Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Education permanente --- Permanente vorming --- #KVHB:Volwasseneneducatie --- #KVHB:Basiseducatie --- #KVHB:Vormingswerk --- Laaggeschoolden 376.7 --- Volwassenenonderwijs 373.7 --- Basiseducatie --- Volwassenenvorming --- leerkrachtenopleiding --- leermethoden --- onderwijs --- pedagogiek --- vormingswerk
Choose an application
intercultureel onderwijs --- Sociology of minorities --- Teaching --- Netherlands --- 392 --- 454.6 --- Cultuur --- Cultuur-verschillen --- Intercultureel onderwijs --- Intercultureel --- Migranten --- Migrantenproblematiek --- Nederland --- Onderwijs --- Opleiding --- Racisme --- 376.7 --- Achterstand --- Cultuurverschillen --- Discriminatie --- Multiculturele samenleving --- (zie ook: teleonderwijs)
Choose an application
Bijna een kwart van de werkenden en werkzoekenden in Nederland heeft een opleiding op vmbo-niveau of lager. Beleidsmakers in Nederland maken zich al een paar decennia zorgen over de arbeidsmarktpositie van deze groep. Ze vrezen dat de behoefte aan laaggeschoold personeel kleiner gaat worden door technologische ontwikkelingen, bijvoorbeeld de voortgaande toepassing van informatietechnologie, en door de concurrentie van lagelonenlanden. Dit rapport plaatst deze zorgen in perspectief: het zet de verwachtingen van beleidsmakers en de stand van de wetenschappelijke discussie op een rij, en koppelt die aan feitelijke ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Het aantal laaggeschoolde banen blijkt de afgelopen twintig jaar nauwelijks te zijn veranderd, terwijl het aantal laagopgeleiden daalde. Het rapport geeft aan wat dit voor de arbeidsmarktpositie van laagopgeleiden bij onze noorderburen heeft betekend.
#SBIB:316.334.2A344 --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: positie van ongeschoolden op de arbeidsmarkt --- Arbeidsmarkt 331.52 --- Laaggeschoolden 376.7 --- Arbeidsomstandigheden 658.382 --- Nederland (492) --- Sociology of work --- Labour market --- anno 1990-1999 --- anno 2000-2009 --- Netherlands
Choose an application
De toestroom van Roma in Vlaanderen gedurende de afgelopen jaren heeft maatschappelijk veel teweeggebracht. Meer dan eens weerklinkt daarbij de stem dat Roma op één of andere manier anders zijn. Maar wat maakt hun verhaal nu zo apart? De auteur gaat hier dieper in op de onderwijssituatie van Romakinderen in Gent. Over wie gaat het eigenlijk en wat zijn de specifieke problemen die zich stellen? Welke praktijken kunnen inspireren? En welke weg dient in de toekomst te worden bewandeld? De auteur geeft een aanzet tot beantwoording vanuit zijn ervaring met het veld en een pedagogische bekommernis voor de Roma-jeugd
zigeuners --- intercultureel onderwijs --- Educational sciences --- culturele diversiteit --- pedagogiek --- Sociology of minorities --- Social policy and particular groups --- Ghent --- 668.4 Migrantenjongeren --- 376.7 --- Roma --- Migranten --- Onderwijs --- Zigeurnerkinderen ; onderwijs --- Zigeurners ; Gent --- Kinderen --- Zigeuners --- Gent --- Woonwagenbewoners --- Woonwagenkinderen --- Onderwijskansen --- Kind --- Woonwagenbewoner --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Roma (volk) --- interculturele communicatie --- Gent.
Choose an application
Waarin bestaat nu precies het traumatische van het vluchten? Hoe laat ik het kind hier een nieuwe thuis vinden? Wat betekent het om als vluchtelingenkind in een nieuwe wereld op te groeien? De praktijk wijst uit dat veel van het persoonlijke instrumentarium en de beschikbare know-how uit de omgeving ook bruikbaar is bij vluchtelingenkinderen. Dit boek biedt de lezer een inclusieve manier van denken en werken die de zelfredzaamheid van het kind centraal stelt en die het kind toelaat om zelf aan een nieuwe toekomst te bouwen. (Bron: covertekst)
Kinderpsychologie --- Psychologie de l'enfant --- Réfugiés --- Vluchtelingen --- Intercultureel onderwijs --- Vluchtelingenkinderen --- 376.7 --- 186.7 Geweld en mishandeling --- Communicatie --- Hulpverlening --- Onderwijs --- Posttraumatische stress-stoornissen --- Therapie --- 060326.jpg --- Vluchtelingen: kinderen --- minderjarige vluchtelingen --- vluchtelingenhulp --- 325 --- 362.9 --- Migration. Refugees --- asielzoekers --- kinderopvang --- psychosociale hulpverlening --- kinderen --- Sociology of social care --- Social policy and particular groups --- vluchtelingen --- psychologie --- intercultureel --- onderwijs
Choose an application
Allochtonen migreren naar Nederland met de wens om erop vooruit te gaan. Ondanks dit mobiliteitsvoornemen en maatregelen voor onderwijsachterstandsbestrijding bevinden zij zich binnen het onderwijs nog steeds in een achterstandssituatie. Desalniettemin zijn er allochtonen met een succesvolle onderwijscarrière. Het leven en de onderwijscarrières van deze mensen, vormen een informatiebron die tot heden onderbenut is in het onderwijsachterstandsbeleid. Dit onderzoek voorziet in deze lacune. De onderzoeker heeft met behulp van de biografische interviewmethode een schat aan informatie vergaard over de succesbevorderende factoren in de opwaartse onderwijsmobiliteit van 18 Marokkaanse, 20 Hindostaanse en 17 autochtone academici, allen met een laag herkomstmilieu. In dit onderzoek is aandacht voor de invloed van klasse, etniciteit en gender, alsmede voor factoren in de gelegenheidsstructuur die bijdragen aan de opwaartse onderwijsmobiliteit. De onderzoeker beantwoordt tevens de vraag welke maatregelen in het onderwijssysteem nodig zijn om de achterstand van allochtone leerlingen ten opzichte van autochtone leerlingen te reduceren
Migration. Refugees --- migratie (mensen) --- succesfactoren --- Teaching --- Marokkanen --- onderwijs --- Sociology of minorities --- Research on teaching --- Netherlands --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:39A6 --- 376.7 --- Onderwijs --- Migranten --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- Allochtonen --- Nederland --- Kinderen --- Intercultureel onderwijs --- Schoolloopbaan --- Jeugd --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsachterstand --- Autochtonen --- Onderzoek --- Klasseverschillen --- Onderwijskansen --- Beleid --- Allochtoon --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Autochtoon --- Sport --- Literatuur --- Klassenverschil --- Analyse --- Evaluatie --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Jongere --- Onderzoek (wetenschap) --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
De Vlaamse Onderwijsraad organiseerde een eigenzinnige seminariereeks over diversiteit, met minder evidente en soms controversiële visies en methodes om de kansen op een succesvolle schoolloopbaan van leerlingen uit allochtone groepen te verbeteren. Dit boek bundelt de bijdragen van verschillende sprekers.René Antrop-Gonzàles zoekt een verklaring voor het academisch succes van sommige jongeren met een migratieachtergrond in de VS. Hij reflecteert, zowel vanuit zijn persoonlijke geschiedenis als op basis van wetenschappelijk onderzoek.Dimokritos Kavadias maakt kanttekeningen bij de analyse van Antrop-Gonzàles en zet enkele nieuwe denksporen uit over de invloed van identiteit en stereotypering op school succes.Özkan Cetin brengt het verhaal van de Lucerna-colleges die dynamiek, wetenschap, multiculturaliteit en individuele ondersteuning als troeven willen inzetten om de onderwijskansen van hun kinderen optimaliseren.Het verhaal van Lucerna biedt Roger Van den Borre de aanzet om verder te reflecteren over de verhouding tussen onderwijsvrijheid en onderwijskwaliteit, over gelijkheid en diversiteit. Dit zijn ook de sleutels waarmee Yusuf Altuntas een inkijk geeft in het ontstaan en de evolutie van het islamitisch onderwijs in Nederland. Identiteit, veiligheid en herkenbaarheid van de schoolomgeving moeten er voor zorgen dat kinderen optimaal kunnen leren en ontwikkelen. Anja Vink beschrijft hoe Nederland al jaren worstelt met onderwijssegregatie. Veel meer dan over een multicultureel drama, maakt ze zich zorgen over een klassendrama en schoolsegregatie op basis van armoede.Two-way-immersion-education. Zo omschrijft Birgit Schumacher hoe het Duits en negen partnertalen evenwichtig aan bod komen in Europese school van Berlijn waar het leren van talen gepaard gaat met werken aan interculturele competenties. Waarom maakt meertaligheid mensen bang? Nathalie Auger brengt een zeer praktijkgericht verhaal over hoe omgaan met meertaligheid van leerlingen in de klas, een positief antwoord kan zijn op multiculturaliteit op school.Piet Van Avermaet verwerkt zijn persoonlijke lectuur van al deze bijdragen in een visietekst Waarom diversiteit tot de kern van onderwijs behoort.
Intercultureel onderwijs. --- intercultureel onderwijs --- Teaching --- allochtonen --- culturele diversiteit --- Sociology of education --- diversiteit --- diversiteitsbeleid --- Intercultureel onderwijs --- 734 Multicultureel onderwijs --- 367.2 --- 454.6 --- meertaligheid --- multiculturaliteit --- schoolloopbaan --- Allochtone leerlingen (Anderstalige leerlingen) --- Migranten ; onderwijs ; Vlaandeen --- Diversiteit --- Meertaligheid --- Schoolloobbaan ; migrantenjongeren --- Multiculturele samenleving --- 376.7 --- Migranten --- Allochtone leerlingen --- onderwijs --- 371.2 --- 371.2 Schoolorganisatie --- Schoolorganisatie --- Personeelsbeleid --- 371.21 --- Multicultural education --- Congresses --- PXL-Central Office 2014 --- hoger onderwijs --- Onderwijs --- Allochtonen --- Onderwijskansen --- Inclusie --- Maatwerk --- Allochtoon --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Autochtoon --- Sport --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Dit boek mengt zich in de discussie over de vraag, hoe allochtone kinderen in ons onderwijs te benaderen. In beginsel niet anders dan autochtone kinderen. De auteur kiest consequent voor het kind en zijn ontwikkelingsvragen met het oog op het toekomstige leven van dit kind in de - dominante - Nederlandse en Vlaamse samenleving. Het is dit kind of deze leerling die het moet maken, niet alleen of los van zijn huiselijke achtergrond, maar wel zelf. Centraal in de beschouwing staat de ervaring van het kind verbonden te zijn met zijn school en met de mensen met wie het daar samenleeft en werkt. Vanuit deze verbondenheid kan nu en later verantwoordelijkheid voor jezelf en voor anderen ontstaan. De school heeft in dit opzicht een heel bijzondere verantwoordelijkheid. Met kinderen die zich verbonden voelen is het bovendien goed werken. Het boek gaat overigens geen lastige vragen over onderwijs aan onze allochtone leerlingen uit de weg. (Bron: covertekst)
pedagogiek --- intercultureel onderwijs --- allochtone jongeren --- Sociology of education --- Pupil counseling. Pupil guidance --- 450.9 --- allochtone kinderen --- migranten --- onderwijs --- 376.7 --- Achterstand --- Allochtone leerlingen --- Migranten --- Onderwijs --- Preventie --- etnisch-culturele minderheden --- school- en onderwijsproblematiek --- 050928.jpg --- Allochtonen: in onderwijs --- Overige onderwerpen onderwijs --- migrantenkinderen --- departement Lerarenopleiding --- Leraren --- Intercultureel onderwijs --- Provincie West-Vlaanderen --- Migrantenkinderen, onderwijs --- Allochtone leerling --- Leraar --- Directie --- 81.84 education for minorities. --- Allochtonen. --- Intercultureel onderwijs. --- Leerling-leerkracht-relatie. --- Pupil counseling. Pupil guidance. --- Sociology of education. --- allochtone jongeren. --- intercultureel onderwijs. --- pedagogiek. --- Leerling met een migratieachtergrond
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|