Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Een schoolteam neemt heel wat klasoverstijgende taken collectief op. Voor toezichtopdrachten, projecten of culturele activiteiten bijvoorbeeld is samenwerking essentieel. Eindtermen zijn wel eens vakoverschrijdend. In de klassenraad werken leerkrachten als een team. Ze staan ook samen in voor het contact met ouders, met de oudervereniging en met externe organisaties zoals het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB). Ook van stagiairs wordt verwacht dat ze in deze klasoverstijgende taken een rol nemen. Onderzoekers van de lerarenopleiding van de Hogeschool Vives en het Expertisenetwerk Lerarenopleidingen van de Associatie UGent / Arteveldehogeschool capteerden een knelpunt uit het werkveld: bij de uitvoering van deze klasoverstijgende taken door stagiairs steken wel eens vragen, problemen en spanningen de kop op. Een goede organisatie en planning zijn daarbij van groot belang. De auteurs bieden met dit boek een leidraad voor werkplekleren rond deze taken. Ze schetsen een kader voor het samen organiseren van klasoverstijgende stageactiviteiten en ontwikkelen een draaiboek voor de drie kernpartners: lerarenopleiding, school en stagiair. Tot slot vatten ze het geheel samen in een overzichtelijk leesrooster. Dit boek bouwt verder op een eerder onderzoeksproject, toegespitst op de organisatie van stages voor studenten uit de lerarenopleidingen voor het secundair onderwijs. Over de resultaten van dit onderzoek verscheen eerder bij Acco Help, alweer een stagiair in de klas! Stages optimaal organiseren in het Vlaamse secundair onderwijs.
Leraren ; opleidingen ; Vlaanderen. --- lerarenbegeleiding --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- werkplekleren --- Education [Secondary ] --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Teachers --- Training of --- secundair onderwijs --- leraar en zijn beroep --- vakoverschrijdend werken --- Leraren ; opleidingen ; Vlaanderen --- Stages ; onderwijs --- 450.7 --- Stages --- Klasoverschrijdend werken --- Lerarenopleiding --- Secundair onderwijs --- Stage --- Taalonderwijs
Choose an application
Lerarenopleidingen en stagescholen evolueren steeds meer naar een gezamenlijke verantwoordelijkheid in de opleiding van toekomstige leraren. Hogescholen blijven in een kwetsbare positie ten aanzien van het borgen van kwaliteit van stageplaatsen als er geen kwaliteitscriteria bestaan die toelaten de leerkansen op de stageplek optimaal te benutten. Dit project wil in samenwerking met alle stakeholders (stagebegeleiders, mentoren, studenten, pedagogische begeleiders, mentorenbegeleiders) een zelfevaluatietool ontwikkelen die de kwaliteit van een school als leeromgeving voor stagiairs/beginnende leerkrachten in kaart brengt. De evaluatietool biedt een bijkomende meerwaarde i.f.v. kwaliteitszorg en professionalisering binnen de stagescholen, wat hun doorlichtingen inzake personeelsbeleid (loopbaanbegeleiding) en kwaliteitszorg ten goed zal komen.
Didactic strategies --- stages --- stagebegeleiding --- 450.7 --- werkplekleren --- Mentoren --- Lerarenopleiding --- lerarenopleiding --- stagescholen --- 113554.jpg --- Leraren ; opleidingen ; Vlaanderen --- Opleiding en bijscholing --- Lerarenopleiding : CVO --- Stages --- 377.8 --- Teachers --- In-service training --- Handbooks, manuals, etc.
Choose an application
geloofsopvoeding --- Sociology of religion --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- 268.24 --- #gsdb5 --- C6 --- beleid --- katholiek onderwijs --- leraren --- Godsdienstige opvoeding --- Katholicisme --- 209 --- 450.7 --- Diversiteit --- Katholiek onderwijs --- Lerarenopleiding --- identiteit --- levensbeschouwing --- Godsdienst --- 450.410/0012 --- Leraren ; opleidingen ; Vlaanderen --- 268.24 Schoolcatecheet. Godsdienstleraar --- Schoolcatecheet. Godsdienstleraar --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Godsdienst ; algemeen ; overige onderwerpen --- Opleiding en bijscholing --- Hoger onderwijs --- Identiteit --- Inclusie --- Maatwerk
Choose an application
Hoe zal ons onderwijs er na 2030 gaan uitzien? Hoe kun je leraren opleiden voor een onzekere toekomst? Hoe help je hen out of the box te denken? Hoe vergroot je hun veranderingsbekwaamheid? De samenleving en het onderwijs veranderen razendsnel. Om leraars voor te bereiden op die veranderingen is een veelzijdig beeld van de toekomst van het onderwijs en de lerarenopleiding cruciaal. Even belangrijk is het om veranderingsbekwaamheid bij (toekomstige) leerkrachten te realiseren en te doen toenemen. Leren uit de toekomst is het resultaat van het onderzoeksproject 'Lerarenopleiding in 2030'. Via het ontwerpen van toekomstscenario's biedt het boek een antwoord op de uitdagingen en valkuilen van het leraarschap van de toekomst. De Matrix Methode van architect Thierry Lagrange leidt je bovendien doelgericht naar creatieve oplossingen. Het boek is een handleiding om stap voor stap de methodiek van het scenarioleren te ontdekken. Geen kant-en-klaar receptenboek, wel een handig hulpmiddel om de toekomst te verkennen en om vooruit te durven kijken. Voor iedere docent die hiermee aan de slag wil gaan binnen het eigen team en/of met studenten. Met concrete aanbevelingen, werkfiches, voorbeelden en getuigenissen. (Bron: covertekst)
onderwijsbeleid --- onderwijsvernieuwing --- Teacher education. Teacher's profession --- onderwijsopleidingen --- lerarenopleiding --- Leraren ; opleidingen --- Onderwijsvernieuwing ; Vlaanderen --- Teacher training --- Methodology --- Research --- Activity programs in education --- #PBIB:+110.10 --- 450.46 --- Lerarenopleiding --- Onderwijsonderzoek --- Toekomstvisies --- Veranderingsmanagement --- 451.3 --- Onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijs ; toekomst --- Leraren ; opleidingen ; Vlaanderen --- onderwijskunde --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- PXL-Education 2014 --- Leraren --- Vlaanderen --- Leraar --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport --- Emigratie
Choose an application
Overzicht van projecten die werden ontwikkeld binnen het ENW AUGent (Expertisenetwerk)Dit boek brengt een overzicht van projecten die werden ontwikkeld binnen het Expertisenetwerk Lerarenopleidingen Associatie Universiteit Gent (ENW AUGent). Deze tools van, voor en door de lerarenopleidingen werden gegroepeerd volgens de thema's vakdidactiek, diversiteitsbeleid, taalbeleid, kunst- en cultuureducatie, onderzoeksondersteuning, ICT-competenties, didactisch (beeld)materiaal, elektronische leeromgevingen en praktijkcomponent.
Lerarenopleiding --- Vlaanderen. --- #PBIB:+110.10 --- Didactiek --- diversiteit --- taalbeleid --- ICT --- Elektronische leeromgevingen --- competentiegericht onderwijs --- 489.4 --- 37 --- Onderwijs --- Onderzoek --- Leeromgeving --- Leraren ; opleidingen ; Vlaanderen --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Vlaanderen --- Hoger onderwijs --- Onderzoek Ahs --- Projecten --- Onderzoek Arteveldehogeschool --- Emigratie --- Project --- Diversiteitsbeleid --- Taalbeleid --- Kunstzinnige vorming --- Cultuureducatie --- Onderzoeksvaardigheid --- ICT-vaardigheden --- Beeldmateriaal --- Elektronische leeromgeving --- Didactics --- Adult education. Lifelong learning
Choose an application
Het Decreet betreffende de lerarenopleidingen in Vlaanderen (2006) versterkte heel uitgesproken de praktijkcomponent, zeker in de specifieke lerarenopleiding van de CVO's en de universiteiten. Hoewel de vraag naar een sterkere praktijkcomponent ook door het werkveld werd gevraagd, leidde de uitbreiding ervan tot signalen van overbelasting en ongelijke spreiding van de stagiairs over de scholen.In dit boek wordt verslag gedaan van een gezamenlijk onderzoek van de lerarenopleidingen van de Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende (thans Katholieke Hogeschool VIVES) en het Expertisenetwerk Lerarenopleidingen AI Gent/Artevelde-hogeschool. Het onderzoek focuste zich specifiek op het organiseren van stages voor studenten en cursisten uit de lerarenopleidingen voor het secundair onderwijs en maakte daarbij gebruik van de gegevens in het digitale aanvraag- en registratiesysteem stageaanvraag.be. Stageaanvraag.be was een initiatief van scholengemeenschap Sint-Nicolaas (S. Niklaas) en werd na een opstartfase geïmplementeerd in alle katholieke scholengemeenschappen van Oost- en West-Vlaanderen.Het opzet was om samen met de verschillende betrokken actoren bij het organiseren van stages in secundaire scholen op zoek te gaan naar duurzame en haalbare manieren om het groeiende probleem rond het toekennen van stageplaatsen opgelost te krijgen.Niet alleen werden de gegevens uit de database achter het registratiesysteem geanalyseerd, ook werden alle gebruikers van het systeem bevraagd over hun ervaringen: de school- en vakmentoren in de stagescholen, de coördinerende directeuren en hun stafmedewerkers op het niveau van de scholengemeenschappen, de stage- en opleidingscoördinatoren in de lerarenopleidingen en de studenten en cursisten - de stagiairs - zelf. Op basis van de aldus verzamelde gegevens formuleerden de onderzoekers in dit rapport adviezen ten aanzien van de verschillende actoren.
Leraren ; opleidingen ; Vlaanderen --- Stages ; onderwijs --- Lerarenopleiding --- Stage secundair onderwijs --- Stage --- stages --- 450.7 --- lerarenopleiding --- Stages --- Didactics --- stagebegeleiding --- SO (secundair onderwijs) --- Teacher training --- Methodology --- Teachers --- Training of --- Handbooks, manuals, etc. --- Education (Continuing education) --- Belgium --- PXL-Education 2015 --- onderwijs en onderzoek --- onderwijsbeleid --- Lerarenopleiding. --- Stage secundair onderwijs. --- Stages. --- lerarenopleiding. --- stages.
Choose an application
In het eerste deel komen onderzoeksresultaten ter sprake betreffende de verlenging van de Belgische opleiding van twee naar drie jaar, de problemen van aanstaande leraren tijdens de opleidingg, deeltijdopleidingen, de nieuwe opleiding tot leraar aan de basisschool, recente beroepsprofielen en persoonlijkheidskenmerken van docenten. In het tweede deel staat de invloed van verbale feedback op arbeidssatisfactie en klasseklimaat centraal. Daarnaast wordt een inhoudelijke analyse gegeven van de pedagogiekboeken voor de vroegere katholieke kweekschool om een beeld te krijgen van wt eertijds als ideale onderwijzer werd gezien. In deel drie worden de resultten geëvalueerd van enekele nascholings- en inscholingscursussen.
371.12 --- Teaching --- -Teaching --- -Academic collection --- #SBIB:316.334.1O272 --- #SBIB:AGGR --- 450.7 --- 083111.jpg --- Leraren ; opleidingen ; Vlaanderen --- Didactics --- Instruction --- Pedagogy --- School teaching --- Schoolteaching --- Education --- Instructional systems --- Pedagogical content knowledge --- Training --- Onderwijzend personeel --(algemeen) --- Vocational guidance --- -Congresses --- Congresses --- Onderwijs: rol van het personeel: leraars --- Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Congresses. --- algemeen --- lerarenvervolmaking en research --- algemeen. --- lerarenvervolmaking en research. --- 371.12 Onderwijzend personeel --(algemeen) --- Academic collection --- Vocational guidance&delete& --- Algemeen. --- Lerarenvervolmaking en research.
Choose an application
Sinds enkele jaren staat taalbeleid hoog op de agenda van leraren, scholen en lerarenopleidingen. De slogan Elke leraar is taalleraar heeft daardoor een vernieuwde betekenis gekregen. Het eerste hoofdstuk van Naar taalkrachtige lerarenopleidingen. Bouwstenen voor taalbeleid brengt verschillende perspectieven op taalbeleid samen en biedt zo een referentiekader voor het volledige boek. Uit de andere bijdragen blijkt dat lerarenopleidingen (aan universiteiten, cvo's en hogescholen) ondanks hun verschillende aanpak, toch ook geconfronteerd worden met min of meer gelijklopende vragen en uitdagingen. Een projectgroep van het expertisenetwerk van de Associatie K.U.Leuven brengt verslag uit van een digitale bevraging van studenten en docenten uit vijf hogescholen. Dit hoofdstuk wijst op de noden m.b.t. de starttaalcompetentie, de academische en de professionele taalcompetentie. Ook indivuele lerarenopleidingen proberen zicht te krijgen op de uiteenlopende starttaalcompetenties van hun studenten via taaltoetsen of behoefteanalyses. Het boek onderstreept echter dat diagnostische instrumenten aan hoge eisen moeten beantwoorden om het label valide, betrouwbaar en fair te kunnen krijgen. De auteurs plaatsen kritische kanttekeningen bij geïsoleerde toetsen, zonder verdere ondersteuning van studenten en professionalisering van docenten. Ze brengen ook positieve ontwikkelingen onder de aandacht, als daar zijn: persoonlijke taaltrajecten met ondermeer taalvolgfiches, portfolio's, kijkwijzers, monitoraat op maat, vormen van taalontwikkelend en taalgericht lesgeven,...Tegenover het veelgebruikte remediaal model stelt een auteur zijn alternatief: een krachtig en sociaalinclusief taalbeleid dat vertrekt van de notie 'meervoudige geletterdheid'. Uit de beschreven casussen blijkt dat sommige lerarenopleidingen al een heel proces doorlopen hebben van een geïsoleerd, over een geïntegreerd naar een integraal taalbeleid (Bron: http://www.plantyn.com)
Lerarenopleiding --- Lerarenopleiding. --- Taalvaardigheid --- (vak)didactiek talen. --- Hoger onderwijs. --- taalvaardigheid --- Teacher education. Teacher's profession --- talenonderwijs --- taalbeleid --- lerarenopleiding --- Didactics of languages --- #KVHA:Lerarenopleiding --- #KVHA:Taalbeleid --- #KVHA:Taaldidactiek --- #KVHA:Taalkunde --- hoger onderwijs --- taal --- 489.4 --- didactiek --- lerarenopleidingen --- taalachterstand --- 37.02 --- 456.1 --- Hoger onderwijs --- Taalachterstand --- Taalbeleid --- Lerarenopeiding --- Lerarenopleiding : CVO --- 378 --- Leraren ; opleidingen ; Vlaanderen --- Taalvaardigheid ; hoger onderwijs ; Vlaanderen --- taalkunde --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Nederlandse taal en letterkunde --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- 8 --- departement Algemeen 10 --- taalcompetenties --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Basisonderwijs
Choose an application
Dit boek wil een constructieve bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over de hervorming van het secundair onderwijs. De auteurs onderzochten - in het kader van een kernproject van School of Education - de implicaties voor de lerarenopleiding en bundelden bevindingen uit literatuur, interviews met experts en gesprekken met lerarenopleiders en schoolleiders. Zo is de leraar van de toekomst meer dan alleen kennisoverdrager, en treedt hij/zij ook op als competentieontwikkelaar, diversiteitsbegeleider, maatschappelijk geëngageerd vakdeskundige en leer- en keuzebegeleider.
Onderwijsvernieuwing --- Lerarenopleiding --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- lerarenopleiding --- leraren --- Didactics --- didactiek --- pedagogiek --- Leraren ; opleidingen ; Vlaanderen --- Onderwijsvernieuwing ; Vlaanderen --- 371.13 --- Onderwijs --- Leraren ; opleidingen --- 450.7 --- leraar en zijn beroep --- Leraren ; bijscholingen --- onderwijsvernieuwing --- Lerarenopleidingen --- Leraren : opleiding --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding en bijscholing --- Teachers --- Vocational qualifications --- Educational innovations --- Belgium --- Teacher training --- Methodology --- PXL-Education 2014 --- onderwijzend personeel --- Vlaanderen --- onderwijsinnovatie --- Onderwijshervorming --- Leraren --- Toekomstvisies --- Methodiek --- Beroepsprofielen --- 451.3 --- competentiegericht onderwijs --- competenties --- leerkracht --- leerkrachtenbegeleiding --- leerkrachtenopleiding --- onderwijs --- studentenbegeleiding --- Leraar --- Toekomstvisie --- Beroepsprofiel --- Directie --- Emigratie --- Pedagogie --- 21e eeuw
Choose an application
De viering van het 100-jarig bestaan van het Vliebergh-Senciecentrum van de K.U.Leuven, in 2007, biedt de gelegenheid om de oprichting, werking en betekenis van het oudste nascholingscentrum in Vlaanderen te belichten en ook te wijzen op de unieke samenwerking tussen de universiteit en het secundair onderwijs in Vlaanderen. De geschiedenis van de nascholing van de leraren wordt in het boek gesitueerd in relatie tot de ontwikkelingen in het secundair onderwijs alsook tegen de achtergrond van de opleiding en het statuut van de leraren secundair onderwijs. (Bron: covertekst)
Teacher education. Teacher's profession --- History of education and educational sciences --- lerarenberoep --- onderwijsgeschiedenis --- lerarenopleiding --- SO (secundair onderwijs) --- Flanders --- Academic collection --- C6 --- KADOC - Documentatie- en Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving (1977-) --- Vlaams Gewest [gewest in land België - BE] --- geschiedenis --- leraren --- onderwijs --- onderwijssysteem --- secundair onderwijs --- 450.7 --- 481.7 --- Leraren --- Nascholing --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- 481.2 --- Aardrijkskunde --- Biologie --- Chemie --- Economie --- Frans --- Geschiedenis --- Godsdienst --- Grieks --- Latijn --- Leerkracht --- Lerarenopleiding --- Lichamelijke opvoeding --- Natuurkunde --- Natuurwetenschappen --- Wiskunde --- leraarsschap (ler) --- secundair onderwijs (ler) --- Secundair onderwijs ; belgië ; geschiedenis --- 073375.jpg --- Leraren ; opleidingen ; Vlaanderen --- Secundair onderwijs ; Vlaanderen --- 371.3 --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Opleiding en bijscholing --- De leraar en zijn opleiding --- (zie ook: beroepseconomie) --- (zie ook: realistische wiskunde) --- Education [Secondary ] --- Flanders (Belgium) --- History --- Teachers --- Training of --- Continuing education --- In-service training --- Geschiedenis van opvoeding en pedagogiek --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Bijscholing --- Leraar --- Professionalisering --- Directie --- Emigratie
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|