Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Informatieontsluiting --- Zoekmachines (internet) --- Informatiemaatschappij
Choose an application
Deskresearch is een handleiding voor het zoeken en verwerken van informatie. Door middel van een stappenplan wordt de lezer begeleid bij het opzetten en uitvoeren van literatuuronderzoek. Elk hoofdstuk gaat in op een specifieke fase van het zoeken naar informatie: van het formuleren van de zoekvraag tot de kwaliteit van de rapportage. Drie thema's krijgen speciale aandacht: het bepalen van de informatiebehoeften, het gebruiken van informatiebronnen en het beoordelen van informatie. Tevens is er veel aandacht voor internet als informatiebron en het gebruik van zoekmachines. Deskresearch bevat verschillende praktijkvoorbeelden, vragen en opdrachten waarmee de theorie aan de praktijk getoetst kan worden. In deze tweede editie is de informatie rond zoekmachines geactualiseerd en zijn diverse nieuwe praktijkvoorbeelden toegevoegd. Daarnaast is er aandacht voor het samenstellen van literatuurlijsten met behulp van software en worden er meer informatiebronnen besproken.
literatuuronderzoek --- informatievaardigheden --- 003 --- onderzoek --- Documentation and information --- Information retrieval --- Science --- Literatuuronderzoek --- research --- heuristiek --- online onderzoek --- IR (information retrieval) --- informatieontsluiting --- Schrijftechnieken ; literatuuronderzoek. --- 001.891 --- Marktonderzoek --- Schriftelijke communicatie --- Informatieontsluiting
Choose an application
SAMENVATTING: "Word informatievaardig! geeft de student handvatten om efficiënt en kritisch om te gaan met informatie op het internet en in wetenschappelijke databases. Nieuw in de tweede editie is de uitgebreide aandacht voor het zoeken, selecteren en verwerken van deze informatie. Deze nieuwe editie gaat concreter in op vragen als: Hoe formuleer je een goede onderzoeksvraag? Hoe zoek je binnen wetenschappelijke databases? en Welke zoekstrategieën kun je hanteren?. De student leert in vijf stappen dit digitale proces volledig beheersen. De volgende vier thema's komen aan bod: werkwijze om te komen tot een goede vraag; strategieën om informatie te vinden; criteria voor het beoordelen van informatie; concrete aanpakken voor het verwerken van informatie. Vijf stappen helpen je bij het zoeken en beoordelen en verwerken van informatie. Deze stappen zijn: verduidelijk de opdracht; zoeken naar bronnen; selecteren van bronnen en informatie; bestuderen van informatie en presenteren van informatie" Handleiding voor het zoeken en selecteren van informatie op internet voor het schrijven van een scriptie of werkstuk.
Information retrieval --- Higher education --- IR (information retrieval) --- online onderzoek --- internet --- research --- communicatievaardigheden --- informatievaardigheden --- Informatieontsluiting --- Scripties
Choose an application
Deze publicatie is een referentiewerk voor al wie in Vlaanderen actief is in de bibliotheeksector of op een documentatiedienst. We bespreken informatievaardigheden binnen en buiten de bibliotheek, de verschillende aspecten en soorten van informatiebronnen, en de uitdagingen en implementatie van kennismanagement. Informatie en informatievaardigheid zijn twee belangrijke begrippen in tijden van fake news en alternative facts. Maar wat is een informatievaardig persoon en welke rol speelt de bibliothecaris om informatievaardigheid te faciliteren? In het eerste deel bespreken we informatievaardigheden en de evolutie van de rol van de bibliotheek daarin, maken we je snel wegwijs in de informatiezoektocht en -verwerking, en lichten we het concept ?mediawijze bibliotheken? toe. In het tweede deel gaan we in op de verschillende aspecten van informatiebronnen, met aandacht voor o.a. het wettelijk depot en de Belgische Bibliografie, de Koninklijke Bibliotheek van België, en Open Science. We geven ook overzichten van concrete bronnen die van pas kunnen komen voor bibliotheek- en documentatiemedewerkers. Het derde en laatste deel is gericht op het beheren van informatie binnen je organisatie. Daarin bespreken we de uitdagingen van kennismanagement voor de informatiespecialist en geven we een praktische toolkit mee voor de implementatie ervan.https://politeia.be/nl/publicaties/314750-informatie+zoeken+gebruiken+en+beoordelen+informatievaardigheden+en+soorten+informatiebronnen
Information retrieval --- informatiebronnen --- informatievaardigheden --- Informatiebronnen. --- Informatievaardigheden. --- Informatievaardigheden --- Bibliotheekwezen --- Informatieverwerking --- Bronnenonderzoek --- Informatieontsluiting ; bibliotheken --- Informatieverwerking ; bibliotheken
Choose an application
Deskresearch is een handleiding voor het zoeken en verwerken van informatie. Door middel van een stappenplan wordt de lezer begeleid bij het opzetten en uitvoeren van literatuuronderzoek. Elk hoofdstuk gaat in op een specifieke fase van het zoeken naar informatie: van het formuleren van de zoekvraag tot de kwaliteit van de rapportage. Drie thema?s krijgen speciale aandacht: het bepalen van de informatiebehoeften, het gebruiken van informatiebronnen en het beoordelen van de informatie. Ook is er veel aandacht voor internet als informatiebron en het gebruik van zoekmachines. Op de website www.pearsoneducation.nl/vanveen zijn meerkeuzevragen, powerpoints en uitwerkingen van de opdrachten uit het boek beschikbaar. Deskresearch is geschikt voor studenten in het hoger onderwijs. Verder is het geschikt voor iedereen die (zakelijke) informatie wil verzamelen uit gerenommeerde informatiebronnen zoals Picarta, KvK online, LexisNexis en OpMaat. Bron : http://www.boekenbank.be
Literatuuronderzoek --- informatievaardigheden --- Informatie. --- Research --- Informatieverwerking --- Literatuurstudie --- 002 --- 002 Informatieverzorging i. v. m. documentatie --- Informatieverzorging i. v. m. documentatie --- informatieontsluiting --- Informatievaardigheden. --- Internet --- PHL-Central Office 12 --- mediawijsheid --- Informatieontsluiting --- Onderzoek --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Iedereen kan zoeken, iedereen kan vinden. Online zoekmachines toveren in microseconden miljoenen resultaten tevoorschijn. Maar zoek en vind je de juiste informatie? De relevante informatie? Of wetenschappelijke informatie? Dit boek gaat over het zoeken en verwerken van wetenschappelijke informatie, voor studenten en beginnende onderzoekers in de sociale en humane wetenschappen. Het toont hoe je zoekmachines inzet om snel de juiste bronnen voor een literatuurstudie te vinden. Het werpt een kritische blik op de wetenschappelijke publicatiecultuur, de uitgeversmonopolies en de tegenbeweging van open access. Schrijven is een dagelijkse opdracht voor wie met wetenschap bezig is, maar geen eenvoudige taak. We bespreken daarom veelgemaakte fouten en bekijken het groeiproces van een vlotte en toegankelijke tekst. Hoe verwerk je literatuur in je tekst? Hoe vermijd je plagiaat? Hoe moet je correct citeren, parafraseren en refereren? Ook op die vragen vind je een antwoord in dit boek. Je krijgt ten slotte een overzicht van de belangrijkste richtlijnen van de APA-stijl (7de editie) en een introductie tot Endnote, een computerprogramma om wetenschappelijke bronnen digitaal te archiveren en een coherente bibliografie samen te stellen.Bron : https://www.acco.be/nl-be/items/9789463796934/Naar-de-bron
Informatieontsluiting --- Wetenschappelijke informatieverzorging --- Wetenschappelijke publicaties --- wetenschappen --- Informatievaardigheden --- Wetenschappelijk onderzoek --- Endnote --- Refereren --- Informatiemaatschappij --- Presenteren --- Informatieontsluiting ; wetenschappen --- #SBIB:303H0 --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Science --- Information retrieval --- IR (information retrieval) --- informatiebronnen --- eindwerken schrijven --- literatuurstudie --- refereren --- bibliografische instructie --- EndNote --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Iedereen kan zoeken, iedereen kan vinden. Online zoekmachines toveren in microseconden miljoenen resultaten tevoorschijn. Maar wie zoekt en vindt de juiste informatie? De relevante informatie? Of wetenschappelijke informatie? Dit boek gaat over het zoeken en verwerken van wetenschappelijke informatie in de eenentwintigste eeuw. Het wil op een toegankelijke wijze tonen hoe zoekmachines efficiënt ingezet kunnen worden om snel de juiste bronnen voor een literatuurstudie te vinden. Het wil ook een kritische blik werpen in de wetenschappelijke publicatiecultuur, de uitgeversmonopolies en de tegenbeweging van Open Access.Het boek wil daarnaast ingaan op het schrijfproces van een wetenschapper. Hoewel schrijven een dagelijkse opdracht is voor wie met wetenschap bezig is, is het een verre van eenvoudige taak. Zonder de ambitie een grammatica- of stijlboek te schrijven, gaan we in op veelgemaakte fouten en bekijken we het groeiproces van een vlotte en toegankelijke tekst.Tot slot kijkt dit boek ook naar de verwerking van literatuur. We gaan in op plagiaat en de soms subtiele vormen waarin dit soort bedrog zich manifesteert. Daarnaast wordt uitgebreid ingegaan op de verschillende wijzen waarop informatie in een wetenschappelijke tekst kan worden geïntegreerd (citeren, parafraseren en refereren). Het boek biedt ook een overzicht van de belangrijkste richtlijnen van de APA-stijl (6de editie) en een introductie tot Endnote, een computerprogramma dat kan worden gebruikt om wetenschappelijke bronnen digitaal te archiveren en op basis daarvan een een coherente bibliografie samen te stellen
Informatieontsluiting. --- Schrijftechnieken. --- eindwerken schrijven --- literatuurstudie --- Science --- informatiebronnen --- IR (information retrieval) --- Information retrieval --- refereren --- bibliografische instructie --- Informatieontsluiting ; wetenschappen --- Wetenschappelijke informatieverzorging --- Wetenschappelijke publicaties --- Social sciences --- Research --- Methodology --- Humanities --- #SBIB:303H0 --- informatievaardigheden --- 450.8 --- wetenschappelijk onderzoek --- rapporteren --- 031 --- Wetenschappelijk onderzoek --- 001.81 --- #KVHA:Media --- #KVHA:Journalistiek --- 001 --- 025.5 --- 001.81 Techniek van de intellectuele arbeid --- Techniek van de intellectuele arbeid --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Methodiek van het studeren --- Informatie, documentatie ; algemeen --- Wetenschap --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- PXL-Social Work 2015 --- Informatievaardigheden --- Informatieontsluiting --- Wetenschappen --- Software --- Citeren --- Refereren --- Bibliografieën --- Endnote --- Methodologie --- Bronnen --- Sociale wetenschappen --- Informatie --- Informatieverwerking --- Schrijven --- Literatuuronderzoek --- Methods in social research (general) --- Bibliografie --- EndNote --- Natuurwetenschappen --- Verpleegkunde --- Informatica --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Bron --- Sociale wetenschap --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Word informatievaardig! geeft je aanwijzingen om op een effectieve en efficiënte manier informatie op internet te vinden, te beoordelen en te verwerken. Het aanleren van een kritische en oplettende houding bij het zoeken en selecteren is daarbij zeer belangrijk.
Desk research. --- Informatievaardigheden. --- Informatievaardigheden --- Eindwerken. --- Informatieontsluiting. --- Hoger onderwijs. --- internet --- informatievaardigheden --- communicatievaardigheden --- Computer architecture. Operating systems --- Mass communications --- 002 --- 691 Internet --- ICT --- 001.81 --- 031 --- informatieverwerking --- 101468.jpg --- Informatieverwerking --- Internet --- 454.9 --- 002 Informatieverzorging i. v. m. documentatie --- Informatieverzorging i. v. m. documentatie --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- Informatie, documentatie ; algemeen --- informatie en documentatie
Choose an application
Coverage includes exploration, search and mining in multimedia collections gathering information from the worldwide web to scientific imaging to personal archives.
Multimedia systems --- Information retrieval --- Information retrieval. --- Multimedia systems. --- Computer-based multimedia information systems --- Multimedia computing --- Multimedia information systems --- Multimedia knowledge systems --- Information storage and retrieval systems --- Data retrieval --- Data storage --- Discovery, Information --- Information discovery --- Information storage and retrieval --- Retrieval of information --- Documentation --- Information science --- multimedia --- computers --- informatieontsluiting --- information retrieval --- Information and Communication Technology (General) --- Informatie- en communicatietechnologie (algemeen)
Choose an application
Omgaan met informatie is een onmisbare vaardigheid. De digitale technologie en het internet maakten ons bewust van de grenzeloze hoeveelheid beschikbare informatie. Meer informatie leidt niet altijd tot meer kennis, tenzij we efficient en effectief informatie leren gebruiken en vaardig worden in levenslang leren. In vele opleidingen in het hoger onderwijs wordt nu een cursus ingelast om dit te bevorderen. In dit boek wordt de informatie niet zozeer vanuit technisch of bibliografisch oogpunt benaderd, maar eerder vanuit het inzicht dat informatiekunde de logistieke onderbouw is voor een goed kennisbeheer. De auteur vertrekt vanuit de gebruiker en zijn dagelijkse informatienood, zijn behoefte om bij te blijven en kennis te verzamelen die hij - in steeds andere omstandigheden - nodig heeft. Kennisverwerving en kennisbeheer staan centraal in deze benadering, met autonome informatiedeskundigheid als einddoel.
Informatiemanagement. --- Kennismanagement. --- informatiebemiddeling --- informatievaardigheden --- informatiewetenschappen --- Information systems --- Information science --- departement Algemeen 11 --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- Informatievaardigheden ; onderwijs --- 610 Informatiecentra. Algemeen --- #KVHB:Informatievaardigheden --- #KVHB:Literatuuronderzoek --- #KVHB:Wetenschappelijk onderzoek --- wetenschappelijk onderzoek --- rapporteren --- 031 --- 366.45 --- 454.52 --- Informatiebronnen --- informatieverwerving --- internet --- levenslang leren --- Wetenschappelijk onderzoek --- Informatie --- Informatievaardigheden --- Informatieverwerking --- 001 )* WETENSCHAP EN KENNIS IN HET ALGEMEEN --- Onderzoek --- communicatie --- informatieverzorging --- informatiewetenschap --- kennis --- 001.891 --- Informatiekunde --- Informatie, documentatie ; algemeen --- Informatie, documentatie --- Informatiemanagement --- Computer ondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Informatieontsluiting --- Documentaire informatie --- Digitale informatie --- Informatiewetenschappen --- Informatiebron --- Informatiewetenschap
Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|