in het thema respectvol communiceren van het KiVa-project. Hiervoor heb ik zowel de methodiek van Geweldloze Communicatie, als het KiVa-project van dichterbij moeten bekijken. Op die manier ben ik tot een product gekomen om Geweldloze Communicatie en de IK-taal van het KiVa-project te combineren. Mijn product bestaat uit een stappenplan om de vier elementen van Geweldloze Communicatie aan te leren in de derde graad lager onderwijs. Deze lessenreeks bestaat uit 5 lessen, waarbij er telkens een link wordt gelegd naar de IK-taal binnen KiVa. Tijdens deze lessen wordt er gewerkt met een ladder van vijf treden om alles duidelijk te visualiseren. De eerste trede gaat over het verschil tussen observatie en interpretatie. Bij de tweede trede oefenen de leerlingen verder op het verwoorden van gevoelens. Tijdens de derde trede leren leerlingen praten over hun behoeften en bij de vierde trede oefenen ze op het correct formuleren van een verzoek. Ten slotte bij de vijfde trede oefenen ze de vier elementen van het Geweldloze Communicatieproces in. Om te weten welk effect Geweldloze Communicatie op de leerlingen had, stelde ik een enquête op. Hieruit is gebleken dat de leerlingen positief staan tegenover de methodiek. De meeste leerlingen vinden het echter nog moeilijk om een verzoek te formuleren en om alle elementen te onthouden. Ben je benieuwd naar het volledige onderzoek? Dan nodig ik je graag uit om mijn bachelorproef verder te lezen.

Keywords


Dissertation
Gamification als motivatiemiddel
Authors: --- --- ---
Year: 2019 Publisher: Sint-Niklaas : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerkrachten zullen het allemaal wel eens hebben meegemaakt tijdens een wiskundeles: een leerling die diep zucht wanneer er een nieuwe opdracht wordt aangekondigd, die weigert mee te werken of die geen interesse toont in de opdracht. Kort: leerlingen die een gebrek hebben aan motivatie. Het gebrek aan motivatie blijkt niet alleen in België aanwezig te zijn, maar ook wereldwijd. Het IEA bekijkt om de 4 jaar wereldwijd de resultaten van de leerlingen binnen wiskunde en wereldoriëntatie. Uit de recentste steekproef in 2015 blijkt dat de leerlingen het beoogde niveau voor wiskunde behalen. Helaas staat dat niveau in schril contrast met hun leerplezier. De leerlingen geven aan dat ze niet graag wiskunde leren. Hoe komt het dat leerlingen hun hoofd soms laten hangen? Hoe kunnen wij, als leerkracht, leerlingen warm maken voor onze lessen? Dit zijn vragen die me heel erg prikkelen. Daarom heb ik besloten om me hierin te verdiepen. Ik wil ervoor zorgen dat de leerlingen in de toekomst eerder yes roepen wanneer je een opdracht geeft in plaats van een diepe zucht te slaken. Ik wil ervoor zorgen dat leerlingen met plezier in de wiskundeles zitten. Dit kan natuurlijk niet op 1, 2, 3. Eerst verdiepte ik me in de literatuur om te weten te komen wat motivatie juist is en hoe je het als leerkracht kan beïnvloeden of stimuleren. Hierbij vormde de zelfdeterminatietheorie van Ryan en Deci (2000) de rode draad. Ze spreken over drie pijlers, drie psychologische basisbehoeften: autonomie, competentie en verbondenheid. Deze 3 elementen koppelde ik aan gamification. Gamification wil zeggen dat je gametechnieken en spelelementen in een niet-game omgeving, zoals de klas, inzet. Ik ontdekte ook wat games zo motiverend maakt. Hierdoor ontwikkelde ik een brede basis waarmee ik verder aan de slag kon gaan. Met deze kennis in mijn achterhoofd ontwierp ik een game. Ik bouwde een Google Formulier om tot een spel genaamd ‘Escape the zombie’. Er is een mysterieus virus uitgebroken waardoor alle mensen langzaamaan in zombies veranderen, tenzij de leerlingen erin slagen om een tegengif binnen de 75 minuten toe te dienen aan de bevolking. Lukt dit niet, dan vindt er een onomkeerbaar proces plaats en verandert iedereen in zombies. Het spel is opgedeeld in zes levels. In elk level krijgen de leerlingen een vraag voorgeschoteld waarin ze zelf kunnen beslissen hoe ze de bevolking kunnen redden. Dienen ze medicatie toe of kiezen ze voor een kruidenmengeling? Isoleren ze alle besmette mensen of verplichten ze een contactverbod tussen de besmette en de niet-besmette mensen? De leerlingen hebben steeds een inbreng in het spel. Elke keuze wordt gekoppeld aan een wiskundeoefening. Wanneer ze een level voltooien, krijgen ze een medicijnflesje te zien. Hoe hoger het level, hoe voller het medicijnflesje en hoe meer mensen je op dat punt al gered hebt. Het doel hiervan? Ervoor zorgen dat de leerlingen met plezier en verhoogde motivatie wiskunde leren. Om het verschil in motivatie duidelijk te kunnen waarnemen, stelde ik enquêtes op. Ik nam er een voor mijn game af om een beeld te vormen van hun motivatie in het algemeen. Na mijn game nam ik een tweede enquête af. Vervolgens analyseerde ik de resultaten van de enquêtes. Hieruit bleek dat de motivatie van de leerlingen toenam bij de wiskundeles in een game lay-out. Om uitgebreid te weten te komen wat de invloed van mijn game was op de motivatie, nodig ik je uit om snel verder te lezen.

Keywords

Listing 1 - 4 of 4
Sort by