Narrow your search

Library

KU Leuven (2)

AP (1)

Arteveldehogeschool (1)

EHC (1)

FARO (1)

Hogeschool Gent (1)

KBR (1)

KDG (1)

Middelheim (1)

Odisee (1)

More...

Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2010 (1)

1981 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Sociale vaardigheden voor het basisonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9024410894 Year: 1981 Publisher: Baarn Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In elk gedeelte staan veel oefeningen en practica; docent en student kunnen hier zo mee werken, dat zicht op eigen houding, gedrag en interaktie wordt verscherpt en zo mogelijk verbeterd. (boekcover) In het eerste gedeelte zijn de studenten en docenten aan het woord. Tevens bespreken de auteurs verschillende oefen- en trainingsmodellen uit de literatuur. In het laatste gedeelte wordt aandacht besteed aan de persoonlijke bagage van leerkrachten en studenten: stem, lichaamstaal, duidelijkheid of onduidelijkheid in kommunikatie. Verder wordt er veel aandacht besteed aan het profiel dat onderwijsgevenden van zichzelf schetsen en aan hun eigen ervaringen in het onderwijs krijgen en onderwijs geven. In het tweede gedeelte gaat het om de kinderen in de klas. Een groot aantal gevalsbeschrijvingen, afkomstig uit de praktijk van het basisonderwijs, wordt hier weergegeven. Onderwijs geven op de basisschool vraagt om didaktische en methodische bekwaamheden. Methodische bekwaamheden komen tot uiting in het omgaan met kinderen, het werken met groepen, het overzien van ingewikkelde klassesituaties, het motiveren, stimuleren en aktiveren van kinderen om te werken en samen-te-werken. Houding, gedrag en interaktie van de leerkracht staan hierbij centraal. Ze zijn het thema van dit boek dat als oriëntatie-, oefen- en trainingsboek is opgezet. Vertrekpunten zijn de opleiding, de kinderen en de onderwijsgevenden.


Book
Education through art : kunst- en cultuureducatie als motor van leren
Author:
ISBN: 9789044127164 Year: 2010 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De verwachtingen die pedagogen stellen in de didactische waarde van creativiteit zijn de voorbije decennia sterk toegenomen. Kunst en kunstonderwijs worden steeds meer gezien als een middel tot integratie, beschaving, verfijning en morele opvoeding. De kunst zou op die manier leiden naar een ethisch leven en de deur openen naar wat 'waar, schoon en goed' is. Het boek onderzoekt de waarde van kunstonderwijs als pedagogisch model. Kunnen kunst- en cultuureducatie een motor zijn van breed leren? Bieden kunst en cultuur aan kinderen en jongeren garanties voor een brede humane vorming die excessen uitsluit? Kan, met andere woorden, esthetica tot ethica leiden? Deze vragen worden vanuit heel uiteenlopende invalshoeken beantwoord. Dat zorgt er niet alleen voor dat alle facetten van het kunstonderwijs worden behandeld, maar ook dat dit boek een volledig en actueel overzicht biedt van de status en de problemen van deze onderwijstak

Listing 1 - 2 of 2
Sort by