Narrow your search
Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Wat bouw jij? : een informatief boek voor jonge kinderen
Authors: ---
ISBN: 9021618524 Year: 1999 Publisher: Amsterdam Ploegsma


Book
De sociaal-pedagogische betekenis van de woonomgeving voor kinderen
Author:
ISBN: 9789038213224 Year: 2008 Volume: *1 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze studie gaat in op de vraag welke betekenis de woonomgeving heeft in het socialisatieverloop van kinderen. De woonomgeving wordt benaderd als een feitelijk socialisatiekader dat mee vorm geeft aan het burgerschap van kinderen en als de ruimtelijke weergave van sociale praktijken, relaties en machtsverhoudingen in de samenleving. De woonomgeving wordt geanalyseerd aan de hand van een case study in drie contrasterende stedelijke woonomgevingen: Nieuw Gent, Steenakker en Sint-Pieters-Buiten (Gent). Hiervoor worden van elke woonomgeving een sociaal-ruimtelijke kaart (op basis van historisch bronnenonderzoek), een mentale kaart (op basis van mondelinge geschiedenissen met volwassenen die als kind zijn opgegroeid in het onderzoeksgebied) en personal map (op basis van door kinderen genomen foto's over hun feitelijke aanwezigheid in de woonomgeving) opgesteld. De verschillende patronen in de feitelijke aanwezigheid van kinderen in de woonomgeving worden bepaald door de specifieke interacties Tussen de gebouwde, de gedeelde en de geleefde woonomgeving. Een gemeenschappelijke lijn die in elke case zit, is dat in de contructie van de woonomgeving bepaalde opvattingen over de publieke sfeer zijn verwerkt, dat bewoners zich deze contructie op een bepaalde manier hebben eigen gemaakt, en dat kinderen zich op een eigen manier verhouden tegenover deze contructie en zich hun woonomgeving op uiteenlopende manieren toe-eigenen Inhoudsopgave : DEEL 1 DE WOONOMGEVING ALS SOCIAAL-PEDAGOGISCHE THEMATIEK Hoofdstuk 1 - Probleemstelling Hoofdstuk 2 - De 'goede' woonomgeving van kinderen Hoofdstuk 3 - De goede woonomgeving: welke opvoeding ten aanzien van welk kind? Hoofdstuk 4 - Van wenselijkheid naar werkelijkheid: burgerschap als invalshoek DEEL 2 DE SOCIAAL-PEDAGOGISCHE BETEKENIS VAN DE WOONOMGEVING - EMPIRISCH ONDERZOEK Hoofdstuk 5 - Methodologische inleiding Hoofdstuk 6 - De gebouwde woonomgeving Hoofdstuk 7 - De gedeelde woonomgeving Hoofdstuk 8 - De geleefde woonomgeving Hoofdstuk 9 - Besluit.


Book
Jongeren en wonen in Vlaanderen. Woonsituatie, woonwensen en woonbehoeften
Authors: --- ---
ISBN: 9045503948 Year: 2003 Publisher: Antwerpen De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Resultaten van een onderzoek dat in opdracht van de Vlaamse regering werd gestart. Om meer inzicht te krijgen in de woonsituatie en de woonwensen van kinderen en jongeren. Het is immers noodzakelijk dat stedelijke woonwijken een meer aangename woonomgeving worden voor kinderen en jongeren, zodat gezinnen de stad meer als woonplaats zouden kiezen. Centraal in het onderzoek staat een enquête die peilt naar de woonvoorkeuren, woonwensen en woonbehoeften van kinderen tot en met achttien jaar. Bij de bevraging worden de jongeren zelf zo veel mogelijk aan het woord gelaten over alle aspecten van het wonen. Een confrontatie tussen die woonwensen en de woonsituatie (op basis van de Volks- en Woningtelling) leidt ten slotte tot het formuleren van concrete beleidsopties.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by