Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Brill's companion to Roman tragedy
Author:
ISBN: 9789004231597 9789004284784 9004231595 9004284788 Year: 2015 Volume: *18 Publisher: Leiden ; Boston : Brill,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Until the Renaissance the centrality of Roman tragedy in Western society and culture was unchallenged. Studies on Roman Republican tragedy and on Imperial Roman tragedy by the contributors have been directing the gaze of scholarship back to Roman tragedy. This volume has two goals: first, to demonstrate that Republican tragedy had a far more central role in shaping Imperial tragedy than is currently thought, and quite possibly more important than Classical Greek tragedy. Second, the influence of other Roman literary genres on Roman tragedy is greater than has formerly been credited. Studies on von Kleist and Shelley, Eliot and Claus help reconstruct the ancient Roman stage by showing how moderns had thought to change it for contemporary aesthetics.


Book
L'Astyanax di Accio : saggio sul background mitografico, testo critico e commento dei frammenti
Author:
ISBN: 2870312369 9782870312360 Year: 2006 Volume: 295 Publisher: Bruxelles : Éditions Latomus,


Book
La pretesta e il teatro latino arcaico
Author:
ISBN: 8820709406 9788820709402 Year: 1980 Volume: 14 Publisher: Napoli Liguori


Book
Brill's companion to the reception of Senecan tragedy : scholarly, theatrical and literary receptions
Author:
ISBN: 9789004266469 9004266461 9004310983 9789004310988 Year: 2016 Volume: 5 Publisher: Leiden, Netherlands ; Boston, Massachusetts : Brill,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Brill's Companion to the Reception of Senecan Tragedy , Eric Dodson-Robinson incorporates essays by specialists working across disciplines and national literatures into a subtle narrative tracing the diverse scholarly, literary and theatrical receptions of Seneca's tragedies. The tragedies, influential throughout the Roman world well beyond Seneca's time, plunge into obscurity in Late Antiquity and nearly disappear during the Middle Ages. Profound consequences follow from the rediscovery of a dusty manuscript containing nine plays attributed to Seneca: it is seminal to both the renaissance of tragedy and the birth of Humanism. Canonical Western writers from Antiquity to the present have revisited, transformed, and eviscerated Senecan precedents to develop, in Dodson-Robinson's words, 'competing tragic visions of agency and the human place in the universe.'

Sénèque le tragique : huit exposés suivis de discussions : Vandoeuvres-Genève, 1-5 septembre 2003
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 2600007504 3774933251 9782600007504 Year: 2004 Volume: 50 Publisher: Genève : Fondation Hardt,


Book
Die Dramatische Zeit in Senecas Tragodien
Author:
ISBN: 9004251448 9789004251441 1299622119 9781299622111 9789004244535 9004244530 Year: 2013 Publisher: Leiden Boston Brill

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In four separate studies, Andreas Heil shows that Seneca, in his tragedies Thyestes , Hercules furens , Troas ( Troades ) and Medea , handles dramatic time less experimentally than has been assumed before. In all of these plays, taking into consideration the accompanying action on the stage and the characters' respective points of view, a gradually developing plot can be reconstructed. Thus, the survey considerably deepens our understanding of Seneca's dramatic technique. In vier Einzelstudien zeigt Andreas Heil, daß Seneca mit der dramatischen Zeit in seinen Tragödien Thyestes , Hercules furens , Troas ( Troades ) und Medea weniger experimentell verfährt, als bislang angenommen wurde. In allen untersuchten Stücken läßt sich – berücksichtigt man die begleitende Bühnenhandlung und die jeweilige Figurenperspektive – eine sukzessive sich entwickelnde Handlung rekonstruieren. Die Untersuchung leistet somit einen wichtigen Beitrag zum besseren Verständnis der dramatischen Technik Senecas.


Book
Présence du fantastique dans les tragédies de Sénèque : aspects génériques esthétiques et sémantiques
Author:
ISBN: 9782356134783 2356134786 Year: 2022 Publisher: Bordeaux : Ausonius,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ce travail s’intéresse aux éléments permettant de rapprocher l’univers tragique sénéquien des fictions gothiques et fantastiques du point de vue de la généricité lectoriale. Les littératures gothique et fantastique reposent sur l’avènement du surnaturel et le développement d’une atmosphère cauchemardesque afin de provoquer l’effroi des lecteurs. Or, si les critiques ont depuis longtemps fait de ces éléments une des caractéristiques des pièces sénéquiennes, le rapport avec l’esthétique fantastique a rarement été étudié. La prégnance de l’onirisme macabre comme le style outrancier de Sénèque sont habituellement considérés comme un exemple du baroque néronien. Il s’agit ici de montrer que, par bien des aspects, les pièces s’avèrent plus proches, pour un lecteur moderne, de l’esthétique gothique ou fantastique que de la mouvance baroque. En effet, les tragédies mettent en scène des créatures fantastiques, des évènements troublants et sont parcourues par la topique infernale. Ces différents motifs concourent à la création d’une atmosphère cauchemardesque qui vise à stupéfier et terrifier les spectateurs. Il semble que Sénèque cherche avant tout à développer un théâtre de l’effet reposant sur une forte implication émotionnelle du public. En cela, ses pièces rejoignent les préconisations du Traité du Sublime qui invite les poètes à s’affranchir de l’idéal mimétique pour privilégier l’exploitation de la phantasia. Les descriptiones de lieux surnaturels, de fantômes hideux et de montres rappellent que le poète possède la faculté de placer sous les yeux de l’auditoire des scènes impossibles dans la réalité. Ainsi, Sénèque, en cherchant à susciter la terreur du public, recourt à de nombreuses stratégies scripturales développées plus tard par les auteurs gothiques et fantastiques. Cet intérêt le conduit à développer une nouvelle conception du tragique et à concevoir une véritable esthétique de l’horreur.


Book
Politics and Aesthetics in European Baroque and Classicist Tragedy
Authors: ---
ISBN: 9004323422 9004323414 9789004323421 9789004323414 Year: 2016 Volume: 5 Publisher: Leiden, Netherlands : Brill,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Politics and Aesthetics in European Baroque and Classicist Tragedy is a volume of essays investigating European tragedy in the seventeenth century, comparing Shakespeare, Vondel, Gryphius, Racine and several other vernacular tragedians, together with consideration of neo-Latin dramas by Jesuits and other playwrights. To what extent were similar themes, plots, structures and styles elaborated? How is difference as well as similarity to be accounted for? European drama is beginning to be considered outside of the singular vernacular frameworks in which it has been largely confined (as instanced in the conferences and volumes of essays held in the Universities of Munich and Berlin 2010-12), but up-to-date secondary material is sparse and difficult to obtain. This volume intends to help remedy that deficit by addressing the drama in a full political, religious, legal and social context, and by considering the plays as interventions in those contexts. Contributors are: Christian Biet, Jan Bloemendal, Helmer J. Helmers, Blair Hoxby, Sarah M. Knight, Tatiana Korneeva, Frans-Willem Korsten, Joel B. Lande, Russell J. Leo, Howard B. Norland, Kirill Ospovat, James A. Parente, Jr., Freya Sierhuis, Nienke Tjoelker and Emily Vasiliauskas.

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by