Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Dit EE-Cahier biedt houvast om kringgesprekken en forum nieuw leven in te blazen. We leren uit onderzoek hoe bepalend de klassfeer kan zijn op de ontwikkeling en het leren van kinderen. Aandacht voor deze klassfeer geeft bijgevolg meer rendement niet enkel op terrein van de sociaal-emotionele ontwikkeling maar ook op de terreinen van het traditionele leren. Oog hebben voor de beleving van kinderen en oog hebben voor de problemen waarmee kinderen de klas binnenkomen, zijn altijd al stokpaardjes geweest van het E.G.O. En de thematiek lijkt actueler dan ooit. Alarmerende berichten over kinderen met zware emotionele problemen zijn niet langer zeldzaam.
didactiek --- gesprekstechnieken --- klasklimaat --- kringgesprekken --- projectonderwijs --- 454.21 --- didactische werkvormen --- werkvormen --- 478.9 --- Axenroos --- Klassfeer --- Kringgesprek --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Welbevinden --- Klasklimaat --- Kringgesprekken --- didactische werkvormen (ler) --- klassfeer --- kringgesprek --- Gesprekstechnieken --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- 474.2 --- 474.22 --- Didactiek --- Basisonderwijs --- Klas --- Klasgeest --- School --- Didactische werkvormen --- Klassengesprekken --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- Overige vormingsgebieden --- Lager onderwijs --- Klassenmanagement --- Relaties tussen leerlingen --- Kleuteronderwijs --- Klassengesprek --- Didactische werkvorm
Choose an application
Het pedagogisch handelen van de leraar wordt vanuit verschillende invalshoeken bekeken : het eigen beroepsbeeld, de individuele leerling, het groepsproces, de leraar als persoon en de de schoolomgeving.
Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- Primary education --- intercultureel onderwijs --- pedagogisch klimaat --- lerarenopleiding --- basisonderwijs --- didactiek --- differentiatie --- 474.23 --- 433 --- 474.22 --- Basisonderwijs --- Didactische werkvormen --- Groepswerk (Werken in groepen) --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Kringgesprek --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Lerarenopleiding --- Onderwijsstijlen --- Relatie leraar-leerling --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Diversiteit --- Groepsgedrag --- Klassenmanagement --- Leerlijnen --- Leraren --- Ouderparticipatie --- Pedagogisch klimaat --- Schoolorganisatie --- Groepsgesprek --- 473.7 --- Klasbeheer --- Klasgeest --- Klasklimaat --- Onderwijsstrategieën --- 081571.jpg --- Basisonderwijs ; didactiek --- didactiek basisonderwijs - didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs --- Opvoeding in de praktijk --- Lerarenbegeleiding --- Schoolmanagement --- Leerlijn --- Leraar --- Jongere --- Directie
Choose an application
Welke soort klassamenstelling is de meest gunstige voor de leerprestaties, het welbevinden en het academisch zelfbeeld van leerlingen? Worden leerlingen best omringd door een brede diversiteit aan medeleerlingen (heterogene groep)? Of is het beter in de klas te zitten met gelijkaardige leerlingen (homogene groep)? Er bestaan veel wetenschappelijke studies over het groeperen van leerlingen in homogene/heterogene klassen. Deze publicatie wil vooral een overzicht geven van de vaststellingen van onderzoekers in verband met de effecten van homogeen/ heterogeen groeperen op de leerprestaties en het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen. In dit literatuuroverzicht gaat de meeste aandacht uit naar de effecten van klassamenstelling op het prestatieniveau. Daarnaast worden ook andere groeperingscriteria besproken zoals leeftijd, sociaal-economische thuissituatie, cultureel-etnische achtergrond en geslacht. De hier gepresenteerde onderzoeksresultaten kunnen een inspiratiebron zijn voor directeurs Pedagogisch begeleiders en anderen die goede beslissingen willen nemen. Wat u hier leest kan een aanzet zijn om bepaalde tradities te doorbreken en om zelf te onderzoeken wat al dan niet werkt in uw school. In dit boek uit de reeks 'Praktijkgerichte literatuurstudies onderwijsonderzoek' presenteren Barbara Belfi, Bieke De Fraine en Jan Van Damme (van het Leuvense Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie) een literatuuronderzoek naar de invloed van de klassamenstelling op leerlingresultaten. Het onderzoek kadert binnen het project Praktijkgericht Onderzoek (PGO) van de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor). De centrale vraag is of een heterogene dan wel homogene samenstelling het heilzaamst is voor de leerling. Eerst bespreken de auteurs het verschil tussen homogene en heterogene klassen. Vervolgens bekijken ze vanuit verschillende perspectieven - prestatieniveau, geslacht, sociaal milieu, cultureel-etnische achtergrond en leeftijd - welke invloed de klassamenstelling heeft op de resultaten van leerlingen. Een laatste hoofdstuk bevat een conclusie en snijdt enkele discussiepunten aan. Achteraan volgt een bibliografie. Overzichtelijke kleurendruk, gellustreerd met schema's en foto's. Schreefloze letter. Een beknopte, maar boeiende studie voor deskundigen en leidinggevenden in het basis- en voortgezet onderwijs.
Klassamenstelling. --- Leerprestaties. --- Onderwijsonderzoek. --- klassenmanagement --- onderwijsonderzoek --- Pupil counseling. Pupil guidance --- School management --- diversiteitsbeleid --- Research on teaching --- Academic collection --- 371 --- 371.212 --- 37 --- Wetenschappelijk onderzoek 001.891 --- klassamenstelling --- 454.23 --- 458.9 --- Klas --- Klasinrichting --- Klasklimaat --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Leerprocessen --- Onderwijsonderzoek --- Differentiatie ; onderwijs --- Welbevinden --- 450.4 --- Groepering van leerlingen --- Klassenmanagement --- Leerproces --- klas --- klasinrichting --- klasklimaat --- klasmanagement --- klassfeer --- leerprestaties --- leerprocessen --- welbevinden --- Diversiteit --- Klassamenstelling --- Klassen ; samenstelling --- Leerprestaties --- 450.42 --- 454.2 --- Klasbeheer --- Klasgeest --- 37.043 --- 371.01 --- diversiteit --- Lerarenopleiding : CVO --- Differentiatie --- 371.01 Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- onderwijs - school --- leerlingen --- Didactische principes --- Overige bijzondere onderwerpen --- Onderwijskunde --- Educational sociology --- PXL-Central Office 2015 --- onderwijs en onderzoek --- Klassen --- Klasdoorbrekend werken --- Jaarklassensysteem --- Heterogene klassen --- Co-educatie --- Groeperingsvormen --- 370 --- Klasoverschrijdend werken --- Heterogene klas --- Onderwijs --- School --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Buurt --- Sport --- Groeperingsvorm
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|