Narrow your search

Library

LUCA School of Arts (7)

Hogeschool Gent (3)

KU Leuven (3)

UNamur (3)

KBR (2)

ULB (2)

ULiège (2)

AP (1)

EHC (1)

KMSKA (1)

More...

Resource type

book (8)


Language

French (5)

English (3)


Year
From To Submit

2009 (1)

2008 (1)

2007 (1)

2003 (1)

2001 (1)

More...
Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Henri Cartier Bresson : photographe
Authors: --- ---
ISBN: 2851071009 9782851071002 285107007X 9782851070074 Year: 1979 Publisher: Paris Delphine


Book
L'art sans art d'Henri Cartier-Bresson
Author:
ISBN: 2080126377 9782080126375 Year: 2001 Publisher: Paris : Flammarion,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

La photographie est pour Cartier-Bresson un moyen parmi d'autres d'exercer son intelligence du monde, de créer un "imaginaire d'après nature". Cet "outil" est toujours resté en relation avec sa pratique première de la peinture et du dessin. L'art du tir à l'arc zen, auquel il se réfère, vient insérer la photographie dans un cadre symbolique original qui couronne une réflexion profonde, invalidant les distinctions propres à la culture occidentale entre discipline physique, exercice spirituel et activité artistique. Le photographe-archer devient ainsi maître de l'instant en pratiquant un art sans art. Henri Cartier-Bresson apporte son éthique au reportage, faisant du photographe le Seigneur de l'occasion, le Maître des coïncidences. Puis, les noeuds qu'il a si vivement ourdis avec le temps grâce à l'outil photographique seront patiemment renoués avec le dessin. En présentant au lecteur à la fois les peintures, les dessins et les photographies d'Henri Cartier-Bresson, cet ouvrage propose un regard neuf tant sur son oeuvre que sur l'art des reporters photographes dont il se réclame.


Book
Henri Cartier-Bresson : the early work
Authors: ---
ISBN: 0870702629 0870702610 9780870702617 9780870702624 0810960923 Year: 1987 Publisher: New York Museum of Modern Art

Tête à tête : portraits by Henri Cartier-Bresson.
Authors: ---
ISBN: 0821225626 9780821225622 Year: 1999 Publisher: Boston Bulfinch press book

De qui s'agit-il ? Henri Cartier-Bresson : une rétrospective complète de l'oeuvre d'Henri Cartier-Bresson : photographies, films, dessins, livres, publications
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 2070117472 2717722467 Year: 2003 Publisher: Paris : Gallimard : Bibliothèque Nationale de France,

Street photography
Author:
ISBN: 9781845112233 9781845112684 9781003103905 1003103901 9780857735508 9781000212532 100021253X 9781000211764 1000211762 9781000213423 1000213420 0857735500 1282618806 9786612618802 1441638482 0857717081 6000019440 0755604210 9781441638489 9780857717085 9781282618800 1845112237 1845112687 Year: 2007 Publisher: London New York New York I.B. Tauris In the United States distributed by Palgrave Macmillan

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Street photography is perhaps the best-loved and most widely known of all photographic genres, with names like Cartier-Bresson, Brassai and Doisneau familiar even to those with a fleeting knowledge of the medium. Yet, what exactly is street photography? From what viewpoint does it present its subjects, and how does this viewpoint differ from that of documentary photography? Looking closely at the work of Atget, Kertesz, Bovis, Rene-Jacques, Brassai, Doisneau, Cartier- Bresson and more, this elegantly written book, extensively illustrated with both well-known and neglected works, unpicks Parisian street photography's affinity with Impressionist art, as well as its complex relationship with parallel literary trends and authors from Baudelaire to Philippe Soupault. Clive Scott traces street photography's origins, asking what really what happened to photography when it first abandoned the studio, and brings to the fore fascinating questions about the way the street photographer captures or frames those subjects - traders, lovers, entertainers - so beloved of the genre. In doing so, Scott reveals street photography to be a poetic, even 'picturesque' form, looking not to the individual, but to the type; not to the 'reality' of the street but to its 'romance'

Listing 1 - 8 of 8
Sort by