Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Foreign trade. International trade --- Polemology --- Flanders
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
In dit rapport schuift het Vredesinstituut vier overwegingen naar voor bij een Vlaams beleid inzake radicalisering. Het rapport gaat onder meer in op het zichtbaar grensoverschrijdend gedrag, het radicaliseringsproces dat er aan vooraf gaat en de rol van de maatschappelijke context. Het Vlaams Vredesinstituut is een paraparlementaire instelling bij het Vlaams Parlement.
Choose an application
Over sommige onderwerpen lopen de spanningen hoog op, zowel in de klas als daarbuiten. Het lijkt dan alsof je alleen een kamp 'voor' en een kamp 'tegen' hebt. Omdat ze te gevoelig liggen, vermijd je zulke thema's misschien als leerkracht. De EDUbox Wij-zij-denken laat jongeren in de klas oefenen in het omgaan met meningsverschillen. Deze interactieve tool bevat een klein stukje theorie, informatieve video's, enkele praktijkoefeningen en een groot discussieformat 'Samen door één deur', waarin jongeren met elkaar in discussie leren gaan over polariserende onderwerpen. Zo krijgen leerlingen stap voor stap meer grip op het wij-zij-denken en staan ze sterker in hun schoenen bij moeilijkere onderwerpen. Eén EDUbox kan ingezet worden in een groepje van 3 à 5 leerlingen. Met een pakket kunnen ongeveer 20 leerlingen tegelijkertijd aan de slag. Als leerkracht kan je dit educatief pakket op twee manieren gebruiken. In de klas kunnen leerlingen in kleine groepjes zelfstandig werken met behulp van digitale fiches op een interactieve website. Die fiches zijn gekoppeld aan een uitgebreid luik audiovisueel materiaal. Leerlingen kunnen de EDUbox ook individueel doorlopen via de interactieve videoles.
Choose an application
In deze Edubox denken leerlingen in eerste instantie na over hun eigen wereldbeeld, aan de hand van een zelftest. Nadien komen ze te weten hoe groepen omgaan met een ideologie en hoe dat tot conflict en zelfs vijandigheid kan leiden. Om dat beter te begrijpen, duiken de leerlingen vervolgens in 3 belangrijke ideologische spanningsvelden, zoals vrijheid versus gelijkheid. Die spanningsvelden krijgen ook een plaats op een kompas, dat een soort leidraad vormt in de rest van de EDUbox. Ze plotten er ook de 3 klassieke ideologieën op, met name conservatisme, liberalisme en socialisme. Aan het einde maken de leerlingen kennis met de verschillende Vlaamse politieke partijen en hun voornaamste idealen. In het actieve gedeelte van deze EDUbox leren de jongeren omgaan met die spanningsvelden. Daarvoor ontwikkelden we het debatspel 'Samen door één deur', een rollenspel waarin ze leren argumenteren maar ook gemeenschappelijke grond leren vinden. Nadien moeten ze ook nadenken over hoe een argument kan aansluiten bij een ideologie. De Edubox is beschikbaar als downloadbare pdf en als interactieve website. De fiches worden aangevuld met een digitaal luik (tools en audiovisueel materiaal). Op het Medium-kanaal vind je de lerarenhandleiding.
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|