Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (4)

Odisee (4)

Thomas More Mechelen (4)

UCLL (4)

VIVES (4)

Arteveldehogeschool (3)

KBR (3)

AP (2)

Hogeschool West-Vlaanderen (2)

KU Leuven (2)

More...

Resource type

book (5)

audio (1)


Language

Dutch (5)


Year
From To Submit

2011 (1)

2008 (2)

2007 (1)

2001 (1)

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Multi
Leven-de verhalen ! : over mensen en dieren die veel meemaken : 2 audio-cd's
Authors: ---
ISBN: 9789031369478 9789031348480 Year: 2008 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het leven van Bob gaat veel mis. Het lijkt of niemand lang bij hem kan blijven. "Ridder Lars wordt vaak gepest. Hij is erg blij als hij hulp krijgt."Leven-de verhalen! bestaat uit tien mooi geïllustreerde verhalen met thema's die voor iedereen herkenbaar zijn. In de verhalen worden situaties uit het sociale leven op een eenvoudige manier verteld. Gevoelens worden uitgebreid verwoord. Wat ervaart de hoofdpersoon van binnen, wat zien en ervaren de omstanders.Stichting Philapelphia Zorg hoopt met leven-de verhalen! kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking een stapje verder te helpen in het omgaan met en uiten van emoties. Bij dit boek zitten ook 2 luisterboek cd's.


Book
Geloven in de ontwikkelingsmogelijkheden van elke leerling : leerlingen met een matige en ernstige verstandelijke beperking leren leren
Author:
ISBN: 9789044124101 Year: 2008 Volume: 8 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteurs blijft geloven in de ontwikkelingsmogelijkheden van alle leerlingen, ook van leerlingen met een matige of ernstige verstandelijke beperking. Hun leren verloopt echter trager en is begrensd. Zij hebben daarom meer ondersteuning nodig om hun ontwikkeling die minder spontaan verloopt, vooruit te helpen. De auteur gaat in deze uitgave op zoek naar wegen om de ontwikkeling van leerlingen met een matige of ernstige verstandelijke beperking extra te stimuleren. U vindt in dit boek heel veel concrete tips en suggesties om het leren van deze kinderen en jongeren te bevorderen. De rol van de begeleider is hierbij van zeer groot belang. Het vertrekpunt van de begeleiding is het komen tot een beeld van de leerling en het zoeken naar positieve aangrijpingspunten om de ontwikkeling te stimuleren. Vanuit een goede beeldvorming formuleren we doelen die we nastreven. Daarna denken we na over de aanpak. Na verloop van tijd dient zowel dit proces als het resultaat ervan geëvalueerd te worden om het cyclisch proces van handelingsplanning opnieuw op te starten. Zeker bij leerlingen met een matige of ernstige verstandelijke beperking is de samenwerking met ouders een pedagogische noodzaak, waar we extra aandacht aan besteden.


Book
Orthopedagogische werkvelden in beweging : organisatie en tendensen
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789044120219 9044120212 Year: 2011 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Opvoeders en orthopedagogen zijn werkzaam op vele en diverse terreinen. Dit boek geeft een overzicht van de voornaamste orthopedagogische werkvelden in Vlaanderen: de preventie en hulpverlening in het kader van de bijzondere jeugdbijstand; het buitengewoon, geïntegreerd en inclusief onderwijs voor leerlingen met een handicap; de opvang, begeleiding en ondersteuning van minderjarigen en volwassenen met een handicap; en de opvang en behandeling van bepaalde doelgroepen binnen de geestelijke gezondheidszorg. Het geheel wordt belicht vanuit een aantal belangrijke recente hulpverleningsprincipes, zoals zorg op maat, continuïteit van zorg, de integratie van behandel-vormen en de nadruk op kwaliteit van zorg én kwaliteit van bestaan. Een bespreking van oa. de implementatie van een integrale jeugdzorg, het pas opgerichte Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (2006), de nieuwe wet op de jeugdbescherming (2006) en de uitbouw van zorgcircuits in de geestelijke gezondheidszorg kan hierbij niet ontbreken. Het boek wil hulpverleners, ouders, studenten en andere geïnteresseerden inzicht én overzicht bieden in de complexe en snel evoluerende organisatie van de opvang, begeleiding en ondersteuning van kinderen, jongeren en volwassenen in uiteenlopende problematische opvoedingssituaties

Keywords

Werkvelden --- Orthopedagogiek --- Opvoeding en onderwijs --- Residentiële jeugdzorg --- Preventie --- Hulpverlening --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Inclusief onderwijs --- Kinderopvang --- Ondersteuning --- Begeleiding --- Geestelijke gezondheidszorg --- Integrale jeugdhulp --- Jeugdbescherming --- Beleid --- Vlaanderen --- 364.4 --- Gezondheidszorg --- Jeugdzorg --- Organisatie --- Personen met een handicap --- #KVHB:Orthopedagogie --- 326 --- 460.2 --- Vlaams Fonds Gehandicapten --- bijzondere jeugdzorg --- geestelijke gezondheidszorg --- inclusief onderwijs --- jeugdbescherming --- mentaal gehandicapten --- orthopedagogiek --- Beleid voor personen met een handicap --- Beleid voor personen met een verstandelijke handicap --- Bijzondere jeugdbijstand --- Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs) --- Jongeren met een verstandelijke handicap --- Kinderen met een verstandelijke handicap --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- S2006547.JPG --- gehandicapten --- jeugdzorg --- welzijnswerk --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Handboeken --- 362.3 --- 362.7 --- 376 --- 361 --- Orthopedagogics --- Orthopedagogiek. --- Special education --- Handbooks, manuals, etc. --- Opvoeding --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Analyse --- Evaluatie --- Oudere --- Onderwijs --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Emigratie --- Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs)


Book
Basisboek ondersteuning aan mensen met een verstandelijke beperking
Authors: ---
ISBN: 9789024417735 Year: 2007 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteurs beschrijven de hedendaagse visie op het ondersteunen van mensen met een verstandelijke beperking. Zij schetsen de ontwikkeling in elke levensfase en gaan in op de verschillende vormen van ondersteuning en methodieken die hierbij ingezet kunnen worden. Ook zijn er verdiepende hoofdstukken met belangrijke thema?s uit het werkveld. Het boek kan goed gebruikt worden als opleidingsboek, maar is ook geschikt als naslagwerk voor het werkveld. Daarnaast kunnen andere betrokkenen, zoals familie van mensen met een verstandelijke beperking, zicht krijgen op wat er speelt in de ondersteuning van deze mensen

Listing 1 - 5 of 5
Sort by