Narrow your search
Listing 1 - 10 of 22 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Netwerksamenwerking IKC in een notendop
Author:
Year: 2021 Publisher: OMJS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Waarom zou je een integraal kindcentrum beginnen? Welke toegevoegde waarde heeft dat voor de direct belanghebbenden, kinderen en ouders? Welke belangen hebben externen, zoals wijkbewoners? Wat beogen de betrokken organisaties en de professionals? Hoe zou je IKC-vorming kunnen aanpakken? Wil je in één keer een ideale situatie creëren? Of werk je liever stapsgewijs naar een nieuwe pedagogischeducatieve praktijk? Wat moet je doen om een succesvolle start te maken? En hoe los je de fricties op die zich ongetwijfeld voordoen? In de netwerken die betrokken zijn bij IKC-vorming schuilt een enorm potentieel. Dat vraagt om een zorgvuldige ontsluiting! Over de Notendop-serie Elke school heeft de opdracht zich continu te ontwikkelen en te verbeteren. Daarvoor is het van belang dat een school vanuit haar visie de actuele onderwijsthema?s blijft verkennen. Met de Notendop-serie brengt Onderwijs Maak Je Samen een reeks beknopte uitgaven rondom deze thema?s uit. Het doel van deze uitgaven is om leidinggevenden en professionals in het onderwijs een kader te bieden waarmee de school een eigen definitie en visie kan vormen en binnen de eigen schoolorganisatie ontwikkeling in gang kan zetten. Netwerksamenwerking IKC in een notendop begint met het belang om vanaf de start scherp te stellen waarom je met de ontwikkeling van een integraal kindcentrum wilt beginnen. Er wordt uiteengezet hoe je de vorming van een IKC kunt aanpakken. De betekenis voor de pedagogische en educatieve praktijk wordt belicht. Verschillende manieren van interdisciplinaire samenwerking worden besproken en de organisatorische condities voor IKC-vorming worden op een rij gezet. Ten slotte worden tien actiestappen gegeven voor het realiseren van een IKC zoals het bedoeld is. Op basis van ervaringen, praktijkonderzoek en veranderkundige aanpakken die hun waarde hebben bewezen, wordt een rijke verzameling ondersteunende tools aangeboden.


Object
Het grote valpreventiespel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een valpartij bij ouderen is meestal niet zo onschuldig als het lijkt en kan ernstige gevolgen hebben. Vind jij veilige zorg belangrijk en ben je op zoek naar een speelse manier om valpreventie binnen je team te implementeren? En dit met een interdisciplinaire insteek? Dan is Het grote valpreventiespel de methode voor jou!Het spel leert je op een originele en interactieve manier alles wat je als (toekomstige) zorgmedewerker moet weten over valpreventie. Aan de hand van kennisvragen, doe-opdrachten en juist/fout-vragen leer je in een korte tijdsspanne wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met valpreventie. Speel nu en ontdek hoe dit wetenschappelijk onderbouwd spel heel praktijkgericht is. Misschien word jij wel de nieuwe valpreventie-expert van je team?Het grote valpreventiespel is geschikt voor een brede groep van zorgmedewerkers zoals verpleegkundigen, zorgkundigen, artsen, kinesitherapeuten/fysiotherapeuten, ergotherapeuten, studenten in opleiding ? en kan bijgevolg in diverse settings gespeeld worden: niet alleen in ziekenhuizen, woonzorgcentra, psychiatrische centra, dienstencentra, revalidatiecentra of thuisverplegingsdiensten, maar ook aan universiteiten en hogescholen.


Dissertation
Samenwerking tussen logopedisten en tandartsen/orthodontisten in Vlaanderen
Authors: ---
Year: 2019 Publisher: Gent Arteveldehogeschool

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
SMART Collaboration. : How Professionals and Their Firms Succeed by Breaking Down Silos
Author:
ISBN: 9781633691100 Year: 2017 Publisher: Boston, Massachusetts Harvard Business Review Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Not all collaboration is smart. Make sure you do it right. Professional service firms face a serious challenge. Their clients increasingly need them to solve complex problems--everything from regulatory compliance to cybersecurity, the kinds of problems that only teams of multidisciplinary experts can tackle. Yet most firms have carved up their highly specialized, professional experts into narrowly defined practice areas, and collaborating across these silos is often messy, risky, and expensive. Unless you know why you're collaborating and how to do it effectively, it may not be smart at all. That's especially true for partners who have built their reputations and client rosters independently, not by working with peers. In Smart Collaboration, Heidi K. Gardner shows that firms earn higher margins, inspire greater client loyalty, attract and retain the best talent, and gain a competitive edge when specialists collaborate across functional boundaries. Gardner, a former McKinsey consultant and Harvard Business School professor now lecturing at Harvard Law School, has spent over a decade conducting in-depth studies of numerous global professional service firms. Her research with clients and the empirical results of her studies demonstrate clearly and convincingly that collaboration pays, for both professionals and their firms. But Gardner also offers powerful prescriptions for how leaders can foster collaboration, move to higher-margin work, increase client satisfaction, improve lateral hiring, decrease enterprise risk, engage workers to contribute their utmost, break down silos, and boost their bottom line. With case studies and real-world insights, Smart Collaboration delivers an authoritative case for the value of collaboration to today's professionals, their firms, and their clients and shows you exactly how to achieve it.


Book
Working together, learning together : towards universal design for research
Author:
ISBN: 9789463712941 Year: 2021 Publisher: Antwerp Gompel&Svacina

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Working Together, Learning Together (WTLT) is the name of the nationwide inclusive research project in the Netherlands we conducted from 2016 tot 2020.Within this research project, the PhD research work of Sofie Sergeant involved an inclusive and action-orientated reflective practice of developing training for other inclusive research teams. The PhD manuscript is built up upon a collection of five papers.Two research questions are guiding:What are the catalysing ingredients and conditions for organising inclusive research in order to overcome attitudinal barriers, barriers in the social process, material barriers and within-person barriers?Based upon these ingredients and conditions: what kind of training and coaching is needed?The forlaying PhD research work identifies and explores four conditions for inclusive research:Safe research spaces and sense of belonging;Room for collaborative learning and competence building;Multi-sensory communication and research methods;Time for reflection on power, ownership, vulnerability, prejudice, stigma, and the risk of tokenism.The developed training is referred to as the CABRIO-training: a coaching and training program for transdisciplinary teams consisting of researchers with academic background, professionals from diverse disciplines and research team members with disability experience.https://www.standaardboekhandel.be/p/working-together-learning-together-towards-universal-design-for-research-9789463712941


Book
Rethinking community through transdisciplinary research
Author:
ISBN: 9783030310752 Year: 2020 Publisher: Palgrave

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This book offers the first interdisciplinary survey of community research in the humanities and social sciences to consider such diverse disciplines as philosophy, religious studies, anthropology, sociology, disabilities studies, linguistics, communication studies, and film studies. Bringing together leading international experts, the collection of essays critically maps and explores the state of the art in community research, while also developing future perspectives for a cross-disciplinary rethinking of community. Pursuing such a critical, transdisciplinary approach to community, the book argues, can counteract reductive appropriations of the term 'community' and, instead, pave the way for a novel assessment of the concept's complexity. Since community is, above all, a lived practice that shapes people's everyday lives, the essays also suggest ways of redoing community; they discuss concrete examples of community practice, thereby bridging the gap between scholars and activists working in the field.(https://www.bol.com/nl/nl/p/rethinking-community-through-transdisciplinary-research/9300000005424606/)


Multi
Het grote valpreventiespel
Authors: ---
ISBN: 9789463371094

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een valpartij bij ouderen is meestal niet zo onschuldig als het lijkt en kan ernstige gevolgen hebben. Vind jij veilige zorg belangrijk en ben je op zoek naar een speelse manier om valpreventie binnen je team te implementeren? En dit met een interdisciplinaire insteek? Dan is Het grote valpreventiespel de methode voor jou!Het spel leert je op een originele en interactieve manier alles wat je als (toekomstige) zorgmedewerker moet weten over valpreventie. Aan de hand van kennisvragen, doe-opdrachten en juist/fout-vragen leer je in een korte tijdsspanne wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met valpreventie. Speel nu en ontdek hoe dit wetenschappelijk onderbouwd spel heel praktijkgericht is. Misschien word jij wel de nieuwe valpreventie-expert van je team?Het grote valpreventiespel is geschikt voor een brede groep van zorgmedewerkers zoals verpleegkundigen, zorgkundigen, artsen, kinesitherapeuten/fysiotherapeuten, ergotherapeuten, studenten in opleiding ? en kan bijgevolg in diverse settings gespeeld worden: niet alleen in ziekenhuizen, woonzorgcentra, psychiatrische centra, dienstencentra, revalidatiecentra of thuisverplegingsdiensten, maar ook aan universiteiten en hogescholen.


Book
Over het schoolhek heen : interdisciplinair samenwerken, ontwikkelkansen voor professionals en leerlingen
Author:
ISBN: 9789492525277 9492525275 Year: 2019 Publisher: [Huizen] Uitgeverij Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De wens en de noodzaak om interdisciplinair samenwerken te versterken wordt onder andere ingegeven door maatschappelijke trends. Denk aan teruglopende leerlingaantallen, passend onderwijs en veranderingen in de Jeugdwet. Interdisciplinair samenwerken biedt strategische kansen en kan zorgen voor kwaliteitsverhoging.In dit boek wordt uitgelegd wat wordt verstaan onder interdisciplinair samenwerken, wie als partners (kunnen) worden gezien en wat succesfactoren en knelpunten zijn.De auteurs hanteren de volgende uitgangspunten:whole child approach. Het kind met al zijn talenten staat centraal;Rijnlandse benadering: waarbij het primaire proces wordt georganiseerd vanuit de menselijke maat.Vanuit een professionele samenwerking zijn alle partners het best in staat kinderen optimale groei- en ontwikkelingsmogelijkheden te bieden.Tot slot wordt gekeken naar de competenties die nodig zijn, zoals flexibiliteit, goed kunnen communiceren en een onderzoekende houding.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/over-het-schoolhek-heen-pica


Multi
Casemanagement : de methodiek van interdisciplinair samenwerken
Authors: ---
ISBN: 9789023258827 Year: 2022 Publisher: Assen Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Binnen het sociaal werk krijgen hulpverleners vaak te maken met complexe en meervoudige problematiek. Dat vraagt om een integrale en interdisciplinaire aanpak, om zo uiteindelijk te komen tot duurzame verbeteringen voor de cliënt.Casemanagement is als methodiek uitstekend geschikt voor deze manier van werken; er wordt vraaggestuurd gewerkt en de samenwerking tussen vertegenwoordigers van verschillende beroepsgroepen binnen het sociaal werk staat centraal.In de vorige druk werd omgevingsgericht werken geïntroduceerd. Daar is in deze herziene druk nog meer aandacht voor en het begrip wordt ook naar een hoger niveau getild. Professionals (in opleiding) in het sociaal en agogisch domein leren hoe ze vanuit hun casemanagementtaken de leefomgeving een impuls kunnen geven om deze vitaler te maken. Het vraagt hen om naar de achterliggende structurele factoren te kijken. Zo kunnen zij de problematiek ook boven het individuele niveau uit tillen en maatschappelijke aanpassingen initiëren om onderliggende structuren te verbeteren. Soms leidt zo'n analyse van het krachtenveld tot het (idealiter) organiseren van een tegenmacht. Daarom staat het boek ook stil bij strategie.Het boek is een aanrader voor zowel aankomend professionals als mensen die al werkzaam zijn binnen het sociaal werk. Naast theorie en tips en trucs, bevat het ook praktijkvoorbeelden en verdiepende opdrachten, zodat je als (aankomende) professional ook de gelegenheid krijgt om een visie te ontwikkelen die boven de methodiek uitstijgt.https://www.vangorcum.nl/zoeken/100-454_Casemanagement


Book
Mensbeelden : oefening in interprofessioneel werken
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789046905845 9789046967218 9046905845 Year: 2017 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Interprofessioneel werken is een nieuwe ontwikkeling waarbij welzijnsprofessionals, sociale professionals en zorgprofessionals met elkaar samenwerken. Door situaties vanuit diverse disciplines, invalshoeken en professies te benaderen, ontstaat een integraal mensbeeld. Dat omvat meer dan het delen van opvattingen en waarden. Het betekent ook dat je als professional open staat om de ander te willen begrijpen, samen situaties kritisch kunt beschouwen en samen tot onderbouwde keuzes komt. Daarmee verwerf en deel je kennis over verschillende beroepssituaties en de daarbij behorende zorgverantwoordelijkheid.Dit boek is een oefening om de dialoog te leren voeren over mensbeelden. Het is een eerste stap om interprofessioneel te leren werken. Aan vijf professionals uit verschillende disciplines is gevraagd te reageren op een situatie van een jonge mantelzorger. Verschillende perspectieven geven de lezer een beeld van de invloed die denkkaders hebben op het interprofessioneel handelen. Door het afwegen van verschillende opties en die gezamenlijk te bespreken, komen professionals tot zorgvuldig onderbouwde keuzes die recht doen aan zorgvragers en mantelzorgers in hun zorgsituatie.

Listing 1 - 10 of 22 << page
of 3
>>
Sort by