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Book
Bauhaus laws
Authors: --- ---
ISBN: 9781780688343 1780688342 9781780688817 1780688814 Year: 2019 Publisher: Cambridge Antwerp Chicago Intersentia

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Abstract

The year 2019 marks the centenary of the founding of the Bauhaus, arguably the most influential school of art and design in the modern era. Commemorative activities will focus on its culture-historical significance, with scant attention being paid to a more fundamental question: the ramifications on legal and political thinking caused by the deep-seated transformation of the material world during the so-called age of extremes.0Daniel Damler reveals the finely woven fabric of material and intellectual culture, using the example of New Objectivity to show how radical changes in the design and material vocabulary of objects generate new political and legal paradigms. It was contemporaries of the Bauhaus revolution who began to apply aesthetic maxims such as ?functionality? and ?clarity? to the state 0and political thought. Our present-day demands for the ?transparency? of governments and parliaments (without really knowing what we even mean by this) are very much a part of this tradition.0'Bauhaus Laws' offers a look at the shadow empire of legal aesthetics. His plea to take seriously the internal dynamics of concepts and figures of thought borrowed from material culture is addressed to legal scholars, political scientists and anthropologists, as well as to architects and designers. It is also aimed at readers who believe in political self-determination and the autonomy of the legal system.


Book
Law and art : justice, ethics and aesthetics
Author:
ISBN: 9780415560214 0415560217 9780415823999 9780203816103 9781136719707 9781136719745 9781136719752 Year: 2011 Publisher: Oxford : Routledge,

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Book
Tous artistes en droit : petite histoire de l'esthétique à l'ère des droits de l'homme
Author:
ISBN: 9782705682064 2705682066 Year: 2011 Publisher: Paris : Hermann,

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Il n'y a plus d'art éternel, il n'y a plus de génie solitaire inspiré par les muses et oeuvrant dans son atelier. Nous naviguons tous, du soir au matin, nous sommes des nomades du virtuel. La terre est devenue plate comme un écran d'ordinateur où défilent, en continu, toutes les oeuvres du monde, toutes les marchandises, toutes les publicités. Nous sommes à bout de souffle et le marché est la seule réalité qui compte : il n'y a plus d'au-delà de l'histoire comme il n'y a plus d'au-delà du marché. Et l'art qui était notre ultime consolation, l'art qui nous faisait rêver et conjurait nos peurs et nos angoisses, a mis en scène ce marché : il en a fait un spectacle universel, et nous sommes devenus des consommateurs de culture et des consommateurs de nous-mêmes. Dans notre démocratie esthétique, tout homme est artiste car tout homme se voit comme une oeuvre d'art ; tout homme peut proclamer : " Regardez-moi, cela suffit ", comme Duchamp aurait pu dire d'un ready-made : " Achetez-moi, cela suffit ". L'histoire de l'esthétique moderne s'est déroulée en deux siècles à peine. La révolution industrielle, au XIXÈME siècle inaugurera l'art industriel, l'art utilitaire, comme on disait, et fit rouler dans la fange l'auréole du poète assassiné ; le XXÈME siècle a connu les grandes mises en scène des totalitarismes, l'utopie d'un peuple " oeuvre d'art totale ", conçue par le guide suprême, Hitler ou Staline. Jusqu'à l'avènement de la démocratie esthétique qui concilie le marché et le narcissisme du " dernier homme ".


Book
Droit(s) et street art : de la transgression à l'artification

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La 4e de couv. indique : "Le street art, ou art urbain, est un courant artistique qui repose sur l'idée que l'artiste plasticien intervient dans l'espace public et sur des supports, publics ou privés, qui ne lui appartiennent pas. Originellement, il s'agit de l'expression d'une revendication de liberté et d'une révolte contre le système marchand et politique et l'artiste entend souvent faire don de son oeuvre à la communauté. La réponse du droit ne fut d'abord que d'ordre pénal. Aujourd'hui, la réception de cet art par les historiens de l'art et par le marché est certaine. Cette évolution invite à dépasser l'appréhension du Street art par le seul droit pénal. Compte tenu du contexte historico-artistique, le street art interroge en effet différentes branches du droit. Une première série de difficultés tient à la qualification de l'intervention de l'artiste : s'agit-il d'un délit de graffiti ou d'une oeuvre de l'esprit ? Faut-il distinguer les graffitis des tags ? Si oeuvre il y a, qui est propriétaire de l'oeuvre : l'artiste ou le propriétaire du support ? Comment s'applique le droit moral de l'auteur pour ces oeuvres souvent anonymes ? Le propriétaire du support peut-il détruire l'oeuvre ou la vendre ? Quelles sont les conséquences du caractère éphémère de l'oeuvre ? Le droit de la propriété intellectuelle permet-il de protéger l'artiste ? Pour répondre à ces questions, sont confrontés les points de vue des parties prenantes et des spécialistes des différentes branches du droit sollicitées par le phénomène. Cette démarche permet de dessiner le statut du street art par touches successives. Cet ouvrage constitue donc la première étude générale sur le sujet initiée par des juristes. Il s'adresse aux étudiants, chercheurs en droit ou en histoire de l'art, artistes et praticiens (avocats, galeristes, OW, agents d'artistes, collectivités territoriales...)."


Book
The Beautiful, Novel, and Strange : Aesthetics and Heterodoxy
Author:
ISBN: 1421430568 1421430118 1421430967 Year: 2019 Publisher: Johns Hopkins University Press

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Paulson retrieves an aesthetics that had strong support during the eighteenth century but has been obscured both by the more dominant academic discourse of Shaftesbury (and later Sir Joshua Reynolds) and by current trends in art and literary history. Arguing that the two traditions comprised not only painterly but also literary theory and practice, Paulson explores the innovations of Henry Fielding, John Cleland, Laurence Sterne, and Oliver Goldsmith, which followed and complemented the practice in the visual arts of Hogarth and his followers. In The Beautiful, Novel, and Strange Ronald Paulson fills a lacuna in studies of aesthetics at its point of origin in England in the 1700s. He shows how aesthetics took off not only from British empiricism but also from such forms of religious heterodoxy as deism. The third earl of Shaftesbury, the founder of aesthetics, replaced the Christian God of rewards and punishments with beauty - worship of God, with a taste for a work of art. William Hogarth, reacting against Shaftesbury's "disinterestedness," replaced his Platonic abstractions with an aesthetics centered on the human body, gendered female, and based on an epistemology of curiosity, pursuit, and seduction. Paulson shows Hogarth creating, first in practice and then in theory, a middle area between the Beautiful and the Sublime by adapting Joseph Addison's category (in the Spectator) of the Novel, Uncommon, and Strange.

Keywords

Litterature et societe --- Art et litterature --- Roman anglais --- Litterature anglaise --- Esthetique --- Esthetica. --- Letterkunde. --- Engels. --- Literature and society. --- Fiction --- English fiction. --- Art and literature. --- Aesthetics, British. --- Literature and society --- Aesthetics, British --- Art and literature --- English fiction --- Histoire et critique. --- Technique. --- History --- History and criticism. --- 1700-1799 --- Great Britain. --- Visual arts --- Aesthetics --- Literature and art --- Literature and painting --- Literature and sculpture --- Painting and literature --- Sculpture and literature --- Literature --- Fiction writing --- Metafiction --- Writing, Fiction --- Authorship --- Aesthetics, English --- British aesthetics --- English aesthetics --- English literature --- Literature and sociology --- Society and literature --- Sociology and literature --- Sociolinguistics --- Social aspects --- Art, Théorie de l' --- Art --- Arts --- Contribution à l'esthétique --- Et l'esthétique --- Philosophie des arts --- Théorie artistique --- Théorie de l'art --- Théories artistiques --- Critique et interprétation --- Culture visuelle --- Esthétique --- Esthétique et droit --- Esthétique et morale --- Académisme --- Allusion --- Apollinien et dionysiaque --- Architecture --- Art pour l'art --- Auteur (esthétique) --- Authenticité (art) --- Avant-garde (esthétique) --- Beau (esthétique) --- Beauté féminine (esthétique) --- Camp (style) --- Catharsis --- Cinéma --- Comique --- Contemporanéité (esthétique) --- Création (esthétique) --- Déformation (esthétique) --- Dernières oeuvres --- Détails (philosophie) --- Dilettantisme (esthétique) --- Dimension (esthétique) --- Double (esthétique) --- Douceur --- Échelle (ordre de grandeur) --- Éclectisme (esthétique) --- Élégance --- Ellipse (esthétique) --- Empathie (esthétique) --- Entre-deux (esthétique) --- Épique (esthétique) --- Esthétique anarchiste --- Esthétique communiste --- Esthétique comparée --- Esthétique environnementale --- Esthétique fasciste --- Esthétique marxiste --- Esthétique national-socialiste --- Fantastique --- Fin de siècle (esthétique) --- Flou (esthétique) --- Force (esthétique) --- Forme (esthétique) --- Goût (esthétique) --- Grâce (esthétique) --- Grandiose (esthétique) --- Grotesque --- Harmonie (esthétique) --- Humour --- Imaginaire (philosophie) --- Imagination (philosophie) --- Immobilité (esthétique) --- Improvisation (esthétique) --- Informe (esthétique) --- Insignifiance (esthétique) --- Inspiration --- Ironie --- Jeu (philosophie) --- Jugement esthétique --- Kitsch --- Laideur --- Légèreté --- Littérature --- Médiévisme (esthétique) --- Modernisme (esthétique) --- Montage (esthétique) --- Mouvement (esthétique) --- Musique --- Nature (esthétique) --- Nouveauté --- Objet (esthétique) --- Orientalisme --- Originalité (esthétique) --- Peinture --- Pittoresque --- Poïétique --- Post-postmodernisme --- Postmodernisme --- Premières oeuvres --- Provocation (esthétique) --- Répétition (esthétique) --- Représentation (esthétique) --- Reste (esthétique) --- Ruines (esthétique) --- Rythme --- Silence (philosophie) --- Simultanéité (esthétique) --- Spectaculaire --- Stimmung --- Style --- Sublime --- Théâtre --- Tradition (philosophie) --- Transgression --- Valeurs (philosophie) --- Vulgarité --- Wabi-sabi --- Philosophie --- Littérature et art --- Littérature et arts plastiques --- Littérature et beaux-arts --- Littérature et peinture --- Littérature et sculpture --- Peinture et littérature --- Poésie et art --- Poésie et peinture --- Poésie et sculpture --- Sculpture et littérature --- Critique d'art --- Architecture et littérature --- Cubisme et littérature --- Ekphrasis --- Littérature et photographie --- Ut pictura poesis (esthétique) --- Arts et littérature --- Société et littérature --- Femmes et littérature --- Littérature et géographie --- Littérature postcoloniale --- Sociologie de la littérature --- Vie littéraire --- Féminisme et littérature --- Institution littéraire --- Psychologie sociale et littérature --- Histoire --- Aspect religieux --- Philosophie et esthétique --- Aspect social --- Esthétique et religion

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