Narrow your search

Library

KU Leuven (11)

ULiège (6)

KBR (5)

KDG (3)

UGent (3)

UAntwerpen (2)

UCLouvain (2)

ULB (2)

VIVES (2)

CaGeWeB (1)

More...

Resource type

book (9)

dissertation (2)

periodical (1)


Language

English (7)

Dutch (3)

German (1)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2006 (1)

2004 (1)

2003 (1)

2001 (1)

1994 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Vehicle engines : fuel consumption and air pollution
Author:
ISBN: 0901223611 Year: 1974 Publisher: Stevenage : Peter Peregrinus,


Book
Benzine inspuiting : Bosch, Opel Multec, VW Digijet
Authors: --- --- ---
ISBN: 9020121804 Year: 1994 Publisher: Deventer ; Zaventem Kluwer Technische Boeken


Dissertation
Development of an active exhaust silencer with acoustical characterization of internal combustion engines
Authors: ---
ISBN: 9056824155 Year: 2003 Publisher: Leuven Katholieke Universiteit Leuven. Faculteit Toegepaste Wetenschappen


Book
Verbrennungsmotoren
Author:
ISBN: 3540505091 3642836607 3540183183 0387183183 0387505091 3642832164 3540512306 Year: 1987 Publisher: Berlin : Springer-Verlag,


Book
Brandstoffen en smeermiddelen
Author:
ISBN: 9040520208 Year: 1979 Publisher: Voorschoten VAM

Energy conservation in transport : new engines and flywheels : proceedings of the contractors' meetings held in Brussels on 21 and 28 October 1982
Authors: --- ---
ISBN: 9027715793 9789027715791 Year: 1983 Volume: 8435 Publisher: Dordrecht Boston Lancaster : D. Reidel,

Engineering fundamentals of the internal combustion engine
Author:
ISBN: 9780131405707 0131405705 Year: 2004 Publisher: Upper Saddle River, N.J. : Pearson Prentice Hall,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This applied thermoscience book explores the basic principles and applications of various types of internal combustion engines, with a major emphasis on reciprocating engines. &#13;&#13;KEY TOPICS It covers both spark ignition and compression ignition enginesas well as those operating on four-stroke cycles and on two stroke cyclesranging in size from small model airplane engines to the larger stationary engines. &#13;&#13;For use as a reference guide in the field of engines, and a basic understanding of the operating of internal combustion engines.&#13;&#13;


Book
Thermodynamics and gas dynamics of the stirling cycle machine
Author:
ISBN: 052141363X 9780521413633 Year: 1992 Publisher: Cambridge Cambridge University press


Dissertation
Experimental flow dynamics in automotive exhaust systems with close-coupled catalyst
Authors: ---
ISBN: 9056827138 Year: 2006 Publisher: Leuven Katholieke Universiteit Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Steeds strengere emissiewetgeving voor voertuigen maakt de voorkatalysator tot een geïntegreerd deel van de uitlaatcollector van verbrandingsmotoren. Stromingsuniformiteit in de katalysator is moeilijk te bekomen, maar cruciaal voor een optimale katalysatorwerking met het oog op maximaal omzettingsrendement, minimale drukval en het vermijden van lokale degradatie. Deze thesis ontwikkelde een experimentele methodologie voor het bekomen van tijdsafhankelijke bidirectionele snelheidsverdelingen met hoge resolutie in ruimte en tijd, geschikt voor de validatie van computational fluid dynamics. De ontwikkelde stromingsopstelling met opgeladen aangedreven motor genereert in het uitlaatsysteem een pulserende stroming, gelijkaardig aan een werkende motor, maar bij omgevingstemperatuur. De stroming is geanalyseerd wat betreft gelijkvormigheid met werkende motorcondities. Een oscillerende hittedraad anemometer is ontwikkeld om lokale ogenblikkelijke bidirectionele snelheid te meten. Deze is gekalibreerd en toegepast om terugstroming te meten in een uitlaatcollector met voorkatalysator. De geldigheid van het additieprincipe is statistisch ondersteund in relatie tot het dimensieloze scavenging getal S . Een kritische waarde Scrit bepaalt de geldigheidsgrens van het additieprincipe, en kan geïnterpreteerd worden als een collectorefficiëntie met betrekking tot stromingsuniformiteit in de katalysator. De stromingsdynamica in de uitlaatcollector is experimenteel onderzocht, aan de hand van tijdsafhankelijke snelheidsverdelingen in de volledige katalysatordoorsnede. De katalysator is onderhevig aan sterke periodieke terugstroming en snelheidsfluctuaties, ten gevolge van gasdynamische resonanties. Een gasdynamisch ééndimensionaal model van het uitlaatsysteem is gevalideerd, en voorspelt de stroming buiten het werkingsgebied van de experimentele opstelling. De experimenteel waargenomen gasdynamische resonanties zijn verklaard door numeriek bepaalde transfer functies. Increasingly stringent vehicle emissions legislation leads to the integration of the close-coupled catalyst into the automotive exhaust manifold. Obtaining a uniform catalyst velocity distribution is not straightforward, yet remains crucial for optimal catalyst operation, in terms of maximizing pollutant conversion efficiency, minimizing pressure loss and avoiding local catalyst degradation. This thesis has developed an experimental methodology to obtain time-resolved bidirectional velocity distributions with high spatial and temporal resolution, suitable for validation of computational fluid dynamics. The charged motored engine flow rig is developed, which generates pulsating flow in the exhaust system, similar to fired engine operation yet at ambient temperature. The setup is analyzed in terms of flow similarity with fired engine conditions. A novel oscillating hot-wire anemometer is developed to measure local instantaneous bidirectional velocity, and has been successfully applied to measure flow reversal in a close-coupled catalyst manifold. The validity of the addition principle has been statistically established, in terms of the dimensionless scavenging number S . A critical value Scrit marks the validity limit of the addition principle, and may be interpreted as the collector efficiency in terms of catalyst flow uniformity. The highly transient flow dynamics in the close-coupled catalyst manifold are studied experimentally, based on time-resolved full catalyst cross-section velocity distributions, revealing extensive periodic flow reversal and strong resonance fluctuations. A one-dimensional gas dynamic model of the exhaust system has been validated and used to predict the flow dynamics outside the scope of the experimental setup. Numerically determined frequency response functions facilitate the understanding of the observed gas dynamic resonance phenomena. Binnen het kader van een groeiend milieubewustzijn gelden in Europa sinds de jaren 1990 wettelijke beperkingen op de schadelijke uitstoot van voertuigen met inwendige verbrandingsmotor. De emissienormen zijn ondertussen steeds strenger geworden, wat een revolutie heeft veroorzaakt in de constructie en regeling van verbrandingsmotoren. Mede dankzij katalysatoren is de schadelijke uitstoot nu slechts een fractie van vijftien jaar geleden. Deze thesis onderzoekt de complexe stroming in de voorkatalysator, die vlakbij de motor wordt gemonteerd om snel op bedrijfstemperatuur te komen. Het onderzoek gebruikt geavanceerde experimentele technieken voor de bepaling van de ogenblikkelijke snelheidsverdeling in de katalysator, in werkelijke motorcondities. In deze sterk pulserende stroming van heet, corrosief uitlaatgas, is het een hele uitdaging om de optimale werking en een maximale levensduur van de katalysator te garanderen.

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by