Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
This book examines how the experiences of hearing voices and seeing visions were understood within the cultural, literary, and intellectual contexts of the medieval and early modern periods. In the Middle Ages, these experiences were interpreted according to frameworks that could credit visionaries or voice-hearers with spiritual knowledge, and allow them to inhabit social roles that were as much desired as feared. Voice-hearing and visionary experience offered powerful creative possibilities in imaginative literature and were often central to the writing of inner, spiritual lives. Ideas about such experience were taken up and reshaped in response to the cultural shifts of the early modern period. These essays, which consider the period 1100 to 1700, offer diverse new insights into a complex, controversial, and contested category of human experience, exploring literary and spiritual works as illuminated by scientific and medical writings, natural philosophy and theology, and the visual arts. In extending and challenging contemporary bio-medical perspectives through the insights and methodologies of the arts and humanities, the volume offers a timely intervention within the wider project of the medical humanities.
Choose an application
Art brut --- Avant-garde (Aesthetics) --- Hallucinations and illusions in literature. --- Mysticism and art --- Psychoanalysis and the arts. --- Themes, motives.
Choose an application
L’Hallucination artistique « raconte », en dix-huit chapitres inédits, l’histoire du rôle qu'a joué l’hallucination dans la création artistique au cours des deux derniers siècles, depuis la naissance de la psychiatrie, au début du XIXe siècle, jusqu’au début du XXIe siècle ; il s’achève avec un chapitre sur l’œuvre du peintre allemand Sigmar Polke, mort en 2010. L'auteur considère l’hallucination comme un élément constitutif de la perception et de l’imagination artistiques, indépendamment de la « folie » qui a valu à certains artistes et poètes d’être internés. L’hallucination, dans ce livre, n’est donc pas considérée dans son acception pathologique, mais en tant qu’elle transforme la vue en vision, la description en imagination, la réalité en images. Elle a donc une fonction créatrice, critique... Tout en suivant une ligne chronologique, l'auteur reconstitue des réseaux de correspondances par-delà l’espace et le temps : Polke se prétend en relation télépathique avec Blake et Max Klinger, Rimbaud critique Turner, Baudelaire fait l’éloge de Meryon contre la vue descriptive, Munch et Strindberg se retrouvent à Paris, Artaud rejoue Nerval, Kafka est hanté par Cervantès et Dostoïevski, Pollock nomme un tableau d’après Joyce, Bruce Conner reprend Dante et Blake à son compte… L’Hallucination artistique s’accompagne d'un ensemble d’images qui reconstitue deux siècles d’une histoire de l’art que nous croyons connaître, celle à laquelle appartiennent Goya, Géricault, Turner, Redon, Picasso, Munch, Grosz, Miró, Tanning, Conner.
Hallucinations and illusions in literature --- Hallucinations and illusions in art --- kunst --- achttiende eeuw --- negentiende eeuw --- twintigste eeuw --- hallucinaties --- waanzin --- psychopathologische kunst --- kunst en waanzin --- drugs --- kunst en drugs --- literatuur --- psychiatrie --- kunst en psychiatrie --- kunst en literatuur --- psychedelische kunst --- Blake William --- de Nerval Gérard --- Rimbaud Arthur --- Turner Joseph Mallord William --- Hugo Victor --- Meryon Charles --- Redon Odilon --- Mallarmé Stéphane --- Huysmans Joris-Karl --- Strindberg August --- Munch Edvard --- Kubin Alfred --- surrealisme --- Joyce James --- Artaud Antonin --- film --- Bazin André --- Michaux Henri --- Conner Bruce --- Polke Sigmar --- 7.03 --- Hallucinations and illusions in literature. --- Hallucinations and illusions in art. --- MAD-faculty 13 --- kunst en filosofie --- Bazin André --- de Nerval Gérard --- Mallarmé Stéphane
Choose an application
Art --- Hallucinations and illusions in literature --- Motion pictures --- Hallucinations et illusions dans la littérature --- Cinéma --- Themes, motives --- Congresses --- Plots, themes, etc. --- Thèmes, motifs --- Congrès --- Intrigues, thèmes, etc --- Hallucinations et illusions dans la littérature --- Cinéma --- Thèmes, motifs --- Congrès --- Intrigues, thèmes, etc --- Congresses.
Choose an application
Des années 1920 aux années 1940, les limites entre le réel et le délire sont brouillées dans le roman européen. Les oeuvres de Canetti, de Cendrars, de Hesse et de Woolf mettent en scène des personnages se dérobant aux lectures médicales de l'époque. Les délirants incarnent une crise de civilisation, illustrant des processus à l'oeuvre dans les totalitarismes en voie de s'imposer. ©Electre 2016
Hallucinations and illusions in literature --- Hallucinations et illusions dans la littérature --- Hallucinations et illusions --- Délire --- Hallucinations et illusions dans la littérature --- Fiction --- Roman --- Themes, motives. --- Thèmes, motifs --- Roman européen --- Littérature européenne --- Dans la littérature --- Thèmes, motifs --- Histoire et critique --- Histoire et critique. --- Thèmes, motifs. --- Dans la littérature.
Choose an application
Bei dieser Monographie handelt es sich um eine umfassende Darstellung von imaginären Phänomenen wie Träumen, Visionen und Ekstasen innerhalb der frühbyzantinischen monastischen Literatur. Auf einer breiten Quellenbasis wird das Phänomen nach seiner literarischen Verarbeitung und den sich darin widerspiegelnden kulturgeschichtlichen Hintergründen untersucht. In vier Kapiteln (1. "Aspekte von imaginären Erfahrungen in der monastischen Literatur"; 2. "Bewusstseinszustände und imaginäre Erfahrungen"; 3. "Terminologische und formale Aspekte der imaginären Erfahrungen"; 4. "Vom heidnischen Mantiker zum christlichen Charismatiker") wird die weitreichende Bedeutung imaginärer Erfahrungen innerhalb und außerhalb des monastischen Umfelds sowie der Umgang mit der Thematik vonseiten der sich in der behandelten Zeit etablierenden christlichen Kirche aufgezeigt. Dabei werden verschiedene überkommene Meinungen in der Wissenschaft modifiziert (z.B. Definitionen von Begriffen wie "Vision", "Erscheinung" oder "Traum") und neue Gesichtspunkte erschlossen (z. B. Die Bedeutung der imaginären Erfahrung für die Entwicklung von der ortsgebundenen [inkubatorischen] hin zur ortsungebundenen Traumheilung).
Dreams in literature --- Monastic and religious life in literature --- Visions in literature --- Asceticism in literature --- Mysticism in literature --- Spirituality in literature --- Hallucinations and illusions in literature --- Christian hagiography --- Byzantine literature --- History and criticism --- Byzantine Empire --- Historiography --- Psychological aspects --- Greek literature, Byzantine --- Greek literature, Medieval and late --- Greek literature --- History and criticism. --- Themes, motives --- Byzantium (Empire) --- Vizantii︠a︡ --- Bajo Imperio --- Bizancjum --- Byzantinē Autokratoria --- Vyzantinon Kratos --- Vyzantinē Autokratoria --- Impero bizantino --- Bizantia --- Psychological aspects. --- Asceticism in literature. --- Byzantine literature. --- Christian hagiography. --- Dreams in literature. --- Geistliche Literatur. --- Hallucinations and illusions in literature. --- Monastic and religious life in literature. --- Mysticism in literature. --- Mönchtum. --- RELIGION --- Spirituality in literature. --- Spiritualität --- Visions in literature. --- Comparative Religion. --- Essays. --- Reference. --- Byzantinisches Reich. --- dreams. --- monasticism. --- visions. --- Byzantine literature - History and criticism --- Littérature byzantine --- Visions --- Songes --- Byzantine Empire - Historiography - Psychological aspects --- Hagiography, Christian --- Hagiography
Choose an application
Negativity (Philosophy) in literature. --- Sublime, The, in literature. --- Hallucinations and illusions in literature. --- French literature --- Négativité (Philosophie) dans la littérature --- Sublime dans la littérature --- Hallucinations et illusions dans la littérature --- Littérature française --- Themes, motives. --- Thèmes, motifs --- Negativity (Philosophy) in literature --- History and criticism --- Négativité (Philosophie) dans la littérature --- Sublime dans la littérature --- Hallucinations et illusions dans la littérature --- Littérature française --- Thèmes, motifs --- French literature - 19th century - History and criticism
Choose an application
Thematology --- French literature --- Klossowski, Pierre --- Devil in literature --- Hallucinations and illusions in literature --- Diable dans la littérature --- Hallucinations et illusions dans la littérature --- Criticism and interpretation --- Critique et interprétation --- 840 "19" KLOSSOWSKI, PIERRE --- Franse literatuur--20e eeuw. Periode 1900-1999--KLOSSOWSKI, PIERRE --- -Criticism and interpretation --- Criticism and interpretation. --- 840 "19" KLOSSOWSKI, PIERRE Franse literatuur--20e eeuw. Periode 1900-1999--KLOSSOWSKI, PIERRE --- Diable dans la littérature --- Hallucinations et illusions dans la littérature --- Critique et interprétation --- Klossowski, Pierre, --- Klossowski, Pierre, - 1905-2001 - Criticism and interpretation --- Klossowski, Pierre, - 1905-2001
Choose an application
The argument of Delirious Milton is that Milton's creative power is drawn from a rift at the center of his consciousness over the question of creation itself. This rift forces the poet to oscillate deliriously between two incompatible perspectives, at once affirming and denying the presence of spirit in what he creates. From one perspective, the act of creation is centered in God and the purpose of art is to imitate and praise the Creator. From the other perspective, the act of creation is centered in the human, in the built environment of the modern world.
Creation (Literary, artistic, etc.) --- Poetry --- Hallucinations and illusions in literature. --- Delirium in literature. --- Aesthetics, British. --- Aesthetics, English --- British aesthetics --- English aesthetics --- Poems --- Verses (Poetry) --- Literature --- Creative ability in art --- Creative ability in literature --- Art --- Imagination --- Inspiration --- Creative ability --- Originality --- History --- Authorship --- Psychological aspects. --- Philosophy --- Milton, John, --- Milṭan, Jān, --- Milʹton, Dzhon, --- Милтон, Джон, --- Miltūn, Zhūn, --- Miltonus, Joannes, --- J. M. --- M., J. --- Milʹton, Īoann, --- Milton, Gioanni, --- Milton, Giovanni, --- מילטאן, יאהאן --- מילטאן, יוחנן --- מילטון, ג׳והן --- מלטן, יוחנן --- Aesthetics. --- Criticism and interpretation.
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|