Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstelling: In deze scriptie worden Spaanse versies van Vlaamse toeristische brochures onderzocht. Ze worden een voor een vergeleken met het strategisch marketingplan van Toerisme Vlaanderen om onder meer na te gaan of de inhoud van de brochures wordt aangepast aan de huidige tendensen. Er wordt ook getoetst of de Spaanse versies voldoen aan de regels van het genre. Middelen of methode: Eerst wordt er een algemeen beeld geschetst van het buitenlands toerisme in Vlaanderen met de nadruk op de Spaanse toeristen. Daarbij aansluitend wordt het strategisch marketingplan van Toerisme Vlaanderen toegelicht en op basis van dat plan wordt de inhoud van de Spaanse versies getoetst. Daarna volgt nog een studie van het 'genre' folder met speciale aandacht voor de het gebruik van vreemde talen. Resultaten: Uit het onderzoek blijkt dat het gebruik van vreemde talen beperkt is en afhankelijk is van de context. Daarnaast is ook gebleken dat de Spaanse versies voldoen aan de theoretische normen van het genre en dat 'Flandes - La buena vida' de enige folder is die volledig is aangepast aan het Spaanse publiek.
Genretheorie. --- Meertaligheid. --- Spaans. --- Studie van tekstsoorten. --- Toerisme Vlaanderen. --- Toeristische brochure.
Choose an application
Doelstellingen: In deze studie worden twee soorten nieuwsbrieven van Toerisme Vlaanderen onderzocht: de “boletines de clientes” (bestemd voor de Spaanse toerist) en de “boletines de prensa” (bestemd voor de Spaanse pers). Daarbij wordt er gefocust op drie complementaire dimensies binnen de toeristische communicatie. Ten eerste worden de Spaanstalige nieuwsbrieven ingedeeld in de taxonomie van toeristische genres (Calvi 2010). Vervolgens wordt het toeristisch discours geanalyseerd, waarbij we dieper o.a. ingaan op het concept “linguascaping”. Tot slot wordt er onderzocht in welke mate de marketingstrategie voor het “merk Vlaanderen” zich uit in de nieuwsbrieven. Middelen of methode: Voor deze studie werd een corpus aangelegd van 7 “boletines de clientes” en 15 “boletines de prensa”, die tussen maart 2011 en oktober 2012 op de Spaanstalige website van Toerisme Vlaanderen (www.flandes.net) gepubliceerd werden. Vervolgens werden er concrete onderzoeksvragen opgesteld op basis van de literatuur, waarbij we ons vooral baseerden op de werken van Dann (1996), Calvi (2010) en Thurlow & Jaworski (2010), en de documenten van Toerisme Vlaanderen (2006, 2012) over de marketingstrategie voor het “merk Vlaanderen”. Resultaten: Uit deze studie kunnen we ten eerste besluiten dat de nieuwsbrieven een nieuw genre vormen binnen de bestaande taxonomie van Calvi (2010), en ingedeeld kunnen worden onder de twee macrogenres e-mail en webpagina. Ten tweede, wat betreft het toeristisch discours, valt op dat adjectieven die de authenticiteit van de toeristische belevenis benadrukken, in grote mate aanwezig zijn, waarbij de adjectieven “antiguo” en “original” het meest voorkomen. Bij de adjectieven die te maken hebben met identiteit, wordt er vaker “flamenco” gebruikt dan “belga”. Als we ons toespitsen op het concept “linguascaping” zien we dat er veel variatie bestaat wat betreft de typografie en het al dan niet vertalen/uitleggen van Nederlandse woorden. Ten derde, als het gaat om het “merk Vlaanderen”, zien we dat de marketingstrategie van Toerisme Vlaanderen zich uit in de twee soorten nieuwsbrieven en dat die strategie invloed heeft op de thema's die behandeld worden (bv. gastronomie, festivals, strips).
Genretheorie. --- Languaging. --- Linguascaping. --- Marketingstrategie. --- Merk Vlaanderen. --- Studie in de meertalige communicatie. --- Toerisme Vlaanderen. --- Toeristisch taalgebruik. --- Toeristische genres.
Choose an application
Karina Kirsten diskutiert in diesem Open-Access-Buch die diskursive und historische Verfasstheit von Genres. Mit ‚Genresignaturen‘ entwickelt sie einen neuen analytischen Zugang, um die vielfältigen inter- und transmedialen Dynamiken und soziohistorischen Veränderungen von Genres beschreibbar zu machen. Am Beispiel des Psycho-Franchise veranschaulicht die Autorin, dass die wirkungsvolle und anhaltende Prägnanz von Genresignaturen aus komplexen Semantisierungs- und Differenzierungsprozessen resultiert, die zwischen Produktionskontexten, Distributionsnetzwerken und vielfältigen Diskursivierungen verlaufen. Indem sie in den materialnahen Analysen ‚Genre‘ zusammen mit Gendervorstellungen in den Fokus rückt, zeigt sie zudem, wie im Mantel der ikonischen Genregeschichte aktuelle Fragen und kulturelle Vorstellungen von Geschlechtlichkeit, Sexualität und Weißsein verhandelt werden. Zugleich werden Genresignaturen in Bezug auf Gender und Race sogar soweit umgeschrieben, dass wechselseitig queere Lesarten möglich werden. Genresignaturen bewahren so nicht nur Film- und Genregeschichte, sondern beziehen darüber hinaus zentrale gesellschaftliche Debatten ein.
Film: styles & genres --- Film, TV & radio --- Films, cinema --- Media studies --- Sociology --- Genretheorie --- Filmgenere --- Filmgeschichte --- Filmwerbung --- Horrorfilm --- Parataxe --- Alfred Hitchcock --- Psycho --- Serie --- Open Access
Choose an application
Das vorliegende Buch präsentiert eine Affekttheorie des Genrekinos, die das Verhältnis von Politik und Poetik im Begriff des Gemeinsinns neu figuriert. Ausgehend von der These, dass das ,Gefühl für das Gemeinschaftliche' einer Gesellschaft abhängig ist von medialen Praktiken politischer Vergemeinschaftung, wird der Kriegseinsatz Hollywoods im Zweiten Weltkrieg untersucht. Im Ergebnis entsteht ein neues Genre, das auf die Krise der Demokratie während des Zweiten Weltkrieges reagiert. Im Zentrum dieses Genres stehen weder die Kriegsereignisse in ihrer Faktizität, noch die Kriegshelden und ihre Heldentaten; im Zentrum steht vielmehr das Leiden des einzelnen Soldaten. In den medialen Re-inszenierungen dieses Leidens über die wechselnden Kriegseinsätze hinweg verbindet sich das Pathos des Opfers und der erinnernden Trauer mit dem Zorn moralischer Empörung über eine Gesellschaft, die ihren politischen Zweck aufgegeben hat: Das Streben nach Glück des Einzelnen vor jeder Willkür zu schützen. Die Rekonstruktion dieser Re-inszenierungen führt zu einer Revision der Genretheorie, die das Schema taxonomischer Regelzuschreibungen radikal verabschiedet. Die vielfältigen Verzweigungen des Genrekinos werden selbst als ein Netzwerk verständlich, das in den immer neuen Perspektivierungen einzelner Filme entsteht und Geschichte als ein permanentes Ringen um ein ,Gefühl für das Gemeinschaftliche', um den Gemeinsinn erfahrbar werden lässt.
Motion pictures. --- Political theory. --- Affektpoetik. --- Gemeinschaftsgefühl. --- Genretheorie. --- Kriegsfilm. --- War films. --- genre theory. --- poetics of affect. --- sense of commonality. --- PERFORMING ARTS / Film & Video / General. --- Administration --- Civil government --- Commonwealth, The --- Government --- Political theory --- Political thought --- Politics --- Science, Political --- Social sciences --- State, The --- Cinema --- Feature films --- Films --- Movies --- Moving-pictures --- Audio-visual materials --- Mass media --- Performing arts --- History and criticism
Choose an application
This book revises our notions of film genre and connects the roles played by industry critics and audiences in making and re-making genre. Altman reveals the conflicting stakes for which the genre game has been played and recognises that the term genre has different meanings for different groups.
Film --- Rick Altman --- genre --- genres --- filmgenres --- genretheorie --- literatuurtheorie --- musicals --- westerns --- biopics --- Silver Joel --- Hollywood --- 791.41 --- Film genres --- Film genres. --- Genres cinématographiques --- Genres cinématographiques --- Altman, Rick --- filmgenre --- filmtechnieken --- #SBIB:309H1326 --- Genre films --- Genres, Film --- Motion picture genres --- Films met een amusementsfunctie en/of esthetische functie: genres en richtingen --- Motion pictures --- Plots, themes, etc. --- #SBIB:033.AANKOOP --- Philosophie et cinéma --- Théorie du cinéma --- Films de série B --- Histoire et critique --- Genres cinématographiques. --- Philosophie et cinéma. --- Théorie du cinéma. --- Histoire et critique. --- 798.3 --- fifties --- film --- filmanalyse --- film, esthetiek en kritiek --- filmtheorie --- CDL
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|