Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Hebben schoolboeken nog een toekomst? Schoolboeken spelen al lang een bepalende rol bij het leren en onderwijzen. Samen met de leerkracht zijn ze wellicht cruciaal in het onderwijs. Schoolboeken zijn immers ? in tegenstelling tot eindtermen en leerplannen ? materieel aanwezig in de klas. Die aanwezigheid bepaalt in grote mate de echte doelstellingen van het lesgebeuren, de aanpak van de onderwijzende en de wijze waarop de leerlingen in contact komen met de inhoud. Niet zelden zijn ze de sleutels voor onderwijskwaliteit. Schoolboeken en actuele leermiddelen zijn daarnaast ook voorwerp van heel wat negatieve connotaties. Er bestaat een breuk tussen wat gebruikers verwachten en krijgen van de uitgevers enerzijds en de ideaaltypische visie op de professionele vrijheid en autonomie van de leerkracht anderzijds, waarbij die laatste groep in hun meest verregaande bedoeling alle schoolboeken uit de klasruimte willen bannen. Om het debat dat hierover bestaat met enige kennis van zaken te voeden, gingen we te rade bij aanbieders, gebruikers en experten. In dit boek formuleren ze de inzichten, mogelijkheden en tekortkomingen van het werken met schoolboeken. Daarmee bieden we perspectieven aan over de manier waarop schoolboeken en lesmethodes het onderwijsgebeuren en de kwaliteit van het onderwijs kunnen ondersteunen. Dit boek maakt deel uit van de reeks ?Beleid voeren in het onderwijs?.In de reeks ?Beleid voeren in het onderwijs? worden actuele thema?s uitgediept die raakvlakken hebben met zowel onderwijsbeleid als school- en klaspraktijk. Voor leerkrachten, directeurs, schoolbestuurders, lerarenopleiders, beleidsverantwoordelijken en iedereen die zich betrokken voelt bij hedendaagse ontwikkelingen in het onderwijs. Gastauteurs leveren kwaliteitsvolle bijdragen op basis van hun expertise en ervaring, de coördinatie is in handen van een door Uitgeverij Politeia divers samengestelde redactieraad. (Bron: https://www.politeia.be/nl/publicaties/155226-over+schoolboeken+en+leermiddelen)
454.54 --- het boek in het onderwijs --- Handboeken --- Leermiddelen --- Onderwijs --- Handboek --- Leermiddel --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Didactics of languages --- Children's literature. Juvenile literature --- Literature --- Lerarenopleiding --- (vak)didactiek talen. --- 433.75 --- 484.54 ) Het boek in het onderwijs --- 474.54 --- Activiteiten met het jeugdboek
Choose an application
Deze inspirerende bundel bespreekt twaalf bundels jeugdpoëzie en voorziet deze van lessuggesties rond het lezen en schrijven van gedichten. De besproken bundels zijn geschreven door de beste auteurs van jeugdpoëzie uit Nederland en Vlaanderen: Frank Eerhard, Hans Hagen, Gil vander Heyden, Geert de Kockere, Ted van Lieshout, Bart Moeyaert, Theo Olthuis, Bas Rompa en André Sollie. Daarnaast is er aandacht voor door kinderen en jongeren zelf geschreven gedichten, zoals verzameld in de bundel De Gouden Flits van 2006. De lessuggesties in deze uitgave zijn bedoeld voor leerkrachten die lesgeven aan kinderen en jongeren van acht tot en met veertien jaar. Met de ideeën uit dit boek kunnen zij hun leerlingen 'langs de mooiste weg' leiden en hen leren genieten van taal en poëzie.
Poetry --- Dutch literature --- Lesvoorbereidingen --- Lager onderwijs --- 1e graad secundair onderwijs --- Jeugdpoëzie --- * 871 --- 454.54 --- Gedichten --- Kinderen --- 433.75 --- Het boek in het onderwijs --- Lesvoorbereiding
Choose an application
Een boek om te leren... boeken maken. (Bron: covertekst)
handvaardigheid --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- Kindergarten --- 474.54 ) Het boek in het onderwijs --- boeken maken --- basisonderwijs --- 081077.jpg --- Boeken --- Knutselen
Choose an application
Poetry --- Dutch literature --- versjes (genre) --- Jeugdpoëzie --- kleuteronderwijs --- poëzie --- gedichten --- Kleuters en eerste lezers --- kinderpoëzie --- * 889.7 --- J * 877 --- Nederlands 870 --- 474.54 --- Poëzie --- 902108.jpg --- Prentenboeken --- Speelboekje --- voordrachtenbundels voor kinderen --- Dichtwerken --- Het boek in het onderwijs
Choose an application
#BSCH: vak: Nederlands --- 433.75 --- boekenbeurzen --- jeugdliteratuur --- leesbevordering --- werken met jeugdboeken --- 10+ --- 474.54 --- Boek --- Boek-onderwijs --- Boekenbeurs --- activiteiten met het jeugdboek, vertellen, voorlezen, dramatiseren en andere creatieve verwerking --- Het boek in het onderwijs
Choose an application
In dit boek willen de auteurs aan leerkrachten en docenten van het secundair en hoger onderwijs (onder meer de lerarenopleidingen) aan de hand van korte essays met bijbehorende tips en opdrachten aantonen dat er veel meer in strips zit dan men op het eerste gezicht zou denken. (Bron: covertekst)
Didactics of social education --- Didactics of Dutch --- Didactics of secundary education --- Didactics of higher education --- leesbevordering --- beeldverhalen --- Stripverhalen --- Werken met jeugdboeken --- Secundair onderwijs --- Hoger onderwijs --- Lerarenopleiding --- Leesbevordering --- departement Lerarenopleiding 08 --- 82-931 --- 028 --- jeugdliteratuur --- strips --- stripverhalen --- werken met jeugdboeken --- 37.02 --- 741.5 --- didactiek --- onderwijs --- onderwijs-leeractiviteiten --- pedagogie --- 484.54 --- Lerarenopleidingen --- 028 Lezen. Lectuur --- Lezen. Lectuur --- 82-931 Stripverhaal --- Stripverhaal --- Het boek in het onderwijs --- 433.7 --- Lezen --- Nederlands --- Onderwijs --- Strips --- Leesopvoeding --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- 484.54 ) Het boek in het onderwijs --- hoger onderwijs --- lerarenopleiding --- secundair onderwijs --- 073400.jpg --- Stripverhalen ; onderwijs --- Documentation and information --- Teaching --- Drawing --- Literature --- openbare bibliotheken --- PARALITTERATURE --- BANDES DESSINEES --- HISTOIRE ET CRITIQUE --- BELGIQUE --- CRITIQUE ET INTERPRETATION
Choose an application
Dit is wat u vindt in dit werkboek : - 48 verwijzingen naar mooie fragmenten uit de hedendaagse jeugdliteratuur. - 24 gedichten om bij weg te dromen - 5 inspiratie-artikels over het thema - meer dan 100 ideeën en suggesties om rond deze en andere boeken te werken in de klas
Didactics of Dutch --- Literature --- Dutch literature --- jeugdboekenweek --- intermenselijke relaties --- Jeugdboekenweek --- Leesbevordering --- Jeugdboeken 13-16 jaar --- Jeugdpoëzie --- Keuzelijsten --- Werken met jeugdboeken --- Makkelijk lezen (genre) --- Jeugdboeken 10-12 jaar --- 433.75 --- 471.41 --- 474.54 --- Basisonderwijs --- Ik en de anderen --- Jeugdliteratuur --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- 474.54 ) Het boek in het onderwijs --- gedichten --- 030553.jpg --- Jeugdliteratuur ; basisonderwijs --- Activiteiten met het jeugdboek --- Taal en verbale expressie --- Het boek in het onderwijs --- (zie ook: Anders zijn) --- Bibliografieën --- 030548.jpg --- 030567.jpg --- 030597.jpg --- 030577.jpg --- 030587.jpg --- 030617.jpg --- 030607.jpg --- Jeugdboekenweek 2003 --- Jeugdliteratuur: verhalen --- #BSCH: vak: Nederlands --- Schoolbooks - Didactic material --- Keuzelijst
Choose an application
Dit programma leesbevordering ten behoeve van pabostudenten is gericht op de praktijk van de basisschool en geeft informatie en handige tips voor lessen. Verschillende aspecten van leesbevordering worden aan de orde gesteld. Genres als prentenboeken, verhalende boeken, informatieve boeken en kinderpoëzie komen aan bod. Verder wordt ingegaan op de functie van jeugdliteratuur bij andere vakken en het belang van het inrichten van een goede leesomgeving.Hoe kun je kinderboeken als volwassene beoordelen en hoe beoordelen kinderen zelf hun boeken ? En wat als kinderen niet van lezen houden of er niet goed in zijn ? Ten slotte worden leesfasen en leesniveaus, verschillende leesvormen in het leesonderwijs en de functie van de leescoördinator behandeld. Bij de verschillende onderdelen zijn 22 lessuggesties opgenomen met creatieve ideeën voor lessen op de basisschool.
leesopvoeding --- leesbevordering --- prentenboeken --- jeugdliteratuur --- kinderpoëzie --- werken met jeugdboeken --- 433.75 --- 472.7 --- 474.54 --- Basisonderwijs --- Begrijpend lezen --- Boekpromotie --- Informatieve jeugdboeken --- Jeugdliteratuur --- Kinderboeken --- Leesbevordering --- Lerarenopleiding --- Pabo --- Poëzie (Versjes, Gedichten) --- Poëzie --- Prentenboeken --- Verhalen --- Werken met jeugdboeken --- 474.54 ) Het boek in het onderwijs --- informatieve boeken --- kinderboeken --- Jeugdboekactiviteiten --- Leesbevordering ; kinderen --- activiteiten met het jeugdboek, vertellen, voorlezen, dramatiseren en andere creatieve verwerking --- Activiteiten met het jeugdboek --- De onderwijzer en zijn opleiding --- Het boek in het onderwijs --- Didactics of Dutch --- Higher education --- Children's literature. Juvenile literature --- didactiek --- leesonderwijs
Choose an application
schrijfopdracht --- leermiddelen --- Teaching aids --- cursussen --- onderwijskunde --- 454.5 --- 489.4 --- 844.4 --- didactiek --- hoger onderwijs --- lerarenopleiding --- onderwijs --- schrijven --- Onderwijs- en leermiddelen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Notuleren - Rapporteren --- boeken --- 454.54 --- Leermiddelen --- Schrijven --- 499.5 --- communicatie (leesbaarheid) --- cursus --- het boek in het onderwijs
Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|