Narrow your search
Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Visions and voice-hearing in medieval and early modern contexts
Authors: ---
Year: 2021 Publisher: Cham : Palgrave Macmillan,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This book examines how the experiences of hearing voices and seeing visions were understood within the cultural, literary, and intellectual contexts of the medieval and early modern periods. In the Middle Ages, these experiences were interpreted according to frameworks that could credit visionaries or voice-hearers with spiritual knowledge, and allow them to inhabit social roles that were as much desired as feared. Voice-hearing and visionary experience offered powerful creative possibilities in imaginative literature and were often central to the writing of inner, spiritual lives. Ideas about such experience were taken up and reshaped in response to the cultural shifts of the early modern period. These essays, which consider the period 1100 to 1700, offer diverse new insights into a complex, controversial, and contested category of human experience, exploring literary and spiritual works as illuminated by scientific and medical writings, natural philosophy and theology, and the visual arts. In extending and challenging contemporary bio-medical perspectives through the insights and methodologies of the arts and humanities, the volume offers a timely intervention within the wider project of the medical humanities.


Book
Schriften des Körpers : zur Ästhetik von halluzinatorischen Texten und Bildern der Art Brut, der Avantgarde und der Mystik
Author:
ISBN: 3895283711 9783895283710 Year: 2002 Publisher: Bielefeld: Aisthesis,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
L'hallucination artistique : de William Blake à Sigmar Polke
Author:
ISBN: 9782952930291 2952930295 Year: 2012 Publisher: Paris L'Arachnéen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

L’Hallucination artistique « raconte », en dix-huit chapitres inédits, l’histoire du rôle qu'a joué l’hallucination dans la création artistique au cours des deux derniers siècles, depuis la naissance de la psychiatrie, au début du XIXe siècle, jusqu’au début du XXIe siècle ; il s’achève avec un chapitre sur l’œuvre du peintre allemand Sigmar Polke, mort en 2010. L'auteur considère l’hallucination comme un élément constitutif de la perception et de l’imagination artistiques, indépendamment de la « folie » qui a valu à certains artistes et poètes d’être internés. L’hallucination, dans ce livre, n’est donc pas considérée dans son acception pathologique, mais en tant qu’elle transforme la vue en vision, la description en imagination, la réalité en images. Elle a donc une fonction créatrice, critique... Tout en suivant une ligne chronologique, l'auteur reconstitue des réseaux de correspondances par-delà l’espace et le temps : Polke se prétend en relation télépathique avec Blake et Max Klinger, Rimbaud critique Turner, Baudelaire fait l’éloge de Meryon contre la vue descriptive, Munch et Strindberg se retrouvent à Paris, Artaud rejoue Nerval, Kafka est hanté par Cervantès et Dostoïevski, Pollock nomme un tableau d’après Joyce, Bruce Conner reprend Dante et Blake à son compte… L’Hallucination artistique s’accompagne d'un ensemble d’images qui reconstitue deux siècles d’une histoire de l’art que nous croyons connaître, celle à laquelle appartiennent Goya, Géricault, Turner, Redon, Picasso, Munch, Grosz, Miró, Tanning, Conner.

Les arts de l'hallucination
Authors: --- ---
ISBN: 2878542282 Year: 2001 Publisher: Paris : Presses de la Sorbonne nouvelle,


Book
La perte des limites : hallucinations et délires dans le roman européen, années 1920-1940
Author:
ISBN: 9782745329905 2745329901 Year: 2016 Volume: 12 Publisher: Paris : Honoré Champion éditeur,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Des années 1920 aux années 1940, les limites entre le réel et le délire sont brouillées dans le roman européen. Les oeuvres de Canetti, de Cendrars, de Hesse et de Woolf mettent en scène des personnages se dérobant aux lectures médicales de l'époque. Les délirants incarnent une crise de civilisation, illustrant des processus à l'oeuvre dans les totalitarismes en voie de s'imposer. ©Electre 2016


Book
Gottes Werk und Teufels Wirken : Traum, Vision, Imagination in der frühbyzantinischen monastischen Literatur
Author:
ISSN: 18621139 ISBN: 9783110334357 9783110334395 3110334399 1306528992 9781306528993 3110334356 3110372908 Year: 2014 Volume: 45 45 Publisher: Berlin/Boston De Gruyter

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bei dieser Monographie handelt es sich um eine umfassende Darstellung von imaginären Phänomenen wie Träumen, Visionen und Ekstasen innerhalb der frühbyzantinischen monastischen Literatur. Auf einer breiten Quellenbasis wird das Phänomen nach seiner literarischen Verarbeitung und den sich darin widerspiegelnden kulturgeschichtlichen Hintergründen untersucht. In vier Kapiteln (1. "Aspekte von imaginären Erfahrungen in der monastischen Literatur"; 2. "Bewusstseinszustände und imaginäre Erfahrungen"; 3. "Terminologische und formale Aspekte der imaginären Erfahrungen"; 4. "Vom heidnischen Mantiker zum christlichen Charismatiker") wird die weitreichende Bedeutung imaginärer Erfahrungen innerhalb und außerhalb des monastischen Umfelds sowie der Umgang mit der Thematik vonseiten der sich in der behandelten Zeit etablierenden christlichen Kirche aufgezeigt. Dabei werden verschiedene überkommene Meinungen in der Wissenschaft modifiziert (z.B. Definitionen von Begriffen wie "Vision", "Erscheinung" oder "Traum") und neue Gesichtspunkte erschlossen (z. B. Die Bedeutung der imaginären Erfahrung für die Entwicklung von der ortsgebundenen [inkubatorischen] hin zur ortsungebundenen Traumheilung).

Delirious Milton
Author:
ISBN: 0674044304 9780674044302 0674035097 9780674035096 0674010698 9780674010697 Year: 2006 Publisher: Cambridge, Massachusetts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The argument of Delirious Milton is that Milton's creative power is drawn from a rift at the center of his consciousness over the question of creation itself. This rift forces the poet to oscillate deliriously between two incompatible perspectives, at once affirming and denying the presence of spirit in what he creates. From one perspective, the act of creation is centered in God and the purpose of art is to imitate and praise the Creator. From the other perspective, the act of creation is centered in the human, in the built environment of the modern world.

Listing 1 - 9 of 9
Sort by