Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Hechting (gehechtheid) --- Attachment behavior in children --- Attachment behavior. --- Attachment behavior in children. --- Attachment behavior --- Behavior, Attachment --- Developmental psychology --- Love --- Transitional objects (Psychology) --- Child psychology --- Emotions in children --- Parent and child
Choose an application
The making and breaking of affectional bonds, is een verzameling vlot geschreven en rijk geïllustreerde lezingen die John Bowlby voor een breed publiek over zijn theorie heeft gehouden. Het boek geeft in kort bestek Bowlby's belangrijkste gedachten weer over de wijze waarop mensen in iedere leeftijdsfase liefdevolle banden met anderen aankopen en welke gevolgen het verbreken of ontbreken ervan heeft. De nadruk ligt sterk op de psychiatrische en therapeutische aspecten van zijn theorie over gehechtheid (attachment). Traditionele psychoanalytische stellingen over de functie van liefdevolle bindingen gedurende de gehele levensloop worden bijgesteld en op een moderne leest geschoeid. De therapeutische consequenties van deze nieuwe inzichten worden uitgebreid toegelicht, mede aan de hand van Bowlby's eigen klinische ervaringen als psychiater verbonden aan de Engelse Tavistock Kliniek. De lezingen bestrijken een periode van 20 jaar (1956-76) waarin Bowlby's ideeën over de rol van ge hechtheidsrelaties hun definitieve vorm kregen. Als zodanig kan dit boek een intellectuele autobiografie genoemd worden, die de ontstaansgeschiedenis van zijn magnum opus over 'Attachment and Loss' belicht.
Gehechtheid(stheorie) (attachment, Bowlby, hechtingstheorie, moeder-kind relatie) --- Verbondenheid --- Verliesverwerking --- Hechting (gehechtheid) --- Psychoanalyse --- Klinische beschouwingen. --- #GBIB:IDGP --- 159.922.7 --- 159.922.8 --- 159.942 --- Kinderpsychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- 416.1 --- ontwikkelingspsychologie (gez)
Choose an application
Liefde is het mooiste wat er is. Toch gaat 'houden van' lang niet altijd vanzelf. Liefde geven en nemen kan behoorlijk wat problemen opleveren. Je kunt het bijvoorbeeld moeilijk vinden om je gevoelens te delen of last hebben van bindings- of verlatingsangst. Dergelijke hechtingsproblemen kunnen je leven flink verzieken en er bijvoorbeeld voor zorgen dat je relatie op de klippen loopt, ook al houd je nog zoveel van je partner. De inhoud van deze editie is door Pieternel Dijkstra volledig up-to-date gemaakt. Nieuwe inzichten in de oorzaken, gevolgen en behandelmogelijkheden van hechtingsproblemen komen aan de orde. Wat is 'hechten' eigenlijk? Op welke manieren kun je dat doen? In deze herziening wordt niet alleen ingegaan op de gevolgen van hechtingsproblemen voor je relatie, maar ook voor jezelf en je relaties met anderen. Ook nieuwe behandelingen en andere meetinstrumenten en mindfulnesstips komen aan bod in deze nieuwe druk. Ieder mens en dier heeft een innerlijke drijfveer om zich te hechten aan anderen. Dat gaat niet alleen om lichamelijke noodzaak maar ook om emotioneel te overleven. Maar hechtingsproblemen doen zich voor als mensen zich niet kunnen binden. Er is weerstand tegen intimiteit of men zit verstrikt in jaloersheid. Als het goed gaat, verandert verliefdheid in 'houden-van' en komen gevoelens van geborgenheid en veiligheid centraal te staan. Bij relatieproblemen merk je hoe sterk je aan de ander verbonden bent. Gaat de partner dood, dan reageert men zoals een kind dat zijn moeder verliest. Dit duidelijke boek geeft belangrijke informatie over problemen die met (ont)hechting te maken hebben. Bij hechtingsproblemen is ook sprake van verlatingsangst en bindingsangst; ook weerstand tegen verandering hoort daarbij. Een ingewikkelde problematiek waar afhankelijkheidsstoornissen ook deel van uitmaken. De veiligheid is dan in het geding. De opvoeding is belangrijk, want wanneer men daarin onvoldoende is bevestigd, kan er een angstvermijdende hechtingsstijl ontstaan. In deze herdruk zijn nieuwe inzichten en informatie verwerkt; de adressenlijst is geactualiseerd. Een praktisch boek voor zelfonderzoek, maar het vervangt geen therapie.
psychotherapie --- Psychiatry --- hechting (psychologie) --- psychodiagnostiek --- bodemloosheidsyndroom --- 316.647.2 --- bindingsangst --- verlatingsangst --- hechtingsproblemen --- geestelijke gezondheidszorg --- psychiatrie --- #KVHB:Hechting --- #KVHB:Psychiatrie --- #KVHB:Psychotherapie --- Hechting (gehechtheid) --- 615.851 --- 364.264 --- Hechting --- Hechtingsstoornissen --- Relaties --- Behandelingen --- gehechtheid --- 316.647.2 Liefde. Aanhankelijkheid --- Liefde. Aanhankelijkheid --- Psychotherapy. Psychoanalysis as therapy --- 159.987 --- Gehechtheidsrelatie.
Choose an application
In Behandeling van hechtingsproblemen worden aan de hand van nieuwe inzichten drie behandelingen voor gehechtheidsproblematiek opnieuw uitgewerkt en onderbouwd. De 'differentiatietherapie' wordt ingezet bij de behandeling van hechtingsgestoorde kinderen. Relationeel gestoorde kinderen en jeugdigen hebben baat bij de 'fasetherapie' en voor relationeel gestoorde volwassenen is de 'basistherapie' de meest aangewezen behandelvorm. In het eerste deel van dit boek wordt de achtergrond van deze therapieën, de hechtingstheorie, besproken. Het tweede deel illustreert de drie behandelingsvormen aan de hand van enkele aansprekende casussen. (Bron: covertekst)
Hechtingsstoornissen --- 615.851 --- 607.3 --- gehechtheid --- hechting (psychologie) --- hechtingsstoornissen --- psychotherapie --- Hechting (gehechtheid) --- Psychische therapie (psychotherapie) --- 364.264 --- Behandelingen --- Therapie --- 081290.jpg --- Psychotherapie. Pschychoanalyse als therapie --- Individuele psychotherapie --- Gehechtheidsrelatie --- Gehechtheidsrelatie. --- Psychiatry --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- bodemloosheidsyndroom --- differentiële psychologie --- Attachment behavior in children --- Attachment disorder in children --- Reactive attachment disorder in children --- Child psychopathology --- Child psychology --- Emotions in children --- Parent and child --- Treatment
Choose an application
Als er na de geboorte twijfels zijn over de conditie van het kind verdwijnen de gebruikelijke kraamgesprekken om plaats te maken voor angst en zorgen over de toekomst. De hechting tussen ouder en kind kan daardoor vertragen of zich anders ontwikkelen. Buitengewoon belicht in 10 stappen de uitdagingen waar ouders voor staan tijdens het opvoeden van hun kind met beperking. De weg tot en met de handicapdiagnose typeert zich als een periode van innerlijke spanning. Er wordt ingegaan op het nut en het gevaar van een diagnose en beredeneert waarom er in dit tijdperk een explosieve groei is aan diagnoses. Ouders komen onbewust voor de taak te staan om symbolisch afscheid te nemen van het gefantaseerde kind. Hierdoor komen zij terecht in een periode van rouw. Deze rouwperiode gaat over in een opbouwfase waarin ouders zich accommoderen aan de bijzondere gezinssituatie. Het boek beschrijft hoe ouders hun waarnemen en betekenisgeving vormen, hetgeen van belang is voor hun emotionele draagkracht. Naast mooie momenten tijdens de opvoeding worden ouders eveneens geconfronteerd met opvoedstress, frustraties of wederom een periode van rouw. Er wordt ingegaan op hoe ouders hier op verschillende manieren mee omgaan. Naast inzicht in conflictbronnen tussen ouders en schoolteams wordt de pathologisch symbiotische hechtingsrelatie tussen ouder en kind aandachtig onder de loep genomen. Dit boek geeft ouders er- en herkenning en is voor studenten en professionals binnen dit vakgebied onmisbare aanvullende vakkennis. Over de auteur: LOT STEENBERGHE – BLOKPOEL begeleidt vanaf 1998 cliënten met verschillende psychosociale problemen en zingevingsvragen. Daarnaast is zij actief als (conflict) coach binnen organisaties. Ze is zelf moeder van een ‘buitengewoon' kind.
#KVHB:Kinderen; gehandicapte --- #KVHB:Orthopedagogie --- 460 --- 462.3 --- Gehandicapte kinderen --- Opvoeding (Pedagogie) --- Orthopedagogie --- hechting (psychologie) --- Gehandicapten --- Hechting (gehechtheid) --- Orthopedagogiek --- Personen met een handicap --- 376 --- Hechting --- Kinderen met een handicap --- Opvoeding --- Verwerking --- 111745.jpg --- Gehandicapte kinderen ; opvoeding --- 376.4 --- Matig en ernstig mentaal gehandicapte kinderen --- Mentaal gehandicapte kinderen: onderwijs . --- 376.4 Mentaal gehandicapte kinderen: onderwijs . --- Ouders van gehandicapte kinderen. --- Orthopedagogics --- ouders-kind relatie --- kinderen met een beperking --- opvoeding --- orthopedagogiek --- opvoedingstips --- Mentaal gehandicapte kinderen: onderwijs --- Children with mental disabilities --- Family life education --- Parents of handicapped children --- Services for
Choose an application
Voorwoord 5 Inleiding - Psychologie? 7 Hechting 9 1. Plaatsbepaling hechting 9 2. Taak van de professional 11 3. Hechting: definitie/oorsprong 11 3.1. Casus 11 3.2. Fasering 12 3.3. Theorieën 14 4. Soorten hechting 16 5. Aanpak van gestoorde hechting 23 6. Terugkoppeling opgaven 25 7. Zelftoets 30 8. Terugkoppeling zelftoets 31 9. Praktijkopdracht 33 10. Literatuur 34 Spel op de kinderafdeling 35 1. Inleiding 35 2. Waarom spelen kinderen? 37 3. Speelgoed 39 4. Literatuur 43 Kindertekeningen 45 1. Plaatsbepaling 45 2. Taakafbakening 46 2.1. Inleiding 46 2.2. Bespreking scholing 48 2.3. Taak en rol van de professional: (on)mogelijkheden 50 3. Tekenontwikkeling 52 3.1. Inleiding 52 3.2. Ontwikkeling 54 3.3. Overzicht ontwikkeling van het tekenen 60 4. Interpretatiemogelijkheden van de tekeningen 60 4.1. Plaatsbepaling 60 4.2. Menstekening 61 4.3. Gender 62 4.4. Huistekening 63 4.5. Boomtekening 64 4.6. Fantasiefiguren 64 4.7. Kleuren 65 5. Literatuur en onderzoek 66 5.1. Inleiding 66 5.2. Koppitz en de cognitief emotionele indicatoren 67 5.3. Clatworthy en de angstmetingschaal 70 5.4. Varianten 76 6. Literatuur 77 Ethiek 79 1. Inleiding 79 2. Plaatsbepaling 79 3. Ethische benaderingen 82 3.1. Probleemstelling 82 3.2. Principebenadering 84 3.3. Fenomenologische benadering 90 3.4. Narratieve benadering 91 3.5. Hermeneutische benadering 93 3.6. Discoursethische benadering 94 3.7. Zorgethische benadering 95 3.8. Samenvatting 98 4. Kind - ouder - professional: een driehoeksverhouding? 99 5. Literatuur 102 Eindnoten 105
Ethiek. --- Gehechtheidsrelatie. --- Kindertekeningen --- Spelen --- Zieke kinderen --- Psychologie. --- Spelen. --- ethiek --- spelen --- Child nursing --- hechting (psychologie) --- tekeningen --- ethische commissie --- kind en ziekenhuis --- kinderverpleegkunde --- Paediatrics --- Children --- Medical care --- Psychological aspects --- Research --- Moral and ethical aspects --- 416.4 --- 613.62 --- kinderafdeling --- kinderen --- kinderpsychologie --- kindertekeningen --- opname patiënt --- pediatrie --- verpleegkunde --- Psychologie van het kinderspel --- Kinderverpleegkunde --- Kinderen --- Ziekenhuizen --- Psychologie --- 159.922.7 --- hechting (Bowlby (theorie van), gehechtheid, holding-theorie) --- hechtingsstoornissen --- spel --- kindertekening --- kinderverpleegkunde (pediatrische verpleegkunde) --- ethiek (moraal) --- ziekenhuizen --- 605.2 --- Hechting (gehechtheid) --- Spel --- Kindertekening (beeldende expressie met kinderen) --- Speltherapie --- Verpleegkunde --- Pediatrie --- Hechting --- 416.3 ) Kindertekeningen --- speltherapie --- hechting --- 416.3 --- kinderen (gez) --- kinderpsychologie (gez) --- spel (gez) --- Ethiek --- Gezondheidszorg ; kinderen --- Hechtingsstoornissen --- Kinderverpleging --- Spelen ; psychologie --- Tekenen ; kinderen --- 159.922.7 Kinderpsychologie --- Kinderpsychologie --- kindergeneeskunde --- Kind --- Ziekenhuis --- Kindertekening --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Man --- Volwassene
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|