Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
LITTERATURE RUSSE --- MAIAKOVSKI,VLADIMIR VLADIMIROVITCH --- 20e SIECLE
Choose an application
Choose an application
Choose an application
avant-garde --- suprematisme --- cubofuturisme --- Khardzhiev, Nikolai --- Maiakovski, Vladimir Vladimirovitch --- Gontcharova, Natalija --- Larionov, Mikhail --- Tatlin, Vladimir Yevgrafovitch --- Malevich, Kasimir --- El Lissitzky --- Punin, Nikolai --- kliun, Ivan --- Rusland
Choose an application
theater, toneel, toneelvoorstelling --- avant-garde --- filosofie --- interbellum --- dadaïsme --- surrealisme --- futurisme --- Jarry, Alfred --- Maiakovski, Vladimir Vladimirovitch --- Apollinaire, Guillaume --- Teirlinck, Herman --- de Ghelderode, Michel --- Linze, Georges --- Marinetti, Filippo Tommaso --- 20ste eeuw --- Europa
Choose an application
L’exposition 'Rouge. Art et utopie au pays des Soviets' présente un ensemble de plus de 400 œuvres conçues dans un contexte social et politique particulier. Son parcours chronologique commence en 1917 avec la révolution d’Octobre et se termine en 1953, année de la mort de Staline. Elle interroge la manière dont le projet de société communiste a engendré des formes d’art spécifiques. Des années 1920, marquées par un grand nombre de propositions d’avant-garde, aux années 1930 qui voient l’affirmation d’un dogme esthétique, le parcours aborde tous les domaines des arts visuels : peinture, sculpture, architecture, photographie, cinéma, design, arts graphiques avec des œuvres, pour la plupart jamais montrées en France. Les artistes tels que Rodtchenko, Malevitch, Klutsis … ont voulu accompagner par leurs œuvres l’édification du socialisme et contribuer à la transformation du mode de vie des masses. C’est cette histoire, ses tensions, ses élans comme ses revirements que relate l’exposition en posant la question d’une possible politisation des arts. Exposition organisée par la Réunion des musées nationaux - Grand Palais et le Centre Pompidou Musée national d’art moderne.
Art --- URSS --- Catalogues d'exposition. --- Art, Soviet --- Art russe --- Communisme --- Réalisme socialiste --- Staline, Joseph --- Malevitch, Kasimir --- Tatline, Vladimir Evgrafovitch --- Rodtchenko, Alexandre --- Politics --- communism --- socialism --- social realism --- anno 1900-1999 --- Russia --- Kunst --- Sovjet-Unie --- 1918-1945 --- Propaganda --- Politiek --- Russische revolutie --- avant-garde --- communisme --- geschiedenis --- politiek --- propaganda --- sociaal realisme --- tentoonstelling Parijs (1925) --- wereldtentoonstelling 1937 (Parijs) --- Maiakovski, Vladimir Vladimirovitch --- Malevich, Kasimir --- Meyerhold, Vsevolod --- Rodchenko, Aleksandr Mikhailovich --- Tatlin, Vladimir Yevgrafovitch --- 20ste eeuw --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Maatschappij --- Film --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur --- stijlen in beeldende kunst (sociaal realisme) --- Oorlogspropaganda --- geschiedenis. --- politiek. --- tentoonstelling Parijs (1925). --- wereldtentoonstelling 1937 (Parijs). --- sociaal realisme. --- avant-garde. --- propaganda. --- Russische revolutie. --- communisme. --- Maiakovski, Vladimir Vladimirovitch. --- Malevich, Kasimir. --- Tatlin, Vladimir Yevgrafovitch. --- Rodchenko, Aleksandr Mikhailovich. --- Meyerhold, Vsevolod. --- 20ste eeuw. --- Sovjet-Unie. --- kunst en politiek --- 20e eeuw
Choose an application
Op 18 maart 2009 werd in de lokalen van de Vrije Universiteit Brussel een symposium gehouden over ‘De historische avant-garde en het theater in het interbellum’. Aanleiding was de honderdste verjaardag van het verschijnen (in 1909) van Marinetti's Futuristisch manifest, waarin nieuwe artistieke en literaire vormen werden gepropageerd die aansloten bij de nieuwe maatschappij van het begin van de twintigste eeuw, die gekenmerkt werd door een nieuwe dynamiek en nieuwe machines. Het interbellum was een bijzonder boeiende periode voor de kunst in het algemeen en het theaterleven in het bijzonder. Het Europese theater had een nieuwe identiteit verworven, met vernieuwende regisseurs zoals Konstantin Stanislavski, Max Reinhardt en [lees meer] Jacques Copeau. En toch voerden de avant-gardisten oppositie tegen dat theater (dat door hen als burgerlijk en voorbijgestreefd werd beschouwd), met soms overrompelende en schokkende voorstellingen. Tijdens het vermelde symposium werden er diverse lezingen gehouden in het Nederlands, het Engels en het Frans, door specialisten uit binnen- en buitenland (met name: Henri Béhar, Peter Benoy, Günter Berghaus, Ronald Commers, Willem Elias, Evelien Jonckheere, Frank Peeters, Laurence Pieropan, Jaak Van Schoor en David Willinger). Alle lezingen waren van een uitstekend academisch niveau, maar toch toegankelijk voor wat doorgaans een ‘breder publiek’ wordt genoemd. In dit boek wordt de integrale tekst van de lezingen gepubliceerd, samen met een Nederlandse synopsis indien de lezing in het Frans of het Engels werd gehouden.
Avant-garde (esthétique) --- Théâtre expérimental --- Theater in art --- Dans l'art --- Art --- Théâtre --- Avant-garde (Aesthetics) --- Art, European --- Experimental theater --- Theater --- History --- avant-garde --- theatergeschiedenis --- Theatrical science --- anno 1910-1919 --- anno 1930-1939 --- anno 1940-1949 --- anno 1920-1929 --- 20th century --- Congresses --- Avant-Garde (Aesthetics) --- Dans l'art. --- theater, toneel, toneelvoorstelling. --- avant-garde. --- filosofie. --- interbellum. --- dadaïsme. --- surrealisme. --- futurisme. --- Jarry, Alfred. --- Maiakovski, Vladimir Vladimirovitch. --- Apollinaire, Guillaume. --- Teirlinck, Herman. --- de Ghelderode, Michel. --- Linze, Georges. --- Marinetti, Filippo Tommaso. --- 20ste eeuw. --- Europa.
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|