Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het boek beoogt de lezer meer inzicht te geven in de bouw en de werking van de menselijke hersenen in ontwikkeling. Met deze breinkennis kunnen opvoeders en leerkrachten trefzekerder de ontwikkeling van elk kind begeleiden en het leren stimuleren.
Educational psychology --- pedagogische psychologie --- hersenfysiologie --- hersenen --- Hersenonderzoek --- Opvoeders --- Onderwijspsychologie --- Didactiek --- Leraren --- 415.4 --- Brein --- Hersenen --- Opvoeding --- Onderwijs --- Leren --- Geheugen --- Puberbrein --- Pedagogische psychologie --- Hersenontwikkeling --- brein --- geheugen --- Hogere geestelijke functies --- algemene psychologie, hogere geestelijke functies (oa. leren, kennen, denken, begaafdheid, fantasie, geheugen, leerpsychologie) --- Opvoeder --- Leraar --- Directie
Choose an application
Dit boek gaat over de praktische toepassing van de geheimen van het brein in het dagelijkse onderwijs. In negen hoofdstukken geeft de auteur de belangrijkste inzichten uit hedendaags hersenonderzoek weer. Dan gaat het bijvoorbeeld over het emotionele en het sociale brein, denken en leren in de prefrontale cortex, het geheugen. Ook de bijzondere kenmerken van het puberbrein komen aan bod, en de verschillen tussen jongens en meisjes. In elk hoofdstuk worden aan de hand van voorbeelden de consequenties voor onderwijs en opvoeding geschetst. Het boek is bedoeld voor leraren (in opleiding), ouders en andere opvoeders.
Educational psychology --- pedagogische psychologie --- hersenfysiologie --- hersenen
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Dat de auteurs als onderwijsconsultants werken, blijkt uit de systematische opbouw en methodische aanpak van dit gedegen boek. In de leeswijzer, een wybertje-model als verbindend boekelement dat de kernbegrippen noemt in relatie tot de vier hoofdstukken, vatten de auteurs boek en boodschap bondig samen. In het eerste hoofdstuk dat gaat over het belang van 'eenheid' van leidinggeven, bespreken zij: team, leiding, bestuur. Hoofdstuk twee gaat over missie, visie en strategie, gekoppeld aan de drijfveren en toekomstbeeld van een school, te bereiken met eensgezind leidinggeven. Hoofdstuk drie gaat over systemen en regels, vanuit het gekozen leiderschap en bijpassend management. In de kern van het wybertje staat het koersplan (gekoppeld aan leiderschap). Hoofdstuk vier gaat over het veranderingsproces, gekoppeld aan het management. Hierin behandelen de auteurs in detail, vanuit organisatiestructuur en professionele cultuur, de mogelijkheden en valkuilen van het veranderingsproces, gericht op het realiseren van eensgezind leidinggeven. Met overzichten, reflecties, modellen, illustraties, register en literatuur.
PXL-Central Office 2020 --- onderwijsinstelling --- leidinggeven --- School management
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Lijst van 20 basisprincipes - 5 over een kijk op mensen, 5 over een kijk op de maatschappij, 10 over consequenties voor de school. Deze basisprincipes zijn ontstaan vanuit het Jenaplanseminarium en uit het werken aan een schoolwerkplanstructuur voor de Jenaplanscholen. Elk basisprincipes is voorzien van een toelichting. (Bron: uitgeverscatalogus) Deze versie is als grondslag van het Nederlandse Jenaplanconcept aanvaard door de Nederlandse Jenaplanvereniging in Algemene Ledenvergadering van 31 oktober 1990.
Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|