Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
3-061-6
#PBIB:+105.20 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Gelijkheid van kansen --- Armoede --- Onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Racism --- Immigrants --- Racisme --- Immigrants --- Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding. --- Belgium --- Belgium --- Belgique --- Belgique --- Emigration and immigration --- Political aspects. --- Emigration and immigration --- Social policy. --- Emigration et immigration --- Aspect politique --- Emigration et immigration --- Politique sociale
Choose an application
Johan Leman is kabinetschef geweest van koninklijk commissaris voor het Migrantenbeleid, Paula D'Hondt, en tien jaar lang directeur van het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding. Dit boek bevat de openhartige memoires van iemand die altijd in zijn zaak is blijven geloven. Hij vertelt over zijn ontmoetingen met koning Boudewijn, prins Filip, over zijn moeilijke verhouding met het Vlaams Blok, de oorsprong van de processen tegen de VZW's van het Blok, de visumzwendel op sommige Belgische ambassades in de jaren negentig, Abou Jahjah, de erkenning van de islam... (Bron covertekst)
Political philosophy. Social philosophy --- Belgium --- 82-94 --- 342.724 --- #A0312A --- 668.1 Migrantenbeleid --- 668.6 Multiculturele samenleving --- S200448.JPG --- allochtonen --- binnenlandse politiek --- integratie --- migranten --- multiculturele samenleving --- Dagboek. Memoires. Autobiografie --- Gelijkheid van ras --- 325 --- 323 --- 301.17 --- 342.724 Gelijkheid van ras --- 82-94 Dagboek. Memoires. Autobiografie --- C5 --- Leman, Johan --- memoires --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding --- Leman, Johan. --- Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding.
Choose an application
Het naderende einde van de derde GOK-cyclus is een uitdrukkelijke reden om stil te staan bij verleden, heden en toekomst van gelijke onderwijskansen in Vlaanderen. Een aantal vooraanstaande getuigen van het gelijke-onderwijsbeleid beschrijven hoe zij de voorbije werking rond gok hebben ervaren en wat volgens hen de volgende stappen zijn om gelijke onderwijskansen actueel te houden. GOK gaat een andere realiteit tegemoet: er komt allicht een andere financiering voor scholen en er is niet langer een Steunpunt GOK voor materiaalontwikkeling of wetenschappelijke ondersteuning. Voor sommigen zijn dat voldoende signalen om te beweren dat de aandacht voor gelijke onderwijskansen zal verdwijnen of zal evolueren in de richting van een zorgbeleid met nadruk op remediëring vanuit een achterstandsdenken. Ze verwachten niet veel heil van deze aanpak en voorspellen sombere tijden voor doelgroepleerlingen. Anderen zien kansen om 'out of the box' te denken en totaal nieuwe wegen te verkennen. Zij hopen op nieuwe samenwerkingsverbanden en willen participatiever ' samen met kinderen/jongeren en hun familie uit de doelgroep ' kunnen werken. (Bron: covertekst)
Pedagogiek en onderwijskunde --- onderwijsbeleid. --- Onderwijsrecht --- Vlaanderen. --- onderwijsbeleid --- School management --- gelijkekansenbeleid --- onderwijs --- Flanders --- Gelijke onderwijskansen --- Gelijkheid van kansen in het onderwijs --- Onderwijs ; gelijkheid van kansen --- Onderwijs ; Vlaanderen --- #SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O222 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O225 --- Gelijke kansenbeleid --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- 450.42 --- 451.2 --- gelijke onderwijskansen --- Vlaanderen --- emancipatiebeleid --- inclusief onderwijs --- Onderwijsbeleid --- 110573.jpg --- Emancipatiebeleid ; onderwijs ; Vlaanderen --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Organisatie van het onderwijs: regionaal --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Organisatie van het onderwijs: doelmatigheid, effectiviteit, efficiëntie --- Onderwijssociologie --- Onderwijsbeleid. --- Emancipatiebeleid --- Inclusief onderwijs --- Provincie West-Vlaanderen --- Nederland --- Kust --- Emigratie
Choose an application
Discrimination in employment --- Discrimination in housing --- Racism --- Refugees --- Discrimination dans l'emploi --- Discrimination dans le logement --- Racisme --- Réfugiés --- Legal status, laws, etc. --- Droit --- Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding. --- Belgium --- Belgique --- Emigration and immigration --- Social policy. --- Emigration et immigration --- Politique sociale
Choose an application
Demografie : loop bevolking - leeftijdsopbouw - evolutie van levensverwachting - evolutie leeftijd moeder bij eerste en volgende geboorten - vruchtbaarheidsmaten - aantal huishoudens naar aard ; Gezondheid : risicogedrag ; Welzijn : armoede - scholingsgraad vrouwen - arbeid en zorg ; Arbeid : formele arbeid - onbetaalde arbeid ; Cultuur : tewerkstelling - adviesorganen - cultuurparticipatie ; Onderwijs : schoolbevolking - personeel - bestuurs- en beheersfuncties in het onderwijs ; Politieke besluitvorming : gemeentelijk - provinciaal - Vlaams
Social stratification --- gender --- gelijkekansenbeleid --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Flanders --- Egalité des chances --- Flandre --- Gelijkheid van kansen --- Vlaanderen --- 311.3 --- #SBIB:311.21 G --- #SBIB:316.346H20 --- #KVHB:Gelijke kansen --- #KVHB:Maatschappij; Vlaanderen --- #KVHB:Sociologie; Vlaanderen --- 315.2 --- ICT --- emancipatiebeleid --- gelijke kansen --- indicatoren --- vrouwen --- arbeid --- cultuur --- demografie --- gelijke kansenbeleid --- gezondheidszorg --- onderwijs --- politiek, binnenland --- statistiek --- welzijnszorg --- Organisatie van de statistiek --- Statistische gegevens --- Positie van de vrouw in de samenleving: algemeen --- Vrouwenemancipatie; Belgie --- 311.3 Organisatie van de statistiek --- Belgium
Choose an application
Op een jaar tijd is er veel veranderd voor Linde. Haar vader is zijn werk kwijt en hij is erg depressief. Lindes moeder probeert de eindjes aan elkaar te knopen en zoekt een extra baantje. Linde heeft het niet gemakkelijk. Ze gedraagt zich extra stoer, en probeert zo te verbergen dat ze thuis zweven op de rand van de armoede. Maar dan geeft Ringo een verjaardagsfeestje, en Linde heeft geen geld om een cadeautje te kopen...
Dutch literature --- diefstal (themawoord fictie) --- armoede (themawoord fictie) --- werkloosheid (themawoord fictie) --- Armoede --- Kansarme kinderen --- Werkloosheid --- Diefstal --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Jeugdboeken 10-12 jaar --- Gelijkheid van kansen --- Lezen --- C3 --- armoede --- jeugdliteratuur --- verhaal --- werkloosheid --- diefstal --- 307.3 --- 433.7 --- Fiction --- Jeugdboeken --- 478.1 --- Kansarmoede --- Lager onderwijs --- Verhalen --- Welzijnszorg --- uitsluiting --- verborgen armoede --- verhalen ; + 10 jaar --- Armoede : basisonderwijs --- Kunst en cultuur --- Sociologie van de welvaart --- Leesopvoeding --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- Kansarmoede, Kind
Choose an application
Sandy tekent en schildert graag en ze is verliefd. Niemand weet het. Ze mogen het ook niet weten. Ze zouden het niet begrijpen, ze zouden er om lachen. Het is haar geheim. Bloemen op de muur is haar lievelingsprent. Oranje en groen op wit. Dezelfde bloemen die groeien onder struiken. In grote tuinen rond grote huizen. Waar mooie mensen wonen die zich voor niets hoeven te schamen. Bloemen onder struiken, oranje vlekken die zich verborgen houden. Net als Sandy. Als oudste dochter van een groot gezin heeft Sandy het niet makkelijk. Zoals elke tiener twijfelt ze aan zichzelf - te dik, te wit. En ze droomt van een betere toekomst - met Alex, met werk. Maar het nest waaruit ze komt, laat haar niet los. Met veel levenskracht en een sterke verantwoordelijkheidszin probeert Sandy zichzelf en haar familie in moeilijke omstandigheden recht te houden. Toch zal ze ooit de keuze moeten maken tussen blijven of gaan. Sandy tekent en schildert graag en ze is verliefd. Niemand weet het. Ze mogen het ook niet weten. Ze zouden het niet begrijpen, zo zouder erom lachen. Het is haar geheim. Bloemen op de muur is haar lievelingsprent. Oranje en groen op wit. Dezelfde bloemen die groeien onder struiken in grote tuinen rond grote huizen. Waar mooie mensen wonen die zich voor niets hoeven te schamen. Bloemen onder struiken, oranje vlekken die zich verboregen houden. Net als Sandy. Als oudste dochter van een groot gezin heeft Sandy het niet makkelijk. Zoals elke tiener twijfelt ze aan zichzelf. En ze droomt van een betere toekomst. Maar het nest waaruit ze komt, laat haar niet los. Met veel levenskracht en een sterke verantwoordelijkheidszin probeert Sandy zichzelf en haar familie in moeilijke omstandigheden recht te houden. Toch zal ze ooit de keuze moeten maken tussen blijven of gaan.
Dutch literature --- verliefdheid (themawoord fictie) --- gezin (themawoord fictie) --- armoede (themawoord fictie) --- Armoede --- Gelijkheid van kansen --- Lezen --- C5 --- Welzijnszorg (1976-heden) --- jeugdliteratuur --- armoede --- kansarmoede --- welzijnszorg --- JB DIEL --- verliefdheid --- 307.3 --- 433.7 --- gezin --- 14+ --- Kansarmoede --- Uitsluiting --- 364.2 --- Armoede ; verhalen --- Gezin ; verhalen --- Jeugd --- Jeugdliteratuur ; verhalend --- Jeugdliteratuur --- Kansarme kinderen --- Verliefd zijn ; verhalen --- Verliefdheid --- 040442.jpg --- Jeugdliteratuur: armoede --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- Sociologie van de welvaart --- Leesopvoeding --- Social problems
Choose an application
Scholen worden opgeroepen om meer en meer hun eigen beleid in handen te nemen. Maar daarvoor moeten ze ook de mogelijkheden krijgen. Niet alleen financieel maar ook wat hun capaciteiten betreft. Ze moeten een beleidsvoerend vermogen ontwikkelen. Gelukkig staan scholen net alleen voor deze opgave. De pedagogische begeleiding bijvoorbeeld, stelt zich tot doel om scholen hierbij te helpen.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Onderwijsbeleid. --- onderwijsbeleid --- School management --- schoolbeleid --- beleidsvoering --- Flanders --- Education --- Experimental methods --- Educational innovations --- Belgium --- 458.1 --- Begeleiding(Coaching) --- Beleid --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Kleuteronderwijs --- Kwaliteitszorg --- Lager onderwijs --- Leidinggeven --- Onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsorganisatie --- Schoolleiders (schooldirecties) --- Schoolmanagement --- Secundair onderwijs --- Zelfevaluatie --- deeltitel --- 451.2 --- Evaluatie (Beoordeling) --- Schoolbeleid --- Schoolleiders --- schoolmanagement --- Pedagogische begeleidingsdienst --- bedrijfsorganisatie (bedrijfseconomie) --- gelijkekansenbeleid --- leerkrachtenbegeleiding --- onderwijs --- personeelsbeleid --- 082613.jpg --- Onderwijsmanagement --- #gsdbP --- Gelijkheid van kansen in het onderwijs --- Organisatie - Management --- Politiek, wetgeving en organisatie --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Management --- Personeelsmanagement --- Analyse --- Evaluatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Zorgteams en CLB zijn enthousiast over Handelingsgericht werken (HGW). De Nederlandse auteurs, Noëlle Pameijer, Tanja van Beukering en Sonja de Lange schreven in 2009 een boek speciaal voor leerkrachten: HGW voor schoolteams. Dit boek is de Vlaamse bewerking hiervan. HGW gaat over omgaan met verschillen. Het beoogt de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding voor alle leerlingen te verbeteren. De volgende uitgangspunten zijn daarbij sturend: De onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal: wat hebben zij nodig om bepaalde onderwijsdoelen te behalen? Het gaat om de afstemming en wisselwerking tussen deze leerling, deze klas, deze leerkracht, deze school en deze ouders. Samenwerking tussen leerkrachten, leerlingen, ouders, zorgteam, CLB en externe begeleiders is noodzakelijk om kwaliteitsvol onderwijs te kunnen realiseren. Het schoolteam formuleert en evalueert lange- en kortetermijndoelen voor het leren, de werkhouding en het sociaal-emotioneel functioneren van alle leerlingen. Het onderwijs- en begeleidingstraject verloopt systematisch, in stappen en transparant. Het is eenieder duidelijk hoe de school wil werken en waarom.
#PBIB:+105.20 --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Schoolpsychologie --- basisonderwijs --- handelingsgericht werken --- leerkrachten --- leerproblemen --- zorgverbreding --- 464 --- kinderen --- leerlingenbegeleiding --- orthopedagogiek --- Buitengewoon onderwijs --- Communicatie --- Handelingsgerichte diagnostiek --- Handelingsplannen --- Zorgverbreding --- handelingsplannen --- lerarenopleiding --- 462.1 --- Basisonderwijs --- Buitengewoon basisonderwijs --- Handelingsgericht werken --- Leerproblemen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Didactische werkvormen --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijsstrategieën --- 110233.jpg --- Zorgverbreding ; basisonderwijs --- 454.23 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Gelijkheid van kansen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Didactiek; algemeen --- Leerstoornissen --- Basisonderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. --- Diagnostiek. --- onderwijsbeleid --- Primary education --- elementary education --- leraren-leerling relatie --- Pupil counseling. Pupil guidance --- School management --- onderwijsparticipatie --- Students --- Accompaniment --- Study and teaching (Continuing education) --- Onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Relatie ouder - school --- Orthodidactiek --- Handelingsplan --- Relatie school - ouder --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|