Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De auteur behandelt in deze gids voor ouders en opvoeders de vele vormen van angst, vrees en fobie waaraan kinderen - van zuigeling tot puber - kunnen lijden. Door de bespreking van oorzaken en symptonen verschaft hij ouders en opvoeders een welkom hulpmiddel om het angstige kind met begrip tegemoet te treden. De op de praktijk gerichte aanwijzingen en raadgevingen maken duidelijk welk een belangrijke rol een verstandige en liefdevolle houding van de ouders bij het overwinnen van kinderangsten speelt. (Bron: covertekst)
042922.jpg --- Kinderangsten --- 416.5 --- kinderangsten (ler) --- ontwikkelingspsychologie
Choose an application
In dit boek maakt Panteleimon een gewaagde reis vanuit de middeleeuwen naar het jaar 2020. Best spannend, avontuurlijk, zelfs beangstigend. Dankzij mindfulness en de wijze raad van o.a. Vero de kluizenaar slagen Panteleimon, Harlemoet de hofnar en zijn ouders erin om met niet-oordelende wijsheid en mededogen hun angsten te onderkennen, te accepteren en te overwinnen. De verhalen die samen toch één geheel vormen, zijn opgebouwd rond de 'normale' kinderangsten, die horen bij elke ontwikkelingsfase. Toch kunnen deze angsten kinderen én opvoeders van slag brengen. Dit boek biedt jou en de kinderen niet enkel vele meditatieve vaardigheden aan, maar ook inzichten en tips uit andere psychologische stromingen.
Mindfulness --- Kinderangsten. --- Kinderen. --- angst --- empathie --- Educational sciences --- Social problems --- meditatie --- differentiële opvoeding --- jeugd --- mindfulness --- zelfhulptechnieken --- Mindfulness ; kinderen --- Kinderangsten --- 159.947 --- kinderangsten --- 606.4 --- kinderen --- kinderpsychiatrie --- 467 --- Angsten --- H120130.jpg --- Mindfullness ; kinderen --- 608.33 --- 159.947 Psychologie van de wil. Wilskracht --- Psychologie van de wil. Wilskracht --- kinderpsychiatrie, jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Kinderen --- Angst --- Kinderangst --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Veel mensen zijn ervan overtuigd dat ze een goede kindertijd hebben gehad. Toch geven velen blijk van het tegenovergestelde: ze zijn ontevreden over hun leven of voelen zich ongelukkig en depressief, zitten slecht in hun vel. Ze blijven echter halsstarrig vasthouden aan de mythe van een gelukkige kindertijd. Negatieve ervaringen uit onze vroege kindertijd werken ongewild en onbewust door in ons volwassen leven. Als kind gebruikten we overlevingsmechanismen om onveilige vormen van hechting te kunnen overleven. Maar alles wat ons als kind is aangedaan en alles wat is nagelaten in de vervulling van onze basisbehoeften vormt de kern van onze miskenning en die breekt ons op latere leeftijd op. 'Het miskende kind in onszelf' is een veelgebruikt begrip geworden. Het is een verzamelnaam voor de nagatieve ervaringen in onze kindertijd, die door hun onbewuste werking veel invloed uitoefenen op ons functioneren als volwassenen. Dit boek is een verdere uitwerking van het oorspronkelijke begrip 'miskenning'. Het behandelt de miskenning van het kind in al zijn vormen. Fundamenteel is dat de miskenning gezien wordt vanuit de ervaring van het jonge kind. Voor het kwetsbare kind is miskenning 'misbehandeling'. Het miskende kind dat we als volwassenen in ons dragen kan zeer vroeg ontstaan zijn, zelfs v³³r onze geboorte. Vroege miskenningen treden op in de symbiotische fase, die loopt van de conceptie tot en met de psychologische geboorte. Latere vormen van miskenning verwijzen eerder naar de onderdrukking van de gevoelswereld van het kind door 'zwarte pedagogie'. Het herbeleven van verdrongen ervaringen, het doorleven van versteende pijn en op die manier verwerken van de opgelopen miskenning, is een heilzame weg naar minder emotionele en relationele problemen en naar meer geluk. Onthullende psychotherapie kan daarbij helpen Inhoudsopgave : Hoofdstuk 1: Onthechting door miskenning Hoofdstuk 2: Het geheime leven van het miskende kind Hoofdstuk 3: Pogingen tot overleven Hoofdstuk 4: Vroege vormen van miskenning Hoofdstuk 5: Miskenning door 'nalaten' Hoofdstuk 6: Miskenning door 'aandoen' Hoofdstuk 7: Vergeet het verleden! Hoofdstuk 8: Dialoog als bevrijding: onthullende psychotherapie Nawoord: Veerkracht?
Grossesse --- Ontwikkelingspsychologie --- Psychologie du développement --- Psychotherapie --- Psychothérapie --- Zwangerschap --- Volwassenheid --- psychologie --- 416.5 --- kinderangsten (ler) --- kinderen (ler) --- kinderpsychologie (gez) --- ontwikkelingspsychologie --- psychologie. --- Psychologie.
Choose an application
'Monsters onder het bed' gaat over normale en abnormale kinderangsten en hoe ouders daarmee kunnen omgaan. Het boek is zeer toegankelijk geschreven. Aan de hand van talloze herkenbare voorbeelden en casussen uit de praktijk laat de auteur zien wat ouders kunnen doen. Ook is een aantal eenvoudige meetinstrumenten opgenomen waarmee ouders kunnen bepalen hoe bang hun kind precies is. Verder is extra informatie over de huidige wetenschappelijke inzichten over angst bij kinderen toegevoegd in overzichtelijke kaders.
angst --- ouders-kind relatie --- kinderpsychologie --- Developmental psychology --- Angsten --- Bang zijn --- Kinderen --- Opvoeding en onderwijs --- bang zijn --- Kinderangsten --- Angst --- Kind --- Opvoeding --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs
Choose an application
415.3 ) * UITVOERENDE FUNCTIES --- 416.5 --- kinderangsten (ler) --- ontwikkelingspsychologie --- Emoties kinderen --- Kinderpsychologie --- Emoties ; kinderen --- Educational sciences --- opvoeding --- Social policy and particular groups
Choose an application
Met de juiste hulpmiddelen kunnen ouders hun kinderen enorm helpen bij het overwinnen van een angststoornis. Een directe lijn met ouders biedt zelfs tal van voordelen boven traditionele kind georiënteerde therapeutische interventies. Met de innovatieve inhoud van dit boek kunnen clinici ouders leren hoe ze cognitieve gedragstherapeutische technieken kunnen inzetten met hun kinderen van 5 tot 12 jaar oud.De korte therapie die uiteengezet wordt biedt een tijd- en kosten besparende aanpak die sessies waarbij alle betrokkenen aanwezig moeten zijn combineert met telefonische ondersteuning. Ouders krijgen meer zelfvertrouwen en vaardigheden om de problemen van hun kind op te pakken en kinderen leren de angsten die hen beheersen los te laten.Het boek biedt een raamwerk voor het uitvoeren van een heldere assessment en het stellen van haalbare behandelingsdoelen. Ouders krijgen vaardigheden aangereikt om hun kinderen flexibel te leren denken bij het zelfstandig oplossen van problemen en hen te helpen specifieke angsten onder ogen te zien. Op ouders gerichte gedragstherapie kan ook ingezet worden om slaapproblemen en schoolweigering aan te pakken waarbij angst dikwijls een belangrijke factor is. Ook voorziet het boek in casussen, voorbeelddialogen en downloadbare handouts.(bron: https://www.swpbook.com)
angst --- angststoornissen --- stemmingsstoornissen --- ouderbegeleiding --- Psychiatry --- kinderpsychotherapie --- kinderpsychiatrie --- gezinsbegeleiding --- cognitieve therapie --- gedragstherapie --- kinderen --- ouder-kind relatie --- ouders --- Kinderangsten --- Compassion focused therapy --- Kinderangst
Choose an application
Steeds meer kinderen hebben angststoornissen. De auteur, emeritus hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie, wijst ons op het nut van angst, bijvoorbeeld bij (dreiging van) gevaar. In het eerste deel lezen we over normale angsten in verschillende fasen van de ontwikkeling. Vervolgens wordt de DSM-classificatie uiteen gezet. Vanuit een angststoornistest legt de auteur kernachtig de verschillende angststoornissen uit. In een afzonderlijke paragraaf catalogeert hij schoolweigering, faalangst en selectief mutisme bij schoolgerelateerde angststoornissen. Daarna geeft hij antwoord op vragen als: waar komt overmatige angst van kinderen vandaan? Wat zijn de mogelijke gevolgen van overmatige angst? Pasklare antwoorden krijgen we niet. Toch is de auteur erin geslaagd om bruikbare tips, stappenplannen en programma's aan te bieden op maat van opvoeders. Schema's en werkblaadjes ondersteunen de tekst. De auteur is kritisch over het gebruik van medicatie bij angststoornissen. Het boek wordt besloten met een literatuurlijst en een lijst met instanties waar men terecht kan voor verdere informatie. Tweekleurendruk met zwart-witfoto's.
Kinderangsten. --- Kinderpsychologie. --- angst --- kinderpsychologie --- Developmental psychology --- angststoornissen --- #KVHB:Angst --- Kinderpsychologie --- 416.5 --- Angsten --- Bang zijn --- Angst (kind) --- Angst --- Angstige kinderen --- Kinderangsten --- 159.94 --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- PHL-Education 12 --- Kinderen --- Kinderangst --- Jeugdpsychologie --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Educational sciences
Choose an application
Anxiety in children --- Social interaction in children --- Child psychotherapy --- #KVHB:Sociale angst --- #KVHB:Kinderpsychologie --- 416.5 --- Kinderangsten --- Child mental health services --- Child psychiatry --- Children --- Psychotherapy --- Child psychology --- Anxiety (Child psychology) --- Behavior disorders in children --- Diseases --- Treatment --- Child psychotherapy. --- Social interaction in children. --- Social phobia in children. --- Kinderangsten. --- Social phobia in children --- Phobias in children
Choose an application
Wat is een terrorist?Hoe voelt het om dood te gaan?Kan dit ook bij ons gebeuren?Mag ik nog lachen?Waarom blijf ik er altijd maar aan denken? Kan ik ooit nog opnieuw niet bang zijn?De hele wereld is geschokt door de aanslagen in onder meer Parijs, Brussel en Nice. Het is bijna onvermijdelijk dat ook kinderen in contact komen met beelden ervan. Maar hoe leg je zulke gruweldaden uit aan je kind? En hoe neem je hun angst weg als je eigenlijk zelf ook bezorgd bent? Psychotherapeute Lies Scaut en traumapsycholoog Erik de Soir vertrekken vanuit concrete vragen die kinderen na de aanslagen hebben gesteld. Ze tonen hoe je met je kind in gesprek kunt gaan over terreur, hoe je tijdig een trauma herkent en hoe je hun veerkracht in tijden van angst kunt versterken. De vele praktische tips maken dit boek tot een absolute must read voor ouders en leerkrachten.
Emoties. --- Kinderangsten. --- #PBIB:+105.91 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- PXL-Central Office 2016 --- kinderpsychologie --- angsten --- trauma --- terreuraanslagen --- Angsten --- Bang zijn --- Trauma --- Kinderen --- Terrorisme --- Psychology --- Angst --- Psychotrauma --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
#KVHB:Kinderpsychologie --- #KVHB:Sociale angst --- 416.5 --- 467 --- angst --- emoties --- kinderen --- orthopedagogiek --- psychosociale problemen --- Kinderangsten --- Kinderen --- Sociale vaardigheden --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Orthopedagogics --- socio-emotionele stoornissen --- angststoornissen
Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|