Listing 1 - 10 of 70 << page
of 7
>>
Sort by

Book
De eigen ander : moeders, deskundigen en gehandicapte kinderen, filosofie van een ervaring
Author:
ISBN: 9789055732463 Year: 2001 Publisher: Budel Damon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een op eigen ervaring en egodocumenten gebaseerd onderzoek naar de existentiële en filosofische perspectieven die ten grondslag liggen aan de relatie tussen moeder en gehandicapt kind en tussen moeders (ouders) en deskundigen, waarbij het 'wat' van de handicap geplaatst wordt in het kader van het 'wie' van moeder en kind, zodat wordt benadrukt dat het kind meer is dan de handicap en alle betrokkenen vanuit dit perspectief een bijdrage leveren aan de kwaliteit van het bestaan. Deze uitgave is het proefschrift (VU Amsterdam) van een docente filosofie met een ernstig verstandelijk gehandicapte zoon. Helaas beperken het wetenschappelijke en filosofische karakter en de diepgang de toegankelijkheid van het boek voor ouders, waardoor het voornamelijk relevant is voor wetenschapsbeoefenaars en trendsetters in de gehandicaptenzorg. Deze bijdrage aan het debat is uniek en indrukwekkend. Bevat literatuurlijst. © NBD Biblion


Book
Vermeintliche Nullen und angebliche Musterkinder : Vortrag, gehalten am Institut J. J. Rousseau in Genf
Author:
Year: 1921 Publisher: Bern : Bircher,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Catalogus van de periodieken van de orthopedagogische bibliotheek
Author:
ISBN: 9066850248 Year: 1984 Publisher: Hasselt Provincie Limburg. Culturele Aangelegenheden


Book
Kinderen Leren Initiatieven nemen in Communicatie (KLIN©) : ondersteunende communicatie als toegang tot taal een geletterdheid voor kinderen met meervoudige beperkingen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789492398192 Year: 2018 Publisher: Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

KLIN© is een programma ontwikkeld voor kinderen met communicatief meervoudige beperkingen (CMB) van 3 tot 12 jaar en hun ouders, behandelaars en leerkrachten. Het KLIN©-programma biedt een aangepaste speel- en leeromgeving die voor elk kind passend kan worden ingevuld. Centraal staat de toepassing van communicatie ondersteunende systemen, zoals aangepaste of vereenvoudigde gebaren, pictogrammen, verwijzers en spraakcomputers. KLIN© is geen vastomlijnde methode, maar een werkwijze die bestaande onderwijs- en behandelingsprogramma’s communicatief toegankelijk maakt. Uitgangspunt is het bevorderen van het ontwikkelings- en leerper¬spectief van het kind. De daartoe benodigde aanpassingen en communicatieondersteuning betreffen zowel het kind met CMB als de directe omgeving, inclusief het taalaanbod. KLIN© is als interventie- en ondersteuningsprogramma uitgewerkt door Stichting Milo. De basis-ingrediënten van waaruit Milo de pijlers en werkwijze voor KLIN© heeft ontwikkeld, zijn ontleend aan de gepubliceerde resultaten van een tweetal Europese onderzoeksprojecten, uitgevoerd door Radboud Universiteit Nijmegen, Koninklijke Kentalis in Sint-Michielsgestel, Stichting Radar in Maastricht, het Koninklijke Instituut voor Doven en Spraakgestoorden (KIDS) in Hasselt en het Koninklijke Orthopedagogisch Centrum (KOCA) in Antwerpen tussen 2004 en 2009. Dit handboek is bedoeld als verantwoording, gids of handleiding voor kennis- en praktijkwerkers bij het opzetten en uitvoeren van interventie- en ondersteuningstrajecten voor peuters, kleuters en school¬gaande kinderen met CMB en hun ouders. Er zijn verschillende praktijkgidsen en prentenboeken die handvatten bieden voor uitwerking in de praktijk.

Listing 1 - 10 of 70 << page
of 7
>>
Sort by