Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Social policy and particular groups --- Hersenbeschadiging/hersenletsel (hersenletsel) --- 462.3 ) Mentaal gehandicapte kinderen --- afasie --- autistische kinderen --- epilepsie --- hersenletsels --- kinderen met ontwikkelingsstoornissen --- motorische ontwikkeling --- spasticiteit --- zwakzinnigheid
Choose an application
Deze roman beschrijft 10 dagen uit het bestaan van een man die, waarschijnlijk door een beroerte getroffen, met zijn auto in een kanaal terechtkomt, maar zich kan redden. Als hij weer tot bewustzijn komt, heeft hij geen geheugen meer, zijn spraak is gestoord, zijn linker lichaamshelft ongevoelig. Hij kan ook maar de helft van de wereld voor zich in beeld krijgen. Zijn denken zelf is echter niet aangetast. De situatie wordt door de ik-verteller beleefd en beschreven.
neurologie, epilepsie --- Dutch literature --- CVA --- romans --- 606.1 --- Fiction --- Hersenbeschadiging/hersenletsel (hersenletsel) --- Roman --- Boekgeschiedenis (kennisdomein) --- Literatuur, muziek en beeldende kunst/grafiek (kennisdomein) --- 870 --- proza --- prose
Choose an application
Neurorevalidatie, uitgangspunten voor therapie en training na hersenbeschadiging, is het sluitstuk van de vierdelige reeks 'Toegepaste neurowetenschappen'. Neurorevalidatie gaat over herstel na hersenbeschadiging en de mogelijkheden dit door therapie of training te beïnvloeden. Ongenuanceerde opvattingen als 'Eenmaal laesie, altijd gestoord' en 'Na zes maanden is geen verder herstel meer te verwachten', worden ontzenuwd en vervangen door realistische informatie. Doemdenken en therapeutisch nihilisme zijn verleden tijd. Nieuwe inzichten in de plasticiteit van de hersenen en in uiteenlopende mechanismen van herstel, rechtvaardigen een positief denkklimaat. Het boek is opgebouwd uit drie grote delen. Deel 1, de biologische basis, bespreekt de plasticiteit als universeel fenomeen. Verschillende herstelmechanismen worden beschreven met hun theoretische basis Deel 2 geeft de leertheoretische basis: toepasbare principes van leren en geheugen, het leren van motorische vaardigheden en leren en afleren van gedrag. Deel 3 biedt een praktische uitwerking: de systematiek van de empirische cyclus als sturende leidraad, de talrijke principes en methodes en hoe men deze kan toesnijden op specifieke stoornissen en patiënten. Neurorevalidatie is geen receptenboek 'evidenced-based medicine', maar gaat over concepten die kunnen worden gebruikt bij het ontwerpen van concrete individueel gerichte behandelingen. Steeds staat centraal dat onze huidige inzichten in de 'plasticiteit' en 'leren' wijzen op tot nu toe onvermoede mogelijkheden van herstel.
hersenletsel --- revalidatie --- Neuropathology --- neurologie --- 606.1 --- hersentrauma --- niet-aangeboren hersenletsel --- Neurologie (syndroom van Horner) --- Hersenbeschadiging/hersenletsel (hersenletsel) --- Revalidatie (ambulante revalidatie, kinderrevalidatie) --- neurorevalidatie --- neurologie, epilepsie --- Neurologie --- Revalidatie --- Hersentrauma --- Fysiotherapie --- Neurorevalidatie --- Revalidatiegeneeskunde --- Fysiotherapie. --- Neurorevalidatie. --- Revalidatiegeneeskunde. --- departement Gezondheidszorg 11 --- neurofysiologie --- revalidatie,hersenletsels --- fysiotherapie
Choose an application
Physiotherapy. Alternative treatments --- kinesitherapie --- methoden --- Paediatrics --- 463.5 --- fysiek gehandicapten --- hersenbeschadiging --- petö-methode --- spastische kinderen --- (kind) --- 376.54 --- Cerebral palsy --- Hersenbeschadiging/hersenletsel (hersenletsel) --- Hersentrauma --- Kinderen en adolescenten met een fysieke handicap (spastische kinderen) --- Orthopedagogiek --- Lichamelijk gehandicapten
Choose an application
Dit boekje bevat getuigenissen van personen die aan een ongeval een handicap overhielden, en getuigenissen van familieleden van deze personen. Verder vind je een beschrijving van handicaps, opvangmogelijkheden en begeleiding van post-accidenteel gehandicapten en een uitgebreide adressenlijst van revalidatiecentra, homes en instellingen.
slachtofferhulp --- 364 --- Hersenbeschadiging/hersenletsel (hersenletsel) --- Revalidatie van personen met een handicap --- gehandicaptenzorg (x) --- ongevallen --- getuigenis --- hersenletsels (x) --- gehandicapten --- revalidatie --- 12.04.b --- 343.9 --- Maatschappelijke hulpverlening --- Preventie ; Verkeersongevallen --- 364 Maatschappelijke hulpverlening
Choose an application
Traumatisch hersenletsel is de meest voorkomende vorm van niet-aangeboren hersenletsel bij mensen onder de vijftig jaar. Het gaat gepaard met een breed spectrum van problemen, zoals gedragsveranderingen, depressie, aandachtsproblemen en sociaal onaangepast gedrag. In 'Traumatisch hersenletsel' bespreekt Sven Stapert de diagnostiek en behandeling van deze ingrijpenze aandoening.
Neurologische stoornissen. --- PXL-Healthcare 2018 --- neurologische aandoeningen --- hersenletsels --- NAH - Niet Aangeboren Hersenletsel --- Niet-aangeboren hersenletsels --- Hersenbeschadiging/hersenletsel (hersenletsel) --- 616.831 --- Hersenbeschadigingen --- Diagnostiek --- Behandelingen --- Gedragsveranderingen --- Hersenletsel --- THL --- Hersenletsels --- Niet-aangeboren hersenletsel
Choose an application
Wat overkomt een gezin wanneer een ouder op jonge leeftijd plotseling een beroerte krijgt? Jasper heeft het meegemaakt. Zijn vader kreeg een ernstig herseninfarct toen Jasper vijf jaar was en zijn zusjes vier en twee. Een ingrijpende periode van ziekenhuisopnames en klinische opname in een revalidatiecentrum volgde. Eén ding was duidelijk: de oude pap was er niet meer en zou ook niet terugkomen. De nieuwe pap was anders. Twee jaar na het herseninfarct lijkt het stof dat het infarct heeft doen opwaaien enigszins neer te dalen en wordt een beetje duidelijk hoe het nieuwe gezinsleven met de nieuwe pap er uit gaat zien.
neurologische aandoeningen --- hersenletsels --- NAH - Niet Aangeboren Hersenletsel --- kinderboek --- PXL-Healthcare 2018 --- Cerebrovasculair accident --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- Kinderen --- Revalidatie --- Hersenbeschadigingen --- Gezinnen --- Hersenbeschadiging/hersenletsel (hersenletsel) --- Gezondheidsopvoeding --- Kind --- Hersenletsel --- Gezin --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Sport --- Ouderenzorg --- Voeding
Choose an application
De neuropsychologie is de wetenschap die drie functieniveaus bestudeert: (1) neurale processen en structuren, (2) mentale processen en (3) gedrag. De gevolgen van hersenbeschadiging kunnen op ieder van deze niveaus liggen: de normale samenwerking van hersengebieden is verstoord, het denken en gevoelsleven kan veranderd zijn, de patiënt gedraagt zich anders.
Neuropathology --- neuropsychologie --- pijn --- hersenletsel --- hersenen --- Psychology --- Neuropsychologie --- Neuropsychologische stoornissen --- Afasie --- Cerebrovasculair accident --- Cerebrovasculaire aandoeningen --- Cerebral palsy --- Apraxie --- Taalstoornissen --- Stemmingsstoornissen --- Neurologie (syndroom van Horner) --- Hersenbeschadiging/hersenletsel (hersenletsel) --- Cerebrovasculair accident (beroerte, CVA, herseninfarct, hersenischemie, TIA, Transient Ischemic Attack) --- neurologie --- hersenbeschadiging --- 606.1 --- niet-aangeboren hersenletsel --- hersentrauma --- neurologie, epilepsie --- Cerebrovasculaire aandoening --- Taalstoornis --- Stemmingsstoornis
Choose an application
Mensen met niet-aangeboren hersenletsel leefden vóór hun letsel veelal midden in de maatschappij. Het letsel vormt een duidelijke breuk in hun levensloop. Er is het leven van vóór en van ná het letsel. Wat betekent het voor hen om na het letsel een andere rol te hebben in gezin, werk en maatschappij? Welke rol kan de sociaal-pedagogische hulpverleners bij de begeleiding spelen? Inzicht in het functioneren, de oorzaken en gevolgen van hersenletsel zijn van groot belang voor een respectvolle benadering. Dit cahier is geschreven voor mensen die (gaan) werken met cliënten met een niet-aangeboren hersenletsel of die interesse hebben in deze doelgroep, in eerste instantie sociaal-pedagogische hulpverleners. Aan de orde komen het functioneren van de hersenen, wat het begrip 'niet-aangeboren hersenletsel' inhoudt en de gevolgen die verschillende soorten letsel kunnen veroorzaken. Ieder mens is uniek en ook het letsel en de gevolgen ervan
#KVHB:Hersenbeschadiging --- 606.1 --- CVA --- hersentrauma --- hersentumors --- neurologie --- NAH --- Hersenbeschadiging/hersenletsel (hersenletsel) --- 616.831 --- Begeleiding --- Hersenen --- Instellingen --- Methodiek --- Niet-aangeboren hersenletsels --- Personen met een mentale handicap --- cerebrovasculair accident (CVA, hersenbloeding, hersenischemie, passagère cerebrale ischemie) --- cerebrovasculaire aandoeningen (beroerte) --- huisvesting --- niet-aangeboren hersenletsel --- psychiatrische verpleegkunde --- Hersenbeschadigingen --- S20100627.JPG --- hersenen --- trauma's --- neurologie, epilepsie --- Neurologie --- 61 --- 616.2 --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Physiotherapy. Alternative treatments --- dagbehandelingen --- ontwikkelingsstoornissen --- arbeidsrehabilitatie --- Sociology of health --- revalidatie --- Hygiene. Public health. Protection --- Gezondheidszorg --- Soins de santé --- Therapieën --- Thérapies --- #KVHB:Gehandicapten; tewerkstellingsmogelijkheden --- #KVHB:Hersenbeschadiging --- #KVHB:Hulpverlening --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Revalidatie --- 612.1 --- ambulante hulpverlening --- hersenletsel --- ontwikkelingsproblemen --- ontwikkelingspsychologie --- orthopedagogische hulpverlening --- Hersenbeschadiging/hersenletsel (hersenletsel) --- Ontwikkelingsstoornis --- Revalidatie (ambulante revalidatie, kinderrevalidatie) --- Revalidatie van personen met een handicap --- 615.8 --- Hersenbeschadigingen --- Instellingen --- Integratie --- Kinderen --- Ontwikkelingsstoornissen --- Revalidatie --- 616-08 --- Ambulante revalidatie
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|