Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek behandelt een complex probleem: de verbetering van de onderwijskansen van kinderen van wie de ouders geen of nauwelijks een opleiding hebben genoten. Onder onderwijskansen wordt in dit verband verstaan: de kansen op een succesvolle schoolcarrière. Aanvankelijk was het probleem gesitueerd bij leerlingen afkomstig uit Nederlandse arbeidersgezinnen. In de loop der jaren (vanaf 1980) komen kansarme leerlingen vooral uit gezinnen van ongeschoolde migranten. In dit boek worden de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek en de toepassing ervan (in Rotterdam) in concrete programma's en maatregelen evenals de resultaten ervan, besproken. Aan bod komen onder meer: school- en groepsgrootte en de leerlingsamenstelling, effectieve instructie, sociale competentie, meertalig onderwijs, Nederlands als tweede taal, voorschoolse educatie en ICT- en leermiddelenontwikkeling. In het slothoofdstuk volgen een aantal beleidsconclusies.
School management --- Sociology of education --- Rotterdam --- #PBIB:2004.2 --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- Nederland --- Kansarme kinderen --- Kansarmoede, Kind --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Dat er kinderen zijn die in armoede leven, is een jammerlijke vaststelling. Maar het is een situatie die veranderd kan worden. Sociale mobiliteit ? uit de armoede geraken ? is mogelijk, al is het niet altijd gemakkelijk.Daarom is dit boek tegelijk ook hoopgevend en bemoedigend. Want er zijn redenen te over om zich te laten inspireren door de hier aangegeven zeven sporen die samen leiden naar gestructureerde oplossingen voor kinderarmoede. Bovendien werken talrijke concrete good practices in het boek en op de bijhorende website ondersteunend voor wie daadwerkelijk aan de slag gaat.Meteen roept het boek op om een ?burgerparticipatie? in de (lokale) gemeenschap in het leven te roepen. Vele mensen staan immers klaar om de hand aan de ploeg te slaan om het aantal kinderen dat in armoede moet leven, terug te dringen. Hopelijk lukt het voor allemaal.(Bron: https://gompel-svacina.eu/product/kinderen-in-armoede-inspiratie-en-doeboek/)
Kinderarmoede --- armoedebestrijding --- 339.13 --- Sociale problemen --- kinderen --- armoede --- Social problems --- Armoedebestrijding --- Poor children --- Kansarme kinderen --- Rechten van het kind --- Armoedebeleid --- Vlaanderen --- Kansarmoede, Kind --- Kinderrechten --- Emigratie
Choose an application
In het voorjaar van 2011 wisselden 34 Vlaamse secundaire scholen ervaringen uit omtrent acties en beleid inzake preventie en remediëring, met de groep van kansarme leerlingen en ouders als invalshoek. Dit verslagboek stelt de getuigenissen en de ervaringen van de deelnemende scholen centraal. Het eerste deel rangschikt deze verhalen volgens de pijlers van een preventief beleid: breed observeren, welbevinden, krachtige leeromgeving, ouderparticipatie, ... Het tweede deel heeft het beleidsmatige aspect als invalshoek. Hier laat het verslagboek de scholen uitgebreid hun acties inzake een algemeen preventief beleid toelichten.
Social problems --- Didactics --- Secondary education --- kansarmoede --- didactiek --- SO (secundair onderwijs) --- gelijkekansenbeleid --- preventiewerking (mensen) --- Kansarme kinderen --- Secundair onderwijs --- Onderwijsbegeleiding --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- Zorgverbreding --- Zorgbeleid --- Gelijke onderwijskansen --- Kansarmoede, Kind
Choose an application
Ieder kind verdient de kans om zich te ontwikkelen, de kans op een toekomst. Maar kinderen die opgroeien in armoede leven vaak in een omgeving die weinig stimulerend is. Ze krijgen minder prikkels om hun talenten te ontdekken. Leraren kunnen een doorslaggevende rol spelen in het verkleinen van de kloof tussen arm en rijk, door op een rijke manier les te geven. Rijk betekent in dit verband compleet, overvloedig en beter dan ooit.Het centrale thema van dit boek is de ontwikkeling van de meest krachtige tool voor verandering: je mindset. Kansen creëren voor iedere leerling begint namelijk bij de juiste mindset, zowel die van jou als die van je leerlingen.Eric Jensen neemt je in dit boek mee in het ontwikkelen van 7 specifieke mindsets en bijbehorende strategieën die het verschil kunnen maken. Ieder kind kansrijk is een krachtige en op onderzoek gebaseerde bron die alle tools bevat die je nodig hebt om je mindsets te verbeteren en al je leerlingen te helpen hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen.(https://shop.bazalt.nl/ieder-kind-kansrijk)
Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- Mindsets --- Kinderarmoede --- Onderwijs --- Kansarme kinderen --- Educational psychology --- Didactic strategies --- pedagogische psychologie --- armoede --- gelijkekansenbeleid --- positief denken --- zelfbeeld --- onderwijspraktijk --- Kansarmoede, Kind --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Kansen en kansarme groepen in school en samenleving - Leerinhouden en leerprocessen - Kinderen en hun denken over taal en leren op school - Controle en invloed op taal en leren - Werken in circuits - Verwachtingen van taal en leren - Kansen met verhalen en vertellen - Kansen met taalinstructie.
Nederlandse taal ; basisonderwijs ; didactiek --- Nederlands --- Lager onderwijs --- Kansarme kinderen --- Taalactiveringsprogramma's --- Stellen --- Onderwijsstijlen --- Vertellen --- Leesbevordering --- kansarmoede --- basisonderwijs --- didactiek --- 475.2 --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Kansarmoede, Kind --- Taalstimulering --- Onderwijsstijl --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Tuur en Jordan zitten in dezelfde klas en zijn goede vrienden. Als Jordan bij Tuur gaat spelen, merkt hij dat het er bij hem thuis heel anders aan toe gaat. Prentvertelling met kleurrijke illustraties over (kans)armoede. Vanaf ca. 4 t/m 6 jaar.Mart SeerdenPrentvertelling over het fenomeen (kans)armoede, leven in armoede en meer dan wel minder te besteden hebben. Uitgangspunt hierbij is de vriendschap tussen de vriendjes Tuur en Jordan. Ze zitten in dezelfde klas, maar de situatie thuis is geheel verschillend. Naast en tegenover elkaar worden beelden en begrippen geplaatst als kleiner versus groter wonen, veel versus minder spullen hebben, opgroeien op een groot of klein woonoppervlak, eenoudergezin versus gezin met vader, moeder, kind. Dat gebeurt op liefdevolle wijze, waarbij vriendschap, houden van je zusje, aandacht, zorgen voor elkaar, boosheid overwinnen, je verheugen op weer naar school gaan na de zomervakantie als waarden door het verhaal zijn gevlochten. Deze waarden gelden ongeacht je arm of rijk bent. De uitgave is iets groter dan A4-formaat. Kleurrijke, vaak paginagrote illustraties waarvan de emoties goed zijn af te lezen, maken de vertelling levendig. Achterin staan enige tips om amoede uit te leggen, informatie over armoede op school en verwijzing naar een Vlaamse website. Armoede komt niet alleen gezinnen binnen, maar ook scholen. Vanaf ca. 4 t/m 6 jaar.© NBD Biblion
Dutch literature --- kansarmoede --- welzijnszorg --- 478.8 --- armoede --- sociale vaardigheden --- Prentenboeken --- Prentenboeken ; verhalen --- Vriendschap --- Kansarme kinderen --- Kansarmoede --- Opgroeien --- Diversiteit --- Armoede --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Kansarmoede, Kind --- Inclusie --- Maatwerk --- Social problems --- Didactics of social education
Choose an application
Cleo is met haar zusjes en moeder verhuisd naar een troosteloze, armzalige flat. Het is vakantie en Cleo verveelt zich rot. Gelukkig wonen Punch en Mirko in de flat naast haar. Cleo raakt bevriend met de jongens. Vooral met Punch krijgt ze een goede band. Zó goed, dat ze bijna haar grootste geheim aan hem onthult.
geheimen
---
kansarme kinderen
---
verhalen ; + 10 jaar
---
Kansarme kinderen: jeugdboeken
---
Kansarme kinderen.
---
Vriendschap
---
Geheimen
---
Kansarme kinderen
---
Jeugdboeken 10-12 jaar
---
genre-thema"">
Choose an application
Al 7 jaar komt de auteur als Kinderrechtencommissaris op voor de belangen van alle kinderen. Dit boek is zijn eerste manifest. Bruno Vanobbergen wil hiermee telkens één actueel thema onder de aandacht van beleid, media en de man in de straat brengen. Met oog voor de grote diversiteit binnen de gezinnen in armoede, de behoefte aan multidisciplinariteit in de aanpak en speciale aandacht voor de bijzondere situatie van vluchtelingenkinderen, neemt dit boek de handschoen op om kinderarmoede drastisch terug te dringen.
Kinderarmoede --- Kansarmoede --- Basisonderwijs --- kansarmoede --- 339.1 --- Armoede --- 307.3 --- Sociologie van de welvaart --- Social problems --- Age group sociology --- Social policy and particular groups --- 339.12 --- armoede --- Kansarme kinderen --- vluchtelingen --- armoedebestrijding --- kinderrechten --- kinderen --- sociale uitsluiting --- Sociale uitsluiting --- kinderarmoede --- #gsdbP --- PXL-Education 2017 --- sociale ongelijkheid --- Kansarmoede, Kind
Choose an application
Sociale agogiek --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- Social policy and particular groups --- Netherlands --- Armoede --- Kinderen --- Kansarme kinderen --- Jeugd --- Children --- Poor children --- 465 --- Kansarmoede --- Nederland --- Onderwijs --- Oudercontacten --- Relatie ouder - school --- Schoolcultuur --- Sociaal-emotionele problemen --- #SBIB:316.8H15 --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht --- Children of the poor --- Economically disadvantaged children --- Childhood --- Kids (Children) --- Pedology (Child study) --- Youngsters --- Age groups --- Families --- Life cycle, Human --- Social conditions --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Welzijns- en sociale problemen: sociale ongelijkheid en armoede --- Economic conditions --- Kind --- Kansarmoede, Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Op een jaar tijd is er veel veranderd voor Linde. Haar vader is zijn werk kwijt en hij is erg depressief. Lindes moeder probeert de eindjes aan elkaar te knopen en zoekt een extra baantje. Linde heeft het niet gemakkelijk. Ze gedraagt zich extra stoer, en probeert zo te verbergen dat ze thuis zweven op de rand van de armoede. Maar dan geeft Ringo een verjaardagsfeestje, en Linde heeft geen geld om een cadeautje te kopen...
Dutch literature --- diefstal (themawoord fictie) --- armoede (themawoord fictie) --- werkloosheid (themawoord fictie) --- Armoede --- Kansarme kinderen --- Werkloosheid --- Diefstal --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Jeugdboeken 10-12 jaar --- Gelijkheid van kansen --- Lezen --- C3 --- armoede --- jeugdliteratuur --- verhaal --- werkloosheid --- diefstal --- 307.3 --- 433.7 --- Fiction --- Jeugdboeken --- 478.1 --- Kansarmoede --- Lager onderwijs --- Verhalen --- Welzijnszorg --- uitsluiting --- verborgen armoede --- verhalen ; + 10 jaar --- Armoede : basisonderwijs --- Kunst en cultuur --- Sociologie van de welvaart --- Leesopvoeding --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- Kansarmoede, Kind
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|