Listing 1 - 10 of 86 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
BMLIK
Choose an application
Choose an application
In deze publicatie wordt het proces van integratie van leerlingbegeleiding zowel theoretisch als praktisch beschreven. Het eerste deel kan gebruikt worden als een toetsingsinstrument waarbij de vraag gesteld kan worden hoever een school is met leerlingbegeleiding. In het tweede deel laten scholen zien hoe zij met de onderwijsontwikkelingen op het gebied van leerlingbegeleiding omgegaan zijn. (Bron: uitgeverscatalogus)
Choose an application
Centraal staat de beschrijving van een zevental programma's en aanpakken die scholen voor speciaal onderwijs in samenwerking met zorginstellingen (jeugdhulpverlening, jeugdgeestelijke gezondheidszorg, gehandicaptenzorg) hebben ontwikkeld voor leerlingen die (zeer) moeilijk plaatsbaar zijn in het speciaal onderwijs. Daarnaast wordt bij wijze van inleiding kort ingegaan op achtereenvolgens de kenmerken en uitvoering van het landelijk innovatieprogramma, de belangrijkste bevindingen en de lopende begeleidings- en onderzoeksactiviteiten van het (Nederlandse) Landelijk Centrum Onderwijs en Jeugdzorg. (Bron: covertekst)
Choose an application
Dit boek doet verslag van de resultaten van de eerste en tweede tranche proefprojecten van het Nederlandse landelijk programma onderwijs-zorgarrangementen voor zeer moeilijk plaatsbare kinderen. Centraal staan de beschrijvingen ven zestien programma's en aanpakken die scholen voor speciaal onderwijs in samenwerking met zorginstellingen hebben ontwikkeld voor leerlingen met zeer ernstige schoolbelemmeringen.
Choose an application
Choose an application
Bijzonder onderwijs. --- Vrijheid. --- enseignement privé --- Écoles privées --- Écoles privées. --- Écoles publiques --- Éducation
Choose an application
Doelstelling: Het doel van dit onderzoek is om aan te tonen of er (grote) verschillen zijn in taalniveau (Nederlands) tussen Turkse en Belgische leerlingen uit het bijzonder onderwijs type 1 en wat de mogelijke verklaringen daarvoor zijn. Middelen of methode: Middelen:In deze studie wordt beroep gedaan op theorieën en hypotheses van verschillende linguïsten en sociologen (Schumann, Vermeer, Gardner, Johnson, Appel,Manço...). Daarnaast wordt er ook meer uitleg gegeven over de diverse factoren die de tweede taalverwerving beïnvloeden. Vervolgens is er voor elke leerling een individueel handelingsplan opgesteld met daarin sociale gegevens (vb: gedrag, sociaal-emotionele ontwikkeling, thuissituatie), schoolgegevens, informatie over klassenraden, enz. De conclusies zijn gebaseerd op een foutenanalyse van 8 taaltesten per leerling (eerste en tweede semester: schrijven, lezen, luisteren, spreken), observaties en gesprekken met teamleden, leerkrachten en kinderen. Resultaten: De taaltesten hebben uitgewezen dat het niveauverschil tussen de 5 Turkse kinderen en de 5 Belgische kinderen eigenlijk relatief klein is. Aangezien er dus geen echte linguïstische conclusies waren, is er gebruik gemaakt van een foutenanalyse die aantoont dat Turken vaak gaan interfereren en het soms heel lastig hebben met de grammatica in het Nederlands, waardoor ze al lager gaan scoren dan de Nederlandstalige kinderen. Als laatste onderdeel van de resultaten en conclusies worden de verschillende factoren besproken die het (kleine) niveauverschil tussen de allochtone en de autochtone kinderen bepalen. Thuissituatie, houding, interesse, motivatie,..zijn enkele voorbeelden van factoren die een invloed hebben op het taalniveau. Bij Turkse kinderen wegen die factoren nog eens extra door, aangezien zij al een inspanning moeten doen om de tweede taal goed te kunnen beheersen.
Choose an application
371.058 --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- 371.058 Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer)
Choose an application
371.058 --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- 371.058 Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer)
Listing 1 - 10 of 86 | << page >> |
Sort by
|