Listing 1 - 10 of 57 << page
of 6
>>
Sort by

Book
Liefde voor leren : over diversiteit van leren en ontwikkelen in en van organisaties
Author:
ISBN: 9789462761407 946276140X Year: 2017 Publisher: Deventer Vakmedianet

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mensen leren en ontwikkelen zich van nature. Een aantal vraagt echter gerichte aandacht. Elk mens leert op een eigen manier, en zo ook elk team en elke organisatie. Dat betekent dat we het niet op zijn beloop kunnen laten en ook niet voor iedereen en voor elk vraagstuk op dezelfde manier kunnen organiseren en faciliteren.Dit boek laat zien dat een bepaalde aanpak op een bepaalde plek en bij bepaalde mensen heel goed kan werken, maar op een ander moment en bij andere mensen totaal krachteloos is. Om de juiste interventie op de juiste plek vorm te geven, is onder meer inzicht nodig in het type vraagstukken (wat werkt wel en wat niet), in voorkeuren van leren (wat is een prettige en uitdagende omgeving en wanneer kost het energie) en in wat wel en niet ontwikkelbaar is.In Liefde voor leren beschrijft Manon Ruijters een taal die de diversiteit van leren bespreekbaar maakt en de weg wijst bij het vormgeven van leren en ontwikkelen op individueel, groeps- en organisatieniveau. In de afgelopen tien jaar is die taal verder ontwikkeld en in veel organisaties ingezet in diverse organisatie-ontwikkeltrajecten. Deze geheel herziene editie is dan ook uitgebreid met nieuwe inzichten, nieuwe casuïstiek en praktische handreikingen.(Bron: https://www.vakmedianetshop.nl/boeken/liefde-voor-leren/)


Book
The hybrid business school : developing knowledge management through management learning.
Authors: ---
ISBN: 9043002232 Year: 2000

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Menselijk kapitaal : de ontwikkeling van mensen in organisaties
Authors: --- ---
ISBN: 9023239512 Year: 2004 Publisher: Assen Van Gorcum


Book
Queeste naar goed werk : over krachtige professionals in een lerende organisatie
Author:
ISBN: 9789462762497 Year: 2018 Publisher: Deventer Vakmedianet

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De 'lerende organisatie' is terug van weggeweest. Steeds meer organisaties proberen er vorm aan te geven. Maar waarom verloopt dat vaak zo moeizaam ? En wat is eraan te doen ?Organisaties zoeken naar manieren om hun profes¬sionals meer ruimte, eigenaarschap en zelfsturing te geven. Opgaven worden steeds meer integraal opgepakt en het samenspel neemt toe. Van professionals wordt verwacht dat ze voorbij hun eigen discipline kijken en in diverse, snel wisselende gezelschappen hun kwaliteiten inbrengen. Menige organisatie kampt daarbij met een opvallende combinatie van uit¬putting en onderbenutting. Er zijn veel klachten over werkdruk, maar we zien ook professionals die aanzienlijk meer in hun mars hebben dan ze kwijt kunnen in hun werk. Het is geen rare gedachte om dan het lerend vermogen van mensen, teams en de organisatie als geheel te willen versterken. De ontwikkeling naar krachtige professionals, eigenaarschap lager in de organisatie en veelvoudig samenspel los je niet op door je te richten op individuele ontwikkeling. Het leren zit namelijk niet puur in mensen. Het is ook niet de organisatie die leert, zoals de term lerende organisatie onterecht doet vermoeden. Het leren in organisaties speelt zich voor een belangrijk deel af tussen mensen en is daar collectief van aard.In dit boek gaat Manon Ruijters op zoek naar de vraagstukken op individueel, groeps- en organisatieniveau die raken aan leren en ontwikkelen, en die over het hoofd worden gezien in het vormgeven van de lerende organisatie. Wat vragen de ontwikkelingen in organisaties van professionals ? Wat is er nodig om veelvoudig samenspel soepel te laten verlopen ? En hoe kunnen we vormgeven aan het goed functioneren van de lerende organisatie ? In Queeste naar goed werk staan deze vraagstukken centraal. Niet alleen vanuit de wens om met meer rust en compassie te kunnen kijken naar wat er gebeurt in organisaties, maar vooral om nieuwe inzichten te vinden die helpen vorm te geven aan het noodzakelijke leren in verandering.Bron : http://www.bol.com

The cycle of leadership : how great leaders teach their companies to win
Authors: ---
ISBN: 0066620562 Year: 2002 Publisher: New York HarperBusiness

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Expansief leren van een schoolorganisatie : een activiteitstheoretisch model voor de basisschool
Author:
ISBN: 9789023252375 Year: 2014 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sinds de jaren negentig van de vorige eeuw gaan meer en meer basisscholen in Nederland over op 'ontwikkelingsgericht onderwijs' (OGO) dat de eigen inbreng van kinderen honoreert in het lesprogramma. Het grootste aantal scholen werkt op basis van 'programmagericht onderwijs' (PGO), waarbij het onderwijsprogramma en de gebruikte lesmethoden het uitgangspunt zijn. Bij het veranderingsproces van PGO naar OGO hebben scholen ontdekt dat dit vraagt om een omslag in de organisatie. Het uitgangspunt van dit proefschrift is dat het schoolteam bereid moet zijn een 'lerende organisatie' te worden, wil daadwerkelijk aansluiting gevonden kunnen worden bij de theorie van OGO. De hoofdvraag is: 'Wat zijn kenmerken van OGO-scholen als lerende organisatie?' Het onderzoek bestaat uit een theorieonderzoek, het vormen van een model, en een praktijkonderzoek, casestudies om met interviews na te gaan of het model hout snijdt. Als resultaat noemen we vier ontwikkelingsdimensies en die kenmerken zijn van OGO-scholen als lerende organisatie: * De persoonlijke ontwikkeling van alle medewerkers in de school. * Een normatieve benadering van goed onderwijs: welke waarden en normen geven we kinderen mee vanuit onze visie- en ideeënontwikkeling? * De dynamiek in de ontwikkeling van het totale systeem zien we in de spanningen tussen de structuur (de regelkant waar opbrengsten gemeten worden) en de cultuur van de schoolorganisatie (waar mensen in ontwikkeling zijn). * Het ontwikkelingsstreven van de organisatie naar dynamisch evenwicht om bereikte invoeringsdoelen van het OGO-concept vast te leggen blijkt noodzakelijk voor het invoeren.


Book
Total performance scorecard : een speurtocht naar zelfkennis en competentieontwikkeling van lerende organisaties
Author:
ISBN: 9055942650 Year: 2005 Publisher: Schiedam Scriptum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek staat een nieuw managementconcept centraal, genaamd Total Performance Scorecard. Het omvat zowel een filosofie als een set richtlijnen en gereedschappen die u behulpzaam kunnen zijn op uw speurtocht en reis op weg naar zelfkennis en voortdurende verbetering en ontwikkeling van uzelf, uw werk en uw hierdoor steeds lerende organisatie. De auteur wil begrijpen en aan anderen vertellen waarom zoveel organisatieontwikkelings- en -veranderingstrajecten in de praktijk falen. Ook wil hij hiermee managers, medewerkers en adviseurs van grote en kleine organisaties uit de overheid en het bedrijfsleven enkele nieuwe managementmodellen, methoden en technieken aanreiken om dit falen en de vele mislukkingen op dit gebied te voorkomen. Het boek maakt hiertoe de onderlinge samenhang tussen verbeteren, ontwikkelen en leren expliciet en stelt u in staat een stabiele basis te creëren voor effectieve sturing en duurzame verandering en ontwikkeling van uw gehele organisatie. Essentiële elementen en patronen van organisatieverandering en -ontwikkeling zijn hierin met elkaar in verband gebracht teneinde de inzichtelijkheid in deze materie op integrale wijze te verbeteren. Er wordt in dit boek een kader gepresenteerd en bouwstenen aangedragen voor het scheppen van condities voor meer plezier, passie, commitment, toewijding en innerlijke betrokkenheid binnen organisaties. De gepresenteerde methodieken bieden de mogelijkheid een stabiele basis te creëren voor individuele ontplooiing van medewerkers zodat ze meer uit zichzelf kunnen halen, proactiever kunnen denken en handelen en hun persoonlijke effectiviteit systematisch kunnen vergroten waardoor ze hun gedrag beter kunnen afstemmen op hun omgeving en hierdoor grensverleggende prestaties kunnen leveren


Book
Het vijfde discipline praktijkboek : strategieën en instrumenten voor het bouwen van een lerende organisatie
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789052611617 Year: 2011 Publisher: Den Haag Academic Service

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een nieuw soort organisatie In Het Vijfde Discipline Praktijkboek worden handvatten aangereikt om een geheel nieuw soort organisatie te ontwikkelen. Een organisatie die beter uit de voeten kan komen met de problemen en mogelijkheden van vandaag de dag: een lerende organisatie.   Experimenteren met de infrastructuur In Het Vijfde Discipline Praktijkboek leer je theorieën, methoden en technieken toepassen en vaardigheden verbeteren. Hierdoor kom je op nieuwe, richtinggevende ideeën. Verder daagt het boek je uit te experimenteren met de infrastructuur van de organisatie waarin je werkt.   De vijf leerdisciplines Het opbouwen van een lerende organisatie berust op vijf leerdisciplines, waaraan je je leven lang in theorie en praktijk kunt werken: Persoonlijk meesterschap: leer je capaciteiten uit te bouwen om de resultaten te bereiken die je voor ogen hebt en een organisatieomgeving te creëren waarin iedereen wordt gestimuleerd zich in de richting van de doelstellingen van zijn keuze te ontwikkelen. Mentale modellen: overdenk je beeld van de wereld en besef hoe dit je handelingen en besluiten beïnvloedt. Gemeenschappelijke visie: ontwikkel een gemeenschappelijke visie op de toekomst, en de principes en praktijken waarmee je deze wilt verwezenlijken. Teamleren: transformeer gespreksvaardigheden en het collectieve denkvermogen, zodat de gezamenlijke intelligentie van de organisatie uiteindelijk groter is dan de som van de individuele talenten. Systeemdenken: dit is een manier van denken over de krachten en verbanden die het gedrag van systemen bepalen. Met behulp van deze discipline kun je systemen effectiever veranderen en zo meer in harmonie blijven met de grootschalige processen van natuur en economie.   De leerdisciplines toepassen Het idee van de lerende organisatie stond centraal in het theoretische boek De Vijfde Discipline . Daar worden de conceptuele grondslagen voor het bouwen aan een lerende organisatie aangereikt. Het Vijfde Discipline Praktijkboek bevat oefeningen, trucs en tips om de theorie uit De Vijfde Discipline toe te passen, maar het is ook goed op zichzelf te lezen. De conceptuele grondslagen worden geïntroduceerd bij de verschillende toepassingen, zoals individuele oefeningen, teamoefeningen, vernieuwende ideeën voor de infrastructuur voor succesvol leren en veranderen in en van organisaties. Het boek is gemakkelijk doorzoekbaar op verschillende thema’s en oefeningen. Aan bod komen onder andere: nieuwe relatievormen; persoonlijk meesterschap ontwikkelen; een gemeenschappelijke visie opbouwen; een dialoogsessie opzetten; strategieën voor teamleren; richtinggevende ideeën voor een organisatie.   Voor wie? Voor managers, leidinggevenden en iedereen die in een lerende organisatie wil werken.  


Book
Natuurlijk leren : systeemdenken in een lerende school.
Authors: ---
ISBN: 9080783749 Year: 2007 Publisher: Echt Natuurlijk leren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Systeemdenken is gericht op het beter leren begrijpen van complexiteit: van het leven, van het werk in de klas, van de school, van problemen die zich voordoen in onze samenleving, van onze wereld die steeds kleiner en complexer wordt. Pas als we systemen beter begrijpen, zijn we in staat om er positieve invloed op uit te oefenen. Dit boek biedt inzicht in de vele mogelijkheden van systeemdenken in het onderwijs. Het gaat zowel over systeemdenken in de klas (basis- en secundair onderwijs) als op schoolniveau. Het boek geeft achtergrondinformatie, werkvormen en suggesties gericht op de praktijk van het systeemdenken. Het boek is bedoeld voor iedereen die werkzaam is in het onderwijs, voor lerarenopleidingen, schoolleiders en schoolbegeleiders.


Book
Krachtbron van een lerende organisatie
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789081498418 Year: 2010 Publisher: Rijswijk Huisacademies

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als iedere medewerker in een organisatie leert, is die organisatie dan een lerende organisatie? Leert ieder mens niet continu? Zitten managers wel op het goede spoor als ze een lerende organisatie willen neerzetten? Moet elke medewerker persé leren? Of kan de organisatie als geheel leren beter te functioneren? In dit boek neemt de auteur beslissers mee in de wereld van duurzame organisatieontwikkeling. De kernvraag "Hoe organiseren wij onze leerprocessen ten voordele van het collectief presteren?" wordt vanuit verschillende standpunten belicht en krijgt een zowel prikkelend als bevredigend antwoord. Alles draait om het inzicht dat de 'opleidingsfunctie' in een organisatie kan en moet doorgroeien tot krachtbron van integraal leren en ontwikkelen. Op die weg is de corporate university slechts een tussenstation

Listing 1 - 10 of 57 << page
of 6
>>
Sort by