Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Directeur de recherches au CNRS, Jean-Claude Golvin a consacré sa vie à l’étude des monuments antiques. De la Tunisie à l’Egypte, puis à l’ensemble du monde méditerranéen, il a travaillé sur les sites les plus prestigieux et publié d’importants travaux scientifiques.Depuis son intégration à l’Institut Ausonius, en 1993, il s’est consacré plus particulièrement à la restitution graphique des monuments et des villes. Ses réflexions théoriques et ses réalisations ont donné un souffle nouveau et une actualité à cet exercice inventé par les architectes de la Renaissance et qui constitue l’aboutissement souhaitable de toute étude archéologique.Ce volume est composé de deux parties. D’une part l’hommage de chercheurs qui, parmi tant d’autres spécialistes d‘archéologie, ont eu le plaisir de côtoyer J.-C. Golvin, de l’autre, ses propres réflexions sur les questions posées par la restitution des monuments disparus, à travers une sélection d’articles remarquables.
Architecrture, Ancient --- Architectural drawing. --- Civilization, Ancient, in art. --- Extinct cities --- Lost architecture --- Golvin, Jean-Claude
Choose an application
This volume focuses on the reception of antiquity in the performing and visual arts from the Renaissance to the twenty-first century. It explores the tensions and relations of gender, sexuality, eroticism and power in reception. Such universal themes dictated plots and characters of myth and drama, but also served to portray historical figures, events and places from Classical history. Their changing reception and reinterpretation across time has created stereotypes, models of virtue or immoral conduct, that blend the original features from the ancient world with a diverse range of visual and performing arts of the modern era.The volume deconstructs these traditions and shows how arts of different periods interlink to form and transmit these images to modern audiences and viewers. Drawing on contributions from across Europe and the United States, a trademark of the book is the inclusive treatment of all the arts beyond the traditional limits of academic disciplines
Choose an application
This wide-ranging, interdisciplinary collection explores different ways of visualising Greek and Roman epic from Homer to Statius, in both ancient and modern culture. The book presents new perspectives on Homer, Virgil, Ovid, Lucan, Valerius Flaccus and Statius, and covers the re-working of epic matter in tragedy, opera, film, late antique speeches of praise, story-boarding, sculpture and wall-painting. The chapters use a variety of methods to address the relationship between narrative and visuality, exploring how and why epic has inspired artists, authors and directors and offering fresh visual interpretations of epic texts. Themes and issues discussed include: intermediality, ekphrasis and panegyric, illusion and deception, imagery and deferral, alienation and involvement, the multiplicity of possible visual responses to texts, three-dimensionality, miniaturisation, epic as cultural capital, and the specificity of genres, both literary and visual.
Epic poetry, Greek --- Epic poetry, Latin --- Art and literature --- Civilization, Ancient, in art --- Visual perception in literature --- Imagery (Psychology) in literature --- Object (Aesthetics) in literature --- History and criticism --- Epic poetry, Greek - History and criticism --- Epic poetry, Latin - History and criticism --- Art and literature. --- Civilization, Ancient, in art. --- Visual perception in literature. --- Imagery (Psychology) in literature. --- Object (Aesthetics) in literature. --- History and criticism.
Choose an application
"De la peinture antique, qui fut certainement d'une grande richesse, nous ne conservons que de rares traces matérielles. Mais ces chefs-d'oeuvre disparus ont subsisté à travers des textes qui les décrivent et nous racontent, à leur propos, des anecdotes, mythes et récits que la tradition a fini par transformer en lieux communs : l'artiste tombant amoureux de son modèle, le jeune homme préférant la statue à la femme de chair, le peintre se livrant à la torture pour mieux représenter la douleur, des raisins si parfaitement imités que les oiseaux viennent les picorer. C'est par la médiation de ces discours et de ces narrations que l'art antique a irrigué tout l'art occidental, dans sa pratique comme dans sa conception. Sans cesse repensés et reformulés, ces récits fondateurs ont offert à chaque auteur l'occasion d'exprimer sa vision singulière et se sont finalement traduits par autant d'interprétations originales. Quelle a pu être l'influence de ces lieux communs sur les théories artistiques de l'âge moderne et contemporain ? Ont-ils contribué à alimenter, enrichir et populariser les discours théoriques, ou au contraire à les mettre en défaut, à les entraver ou à s'y substituer ? Par quelles médiations - rhétorique, philosophique, académique - cet ascendant des lieux communs s'est-il exercé ? Quel rôle ont-ils joué dans la pratique des artistes, notamment dans le choix et le traitement des sujets ? Par quel processus artistique s'accomplit la transposition fictionnelle du lieu commun ? Par quels indices peut-on identifier sa présence subliminale dans une oeuvre ? Voilà l'enquête à laquelle nous convie cet ouvrage qui revisite magistralement l'histoire de l'art à la lumière de ses origines narratives." [Source : 4e de couv.]
Art, Ancient --- Civilization, Ancient, in art --- Influence --- Congresses --- Themes, motives --- Art --- Antique, the --- mythology [literary genre] --- literature [writings] --- Antiquity --- Congresses. --- Painting in literature --- Painting, Ancient --- Art antique --- Appréciation. --- Influence. --- literature [documents] --- kunst en literatuur --- invloed van antieke kunst
Choose an application
Avec l'essor de l'humanisme et la redécouverte de l'art antique à la Renaissance, la connaissance des "antiquités" est apparue comme un champ d'investigation à part entière dans lequel se sont illustrés de nombreux lettrés, mais aussi des artistes : esprits curieux et passionnés d'antiquités que l'on appelait alors les "antiquaires". Pour documenter les vestiges ou illustrer leurs travaux, ces érudits durent travailler avec des dessinateurs, des architectes, des graveurs ou encore des professionnels du livre. En attirant l'attention sur ces collaborations, les auteurs de cet ouvrage ont voulu mettre en lumière une catégorie d'images qui interrogent notre conception des techniques de reproduction artistique, de la représentation documentaire et du métier d'artiste dans les sociétés de l'époque moderne. Ce livre entend aussi poser quelques jalons dans un chapitre de l'histoire de l'art qui reste encore à écrire : la question du rayonnement de la pensée antiquaire et de sa production savante dans les milieux artistiques
Classical antiquities in art --- Classical antiquities --- Antiquités gréco-romaines dans l'art --- Antiquités gréco-romaines --- Congresses --- Early works to 1800 --- Historiography --- Pictorial works --- Congrès --- Ouvrages avant 1800 --- Historiographie --- Ouvrages illustrés --- Antiquities in art --- Civilization, Ancient, in art --- Antiquités dans l'art --- Civilisation ancienne dans l'art --- Antiquities in art - Congresses --- Civilization, Ancient, in art - Congresses --- Antiquités dans l'art - Congrès --- Civilisation ancienne dans l'art - Congrès --- Civilisation antique / Dans l'art / Actes de congrès
Choose an application
This wide-ranging, interdisciplinary collection explores different ways of visualising Greek and Roman epic from Homer to Statius, in both ancient and modern culture. The book presents new perspectives on Homer, Virgil, Ovid, Lucan, Valerius Flaccus and Statius, and covers the re-working of epic matter in tragedy, opera, film, late antique speeches of praise, story-boarding, sculpture and wall-painting. The chapters use a variety of methods to address the relationship between narrative and visuality, exploring how and why epic has inspired artists, authors and directors and offering fresh visual interpretations of epic texts. Themes and issues discussed include: intermediality, ekphrasis and panegyric, illusion and deception, imagery and deferral, alienation and involvement, the multiplicity of possible visual responses to texts, three-dimensionality, miniaturisation, epic as cultural capital, and the specificity of genres, both literary and visual.
Object (Aesthetics) in literature. --- Imagery (Psychology) in literature. --- Epic poetry, Greek --- Epic poetry, Latin --- Art and literature. --- Civilization, Ancient, in art. --- Visual perception in literature. --- Literature and art --- Literature and painting --- Literature and sculpture --- Painting and literature --- Sculpture and literature --- Aesthetics --- Literature --- History and criticism.
Choose an application
In the last few years a reconsideration of the past of the ancients and of the concepts correlated to it (e.g. the ʻclassicalʼ) has been important to many scholars. The present volume adds to the range of perspectives on the antique by expanding research to include different, hitherto unexplored spheres, whether that be chronological perspectives or disciplinary ones, as well as by opening up the discussion to include textual types that previous studies have treated little or not at all. Fourteen essays on various fields aim at defining the categories in which the past is constructed, thought, valued, functionalized and redrawn. They concentrate on the category of the ʻantiqueʼ and the role it plays in texts and authors, with specific reference to the ʻtopicalizationʼ, conceptualization and renegotiation of the ʻantiqueʼ and the ʻancientsʼ. The textual types analysed belong to the following fields: ancient philosophy and history of ideas, ethnography, historiography and antiquarianism, literature and philology, grammar and Roman law, Renaissance studies.
Civilization, Classical --- Classical literature --- Civilization, Ancient, in art. --- Appreciation of classical literature --- Classical civilization --- Civilization, Ancient --- Classicism --- Influence. --- Appreciation. --- E-books --- History, Ancient, in literature. --- Literature, Ancient --- History and criticism. --- Rome --- Civilization. --- Renaissance --- Classical influences. --- Revival of letters --- Civilization --- History, Modern --- Civilization, Medieval --- Civilization, Modern --- Humanism --- Middle Ages --- History --- Antiquity. --- canonicity. --- memory. --- past.
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|