Narrow your search
Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Korte therapie : handleiding bij het "Brugse model" voor psychotherapie met een toepassing op kinderen en jongeren
Author:
ISBN: 9053509402 Year: 2000

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

5


Book
De oplossingsgerichte coach : een praktisch boek met een focus op de oplossingsgerichte visie, de coachcompetenties en het Brugse model
Author:
ISBN: 9789400008366 Year: 2017 Publisher: Antwerpen Intersentia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De oplossingsgerichte coach is het vierde boek van Chris Van Dam. Het is de opvolger van het succesvolle Coachen naar verandering. Deze nieuwe uitgave geeft een heldere schets van het oplossingsgericht denkkader. Na een introductie zoomt de auteur in op de competenties van een oplossingsgerichte coach. De lezer maakt kennis met het Brugse model, dat rijkelijk geïllustreerd wordt met voorbeelden uit de praktijk. Op vraag van heel wat lezers reikt het boek enkele concrete tools aan. Het boek biedt ook een aantal uitnodigingen tot zelfreflectie, oneliners en ruimte voor persoonlijke notities. Dit nieuwe boek maakt de lezer warm voor het boeiende denkkader van het oplossingsgericht werken. Voor ervaren coaches is het een handig naslagwerk en een middel tot zelfreflectie. Voor beginnende coaches is het een nuttig instrument om het oplossingsgericht coachen in de vingers te krijgen. (flaptekst)


Book
Korte therapie : een leidraad bij het 'Brugse model' voor psychotherapie met een toepassing op kinderen en jongeren.
Author:
ISBN: 9789044121681 Year: 2008 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt het 'Brugse model' van korte therapie voorgesteld. Dit model is ontstaan aan het Korzybski Instituut in Brugge, met Luc Isebaert, Marie-Christine Cabi, Louis Cauffman en Myriam Le Fevere de Ten Hove. Het werd door de Amerikaanse deelnemers op het 'Therapeutic Conversation 3'-congres in Denver (Colorado - USA) omgedoopt tot 'The Bruges Model'. Hierin is 'kort' geen doel op zich, maar het vanzelfsprekende gevolg van de respectvolle benadering van de clint, waarbij hij opnieuw de mogelijkheid ontdekt om zelf te kiezen in zijn doen en denken, om zijn leven zelf terug in handen te nemen, en zo te ontsnappen aan het keurslijf van de symptomen. Vanuit de overtuiging dat de patiënt de meeste knowhow in huis heeft - maar vaak niet het besef of de strategie om deze te gebruiken - geven wij, als therapeut, onszelf niet de opdracht hem te vergezellen tot het probleem volledig is opgelost, maar stoppen we wanneer de patiënt voldoende op de goede weg is gezet. Deze coperatieve werkwijze Tussen clint en therapeut vermijdt ook het creren van weerstand. De leidraad voor het gebruiken van dit model van korte therapie wordt dan specifiek toegepast op kinderen en jongeren. Kinderen zijn voortdurend in evolutie: dit impliceert wisselende mogelijkheden en beperkingen. Pubers en adolescenten zijn niet happig op psychotherapie, zeker niet wanneer de ouders vragende partij zijn. Het boek toont aan hoe er kan mee omgegaan worden. In dit boek stelt kinderpsychiater en therapeute Myriam Le Fevere de Ten Hove het zogenoemde 'Brugse model' voor van de systeemtheoretisch georinteerde korte therapie. Een van de uitgangspunten van deze therapievorm bestaat erin niet te willen zoeken naar de etiologie van het psychische probleem, maar wel naar de oplossingen. De auteur besteedt onder meer veel aandacht aan het zogenoemde 'therapeutische mandaat', waarbij de clint bepaalt in hoeverre hij de therapeut toegang verleent tot zichzelf. Een ander belangrijk instrument vinden we in de 'mirakelvraag' Die verderop wordt besproken. Ook wordt ingegaan op het werken met specifieke doelgroepen: kinderen enerzijds en adolescenten anderzijds. Het boek besluit met een eerlijke gevalstudie, die ondanks mirakelvragen geen mirakeloplossingen belooft. Achteraan volgen voetnoten en een bibliografie. Doorheen dat alles krijgt de lezer een uitstekend idee van hoe deze vorm van korte therapie verloopt. Zowel therapeuten als andere genteresseerden hebben baat bij het lezen van dit heldere boek. Dit beknopte maar interessante studieboek handelt over korte therapie, en meer bepaald over de toepassing van zijn 'Brugse model' bij kinderen en adolescenten. Milton Erikson is de belangrijkste inspiratiebron voor deze therapie en dit boek. De rode draad doorheen de verschillende hoofdstukken is respect voor de clint. De meest voorkomende hulpvragen en hun formulering naar de therapeut toe worden gestructureerd en duidelijk weergegeven. De auteur legt uit dat de definitie van het begrip 'kort' kan verschillen naargelang De therapievorm. Zo kan het aantal sessies vooraf bepaald worden. Het Brugse model legt echter geen limiet vast maar definieert 'kort' als volgt: niet langer dan nodig om de patiënt toe te staan zijn leven terug in handen te nemen. De clint en therapeut stemmen hun inspanningen op elkaar af zodat het doel van de clint sneller bereikt kan worden. Bij deze therapievorm leert de clint de eigen resources ontdekken, oplossingen vinden en deze toe te passen. De therapeut hoeft de clint niet op heel zijn theoretisch parcours te begeleiden; het op gang brengen van dat proces is voldoende. De methoden hiertoe legt de auteur uit in tien sterke vuistregels, die ze in een volgend hoofdstuk verduidelijkt door de praktijk toe te lichten. Het komt er vooral op neer om de clint te brengen van een probleemgerichte naar een oplossingsgerichte observatie van zichzelf. Vele problemen ontstaan doordat clinten het gevoel hebben niet meer te kunnen kiezen, en net dat wordt aangeleerd in de therapie. Zo kiest de clint O.a. wie hij eventueel meebrengt tijdens de gesprekken, stelt prioriteiten tussen de verschillende therapeutische doelstellingen, bepaalt het tijdstip van de volgende afspraak etc. Dit alles maakt dat de clint veel verantwoordelijkheid heeft in de therapie. De auteur legt de nadruk op de behandeling van kinderen en jongeren in samenwerking met hun ouders of opvoeders. Vaak ontgaat het de ouders dat bepaalde beperkingen van hun kind inherent zijn aan hun leeftijd. Zij maken zich dan onnodig zorgen en remmen op deze manier de ontwikkeling van het kind af. Er bestaan echter wel zware beperkingen die tijdens de kinderjaren ontdekt kunnen worden. Deze vergen een rigoureuze diagnose en uitgebreide informatie naar de ouders toe. Dat is o.a. het geval indien het kind achterstand op mentaal en/of motorisch vlak vertoont. Ook aan de eventuele beperkingen van de ouders wordt aandacht besteed. Het is niet ondenkbaar dat een kind problemen vertoont indien een van de ouders lijdt aan n of andere al dan niet psychosomatische Ziekte. Een niet te verwaarlozen groep zijn de adolescenten. Dit is niet de gemakkelijkste groep om te behandelen, aangezien jongeren vaak met grote tegenzin in therapie gaan en door hun ouders daartoe verplicht worden. De auteur toont aan dat ook zij overtuigd kunnen worden van het nut van de therapie en zodoende hun problemen willen aanpakken. Het slotwoord is een mooie en duidelijke samenvatting van het boek. Dit interessante en praktische boek is heel gestructureerd, to the point en duidelijk. Zowel theorie als praktijk komen voldoende aan bod. Het boek is niet geschikt voor zelfhulp en zal ook het grote publiek niet bereiken, maar richt zich vooral tot (toekomstige) therapeuten. Enige voorkennis is nodig, aangezien de auteur zich vaak bedient van een therapeutisch jargon, wat voor een leek niet altijd even begrijpelijk is. De alfabetische literatuurlijst op het einde nodigt uit tot verdere lectuur Inhoudsopgave : Korte therapie - Weerstand, een nuttige bondgenoot - Kinderen, koers met hindernissen - Pubers en adolescenten... een bijzondere groep - Een meisje met stemmetjes in haar hoofd


Book
Coachen naar verandering
Author:
ISBN: 9789400006676 Year: 2015 Publisher: Mortsel Intersentia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Coachen naar verandering is een praktisch boek voor de personal coach, de teamcoach en de coachende hulpverlener. Niet alleen professionele coaches, maar ook hulpverleners, opvoeders en leerkrachten die een meer coachende houding aannemen, ervaren dit boek als verrijkend en inspirerend.In dit boek wordt de basis van het oplossingsgericht coachen helder beschreven. Het Brugse model wordt uitgebreid toegelicht en verduidelijkt dankzij de verschillende praktijkvoorbeelden. De uitnodigingen tot zelfreflectie bieden een meerwaarde voor de oplossingsgerichte coach die reeds vertrouwd is met dit denkkader

Listing 1 - 4 of 4
Sort by