Narrow your search
Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by
Phantom Formations : Aesthetic Ideology and the "Bildungsroman"
Author:
ISBN: 0801432367 9780801432361 1501723189 1501723170 9781501723179 1501723162 Year: 2018 Publisher: Cornell University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Marc Redfield maintains that the literary genre of the Bildungsroman brings into sharp focus the contradictions of aesthetics, and also that aesthetics exemplifies what is called ideology. He combines a wide-ranging account of the history and theory of aesthetics with close readings of novels by Goethe, George Eliot, and Gustave Flaubert. For Redfield, these fictions of character formation demonstrate the paradoxical relation between aesthetics and literature: the notion of the Bildungsroman may be expanded to apply to any text that can be figured as a subject producing itself in history, which is to say any text whatsoever. At the same time, the category may be contracted to include only a handful of novels, (or even none at all), a paradox that has led critics to denigrate the Bildungsroman as a phantom genre.

Kants Schüssel zur Kritik des Geschmacks : Ästhetische Erfahrung heute - Studien zur Aktualität von Kants "Kritik der Urteilskraft"
Author:
ISBN: 3787315683 Year: 2000 Volume: 1(2000) Publisher: Hamburg Felix Meiner Verlag


Book
Les styles de Deleuze : esthétique et philosophie
Author:
ISBN: 9782874490941 2874490946 Year: 2011 Volume: *19 Publisher: Bruxelles : Les impressions nouvelles,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Le style en philosophie est tendu vers ces trois pôles, le concept ou de nouvelles manières de penser, le percept ou de nouvelles manières de voir et d'entendre, l'affect ou de nouvelles manières d'éprouver. C'est la trinité philosophique, la philosophie comme opéra : il faut les trois pour faire le mouvement". On aura reconnu ici le souffle haletant, la voix sèche et blanche de Deleuze. Mais pourquoi les styles de Deleuze ? Si le style comme problème de multiplicité ne saurait se plier chez Deleuze à de simples exercices rhétoriques, et s'il recoupe, à hauteur de dignité équivalente, les plans intensifs de la philosophie, de l'histoire de la philosophie et de l'art, cela suffirait-il à justifier que soit ouvert le chantier d'une stylistique deleuzienne ? Bien qu'elle soit complexe, la question mérite d'être engagée. En s'accordant aux multiplicités transversales de l'écriture et des opérations réflexives qui lui sont liées, le présent recueil pose le problème du style chez Deleuze suivant trois découpes connexes : entre philosophie et histoire de la philosophie, logique et esthétique, clinique et politique. Les études ici réunies ont en commun de référer chaque fois la stylistique deleuzienne à un concept ou un cas d'analyse précis, susceptibles d'en cerner les présupposés théoriques et le mode de fonctionnement. La multiplication des perspectives devrait ainsi permettre de dégager quelques jalons de ce qui s'offre comme un style de pensée spécifique : un effet nommé Deleuze.

Dithyrambiker des Untergangs : Gnostizismus in Ästhetik und Philosophie der Moderne
Author:
ISBN: 3050026596 Year: 1994 Publisher: Berlin Akademie Verlag

Nietzsche, aesthetics, and modernity
Author:
ISBN: 0521651557 052103793X 0511663684 Year: 2000 Publisher: Cambridge : Cambridge University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nietzsche, Aesthetics and Modernity analyses Nietzsche's response to the aesthetic tradition, tracing in particular the complex relationship between the work and thought of Nietzsche, Kant and Hegel. Focusing in particular on the critical role of negation and sublimity in Nietzsche's account of art, it explores his confrontation with modernity and his attempt to posit a revitalized artistic practice as the counter-movement to modern nihilism. Drawing on the full range of his published and unpublished writings, together with his comments on figures as diverse as Wagner, Zola, Delacroix and Laurence Sterne, it highlights the extent to which Nietzsche counters the culture of his own time with a dialectical notion of aesthetic interpretation and practice. As such, Nietzsche the dialectician articulates a position that proves to be intimately connected to the negative dialects of Theodor Adorno.


Book
The persistence of modernity : essays on aesthetics, ethics, and postmodernism
Authors: ---
ISBN: 0262231603 9780262231602 Year: 1991 Volume: vol *7 Publisher: Cambridge, Mass. MIT Press

Art and representation : contributions to contemporary aesthetics
Author:
ISBN: 0275968472 031300062X 9780313000621 9780275968472 978031300062X Year: 2001 Publisher: Westport, Conn. : Praeger,

Continental aesthetics : Romanticism to postmodernism : an anthology
Authors: ---
ISBN: 0631216103 0631216111 Year: 2001 Volume: 12 Publisher: Oxford Blackwell


Book
A la naissance des choses : art, poésie et philosophie
Author:
ISBN: 2909422941 9782909422947 Year: 2005 Publisher: La Versanne : Encre marine,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

C'est comme représentation et reproduction d'un réel préexistant que l'art, la poésie et la pensée elle-même ont été le plus souvent considérés depuis le début de la tradition occidentale. Les essais rassemblés ici tentent au contraire de montrer que ce à quoi visent l'artiste et le poète tout autant que le philosophe, c'est à saisir par l'image, la parole ou le concept la venue au monde des choses.C'est dans cette perspective que sont d'abord interrogées les conceptions que se font de l'art certains philosophes du XXe siècle, Husserl, Heidegger et Gadamer, figures éminentes du mouvement phénoménologique, qui ont vu dans l'art non un pur jeu d'apparences, mais une manifestation de la vérité. Il s'agit ensuite de laisser la parole aux poètes eux-mêmes, et en particulier à ces poètes avec lesquels Heidegger est entré en dialogue, Hölderlin, Char et Trakl, afin de mettre en évidence cette capacité qu'a la poésie de faire voir le monde à son état naissant.

Literary impressionism and modernist aesthetics
Author:
ISBN: 0521803527 0511043791 0511153422 0511017839 9780511017834 9780521803526 9780511043796 Year: 2001 Publisher: Cambridge ; New York Cambridge University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Matz examines the writing of such modernists as James, Conrad and Woolf, who used the word impression to describe what they wanted their fiction to present. This study addresses the problems of perception and representation that occupied writers in the early decades of the twentieth century.

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by