Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Religious studies --- Islam --- Sociology of culture --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of work --- Sociology of occupations --- Polemology --- Study methods --- Teaching --- Sexology --- Personnel management --- Feminism --- Gender --- Homosexuality --- Multiculturalism --- Gender roles --- Islam --- Legal sector --- Cold War --- Career --- Labour market --- Education --- Sexuality --- Choice of study --- Theology --- Time allocation --- Women's studies --- Book --- Gender mainstreaming --- Belgium
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
MANNELIJKHEID -- 930.859 --- VROUWELIJKHEID -- 930.859 --- MOEDERSCHAP -- 930.859 --- VADERSCHAP -- 930.859 --- MEISJES -- 930.379
Choose an application
Choose an application
Ten geleide * Voorwoord / Petra Meier & Stéphanie Loriaux Gender en tijd * De rol van de partner bij loopbaantransities van Belgische vrouwen / Anneleen Baerts & Marie-Anne Guerry * Vervagen de verschillen? Evoluties in de tijdsbesteding en rolverdeling van vrouwen en mannen in België (1966, 1999, 2005) / Theun-Pieter van Tienoven & Ignace Glorieux * Au coeur de l'individuation: les femmes, la ville et la citoyenneté / Valérie Lootvoet HERstory: Geschiedenis herschreven * Femmes magistrates, quelle égalité? L'histoire de la féminisation de la magistrature au travers des parcours personnels et professionnels de magistrates belges / Adeline Cornet * Tussen Oost en West. De oorlogsherinneringen van migrantenvrouwen en -mannen tijdens de Koude Oorlog / Machteld Venken Seksualiteit: een intersectioneel perspectief * Les imaginaires des migrant-e-s lesbiennes et gays latino-américains à propos de l'Europe. Analyse de récits de vie de Chilien-ne-s, Péruvien-ne-s et Colombiens / Pauline Berlage * Le genre en histoire des sexualités: une catégorie d'analyse suffisante? / Eliane Gubin & Catherine Jacques * L'histoire des discours scientifiques contemporains sur l'hermaphrodisme. Une histoire du genre entre sciences médicales et sciences sociales / Julie De Ganck * Genre, race, sexualité: deux exemples d'auteur-e-s bispirituelle-s canadien-ne-s / Sylvie Vranckx Multiculturalisme en feminisme: nieuwe uitdagingen * L'usage des lois visant à lutter contre les discriminations raciales en Belgique: une perspective de genre / Isabelle Carles * Multiculturalisme et féminisme sont-ils compatibles? / Stéphane Leyens * La lutte contre la domination de sexe, de classe et de race dans les mobilisations des femmes issues de l'immigration / Nouria Ouali * Vertegenwoordiging als een constructie van belangen. De substantiële vertegenwoordiging van sociale groepen / Eline Severs Gender en normativiteit in het onderwi
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Thuis, in de klas, op het werk... overal circuleren stereotiepe denkbeelden rond jongens en meisjes, mannen en vrouwen. Deze denkbeelden zijn niet zo natuurlijk en onveranderlijk als ze soms lijken. Ze ontstaan in een concrete historische context, verspreiden zich, zijn onderhevig aan contestatie en verandering. Het rijk geïllustreerde boek Jongens en meisjes... bestemming bekend? toont hoe de ideeën over mannelijkheid en vrouwelijkheid in de voorbije twee eeuwen evolueerden in België. En samen met die ideeën veranderde het reële leven van mannen en vrouwen: de invulling van vader- en moederschap, het speelgoed en de kledij, visies op onderwijs en arbeid. Deze publicatie is uitgegeven naar aanleiding van de tentoonstelling "Jongens en meisjes... bestemming bekend? België, 1830-2000" (BELvue museum, 3 februari-31 mei 2009). Het pedagogisch dossier kwam tot stand naar aanleiding van de tentoonstelling "Jongens en meisjes... bestemming bekend?" en werd samengesteld door het Archiefcentrum voor Vrouwengeschiedenis. Het bevat 15 fiches met opdrachten en achtergrondinformatie, en 40 historische documenten om daarmee aan de slag te gaan. De drie centrale onderwerpen in het dossier het gezin, de school, het werk sluiten aan bij de eigen ervaringen van leerlingen en bij hun familiegeschiedenis, wat reflectie en discussie vergemakkelijkt. De gereproduceerde documenten zijn erg divers van aard. Ze bestrijken twee eeuwen Belgische geschiedenis en stimuleren de historische kritiek. De educatieve map bij de tentoonstelling richt zich tot leerkrachten geschiedenis, moraalwetenschappen, psychologie... uit het secundair onderwijs, maar sommige oefeningen zijn ook bruikbaar in de lagere school. De behandelde thema's - het gezin, de school, het werk - zijn herkenbaar, wat het voor leerlingen gemakkelijker maakt om ze in perspectief te plaatsen en erover te reflecteren. De map bevat opdrachten, oefeningen, achtergrondliteratuur, een bibliografie en relevante websites.
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|