Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat bewegen bijdraagt aan betere leerprestaties. Het doel van de Hulpwaaier Bewegen is een feest! is dan ook ervoor zorgen dat er meer (psychomotorische) beweegactiviteiten ingezet worden als waardevol onderdeel van het leerproces, en niet alleen als extraatje. Alle activiteiten in deze waaier zorgen ervoor dat kinderen met plezier bewegen en zich in de brede zin van het woord ontwikkelen.De beweegspelletjes zijn onderverdeeld in secties die de volgende ontwikkelingsgebieden bestrijken:- cognitie (lees-, reken- en taalactiviteiten)- motoriek (fijn- en grofmotorisch)- sociaal-emotioneelPer sectie is er nog een onderscheid tussen activiteiten die een kind individueel of samen met jou (als spelleider) kan doen, en activiteiten die kinderen met zijn tweeën of in een groepje kunnen uitvoeren. De activiteiten zijn speciaal ontwikkeld voor kinderen in de basisschoolleeftijd.Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/onderwijs/begeleiding-ondersteuning/hulpwaaier-bewegen-is-een-feest-pica
Taalspelletjes --- Rekenspelletjes --- Bewegingsspelletjes --- Leesvaardigheid --- Fijne motoriek --- Grove motoriek --- (zie ook: Lezen) --- Bewegingsonderwijs --- Bewegingsopvoeding --- Basisonderwijs --- Kinderen --- Beweging --- Kind --- Plezier --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Kleuters zijn nieuwsgierig naar de wereld om zich heen. Ze leren door te doen, te bewegen, te praten, te ontdekken en te spelen. Dit boek nodigt kinderen tot zelf organiseren, zelf verzinnen, fantasie en samenspel uit. Het verzamelt spelsuggesties rond dertig thema’s. Telkens wordt waarnemen, bewegen en taal als een eenheid aangeboden. Alle spelvormen worden gekoppeld aan zowel de betekenis als de vorm van taal. De liedjes en versjes dienen om het bewegen ritmisch te ondersteunen. De thema's ide aan bod komen: Namen (wie ben jij?) - In bad (lichaamsverzorging) - Ziek zijn of een ongelukje hebben - Bouwen -Schoonmaken - Jarig zijn (de wereld van de getallen) -Voeding (koken en bakken) - In de tuin - Regen en wind - Bos en park - zee en strand - Dag en nacht - Herfst - Winter - Lente - Zomer - Sinterklaas - Kerstmis - Carnaval - Pasen - Blij zijn - Boos zijn - Bang zijn - Verdrietig zijn - Varen en vissen - Op reis met de bus en de trein - De lucht in - Dieren op de boerderij en in de dierentuin - Circus - Toveren
kleuters --- Didactics of sports and games --- bewegingsopvoeding --- Didactics of Kindergarten --- Bewegingsopvoeding ; kleuteronderwijs --- Spelen ; kleuteronderwijs --- Bewegingsopvoeding ; kleuterschool ; didactiek --- 471.47 --- Zintuiglijk spel --- Taalspelen --- Grove motoriek --- kleuteronderwijs --- motoriek --- Fijne motoriek --- Bewegen op muziek --- Bewegingsspelen --- Taalspelletjes --- Kleuters --- Bewegingsonderwijs --- Spelvormen --- Taal --- Bewegingsopvoeding --- Spelen : kleuteronderwijs --- 477.81 --- Spelen --- Kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht werken --- bewegingsspelen --- lichamelijke opvoeding --- motorische ontwikkeling --- Spel
Choose an application
De auteur geeft een korte theoretische uitleg van motoriek en ontwikkeling en de samenhang met de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. Hij gaat in op motorische problemen en de mogelijke oorzaken daarvan. Vervolgens heeft hij een schap aan oefeningen, tips en aandachtspunten opgenomen waar u direct mee aan de slag kunt.
basisonderwijs --- bewegingsopvoeding --- schrijfvaardigheid --- schrijven --- 477.8 --- didactiek --- motoriek --- 616.2 --- Bewegingsopvoeding --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Motorische ontwikkeling --- Sociaal-emotionele opvoeding --- 415.3 --- 471.47 --- Basisonderwijs --- Basisschool --- Fijne motoriek --- Grove motoriek --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Motoriek --- Motorische problemen --- Oog-handcoördinatie --- Ruimtelijke oriëntatie --- Schrijven --- Schrijfmotoriek --- 101808.jpg --- Bewegingsopvoeding ; basisonderwijs ; didactiek --- Motoriek ; kinderen --- didactiek basisonderwijs - bewegingsopvoeding --- Gymnastiek; algemeen --- Uitvoerende functies --- Basisonderwijs. --- motorische ontwikkeling --- Kindergarten --- Primary education --- Affective and dynamic functions
Choose an application
Pleidooi voor een 'al doende' aanpak van kinderen met leer- en ontwikkelingsproblemen. Niet alleen het wat, maar ook het waarom en het wat dan van leermoeilijkheden komen aan bod. Combinatie van inzichten uit onderwijs en therapie, voor iedereen toegankelijk en haalbaar. We hebben het allemaal in ons om te helpen, als we weten wat er aan de hand kan zijn. Boordevol praktische tips en oefeningen om rechtstreeks te implementeren. Een onmisbare handleiding voor elke begeleider van kinderen in ontwikkeling: ouders, leerkrachten, logopedisten, psychologen, orthopedagogen, ergotherapeuten, kinesitherapeuten...
Psychomotoriek. --- Remedial teaching. --- Leerstoornissen --- Ontwikkelingsstoornissen --- Psychomotoriek --- Remediërend onderwijs. --- Kinderen (0-12 jaar) --- Diagnostiek. --- Kinderen. --- Orthopedagogics --- remediërend onderwijs --- psychomotoriek --- Physiotherapy. Alternative treatments --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Psychomotoriek --- #KVHB:Remedial teaching --- kinderen met leerproblemen --- remedial teaching --- remediëring --- 464 --- Fijne motoriek --- Geheugenproblemen --- Lateralisatie --- Psychomotorische therapie --- Geheugen --- Grove motoriek --- Motoriek --- Remedial teaching --- Ruimtelijk oriëntatie --- Schrijfproblemen --- Leermoeilijkheden --- Remediërend onderwijs --- Werkhoudingsproblemen --- 376.5 --- Remediëring --- Aandachtsproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Leerstrategieën --- Onderwijs --- Remediërend onderwijs ; kinderen --- Educational psychology --- Handbooks, manuals, etc. --- Teaching --- Methodology --- kinderen --- leerproblemen --- Orthopedagogiek --- Fysiotherapie. Alternatieve geneeswijzen --- PXL-Education 2015 --- ontwikkelingspsychologie --- psychomotoriek bij kinderen --- leermethoden --- leerproblemen (ler) --- motorische ontwikkeling (ler) --- Leerproblemen --- Kinderen --- Ontwikkelingsproblemen --- Leren --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Diagnose --- Leerprobleem --- Kind --- Ontwikkelingsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Leerstoornis
Choose an application
Miet Fournier deed jarenlang ervaring op als peuterleidster. Ze werkte daarna een tweetal jaar als navormer taal en in 1991 werd ze pedagogisch begeleider basisonderwijs in het Brussels hoofdstedelijk gewest. In 2000 koos ze heel bewust voor een terugkeer naar de klas. Miet schrijft sinds 1994 de pedagogische en didactische suggesties voor het peutertijdschrift DOPIDO en publiceerde in 1996 een poëziebundel voor peuters onder de titel 'Eén, twee, hop-a-kee!' Het boek dat u hier te lezen krijgt, is gebaseerd op haar eigen ervaringen met peuters en biedt een pedagogisch-didactisch kader met heel veel praktische suggesties voor het begeleiden van zeer jonge kinderen. Zowel ouders, begeleiders als leerkrachten zullen de beschreven situaties herkennen en daarin ondersteuning vinden voor hun dagelijkse omgang met peuters.
Kleuteronderwijs --- Didactiek. --- kleuterdidactiek --- Educational sciences --- Didactics of Kindergarten --- peuters --- Opvoeding --- Peuters --- 441 --- didactiek --- kleuteronderwijs --- kleuters --- opvoeding --- 471.4 --- Cognitieve ontwikkeling --- Emotionele ontwikkeling(Affectieve ontwikkeling) --- Klasinrichting --- Klasmanagement --- Kleuters --- Observatie --- Onthaal --- Opvoeding (Pedagogie) --- Psychomotoriek --- Thematisch werken --- Affectieve ontwikkeling --- Cognitieve ontwikkeling (Denkontwikkeling) --- Fijne motoriek --- Grove motoriek --- Koppigheid --- Motoriek --- Motorische ontwikkeling --- Ontwikkeling van kinderen --- Peuterschool --- School --- Zelfredzaamheid --- Zintuiglijke ontwikkeling --- 441 ) Opvoeding van zuigelingen, peuters en kleuters --- cognitieve ontwikkeling --- dynamisch-affectieve ontwikkeling --- pedagogiek --- peutertuinen --- psychomotorische ontwikkeling --- socio-emotionele ontwikkeling --- Didactiek ; kleuteronderwijs --- Handboek/cursus --- Opvoedingsondersteuning ; kinderopvang --- Peuters ; opvoeding --- Spelend leren --- Kleuters: didactiek --- Peuters: didactiek --- differentiële opvoeding - zuigelingen, peuters en kleuters --- Zuigelingen, peuters en kleuters --- Didactiek; algemeen --- Opvoeding en onderwijs --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Observaties --- Ontwikkelingspsychologie --- Observeren --- Peuter --- Kleuter --- Spel --- Sociaal leren --- Onderwijs
Choose an application
In dit werkboek worden zeventig handelingsplannen samengebracht rond zeven probleemgebieden:wiskundige initiatie, verstandelijke ontwikkeling, leesinitiatie, taal- en spraakontwikkeling, spelen, werkhouding, motoriek (en schrijfinitiatie), sociaalemotionele ontwikkeling.Elk probleemgebied opent met een diagnostisch observatieschema, dat nauwelijks schrijfwerk vergt voor de kleuterleid(st)er, en dat een perfect overzicht geeft van wat de kleuter op dat moment in de ontwikkelingsfase kan en niet kan. Een nummer verwijst meteen naar het juiste handelingsplan. Positieve feedback en succeservaring staan voorop.
Kleuteronderwijs --- Didactiek. --- Orthopedagogics --- orthodidactiek --- kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- #PBIB:+105.61 --- #PBIB:+110.40 --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Lezen --- #KVHB:Motoriek --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Rekenen --- #KVHB:Spel --- #KVHB:Taalontwikkeling --- kleuters --- zorgverbreding --- 464 --- handelingsplannen --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- remediërend onderwijs --- 460.5 --- 467 --- 471.4 --- Cognitieve ontwikkeling --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Emotionele ontwikkeling(Affectieve ontwikkeling) --- Handelingsplannen --- Kleuterbegeleiding --- Motorische ontwikkeling --- Observatie --- Ontluikend lezen (Voorbereidend lezen) --- Ontluikend schrijven (Voorbereidend schrijven) --- Remediëring --- Sociale ontwikkeling --- Taalontwikkeling --- Werkhoudingsproblemen --- Wiskundige initiatie --- Zorgverbreding --- Aanvankelijk lezen --- Aanvankelijk rekenen --- Auditieve discriminatie --- Cognitieve ontwikkeling (Denkontwikkeling) --- Handelingsplan --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lateralisatie --- Motoriek --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Spelgedrag --- Spelontwikkeling --- Spraakontwikkeling-kleuters --- Taalontwikkeling-kleuters --- Werkhouding --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Zorgverbreding-kleuterond. --- 471.4 ) Kleuteronderwijs - methodiek en didactiek --- cognitieve ontwikkeling --- extra zorg --- fijne motoriek --- grove motoriek --- leesinitiatie --- ontwikkelingsbedreigde kleuters --- risicokleuters --- sociaal-emotionele ontwikkeling --- spel- en werkhouding --- spraakontwikkeling --- taalontwikkeling --- wiskundige initiatie --- 373.24 --- Handboek/cursus --- Kleuters ; onderwijs --- Kleuterschool ; didactiek --- Kleuterschool ; probleemkinderen --- Kleuterschool ; zorgverbreding --- Leerstoornissen --- Motorische stoornissen --- Sociaal-emotionele ontwikkelingen --- Zorg --- Kinderen met emotionele en psychische problemen --- Kinderen met leerproblemen --- Leerstoornissen; kinderen --- Ontwikkelingsproblemen --- ontwikkelingsproblemen --- Leerstoornissen ; kinderen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- kinderen met leerproblemen --- Didactiek --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Didactiek; algemeen --- Zorgverbreding-kleuterond --- #BSCH: vak: didactiek --- Schoolbooks - Didactic material --- Taalverwerving --- Spraakontwikkeling --- Handelingsgericht werken
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|