Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Devotional objects --- Objets de dévotion --- Catholic Church --- Exhibitions --- Eglise catholique --- Expositions
Choose an application
Reliquaries, Medieval --- Devotional objects --- Saints --- Reliquaires médiévaux --- Objets de dévotion --- Saints --- Catholic Church --- Cult --- Eglise catholique --- Culte
Choose an application
Les conservateurs des Antiquités et Objets d’art sont chargés de recenser, d’étudier et de protéger, au titre des Monuments historiques, le patrimoine mobilier français conservé in situ (églises, chapelles, temples, mairies, châteaux…). Une fois par an, des journées d’étude rassemblent les conservateurs sur une thématique. Cette année, le thème choisi a permis de réfléchir au devenir des objets de dévotion populaire qui sont, à ce jour encore, peu pris en compte car souvent éloignés des courants de l’histoire de l’art. La plupart de ces objets sont souvent spécifiques à une pratique religieuse locale (objets de procession, objets de confrérie…) et, du fait de la baisse de la pratique, tombés en désuétude. Quatre chapitres permettent d’aborder plusieurs aspects de la thématique. D’abord, il s’agit d’inscrire ces objets dans l’Histoire, du Moyen Âge à nos jours, en interrogeant la position de l’Église catholique à travers les âges. En effet, parfois méfiante face aux pratiques populaires, par crainte de l’idolâtrie, ou au contraire incitant les fidèles aux processions ranimant la ferveur collective, l’Église a régulièrement modifié son point de vue. Pourtant, dès les premiers siècles, de nombreux objets jalonnent ces échanges avec l’au-delà, les ex-voto témoignant de la démarche spirituelle des chrétiens suppliant un saint de les guérir. Ensuite, les pratiques et rites locaux sont abordés et illustrés d’exemples nationaux. Des ethnologues portent également leur regard spécifique sur les pratiques populaires, complétant parfois celui des historiens de l’art. Suit un volet évoquant la fragilité intrinsèque de ces objets. Fabriqués en matériaux fragiles et composites (cire, papier…) par le peuple ou dans quelques congrégations religieuses, ils n’ont jamais intéressé les historiens de l’art ou les conservateurs, et ils sont longtemps restés non inventoriés. La question des techniques de fabrication est donc centrale et, avec elle, les difficultés de conservation, voire de restauration, de ces objets. C’est pourquoi des exemples de restauration complexes sont présentés dans l’ouvrage. Enfin, la réflexion porte sur les critères de protection de ces objets, dont le danger de disparition s’accélère au fur et à mesure de la désertification des édifices religieux. Que doit faire le conservateur ? Laisser périr une oeuvre fragile, de surcroît sans valeur marchande ? Comment sélectionner les oeuvres qui méritent de durer, d’être transmises aux générations futures en témoignage des pratiques religieuses populaires ? Le cahier départemental est consacré au département d’accueil des Journées d’études, la Lozère, à travers un parcours reliant Mende et sa cathédrale, les gorges du Tarn et ses édifices troglodytiques, puis l’ouest du département pour découvrir la chapelle médiévale Saint-Frézal, le couvent des Ursulines du Malzieu-Ville, les objets des Pénitents blancs de Saint-Chély-d’Apcher et le château de Saint-Alban-sur-Limagnole.
Devotional objects --- Christian art and symbolism --- Objets de dévotion --- Art et symbolisme chrétiens --- History --- Histoire --- Objets de dévotion --- Art et symbolisme chrétiens --- History. --- Devotional objects - France - History - Congresses --- Christian art and symbolism - France - History - Congresses
Choose an application
Art, Byzantine. --- Art, Early Christian. --- Devotional objects --- Christian art and symbolism --- Art byzantin --- Art paléochrétien --- Objets de dévotion --- Art et symbolisme chrétiens --- Orthodox Eastern Church. --- Eglise orthodoxe --- Art paléochrétien --- Objets de dévotion --- Art et symbolisme chrétiens --- Art, Byzantine --- Art, Early Christian --- Religious articles --- Sacramentals --- Liturgical objects --- Early Christian art --- Byzantine art --- Art, Medieval --- Orthodox Eastern Church
Choose an application
The Arma Christi, the cluster of objects associated with Christ’s Passion, was one of the most familiar iconographic devices of European medieval and early modern culture. From the weapons used to torment and sacrifice the body of Christ sprang a reliquary tradition that produced active and contemplative devotional practices, complex literary narratives, intense lyric poems, striking visual images, and innovative architectural ornament. This collection displays the fascinating range of intellectual possibilities generated by representations of these medieval ‘objects,’ and through the interdisciplinary collaboration of its contributors produces a fresh view of the multiple intersections of the spiritual and the material in the Middle Ages and Renaissance. It also includes a new and authoritative critical edition of the Middle English Arma Christi poem known as ‘O Vernicle’ that takes account of all twenty surviving manuscripts. The book opens with a substantial introduction that surveys previous scholarship and situates the Arma in their historical and aesthetic contexts. The ten essays that follow explore representative examples of the instruments of the Passion across a broad swath of history, from some of their earliest formulations in late antiquity to their reformulations in early modern Europe. Together, they offer the first large-scale attempt to understand the arma Christi as a unique cultural phenomenon of its own, one that resonated across centuries in multiple languages, genres, and media. The collection directs particular attention to this array of implements as an example of the potency afforded material objects in medieval and early modern culture, from the glittering nails of the Old English poem Elene to the coins of the Middle English poem ‘Sir Penny,’ from garments and dice on Irish tomb sculptures to lanterns and ladders in Hieronymus Bosch’s panel painting of St. Christopher, and from the altar of the Sistine Chapel to the printed prayer books of the Reformation.
Arma Christi --- Devotional objects --- Instruments de la Passion --- Objets de dévotion --- Catholic Church. --- Eglise catholique --- Jesus Christ --- Passion --- Art. --- Christian art and symbolism --- Christianity and the arts --- Material culture --- History --- Relics --- Art --- Objets de dévotion --- Arma Christi. --- Thematology --- Iconography --- Christian special devotions --- Christian art and symbolism - Medieval, 500-1500 --- Material culture - History --- Jesus Christ - Relics - Art
Choose an application
Christian church history --- Christian special devotions --- Devotional objects --- 248.159 --- 248.159 Devoties:--algemeen --- Devoties:--algemeen --- Religious articles --- Sacramentals --- Liturgical objects --- Christianity. --- Worship --- Spiritual life --- Objets de dévotion --- Cultes --- Vie spirituelle --- Catholic Church. --- History. --- Christianity --- History of doctrines --- Eglise catholique --- Histoire --- Christianisme --- Histoire des doctrines --- Catholic Church --- History --- C1 --- devotie --- Kerken en religie
Choose an application
Devotional objects --- Altar-cloths --- Illumination of books and manuscripts, French --- Relief (Sculpture), Medieval --- Christian art and symbolism --- Objets de dévotion --- Parements d'autel --- Enluminure française --- Relief (Sculpture) médiéval --- Art et symbolisme chrétiens --- Exhibitions --- Expositions --- Objets de dévotion --- Enluminure française --- Relief (Sculpture) médiéval --- Art et symbolisme chrétiens --- Exhibitions. --- Musée paul dupuy (toulouse) --- Parements d'autels --- Catalogues --- France --- Toulouse (haute-garonne) --- 14e siècle --- Catalogues d'exposition
Choose an application
Dans cette étude pionnière sur l'art dans les couvents féminins, Jeffrey F. Hamburger étudie la fonction des images et de leur fabrication dans la spiritualité les religieuses à la fin du Moyen Age. Fondée sur un groupe extraordinaire et jusqu'ici inconnu de dessins dévotionnels réalisés par une religieuse bénédictine pour ses compagnes cloîtrées, son étude dégage avec une précision sans précédent les traits caractéristiques de la culture visuelle des communautés féminines. Les dessins découverts par Hamburger et le genre auquel ils appartiennent n'ont jamais retenu sérieusement l'attention des historiens de l'art ils constituent pourtant les icônes de la vocation religieuse féminine dans toute sa complexité. Situant ces dessins et les images qui leur sont liées - enluminures, gravures, tapisseries, objets d'orfèvrerie - dans le contexte de la vie et de la réforme religieuses en Allemagne à la fin du Moyen Age, le livre de Jeffrey F. Hamburger reconstruitt les traditions artistiques, littéraires et instututionnelles qui donnaient sa forme à la vie des femmes cloîtrées.En éclairant les schémas et les protocoles de regard qui gouvernaient la vie dévotionnelle et liturgique des religieuses Jeffrey E Hamburger établit de façon convaincante l'importance considérable qu'avait l'acte de voir dans la pratique dévotionnelle. Il met ainsi en question les affirmations traditionnelles selon lesquelles le texte était plus important que l'image dans la piété monastique. Son analyse de la culture visuelle du couvent apporte une contribution fondamentale à l'histoire de l'art médiéval et, d'une façon plus large, à l'histoire de la vie monastique et de la spiritualité médiévales tardives.
Devotional objects --- Christian art and symbolism --- Nuns as artists --- Objets de dévotion --- Art et symbolisme chrétiens --- Religieuses artistes --- Catholic Church --- Eglise catholique --- Benediktinerinnen-Abtei St. Walburg (Eichstätt, Germany) --- Objets de dévotion --- Art et symbolisme chrétiens --- Benediktinerinnen-Abtei St. Walburg (Eichstätt, Germany) --- Benediktinerinnenabtei St. Walburg (Eichstätt, Germany) --- 246 --- 726.71 --- 726.71 Christelijke kloosters en abdijen --- Christelijke kloosters en abdijen --- 246 Art et symbolisme chretiens --- 246 Christelijke kunst en symbolisme --- Art et symbolisme chretiens --- Christelijke kunst en symbolisme --- Devotional objects - Germany - Eichstätt --- Devotional objects - Catholic Church --- Christian art and symbolism - Germany - Eichstätt - Medieval, 500-1500 --- Nuns as artists - Germany - Eichstätt
Choose an application
Objets de dévotion --- Eglise catholique --- Dictionnaires français --- Devotional objects - Europe - Dictionaries - French --- Devotional objects - Catholic Church - Dictionaries - French --- Christian art and symbolism - Europe - Dictionaries - French --- Objets de dévotion --- Devotional objects --- Catholic Church --- Dictionaries --- French --- Christian art and symbolism --- 248 <03> --- 248.158 --- 248.158 Gebruik van vrome voorwerpen: wijwater; rozenkrans --- Gebruik van vrome voorwerpen: wijwater; rozenkrans --- Religious articles --- Sacramentals --- Liturgical objects --- Art, Christian --- Art, Ecclesiastical --- Arts in the church --- Christian symbolism --- Ecclesiastical art --- Symbolism and Christian art --- Religious art --- Symbolism --- Symbolism in art --- Church decoration and ornament --- Spiritualite. Ascese. Mystique. Theologie ascetique et mystique. Devotion--Naslagwerken. Referentiewerken --- Christian spirituality --- Iconography
Choose an application
Madonnas and Miracles' exposes a hidden world of religious devotion in the Italian Renaissance home. Challenging the idea of the Renaissance as an age of increasing worldliness, it shows how religion remained a powerful force that coloured every aspect of daily life. Across the length and breadth of Italy, houses were filled with decorative objects and works of art with spiritual significance, designed to aid members of the family in their devotional lives. A wide range of religious activities, from routine prayers to extraordinary experiences such as miracles and exorcisms, took place within the home, where they were adapted to key moments in the life-cycle, including birth, marriage, sickness and death. 0This illustrated publication explores a variety of devotional objects and images, from luxury items to everyday household goods. Bringing together jewellery and ceramics, manuscripts and printed books, sculpture and paintings, the book offers a vivid encounter with Renaissance spirituality and domesticity. The result is a new vision of a period in which the material world was charged with sacred power. 0Exhibition: Fitzwilliam Museum, Cambridge, UK (Spring 2017).
248.159.4 <45> --- 248.159.4 <45> Mariale devotie. Verering van O. L. Vrouw. Mariamaand--Italië --- Mariale devotie. Verering van O. L. Vrouw. Mariamaand--Italië --- 249 --- 392.3 <45> --- 392.3 <45> Familieleven. Familiesystemen. Gezinsleven. Matriarchaat. Patriarchaat. Kinship--Italië --- Familieleven. Familiesystemen. Gezinsleven. Matriarchaat. Patriarchaat. Kinship--Italië --- 249 Familiale spiritualiteit --- 249 Spiritualite familiale --- Familiale spiritualiteit --- Spiritualite familiale --- Exhibitions --- devotional images [religious works] --- Renaissance --- iconography --- rituals [events] --- home [concept] --- devotional objects --- Applied arts. Arts and crafts --- anno 1400-1499 --- anno 1500-1599 --- Italy --- Christian art and symbolism --- Devotional objects --- Home --- Miracles in art --- Art chrétien --- Objets de dévotion --- Foyer --- Miracles dans l'art --- Religious aspects --- Christianity --- Aspect religieux --- Christianisme --- Mary, --- Marie, --- Italie --- Religious life and customs --- Vie religieuse --- Christian special devotions --- Christelijke kunst
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|