Narrow your search
Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
De invloed van Erasmus op de engelsche tooneel-literatuur der XVIe en XVIIe eeuwen
Author:
Year: 1908 Publisher: Gent A. Siffer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

82-2 (09)


Multi
Geschiedenis van het theater
Authors: --- ---
ISBN: 9064031495 Year: 1987 Publisher: Amsterdam International Theatre Bookshop

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Phyllis Hartnoll is en autoriteit op het gebied van de theatergeschiedenis'. Helder, overzichtelijk en beknopt beschrijft zij de geschiedenis van de dramatische literatuur en van het theater, vanaf haar oorsprong in dein de hymnes die door de Griekse koren rond het altaar van Dionysus gezongen werden tot aan de fascinerende rijkdom van theatervormen in onze tijd. 290 afbeeldingen illustreren de verscheidenheid aan stijlen in ensceneren, acteren en theaterbouw. Aan de geschiedenis van het theater in Nederland, van de abele spelen tot het Werktheater, is een apart hoofdstuk gewijd.

Le comique et le tragique : penser le théâtre et son histoire
Author:
ISBN: 2130539831 9782130539834 Year: 2003 Publisher: Paris : Presses universitaires de France,


Book
Achter de schermen van het stadstoneel : theaterbedrijf en toneelpolemiek in Amsterdam en Hamburg 1675-1750.
Author:
ISBN: 9789057305337 905730533X Year: 2008 Publisher: Zutphen Walburg pers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de zeventiende en achttiende eeuw waren toneelopvoeringen in het theater of op straat nog iets bijzonders. De programmering van een nieuw toneelstuk was het gesprek van de dag. Theaterinvesteerders probeerden toneelopvoeringen met special effects, komische intermezzo's, muziek en dans voor zoveel mogelijk mensen aantrekkelijk te maken. Theater was daarom het ideale medium om zaken onder de aandacht van het publiek te brengen. Bestuurders en diplomaten gebruikten het toneel geregeld om hun politieke boodschap over te brengen en de publieke opinie te beïnvloeden. Niet iedereen was zo gelukkig met een theater in de stad. De grootste tegenstanders van het toneel waren de predikanten. Zij zagen toneelbezoek veelal als een gevaarlijk en zondig tijdverdrijf. In autonome steden als Amsterdam en Hamburg kregen predikanten de ruimte om zich met het theater te bemoeien, met een fel toneeldebat tussen voor -en tegenstanders van het publiek vermaak als gevolg. Achter de schermen van het stadstoneel onderwerpt het Amsterdamse en Hamburgse baroktheater voor het eerst aan een internationale vergelijking, waarbij dit debat in al zijn hevigheid en controverse voor het voetlicht wordt gebracht. De lezer krijgt zo een fascinerend beeld van het dynamische en veelkleurige maatschappelijke leven in deze twee 'vrije steden'. In deze goed leesbare handelseditie van zijn proefschrift vergelijkt de auteur het Amsterdamse en Hamburgse baroktheater van 1675-1750 vanuit stedelijk en institutioneel perspectief. Dit is een relevante internationale vergelijking, want hoewel gegrond in verschillende politiek-culturele constellaties, hadden ze ook veel gemeenschappelijk. De Amsterdamse Schouwburg en de Hamburgse Opera waren vast geworteld in het stedelijke leven en vormden zo een afspiegeling van de toenmalige dynamiek en diversiteit. Toneelopvoeringen dienden niet slechts ter vermaak en opvoeding van de burgers, maar waren ook een middel om politieke propaganda te bedrijven. De nadruk van deze studie ligt op de lokale aspecten van de historische ontwikkeling van het theater en vergelijkt welke instituties, zoals stadsbestuurders, raadsheren en hooggeplaatste burgers, diplomaten, predikanten en investeerders zich direct en indirect met de repertoirevorming van de Schouwburg en de Opera bemoeiden. Het boek bevat illustraties in zwart-wit, noten, samenvattingen in het Duits en Engels, een namen- en een zaakregister. Van belang voor geïnteresseerden in theatergeschiedenis, toneelliteratuur en stadgeschiedenis.

Listing 1 - 7 of 7
Sort by