Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
De afgelopen twintig jaar is het aantal kinderen dat een beroep doet op de jeugdzorg verdubbeld. In deze publicatie worden de huidige problemen in de jeugdzorg beschreven, alsmede de ontwikkeling van de jeugdzorg sinds 1975. Een analyse van de problemen wordt gegeven en voorstellen voor verbetering van het huidige jeugdzorgstelsel worden gedaan. Auteur Wiel Janssen stapte in augustus 2008 na tien jaar op als directeur van Bureau Jeugdzorg Amsterdam. De negatieve berichten over het Bureau volgden elkaar in razend tempo op. In dit boek betoogt Janssen dat de rol van de Bureaus Jeugdzorg in de afgelopen tien jaar meermalen ingrijpend is veranderd. En dat niet de jeugdzorgprofessionals, maar de politiek daarin leidend was. Met als gevolg dat de kern van het werk steeds meer uit het zicht raakte. Het stelsel is versnipperd geraakt met alle gevolgen van dien. Ook de op te richten Centra voor Jeugd en Gezin gaan de huidige problemen niet oplossen en Janssen doet concrete voorstellen voor een andere, verbeterde inrichting van de jeugdzorg. Deze publicatie is alleen bestemd voor wie goed is ingevoerd in het jeugdzorgstelsel; met name interessant voor bestuurders in de jeugdzorg en beleidsmedewerkers bij de overheid. © NBD Biblion
Jeugdzorg ; Nederland --- Jeugdzorg : hulpverlening --- 374.33 --- Jeugdzorg ; Nederland.
Choose an application
De transitie jeugdzorg is afgerond, maar de transformatie jeugdzorg is nog in volle gang. Voor de jeugdprofessional spelen de volgende begrippen hierbij een essentiële rol: partnerschap, omgevingsbewustzijn, sociaal ondernemerschap en eigen professionele autonomie.In vier delen en vanuit een positieve grondhouding beschrijft Verandering door verbinding de transformatie vanuit het perspectief van de autonome jeugdprofessional. Recht en sociale wetenschap worden bij elkaar gebracht en er is ruime aandacht voor de relatie tussen de jeugdprofessional en zijn organisatie. Dit boek biedt theoretische inzichten, praktijkvoorbeelden en handelingsmogelijkheden voor (aankomende) jeugdprofessionals. Hiermee wordt de jeugdhulp beschreven op een voor de praktijk toepasbare manier. Het draagt bij aan de versterking van de positie van de jeugdprofessional.Dit boek is gericht op (toekomstige) professionals die met jeugdigen en ouders werken. Binnen het onderwijs is het boek met name geschikt voor het uitstroomprofiel Jeugd binnen de opleiding Social Work en voor masteropleidingen. Daarnaast biedt de inhoud waardevolle informatie voor beleidsontwikkelaars bij gemeenten, organisaties, opleiders, managers en juristen.
Jeugdhulpverlening --- jeugdzorg --- 362.7 --- Jeugdzorg --- Jeugdbeleid --- Jeugdzorg : hulpverlening --- Sociaal werk --- 374.33
Choose an application
Choose an application
Als de cliënt centraal staat en het cliëntenperspectief leidend is in de jeugdhulp, wat betekent dat dan voor het handelen van de jeugdprofessional? Dit boek gaat in op de Nieuwe Jeugdwet, de manier waarop gemeenten en instellingen dat invullen en geeft handvaten hoe je als professional de jeugdige en zijn ouders centraal kunt stellen en gebruik kunt maken van de eigen kracht van cliënten in de jeugdhulp. Het gaat in op de visie, organisatie, methodiek en instrumenten voor effectieve hulp, hulp die aansluit op wat cliënten nodig hebben en waarbij ook oog is voor veiligheid. Een student of startende professional die deze publicatie bestudeert: *leert hoe de Nieuwe Jeugdwet in elkaar zit en op welke wijze je als professional vorm en inhoud kunt geven aan de uitgangspunten van de wet waarbij het cliëntenperspectief leidend is;*begrijpt hoe belangrijk het is cliënten te betrekken bij de jeugdhulp, zowel bij de ontwikkeling van beleid als bij de eigen hulp; *kan gesprekken voeren met cliënten waarbij het cliëntenperspectief leidend is; *kan cliënten activeren de regie te nemen in de hulp; *weet hoe cliënten te betrekken bij de ontwikkeling van beleid; *heeft inzicht in de hulpverleningsplanning en weet aan welke kwaliteitscriteria dossiers moeten voldoen; *weet wat verwacht wordt van een professional in de jeugdhulp, heeft een visie op zijn/haar rol in de organisatie en de professionele autonomie in de hulp aan de cliënt; *heeft oog voor veiligheid van cliënten en weet wat te doen bij signalen van onveiligheid.
jeugdzorg --- Jeugdzorg : hulpverlening --- Jeugdhulpverlening --- 374.33 --- cliëntgericht werken --- 362.7 --- Age group sociology --- Social welfare methods --- jeugdhulpverlening --- methoden van het sociaal werk --- cliënt-hulpverlener relatie --- Netherlands
Choose an application
Evidence based werken in de zorg voor jeugd? Maar wat met vragen als: in wiens handen werken interventies; wat kenmerkt effectieve professionals; wat is de invloed van de werkalliantie van professionals en cliënten; waarom werken interventies, en onder welke condities... wat betekent dit alles voor de manier waarop we hulp moeten organiseren en beroepskrachten moeten opleiden?In 5 bijdragen belichten de auteurs: De samenhang tussen werkzame factoren, met nadruk op kenmerken van effectieve professionals en het belang van cliënt-hulpverlener-alliantie (Huub Pijnenburg) - Vernieuwende opvattingen over inrichting van contextuele jeugdzorg en niet-vrijblijvende samenwerking bij complexe hulpvragen (Jo Hermanns) - Mogelijkheden voor effectiviteitsverbetering, waaronder aandacht voor implementatie van effectieve interventies (Tom van Yperen) - Recente ontwikkelingen in het denken over evidence based practice en de zoektocht naar een werkzame alliantie tussen praktijk en wetenschap (Giel Hutschemaekers) - De samenhang tussen een integrale visie op jeugdzorg, belangen van overheden, en dimensies in werk en opleiding van beroepskrachten (Adri van Montfoort)
Sociale agogiek --- Jeugdwerk- en beleid. --- Jeugdzorg --- Bijzondere jeugdbijstand --- Evidence-based practice --- Jeugdhulpverlening --- 374.33 --- Evidence based --- Jeugdzorg : hulpverlening --- jeugdzorg --- Jeugdzorg ; methodiek --- 362.7 --- Integrale jeugdhulp --- Professionalisering --- Relatie cliënt --- Contextuele hulpverlening --- Interventie --- Evidence based handelen --- Jeugd --- Jongere
Choose an application
Dit boek werd geschreven naar aanleiding van het 125 jarig bestaan van De Waaiburg. Gedurende deze 125 jaar maakte De Waaiburg de ganse evolutie mee van de Belgische en Vlaamse Jeugdzorg. De Waaiburg werd lang benoemd als weeshuis, werd later een kindertehuis en bestaat nu uit een aantal voorzieningen voor bijzondere jeugdbijstand. In dit boek wordt over elk van deze erg verschillende periodes geschreven. De dubbele bodem in de titel zal wel duidelijk zijn. We hebben letterlijk geschiedenis geschreven; een historisch overzicht. Figuurlijk heeft De Waaiburg echter ook duidelijk geschiedenis geschreven voor heel veel mensen. Je kunt het boek niet lezen zonder te weten dat de teksten door verschillende mensen zijn geschreven, met elk hun eigen achtergrond, elk hun eigen schrijfstijl, elk hun eigen lezerspubliek voor ogen. Het is geschreven door mensen van binnen en van buiten De Waaiburg. We respecteren de logica van verleden, heden en toekomst. Beschrijvende stukken wisselen af met authentieke verhalen en getuigenissen. En omdat beelden soms zo veel meer zeggen dan taal vind je er ook een schat aan oude en nieuwe foto's
Child welfare --- Belgium --- History --- Family --- Medical care --- Psychological aspects --- 323 --- Weeshuizen --- bijzondere jeugdzorg --- jeugdhulpverlening --- jeugdzorg --- ouderparticipatie --- 364.4 --- 374.33 --- Bijzondere jeugdzorg --- Geel ; geschiedenis --- Jeugdzorg : hulpverlening --- C5 --- gezin --- kinderopvang --- Geel [gemeente in arrondissement Turnhout - BE] --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- Jeugdzorg --- Residentiële zorg --- Residentiële jeugdzorg --- Geschiedenis --- De Waaiburg (Geel) --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Social policy and particular groups --- Educational sciences --- Geel
Choose an application
jeugdhulpverlening --- handelingsplan --- Age group sociology --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- Social policy and particular groups --- Geestelijke gezondheidszorg ; jeugd --- Handelingsplannen ; buitengewoon onderwijs --- Jeugdzorg ; methodiek --- #KVHB:Jeugdhulpverlening --- #KVHB:Orthopedagogie --- 460.7 --- gezinsbegeleiding --- handelingsplannen --- jeugdzorg --- leefgroepen --- ouderbegeleiding --- S2006370.JPG --- bijzondere jeugdbijstand --- buitengewoon onderwijs --- welzijnswerk --- welzijnswerk, methoden --- Hulpverlenende instanties --- 362.74 --- 376 --- 392.5 --- 362.7 --- 361 --- 361.1 --- Jeugdzorg --- Methodiek --- Handelingsplannen --- Buitengewoon onderwijs --- Geestelijke gezondheidszorg --- Jeugd --- Jeugdzorg : hulpverlening --- Jeugdzorg : behandelingsplanning --- 374.33 --- Handelingsplan --- Jongere --- Handelingsgericht werken
Choose an application
In 2000 introduceerde de Vlaamse overheid het project Integrale jeugdhulpverlening als antwoord op een aantal steeds opnieuw vastgestelde knelpunten in de jeugdzorg. De jeugdzorg van tegenwoordig zet dit ambitieuze plan en haar uitwerking een spiegel voor, maar gaat nog een stapje verder. Het boek besteedt immers uitgebreid aandacht aan de verhalen van de mensen in de praktijk die het beleid moeten uitvoeren. Daardoor biedt het een genuanceerde en brede kijk op de huidige debatten, hangijzers, achtergronden en suggesties voor oplossingen in de Vlaamse jeugdzorg. Het onderzoek in dit boek is één van de eersten in het Nederlandstalige gebied dat vertrekt vanuit een vernieuwende visie op wetenschap (sociaal constructionisme) en deze visie ook consequent toepast, van wetenschapsfilosofische uitgangspunten tot en met uitgewerkte methodologie. Door zijn unieke invalshoek is De Jeugdzorg van tegenwoordig een niet te missen stand van zaken voor de jeugdhulpverlener en een boeiende ontdekkingsreis doorheen een alternatieve aanpak voor het sociaal-wetenschappelijk onderzoek
Social work with youth --- Jeugdzorg --- Sociale agogiek --- Vlaanderen. --- Jeugdwerk- en beleid. --- jeugdhulpverlening --- jeugdzorg --- Social policy and particular groups --- Flanders --- Child welfare --- Flanders (Belgium) --- Bijzondere jeugdbijstand --- Jeugdbescherming (kinderbescherming) --- Jeugdhulpverlening --- 374.33 --- Jeugdzorg : hulpverlening --- S20080158.JPG --- Vlaanderen --- 323 --- bijzondere jeugdzorg --- #SBIB:316.8H12 --- #SBIB:316.8H22 --- #SBIB:35H437 --- Jeugdproblematiek 301.185.3-053.7 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Sociaal beleid 304:32 --- 663.2 Bijzondere jeugdzorg --- Social education --- Youth --- 362.7 --- 493.8 --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Welzijns- en sociale problemen: sociaal gehandicapten (thuislozen, bijzondere jeugdzorg) --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Beleidssectoren: sociale zekerheid --- Integrale jeugdhulp --- Hervormingen --- Hervorming --- Emigratie
Choose an application
Wie met jongeren werkt, heeft uiteraard hun digitale revolutie opgemerkt. Dagelijks online zijn is een must geworden in de huidige jongerencultuur. Ook in de hulpverlening voeren de jongeren de druk op om meer online te zijn, vragen ze om meer en betere computers en vertonen ze allerhande gedrag op de verschillende social networksites. De hulpverlening weet soms niet goed hoe hiermee om te gaan, laat staan dat er bij hulpverleners nog meer vragen bestaan over het inzetten van het internet als instrument binnen de hulpverlening.Deze uitgave reikt handvatten aan om social media ook te gebruiken om jongeren te begeleiden. Stap voor stap wordt uitgelegd hoe hulpverleners binnen de eigen organisatie op een veilige manier op het digitale spoor kunnen geraken en hoe ze effectief de social media kunnen gebruiken om met jongeren te werken. Een aantal kant-en-klare methoden worden uitgelegd en geïllustreerd om aan de slag te gaan met jongeren in de hulpverlening. Deze methoden zijn ontwikkeld en uitgeprobeerd in verschillende organisaties binnen de jeugdzorg
Jeugdzorg --- Online hulpverlening. --- Methodiek. --- Computer architecture. Operating systems --- jeugdzorg --- Sociology of social care --- internet --- methoden van het sociaal werk --- hulpverlening --- sociale media --- Social policy and particular groups --- 663.2 Bijzondere jeugdzorg --- 691 Informatiebeleid, Internet --- #KVHB:Internet --- #KVHB:Jeugdbescherming --- #KVHB:Online hulpverlening --- bijzondere jeugdzorg --- online hulpverlening --- 321.3 --- 323 --- methodiek --- Online hulpverlening --- 364.044 --- Internet --- Methodiek --- maatschappelijk werk --- 374.33 --- Jeugdwelzijnswerk --- Jeugdzorg : hulpverlening --- Sociale media --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 362.7 --- Help systems (Software) --- Social service --- Software documentation --- Web sites --- Authoring programs --- Onlinehulpverlening
Choose an application
De centrale vraag van dit boek luidt: Hoe kan het hulpverleningsaanbod binnen voorzieningen voor bijzondere jeugdzorg zich versterken om maximaal tegemoet te komen aan de hulpvraag vanuit problematische opvoedingssituaties? Na een toelichting bij het wetgevende kader ontwikkelt de auteur een pedagogische visie van waaruit de doelgroep in de bijzondere jeugdzorg kan worden benaderd. Het is een theoretische reflectie die het orthopedagogisch handelen legitimeert. Vraaggericht werken staat hierbij centraal en de noodzaak om de problematische opvoedingssituatie als n gentegreerd geheel te beschouwen. Deze visie wordt geconcretiseerd tot een orthopedagogisch verantwoord handelingsmodel. Om op een methodisch verantwoorde manier dichter bij de hulpvraag van de jeugdigen en hun netwerk te komen, is een aangepast aanbod van voorzieningen nodig. Waaraan moeten deze voorzieningen voldoen om gentegreerde en vraaggestuurde hulp mogelijk te maken? Zonder een aangepaste organisatie komt het hulpaanbod Niet alleen niet tot zijn recht, maar wordt de kloof tussen vraag en aanbod nog groter. Het kernbegrip is de POS - Problematische 0pvoedingssituatie. Het onderscheid met MOF Misdrijf Omschreven Feiten moet niet op de spits worden gedreven. Het gaat immers vooral over de problematische context waarin het kind groot wordt. Komt het aspect problematische opvoedingssituatie te veel op de achtergrond en worden de misdrijven heel expliciet, dan rijst de vraag of het domein van de orthopedagogische hulpverlening niet wordt verlaten. Integrale jeugdhulp heeft een dynamiek die een stimulans is om de concrete opvoedingspraktijk te optimaliseren Inhoudsopgave : Actueel beleid in de bijzondere jeugdzorg (Stimuleren van het kwaliteitsdenken - Maatschappelijke beleidsnota - Integrale jeugdhulp: concept - Rechtspositie van de minderjarige in de integrale jeugdhulp - Beleidsvoering) - Orthopedagogische visie op bijzondere jeugdzorg (Problematische opvoedingssituatie - Hulpvraag en aanpak - Multiprobleemgezinnen En kansarmoede - Doelgroep en hulpverleningsstrategie - In wezen sociale interventies - Leefgroep op de helling - Holistische theorie als gids? -Gedragstherapeutisch proces en holistische theorie) - Organisatie van de bijzondere jeugdzorg (Van residentiële zorg naar afgelijnde werkvormen - Initiatieven op weg naar de multifunctionele voorziening - Multifunctionele organisatie) - Toekomst.
Jeugdzorg --- Sociale agogiek --- Vlaanderen. --- Jeugdbescherming en kinderrechten. --- Orthopedagogics --- jeugdbescherming --- jeugdzorg --- orthopedagogiek --- Social policy and particular groups --- Jeugdzorg ; Vlaanderen --- Social work --- #SBIB:316.8H12 --- #SBIB:316.8H22 --- #SBIB:35H436 --- 186.2 Kinderopvang --- 663.2 Bijzondere jeugdzorg --- #KVHB:Jeugdbescherming --- 323 --- bijzondere jeugdzorg --- holisme --- jeugdhulpverlening --- 364.046 --- Beleid --- Hulpverlening --- Methodiek --- Problematische opvoedingssituatie --- 374.33 --- Bijzondere jeugdzorg --- Jeugdzorg : hulpverlening --- Welzijns- en sociale problemen: sociaal gehandicapten (thuislozen, bijzondere jeugdzorg) --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Beleidssectoren: welzijn, volksgezondheid en cultuur --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 362.74 --- Jeugdbescherming --- Gedragsproblemen --- Jeugdbeleid --- Gedragstherapie --- Residentiële jeugdzorg --- Jeugd --- Orthopedagogiek --- Gedragsprobleem --- Beleidsplan --- Jongere
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|