Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Index voor inclusie : werken aan leren en participeren op school
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044124637 Year: 2009 Publisher: Tilburg Antwerpen Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (OSO) Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Index voor Inclusie is een praktisch hulpmiddel om het proces naar inclusief onderwijs op elke school te ondersteunen. De Index biedt scholen een effectief proces van (zelf)evaluatie en ontwikkeling, dat gebaseerd is op de inzichten van personeel, bestuur, leerlingen en ouders/verzorgers. Ook de plaatselijke gemeenschap speelt daarbij een rol. Met de Index kan onderzocht worden hoe barrières op de weg van leren en participeren teruggedrongen kunnen worden voor élke leerling. De cultuur, het beleid en de praktijk van de school worden geanalyseerd aan de hand van vele herkenbare indicatoren. De Index wordt inmiddels wereldwijd gebruikt en blijkt een verantwoorde methode te bieden in de ontwikkeling naar en van een inclusieve schoolomgeving.


Book
Diversiteit in het hoger onderwijs : van theoretisch kader naar praktijkgerichte verandering
Authors: --- ---
ISBN: 9789461171245 9461171242 Year: 2021 Publisher: Brussel ASP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Diversiteit is een maatschappelijke realiteit, toch is deze diversiteit nog te veel afwezig in het hoger onderwijs. Universiteiten en hogescholen zijn zich bewust van dit contrast, maar hoe doen we dat, meer diversiteit binnenbrengen in het hoger onderwijs en waar hebben we het dan precies over? Het gaat over diversiteit in de studentenpopulatie, maar ook in het personeelsbestand. Het gaat over toegankelijkheid voor studenten met een beperking, omgaan met meertaligheid en het ruimte geven aan niet-Westerse perspectieven in de opleidingen. Het gaat over aandacht hebben voor individuele noden en behoeften van studenten en personeelsleden en het creëren van een omgeving waarin iedereen zijn plek vindt. Het gaat over het aanbieden van inclusief en kwaliteitsvol hoger onderwijs.In dit boek laten we uiteenlopende stemmen uit Vlaanderen en Nederland aan het woord en bieden we zowel praktijkvoorbeelden als theoretische reflecties. Het boek spreekt alle actoren binnen het hoger onderwijs aan, docenten, lerarenopleiders, studenten en ondersteunend personeel, en presenteert een toekomstgericht kader om werk te maken van diversiteit in het hoger onderwijs.Diversiteit in het hoger onderwijs is ontstaan vanuit het netwerk "Docenten voor Diversiteit", een groep van docenten uit het Vlaamse hoger onderwijs, die via samenwerking en uitwisseling de participatie van kansengroepen in het hoger onderwijs willen versterken.https://www.aspeditions.be/nl-be/book/diversiteit-in-het-hoger-onderwijs/18279.htm


Book
Geïntegreerd Onderwijs - inclusief onderwijs : vademecum : gewoon en buitengewoon onderwijs samen zorgverbredend op weg naar een zo inclusief mogelijke school
Author:
ISBN: 9044117262 Year: 2004 Volume: 3 Publisher: Leuven Brussel Garant VVKBuO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inhoudsopgave ¬1 Het geïntegreerd onderwijs = Het GON ¬1.1 Wat? ¬1.2 Waarom Gewoon Onderwijs met GON-begeleiding? ¬1.3 Mogelijkheden en beperkingen van GON ¬1.4 Historiek ¬1.5 Evolutie naar de toekomst? ¬2 De organisatie van het GON/ION ¬2.1 Het gaat over leerlingen met een handicap ¬2.2 Het betreft integratie of reïntegratie ¬2.3 De verschillende integratiemodaliteiten en de vaststellingvan ambten en toelagen ¬2.4 GON/ION volgens onderwijsniveau ¬3 Het opstarten van GON/ION ¬3.1 Uitgangssituatie ¬3.2 Wie is betrokken? ¬3.3 Opstartprocedure ¬4 De GON/ION-begeleiding ¬4.1 Een "ideale" timing doorheen het schooljaar ¬4.2 De subsidiëring of financiering ¬ 4.3 Wie staat in voor deze GON/ION-hulp? ¬4.4 Wat omvat deze GON/ION-hulp? ¬5 Speciale onderwijsleermiddelen voor leerlingen met een handicap in he gewoon onderwijs ¬6 Bijzondere aandachtspunten ¬6.1 Voor de ouders ¬6.2 Voor het schoolteam gewoon onderwijs ¬6.3 Voor het CLB ¬6.4 Voor de leerkrachten van de school voor buitengewoon onderwijs ¬7 Adviezen aan leerkrachten gewoon onderwijs ¬7.1 Algemene adviezen ¬7.2 Leerling met auditieve handicap ¬7.3 Leerling met autisme ¬7.4 Leerling met visuele handicap ¬7.5 Leerling met fysieke handicap ¬7.6 Leerling met gedragsproblemen ¬7.7 Leerling met leermoeilijkheden ¬8 Administratieve aandachtspunten ¬8.1 Indienen van de GON-dossiers ¬8.2 Ziekte of ongeval van de GON/ION begeleider ¬8.3 Ziekte van de GON/ION leerling ¬8.4 Verplaatsingen door de GON/ION begeleider ¬8.5 GON-plan - GON/ION-begeleidingsfiche - agenda ¬8.6 Wie houdt welke documenten bij? ¬8.7 De leeftijd van de leerling ¬9 De begeleiding in het kader van GON of ION ¬9.1 Begeleiding in de "gewone school" ¬9.2 Begeleiding bij de leerling thuis ¬9.3 Aanwending van het GON-pakket ¬9.4 De begeleiding stopt tijdens het schooljaar. Wat dan?


Book
Flexibele leerwegen : inspiratie voor basisonderwijs en secundair onderwijs
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789401437189 Year: 2016 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat verstaan we onder flexibele leerwegen? - Waarom heeft ons onderwijs nood aan meer flexibiliteit? - Wat zijn de randvoorwaarden en struikelblokken? Dit boek brengt het verhaal van acht basisscholen en acht secundaire scholen die ervoor kiezen hun onderwijs toe te spitsen op de noden van iedere leerling. Deze scholen organiseren elk op hun manier, binnen het wettelijk kader, flexibiliteit in wat, hoe, wanneer, waar of met wie er geleerd wordt, zonder het gemeenschappelijk curriculum uit het oog te verliezen. Elke leerling zou op school alle kansen moeten krijgen om te leren en zich te ontwikkelen. Daarom moet het onderwijs toegankelijk zijn voor leerlingen met verschillende achtergronden, mogelijkheden en behoeften. Heel wat Vlaamse scholen gaan deze uitdaging aan. De scholen in dit boek doen dit door de leerwegen beter af te stemmen op de groeiende diversiteit in de leerlingenpopulatie. Hun verhalen illustreren hoe flexibele leerwegen vorm kunnen krijgen, wat de voordelen zijn, maar ook met welke valkuilen scholen te maken krijgen.(Bron: www.lannoo.be)


Book
Polyfonie in de klas : een praktijkboek voor inclusie
Authors: ---
ISBN: 9033451530 Year: 2002 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ouders van leerlingen met speciale onderwijsnoden kiezen steeds vaker voor een school in het gewone onderwijscircuit. De praktijk van inclusief onderwijs, een klas- en schoolpraktijk die meerstemmigheid en divesiteit verwelkomt, neemt toe. Met concrete voorbeelden illustreren de auteurs hoe de school een inclusieve cultuur en praktijk kan vormgeven. Zij tonen hoe een leerling met een bijzondere onderwijsvraag kan leren en volwaardig participeren in de gewone klas. voorts bespreken zij hoe de klaspraktijk ondersteund en georganiseerd kan worden en hoe sociale inclusie van leerlingen met en zonder en label verloopt. Ten slotte buigen zij zich over de rol en de samenwerking van de vele betrokkenen: de ouders, de leraars, de 'assistenten' of extra onderwijskrachten, de therapeuten, de directie ... en de kinderen zelf.

Keywords

Differentiatie. --- Inclusie. --- Onderwijskunde. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Zorgverbreding. --- Lerarenvervolmaking en research. --- #PBIB:+107.31 --- #SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #A0406A --- 700 Pedagogie --- #KVHB:Inclusie --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- geïntegreerd onderwijs --- inclusief onderwijs --- 460.8 --- buitengewoon onderwijs --- orthopedagogiek --- 450.46 --- 454.23 --- 474.23 --- Differentiatie --- Geïntegreerd onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Onderwijs --- differentiatie --- onderwijsvernieuwing --- Klassenmanagement --- Leerlingparticipatie --- Leerplanontwikkeling --- Ondersteuning --- Orthopedagogiek --- Planning --- Schoolcultuur --- Sociale netwerken --- 454.9 --- 474.23 ) Didactische principes --- inclusie --- 37.014 --- Inclusie --- Kinderen met een handicap --- Scholen --- 460.6 --- Differentiërend ond.; ba.o. --- 030460.jpg --- Buitengewoon onderwijs --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Didactische principes --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Leerplannen) --- Secondary education --- Primary education --- Orthopedagogics --- Kindergarten --- kinderen met een beperking --- inclusief beleid --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Differentiatie ; onderwijs --- Differentiërend ond.; ba.o --- Diversiteit --- Zorgverbreding --- Lerarenopleiding --- Gewoon onderwijs --- Leerlingen met speciale onderwijsnoden --- Maatwerk


Book
Inclusie en onderwijs : de uitdagingen aangaan
Authors: ---
ISBN: 9044110462 9789044110463 Year: 2000 Publisher: Leuven/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inclusie of 'met z'n allen samen leven en leren' is een belangrijke uitdaging voor onze samenleving en voor ons onderwijs. Dit boek belicht het proces naar meer inclusie vanuit de maatschappelijke evolutie, vanuit wetenschappelijk oogpunt en vanuit de ervaringen van de betrokken leerlingen enhun ouders.

Keywords

Orthopedagogics --- buitengewoon onderwijs --- Teaching --- inclusief beleid --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- #SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- 450.9 --- 454.2 --- 454.23 --- 454.8 --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs --- CLB (Centra voor leerlingbegeleiding) --- CLB-centra --- Europa --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Inclusief onderwijs --- Inclusieve samenleving --- Klas --- Leerlingbegeleiding --- Leerlingen --- Leerlingenbegeleiding --- Ouders --- School --- Vlaanderen --- geïntegreerd onderwijs --- inclusie --- leerlingenbegeleiding --- onderwijsvernieuwing --- Downsyndroom --- Gehandicapten --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- Geïntegreerd onderwijs --- Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs) --- Kinderen --- Rechten van het kind --- 454.9 --- inclusief onderwijs --- 37.014 --- Inclusie --- Kinderen met een handicap --- Onderwijs --- 460.6 --- pedagogie: inclusie --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Overige onderwerpen --- Onderwijsstrategieën --- Didactische principes --- Roldoorbrekend onderwijs --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- Lager onderwijs --- PMS --- CLB --- Basisonderwijs --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hoger onderwijs --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- Buurt --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Aufsatzsammlung. --- Gehandicapte kinderen. --- Inclusive education --- Inclusive education. --- Integratie. --- Integrativer Unterricht. --- Onderwijs. --- Special education --- Special education. --- Netherlands. --- Niederlande.


Book
Vol potentieel : krachtig lesgeven in diversiteit
Authors: ---
ISBN: 9789463792684 Year: 2019 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een klas vandaag is een diverse klas, en die diversiteit is breed: afkomst, taal, etniciteit, gender, beperking, ... Kwaliteitsvol onderwijs is een recht voor alle leerlingen. Als leerkracht doe je al heel wat inspanningen om daaraan tegemoet te komen. Toch voelen leerkrachten zich vaak niet voldoende voorbereid en weten ze niet altijd hoe om te gaan met de aanwezige diversiteit.Hoe creëer je als leerkracht een inclusieve leeromgeving? Is inclusie een kwestie van attitude? Wat kan je doen om de diversiteit in de klas te waarderen en te benutten? Hoe ondersteun je leerkrachten in hun competentiegroei? Hoe bouw je een krachtige samenwerking uit met collega?s, leerlingen en ouders? En wat is er nodig om alle leerlingen vanuit hun volle potentieel te laten deelnemen in de klas?Op die vragen wil het boek Vol potentieel. Krachtig lesgeven in diversiteit een antwoord bieden. Het is een neerslag van de inzichten en het wetenschappelijk onderzoek uit het Potential-project. Potential wil de competenties van zowel ervaren als toekomstige leerkrachten versterken en inzetten op verbindende samenwerking tussen collega?s, ouders en leerlingen in het creëren van inclusieve leeromgevingen. Alle leerkrachten, ouders en leerlingen hebben potentieel om samen een inclusieve leeromgeving te vormen. Aan de hand van veelvoorkomende vragen rond inclusief onderwijs geven de auteurs in dit boek inzicht in hoe we dat potentieel kunnen aanboren.Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463792684/Vol-potentieel

Keywords

diversiteit --- inclusief onderwijs --- binnenklasdifferentiatie --- professionalisering --- Leraren; opleidingen --- Intercultureel onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Professionalisering --- Leraren ; professionalisering --- 454.23 --- didactische principes --- differentiatie --- zorgverbreding --- inclusie --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- School management --- interculturele communicatie --- intercultureel onderwijs --- Flanders --- Onderwijs --- Diversiteit --- Inclusie --- Ouderbetrokkenheid --- Klassenmanagement --- Inclusief onderwijs. --- Leraren ; professionalisering. --- Professionalisering. --- binnenklasdifferentiatie. --- didactische principes. --- differentiatie. --- diversiteit. --- inclusie. --- inclusief onderwijs. --- professionalisering. --- zorgverbreding. --- Didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding. --- 454.6 --- Sociology of education --- Teaching --- didactiek --- inclusief beleid --- PXL-Central Office 2020 --- onderwijs en maatschappij --- Differentiatie ; onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- 433.4 --- 454 --- kunsteducatie --- inclusiviteit --- onderwijs --- Competenties --- vaardigheden --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- gender --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Didactiek (algemeen) --- 460.6 --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Geïntegreerd onderwijs --- Belgium --- Essays --- Education --- Sociology --- Policy --- Science --- Book --- Diversity policy --- Educational sciences --- Intersectionality


Book
Onderwijs in een gekleurde samenleving
Author:
ISBN: 9789462672505 9462672504 Year: 2020 Publisher: Berchem EPO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Diversiteit en kwaliteitsvol onderwijs kunnen perfect samengaan. Daar bestaat voldoende wetenschappelijk bewijs voor. Het blijkt ook uit de vele voorbeelden van scholen in binnen- en buitenland. Helaas vind je die nauwelijks terug in de studieboeken en cursussen die de toekomstige generaties professionals klaar moeten stomen, van leraren tot schoolleiders en van sociaal werkers tot beleidsmakers. Sterker: veel van wat je daarin leest moet op de schop. Of dacht u dat racisme een kwestie is van 'slechteriken' en dat jonge kinderen elkaar niet discrimineren? Dat we best niet te veel stilstaan bij raciale verschillen en dat ras niet bestaat? Dat leerlingen van zichzelf wel Nederlands zouden leren? Dat etnische ongelijkheid alleen maar te maken heeft met armoede en uitsluiting? Think again. Dit boek helpt u daarmee op basis van een sterk wetenschappelijk onderbouwd verhaal over hedendaagse uitdagingen in het onderwijs. Maar de lezer wordt ook geïnspireerd door gefundeerde praktijkvoorbeelden om het roer zelf om te gooien. Ongelijkheid, segregatie, lage verwachtingen, taalachterstand, racisme: ons onderwijs staat voor grote uitdagingen. Veel van de studieboeken en cursussen die de toekomstige generaties professionals klaar moeten stomen, schieten tekort. Dit wetenschappelijk onderbouwd boek doet daar iets aan. Met inspirerende praktijkvoorbeelden.https://www.epo.be/nl/sociaal-politiek/4649-onderwijs-in-een-gekleurde-samenleving-9789462672505.html

Keywords

intercultureel onderwijs --- Sociology of culture --- Social problems --- Sociology of education --- Objectives of teaching --- Onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Onderwijsachterstand --- Taalproblemen --- Meertaligheid --- Taalachterstand --- Diversiteit --- Moedertaal --- Godsdienst --- Schoolprestaties --- Ongelijkheden --- Segregatie --- Racisme --- Onderwijskansen --- Gelijke onderwijskansen --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijsvernieuwing --- Multiculturele samenleving --- Teaching --- Sociology of minorities --- PXL-Central Office 2020 --- onderwijs en maatschappij --- 454.6 --- diversiteit --- grootsteden --- onderwijs --- education --- Onderwijskunde --- 460.6 --- kunsteducatie --- inclusiviteit --- ras --- racisme --- multiculturele samenleving --- Discriminatie --- religie --- onderwijsbeleid --- taalontwikkeling --- taal --- didactiek --- didactische principes --- gelijke onderwijskansen --- Inclusief onderwijs --- Taalprobleem --- Schoolprestatie --- Ongelijkheid --- Segregatie (samenleving) --- Hoger onderwijs --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Volwassene --- identiteit, wereldburgerschap en diversiteit --- 37.01 --- 316.74:37 --- Onderwijs ; theoretische beschouwingen --- Onderwijssociologie --- 734 Multicultureel onderwijs --- #SBIB:316.334.1O340 --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Geïntegreerd onderwijs

Listing 1 - 8 of 8
Sort by