Listing 1 - 10 of 24 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Die Simultanschule, warum muss sie die Schule der Zukunft sein ?
Author:
Year: 1893 Publisher: Bielefeld A. Helmich (Hugo Anders)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

376.7


Book
La coéducation dans les écoles secondaires
Author:
Year: 1912 Publisher: Lille Camille Robbe

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

376.7 : 373


Book
Volwasseneneducatie : terreinverkenning en methodische uitgangspunten van de basiseducatie
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9014035446 Year: 1990 Volume: vol *10 Publisher: Diegem Bohn Stafleu Van Loghum


Book
Intercultureel onderwijs in de praktijk.
Authors: ---
ISBN: 9062832946 9789062832941 Year: 2002 Publisher: Bussum Coutinho


Book
Minder werk voor laagopgeleiden? : Ontwikkelingen in baanbezit en baankwaliteit 1992-2008.
Authors: ---
ISBN: 9789037704747 Year: 2010 Publisher: Den Haag SCP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bijna een kwart van de werkenden en werkzoekenden in Nederland heeft een opleiding op vmbo-niveau of lager. Beleidsmakers in Nederland maken zich al een paar decennia zorgen over de arbeidsmarktpositie van deze groep. Ze vrezen dat de behoefte aan laaggeschoold personeel kleiner gaat worden door technologische ontwikkelingen, bijvoorbeeld de voortgaande toepassing van informatietechnologie, en door de concurrentie van lagelonenlanden. Dit rapport plaatst deze zorgen in perspectief: het zet de verwachtingen van beleidsmakers en de stand van de wetenschappelijke discussie op een rij, en koppelt die aan feitelijke ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Het aantal laaggeschoolde banen blijkt de afgelopen twintig jaar nauwelijks te zijn veranderd, terwijl het aantal laagopgeleiden daalde. Het rapport geeft aan wat dit voor de arbeidsmarktpositie van laagopgeleiden bij onze noorderburen heeft betekend.


Book
Roma in het Gentse onderwijs : een verhaal apart?
Author:
ISBN: 9789038220857 Year: 2013 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De toestroom van Roma in Vlaanderen gedurende de afgelopen jaren heeft maatschappelijk veel teweeggebracht. Meer dan eens weerklinkt daarbij de stem dat Roma op één of andere manier anders zijn. Maar wat maakt hun verhaal nu zo apart? De auteur gaat hier dieper in op de onderwijssituatie van Romakinderen in Gent. Over wie gaat het eigenlijk en wat zijn de specifieke problemen die zich stellen? Welke praktijken kunnen inspireren? En welke weg dient in de toekomst te worden bewandeld? De auteur geeft een aanzet tot beantwoording vanuit zijn ervaring met het veld en een pedagogische bekommernis voor de Roma-jeugd


Book
Kinderen met een tweede huid : onthaal van kinderen op de vlucht
Authors: ---
ISBN: 9044113399 Year: 2003 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Waarin bestaat nu precies het traumatische van het vluchten? Hoe laat ik het kind hier een nieuwe thuis vinden? Wat betekent het om als vluchtelingenkind in een nieuwe wereld op te groeien? De praktijk wijst uit dat veel van het persoonlijke instrumentarium en de beschikbare know-how uit de omgeving ook bruikbaar is bij vluchtelingenkinderen. Dit boek biedt de lezer een inclusieve manier van denken en werken die de zelfredzaamheid van het kind centraal stelt en die het kind toelaat om zelf aan een nieuwe toekomst te bouwen. (Bron: covertekst)


Book
Mijn ouders migreerden om erop vooruit te gaan : onderwijs en de dynamische habitus : succesbevorderende factoren in de onderwijscarrière van Marokkanse, Hindostaanse en autochtoon Nederlandse academici uit lagere sociaal-economische milieus in Nederland
Author:
ISBN: 9789044128871 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Allochtonen migreren naar Nederland met de wens om erop vooruit te gaan. Ondanks dit mobiliteitsvoornemen en maatregelen voor onderwijsachterstandsbestrijding bevinden zij zich binnen het onderwijs nog steeds in een achterstandssituatie. Desalniettemin zijn er allochtonen met een succesvolle onderwijscarrière. Het leven en de onderwijscarrières van deze mensen, vormen een informatiebron die tot heden onderbenut is in het onderwijsachterstandsbeleid. Dit onderzoek voorziet in deze lacune. De onderzoeker heeft met behulp van de biografische interviewmethode een schat aan informatie vergaard over de succesbevorderende factoren in de opwaartse onderwijsmobiliteit van 18 Marokkaanse, 20 Hindostaanse en 17 autochtone academici, allen met een laag herkomstmilieu. In dit onderzoek is aandacht voor de invloed van klasse, etniciteit en gender, alsmede voor factoren in de gelegenheidsstructuur die bijdragen aan de opwaartse onderwijsmobiliteit. De onderzoeker beantwoordt tevens de vraag welke maatregelen in het onderwijssysteem nodig zijn om de achterstand van allochtone leerlingen ten opzichte van autochtone leerlingen te reduceren


Book
Een andere kijk op diversiteit
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033491962 Year: 2013 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Vlaamse Onderwijsraad organiseerde een eigenzinnige seminariereeks over diversiteit, met minder evidente en soms controversiële visies en methodes om de kansen op een succesvolle schoolloopbaan van leerlingen uit allochtone groepen te verbeteren. Dit boek bundelt de bijdragen van verschillende sprekers.René Antrop-Gonzàles zoekt een verklaring voor het academisch succes van sommige jongeren met een migratieachtergrond in de VS. Hij reflecteert, zowel vanuit zijn persoonlijke geschiedenis als op basis van wetenschappelijk onderzoek.Dimokritos Kavadias maakt kanttekeningen bij de analyse van Antrop-Gonzàles en zet enkele nieuwe denksporen uit over de invloed van identiteit en stereotypering op school succes.Özkan Cetin brengt het verhaal van de Lucerna-colleges die dynamiek, wetenschap, multiculturaliteit en individuele ondersteuning als troeven willen inzetten om de onderwijskansen van hun kinderen optimaliseren.Het verhaal van Lucerna biedt Roger Van den Borre de aanzet om verder te reflecteren over de verhouding tussen onderwijsvrijheid en onderwijskwaliteit, over gelijkheid en diversiteit. Dit zijn ook de sleutels waarmee Yusuf Altuntas een inkijk geeft in het ontstaan en de evolutie van het islamitisch onderwijs in Nederland. Identiteit, veiligheid en herkenbaarheid van de schoolomgeving moeten er voor zorgen dat kinderen optimaal kunnen leren en ontwikkelen. Anja Vink beschrijft hoe Nederland al jaren worstelt met onderwijssegregatie. Veel meer dan over een multicultureel drama, maakt ze zich zorgen over een klassendrama en schoolsegregatie op basis van armoede.Two-way-immersion-education. Zo omschrijft Birgit Schumacher hoe het Duits en negen partnertalen evenwichtig aan bod komen in Europese school van Berlijn waar het leren van talen gepaard gaat met werken aan interculturele competenties. Waarom maakt meertaligheid mensen bang? Nathalie Auger brengt een zeer praktijkgericht verhaal over hoe omgaan met meertaligheid van leerlingen in de klas, een positief antwoord kan zijn op multiculturaliteit op school.Piet Van Avermaet verwerkt zijn persoonlijke lectuur van al deze bijdragen in een visietekst Waarom diversiteit tot de kern van onderwijs behoort.


Book
Anders denken en doen : allochtone leerlingen en hun leraren
Authors: ---
ISBN: 9044115006 9789044115000 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek mengt zich in de discussie over de vraag, hoe allochtone kinderen in ons onderwijs te benaderen. In beginsel niet anders dan autochtone kinderen. De auteur kiest consequent voor het kind en zijn ontwikkelingsvragen met het oog op het toekomstige leven van dit kind in de - dominante - Nederlandse en Vlaamse samenleving. Het is dit kind of deze leerling die het moet maken, niet alleen of los van zijn huiselijke achtergrond, maar wel zelf. Centraal in de beschouwing staat de ervaring van het kind verbonden te zijn met zijn school en met de mensen met wie het daar samenleeft en werkt. Vanuit deze verbondenheid kan nu en later verantwoordelijkheid voor jezelf en voor anderen ontstaan. De school heeft in dit opzicht een heel bijzondere verantwoordelijkheid. Met kinderen die zich verbonden voelen is het bovendien goed werken. Het boek gaat overigens geen lastige vragen over onderwijs aan onze allochtone leerlingen uit de weg. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 10 of 24 << page
of 3
>>
Sort by