Narrow your search

Library

UGent (3)


Resource type

dissertation (3)


Language

Dutch (3)


Year
From To Submit

2013 (3)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Dissertation
Optimalisatie van COMET extrusiekop voor 3D plotten van polymeren
Authors: --- --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Binnen de groep CPMT is een nieuwe extrusiekop ontwikkeld (COMET), voor het verwerken van thermisch gevoelige polymeren door 3D-plotten van micro-geëxtrudeerde filamenten. Het COMET systeem vereiste nog een technische optimalisatie alvorens het in productie kon genomen worden, met name terugvloei van materiaal naar de koude zone was nog niet up-to-date. De bedoeling van deze masterproef is een oplossing te zoeken voor dit probleem, om zo de COMET volcontinu functioneel te maken. Om deze vervolgens in combinatie met de conventionele extrusiekop, voor de productie van multi-materiaal structuren. Er zijn enkele testopstellingen gemaakt om de terugvloei tegen te gaan. We hebben het probleem kunnen oplossen via een andere toevoer, de uiteindelijke keuze is een transportschroef en DC motor geworden om de terugvloei tegen te gaan. Het eindresultaat van deze masterproef is een volcontinu werkende COMET. For the processing of thermally sensitive polymers for 3D plotting micro-extruded filaments a new extrusion head (COMET) has been developed within the group CPMT. The COMET system still required a technical optimization before it could be taken into production; in particular the material-flow-back to the cold zone wasn't up to date. The purpose of this thesis is to find solutions for this problem so the COMET can work fully functional, and then to use the COMET in combination with the conventional extrusion head for the production of multi-material structures. Some prototypes are made to counter the material-flow-back. We have been able to solve the problem by creating another supply. Eventually we preferred to use a screw conveyor and DC-motor. The final result of this thesis is a fully continuous working COMET.


Dissertation
Flexible scaffolds made by winding of micro-extruded polymer filaments
Authors: --- --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze masterproef worden scaffolds gemaakt in het kader van het onderzoek naar micro-extrusion for biomedical parts in opdracht van de CPMT (Centrum voor Polymeer- en Materiaaltechnologie). Deze scaffolds vormen steunstructuren voor het opkweken van slagaderimplantaten en ze worden met behulp van een geavanceerde 3D printer (de BioScaffolder) rond een roterende as gewikkeld. Ze zijn opgebouwd uit polymeren die schadeloos degraderen in het lichaam namelijk poly-caprolactone (PCL) en in een later fase blends van PCL met polyethyleenoxide (PEO).Om een goede inplanting van de scaffolds in het lichaam mogelijk te maken is het van essentieel belang dat de stijfheid van deze scaffolds nagenoeg gelijk is aan deze van zijn natuurlijke tegenhangers. Dit is noodzakelijk om de elastische bewegingen van de natuurlijke slagader te kunnen volgen. In deze masterproef werd het verband in kaart gebracht tussen de belangrijkste machineparameters en de stijfheid van het uiteindelijke buisje. De twee belangrijkste parameters zijn de feed (de snelheid waarmee de extrusiekop zich volgens de lengterichting van de as beweegt) en de rotatiesnelheid van de as.Uit de resultaten volgde een omgekeerd evenredig en nagenoeg lineair verband tussen de feed en de stijfheid en wordt het verband tussen de rotatiesnelheid van de as en de stijfheid gekenmerkt door een stijgende lineaire tweedegraads vergelijking. Deze conclusies zorgen ervoor dat de machineparameters en bijgevolg de geometrie van iedere scaffold kan aangepast worden aan de gewenste stijfheid. In this thesis research has been done in the context of micro-extrusion for biomedical parts in collaboration with the CPMT (centre for polymer en material technology) research group. The goal was to make scaffolds that are support structures for cultivating artery implants. They were wound around an rotating axis using an advanced 3D printer (BioScaffolder). The scaffolds are made up of polymers that degrade in the body without negative effects, the main polymer used is poly-caprolactone (PCL) and afterwards blends were used with a combination of PCL and poly-ethyleen-oxide (PEO).In order to be able to implant the scaffold successfully inside the body, it is essential that the rigidity of these scaffolds is sufficiently close to that of its natural counterparts. This is necessary in order to comply with the elastic movements of the natural arteries. In this thesis relations between the main machine parameters and the stiffness of the final tube were defined. The two most important parameters are the feed (the speed at which the extrusion head is moving in the longitudinal direction of the axis) and the rotation speed of the axis.The results show an inverse lineair relation between the feed and the rigidity, while the relation between the rotation speed and the rigidity is described by a quadratic equation. These findings show that the machine parameters and therefore the geometry of each scaffold can be adjusted to the desired stiffness.


Dissertation
Optimalisatie aandrijving en carrosserie Energy5 Energiezuinige prototype wagen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Energy5 ecowagen is een energiezuinige prototypewagen volledig gebouwd op een carbon monocoque chassis.Vorig jaar werd de wagen samengesteld uit de al reeds bestaande onderdelen. De wagen is reeds rijklaar maar heeft nog afwerking nodig.Dit eindwerk toont het proces om de Energy5 in een hoger niveau af te werken. Delen als de motor, de carrosserie, de kleurensamenstelling, het vormen van nieuwe ruiten en het reduceren van gewicht komen aan bod en worden verbeterd. Verder mag de aerodynamica niet vergeten worden, en dit steeds met het wedstrijdelement in het achterhoofd. Er werden compromissen gezocht tussen esthetisch mooi, doeltreffend en gewicht reducerend.Vorig jaar sneuvelden al Belgische records in zijn klasse, dit jaar is het tijd voor het internationale werk en volgt onder andere de Shell Eco-marathon te Rotterdam. The Energy5 ecocar is an economical prototype car. It is built on a carbon fiber monocoque chassis.Last year, the car was built out of the already made parts. The car is ready to run but still needs some finishing.This thesis shows the process of the Energy5 to finish it in a higher level. Parts like the engine, the body, the color scheme, the forming of the new windows and reducing weight are all done within this thesis. The optimalisation of the aerodynamics may not be forgotten, also the competition aspect must be still in the mind. Compromises are searched between efficient, reducing weight and still looking good.In the past year, the Energyteam broke some records on national level, this year it is time to compete on international level at the Ahoy arena in Rotterdam where the Shell Eco-marathon takes place.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by