Narrow your search
Listing 1 - 10 of 22 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Haal een museum in school : de ontwikkeling van een gedachte
Author:
ISBN: 9027633347 Year: 1995 Volume: 8 Publisher: Tilburg Zwijsen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Haal een museum in school wordt beschreven hoe het werken met door kinderen zelf gemaakte musea een plek kan krijgen binnen het onderwijs. Haal een museum in school is ontleend aan en gericht op de praktijk. Maar het is tevens een pleidooi voor onderwijs waarbinnen kinderen zelfstandig kunne handelen en respect leren krijgen voor elkaar.


Book
Knip je mee? deel 1
Authors: ---
ISBN: 9789031739738 Year: 2017 Publisher: Averbode Averbode

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Knip je mee? biedt een houvast waarmee de kleuter- of zorgleerkracht op een speelse manier kan laten werken aan de knipvaardigheid.De handleiding bevat heel wat bruikbare info en tips: van het stimuleren van de fijne motoriek tot het aanleren van de juiste schaargreep.De kleuters gaan aan de slag met de 80 kopieerbare knipbladen in verschillende thema's, meteen inzetbaar in de klas.De map is opgebouwd volgens een stijgende moeilijkheidsgraad, met een waaier aan mogelijkheden tot differentiatie. De kleuters worden steeds handiger met de schaar, terwijl ze plezier beleven aan het knippen.bron: https://www.uitgeverijaverbode.be/ko_bewegingsopvoeding?article=71735


Book
Laat maar zien : didactiek voor beeldend onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789001876999 9001876994 Year: 2017 Publisher: Groningen Noordhoff Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Creativiteitsontwikkeling is dé uitdaging voor het onderwijs van deze tijd. Dit onderwijs is erop gericht kinderen vaardigheden mee te geven waarmee ze kunnen inspelen op veranderende omstandigheden. Het stelt ze in staat nieuwe oplossingen te onderzoeken en te visualiseren. Laat maar zien biedt met ‘het cirkelmodel’ en de procesgerichte didactiek zowel een theoretische basis als een concrete uitwerking voor beeldend onderwijs en creativiteitsontwikkeling.


Book
Teken je mee?
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789031716364 Year: 2017 Publisher: Averbode Uitgeverij Averbode

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Tekenen helpt de fijne motoriek te ontwikkelen en is erg goed voor de oog-handcoördinatie. Bovendien stimuleren de speelse tekenopdrachten de fantasie en de creativiteit van het kind. De handleiding bevat waardevolle tips om de vormgeving op een speelse manier te stimuleren. Ze bied ook informatie over de ontwikkeling van vormgeving, de pengreep en een goede teken- en schrijfhouding in de peuter- en kleuterfase. De map schenkt ook aandacht aan de tekenontwikkeling van uw klasgroep en uw kleuters individueel.


Book
Laat maar zien : didactiek voor beeldend onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789001876999 9001876994 Year: 2017 Publisher: Groningen Noordhoff Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Creativiteitsontwikkeling is dé uitdaging voor het onderwijs van deze tijd. Dit onderwijs is erop gericht kinderen vaardigheden mee te geven waarmee ze kunnen inspelen op veranderende omstandigheden. Het stelt ze in staat nieuwe oplossingen te onderzoeken en te visualiseren. Laat maar zien biedt met ‘het cirkelmodel’ en de procesgerichte didactiek zowel een theoretische basis als een concrete uitwerking voor beeldend onderwijs en creativiteitsontwikkeling."-- Publisher's description


Book
Moet je doen : kunst & cultuur : groep 1 - 2 : handleiding
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789006668032 9006668036 Year: 2007 Publisher: Zutphen Meulenhoff Educatief

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bouwinleiding groep 1-2 :- de woordenwinkel- het wisselfeest van Vos- de maan is rond- speurneuzen- waar ga je heen?- een huis voor TikkelSchoolbrede projecten- de metamorfose- circus


Multi
Doen Jules! Doedoos.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789055352623 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Zwijsen-Infoboek

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met Doen Jules! nemen peuters zelf het initiatief om materialen te ontdekken en ermee te experimenteren. Jules geeft uitleg en helpt hen op weg. Want als Jules zijn 'doeschort' aantrekt, weten de peuters dat ze iets leuks gaan doen. Maar eerst... Schorten aan! Doen Jules! is een doedoos voor peuters van 2,5 en 3 jaar met suggesties voor creatieve activiteiten. Daarbij speelt de klaspop Jules een essentiële rol. Jules motiveert en stimuleert de creativiteit van de peuters. Maar de peuters bepalen zelf het resultaat. Ze gaan uit van hun eigen mogelijkheden en vaardigheden. Als begeleider verruim je deze beginsituatie door zoveel mogelijk materialen en suggesties aan te reiken, zoals beschreven op de doekaarten. Uit de doedoos zoekt de begeleider een doekaart op maat van de peuter(groep) Doen Jules! biedt twee soorten activiteiten: > doekaarten 'exploreren en experimenteren' > doekaarten 'procesgericht werken'. De doekaarten 'exploreren en experimenteren' laten de peuters kennismaken met verschillende technieken en materialen. De kinderen nemen zelf het initiatief en gaan in hun eigen tempo op ontdekking. Op de doekaarten staan tips om hen daarbij te begeleiden. Jules moedigt de peuters aan en versterkt zo hun bekwaamheidsgevoel. De doekaarten exploreren en experimenteren zullen vooral de onderzoekende peuter aanspreken. Peuters die al wat verder staan in hun motorische ontwikkeling en creatieve vaardigheden, vinden hun gading in de doekaarten procesgericht werken. Tijdens procesgerichte activiteiten gaan de kinderen planmatig te werk. Hier begeleidt Jules de peuters stap voor stap. Het proces is belangrijker dan het product. Boven de knutselhoek hangt het schortje van Jules. Wanneer Jules zijn schort aantrekt, weten de peuters dat er een creatieve activiteit volgt. Jules vertelt de kinderen wat ze gaan doen en welke materialen ze kunnen gebruiken. Hij verwoordt ook alle stappen. Dat is erg belangrijk. Door te horen wat er gebeurt, richten de peuters hun aandacht op de handelingen en nemen ze die beter in zich op. Zo ontwikkelen ze de vaardigheid om te plannen vooraleer te reageren, gericht te blijven op een activiteit en hun energie af te stemmen op de taak.


Book
Spiegeltje, spiegeltje... : een werkboek voor de kinderopvang over identiteit en respect
Authors: --- --- ---
ISBN: 9066653612 9789066653610 Year: 2001 Publisher: Utrecht SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Werkboek voor intercultureel werken in de kinderopvang en het basisonderwijs.Jannetta van der ZeeEen werkboek over intercultureel werken in de kinderopvang en het basisonderwijs. De kern bestaat uit activiteiten voor peuters en kleuters. De activiteiten hebben als uitgangspunt: kinderen helpen om zich bewust te worden van zichzelf, zich goed te voelen bij wie ze zijn en respect op te brengen voor wie 'anders' is. Anders is: met een ander uiterlijk of gewoontes of levend in een andere gezinssituatie dan de 'traditionele'. De activiteiten zijn onderverdeeld in de rubrieken/thema's: het eigen lichaam, voeding, muziek, boeken/prenten, poppen en kunst. De activiteiten worden uitgebreid beschreven en er wordt aangegeven hoe de kinderleid(st)er of leerkracht de groep kinderen kan begeleiden. De auteurs - respectievelijk leidster in een kinderdagverblijf/trainer in een vormingscentrum en wetenschappelijk medewerker aan de Universiteit van Gent - laten de beschrijving van de activiteiten vooraf gaan door een aantal hoofdstukken met hun visie en uitgangspunten ten aanzien van 'opvoeden in diversiteit'. Elk van die hoofdstukken eindigt met discussiepunten waarmee teams hun eigen vooroordelen kunnen opsporen en de activiteiten kunnen voorbereiden. Het boek is uitgevoerd met een spiraal in de rug.© NBD BiblionSpiegeltje, spiegeltje aan de wand 'Mag ik er zijn, zoals ik ben?' is een vraag waar jonge kinderen erg mee bezig zijn. De voorschoolse leeftijd is immers dé leeftijd bij uitstek waarin de identiteit gevormd wordt. Het is echter ook de leeftijd waarin de eerste vooroordelen opduiken.Dit werkboek biedt concrete suggesties om peuters en kleuters te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun identiteit en bij het leren respectvol om te gaan met anderen. Daarbij gaat het om een reeks praktische en eenvoudige activiteiten, die zijn uitgetest in diverse kindercentra, zowel kinderdagverblijven als buitenschoolse opvang. De in Spiegeltje, spiegeltje beschreven activiteiten worden theoretisch onderbouwd en in samenhang gebracht binnen een heldere visie over opvoeden in diversiteit. De afronding van de activiteiten met oefeningen en besprekingen maakt deze uitgave tot een handzaam werkboek voor teambegeleidingen en opleidingen. Bron: https://www.epo.be/nl/boeken/9789066653610/spiegeltje-spiegeltje


Book
Rekenen met... meetkundige vormen : rekenen met méér motivatie voor kinderen van 6 - 10 jaar
Authors: ---
ISBN: 9076233810 9789076233819 9781097991556 9789076233826 Year: 2005 Publisher: Zuidhorn Waasmunster Schoolsupport Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Traditiegetrouw behandelen leerkrachten rekenen uitvoerig en blijft er niet veel tijd over voor het ontwikkelen van het ruimtelijk inzicht bij kinderen. Ook rekenmethoden bieden weliswaar meetkundige thema´s aan, maar reduceren de noodzakelijke oefening vaak tot een minimum.De aanleiding voor Rekenen met meetkundige vormen was dan ook:· het stimuleren van de belangstelling voor meetkunde· het bieden van extra oefening als het gaat om vlakken, figuren en patronen.


Book
Winter expressie
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9059322657 Year: 2008 Volume: *8 Publisher: Sint-Niklaas Zuidhorn Abimo Schoolsupport

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boekje vind je een reeks prettige knutselideeën, versjes, liedjes en bewegingsactiviteiten. Het accent ligt op muzische vorming en kunstzinnige oriëntatie maar ook Nederlands, wiskunde, wereldoriëntatie, media ... ontbreken niet. Bij elke activiteit geven pictogrammen aan welke vakken er aan bod komen. Deze activiteiten sluiten nauw aan bij ontwikkelingsdoelen en eindtermen.

Keywords

477 --- knutselen --- winter --- seizoenen --- liedjes --- bewegingsopvoeding --- dramatische expressie --- didactiek --- Winter --- Liedjes --- Drama --- Bewegingsopvoeding --- beeldopvoeding --- Seizoenen --- Muzische expressie basisonderwijs --- Muzische opvoeding en expressie --- Muzische vorming basisonderwijs --- Winter onderwijs --- didactiek basisonderwijs - muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- muzische vorming --- Didactics of the arts --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- Didactics of primary education --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- Winter ; basisonderwijs --- Winter ; kleuteronderwijs --- 477 ) Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- groenten --- sporen --- valentijn --- voederplankjes --- Winter : creatieve ideeën --- Winter : kleuteronderwijs --- Expressievakken ; basisonderwijs --- 471.45 --- Muzische vorming en Beeldende opvoeding --- Knutselen met méér dan één materiaal --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Muzische vorming --- licht --- post --- sneeuwmannen --- Handboek/cursus --- Muzische Opvoeding --- 624.9 --- Expressie --- Handvaardigheid --- Muzische expressie ; basisonderwijs --- Muzische vorming ; basisonderwijs --- Winter ; onderwijs --- Basisonderwijs --- Didactiek. --- Kleuteronderwijs. --- Basisonderwijs. --- Didactics of Kindergarten --- beeldende expressie --- creatieve expressie

Listing 1 - 10 of 22 << page
of 3
>>
Sort by