Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Onderzoeken tonen aan dat de maatschappij slechts over een beperkte kennis beschikt wat kenmerken en gevolgen van stotteren betreft. Deze bachelorproef tracht deze hindernis door het creëren van een ervaringsparcours stotteren te doorbreken. Dergelijk parcours vertrekt vanuit de overtuiging de medemens beter te begrijpen door zoveel mogelijk belemmeringen, die deze persoon ervaart, zelf te beleven. Het AutismeBelevingsCircuit en Ervaringsparcours Taalontwikkelingsstoornis dienden als basis voor de ontwikkeling. Ook suggesties van stottertherapeuten en personen die stotteren werden bevraagd en verwerkt in opgestelde proeven. Binnen de opdrachten werd gefocust op stottergerelateerde aspecten zoals tijdsdruk, controleverlies, vermijdingsgedrag? Tot slot werd het effect getest bij vloeiende sprekers. Dankzij observaties en feedback werden de opdrachten verder op punt gesteld zodat deze een pilootversie vormden voor een werkelijk ervaringsparcours. De proefpersonen gaven aan na het beleven van de opdrachten meer inzicht verworven te hebben. Op deze manier wordt getracht de levenskwaliteit van personen die stotteren te optimaliseren
Stotteren --- Beleving --- Omgeving (entourage) --- Logopedie
Choose an application
Assessmentinstrumenten worden ingezet om een accuraat beeld te verkrijgen van een bepaalde plaats, persoon, en/of studie. Ondanks de veelvoud aan assessmentinstrumenten van de omgeving, blijkt er toch een tekort aan een holistisch instrument dat kan ingezet worden binnen de geestelijke gezondheidszorg. Vanuit een systematisch onderzoek worden twee instrumenten aangeboden. De Residential Environment Impact Scale is een uitgebreid assessmentinstrument en brengt de dynamische relatie tussen een persoon en zijn of haar omgeving in kaart. Dit gebeurt aan de hand van observaties van de woonst en activiteiten, met daarnast interviews van de cliënt en de sociale omgeving.Het MOHOST is daarentegen snel en eenvoudig in gebruik en brengt de omgecing in kaart als één van zes onderdelen die het participatievermogen van de cliënt beschrijven.Beide assessmentinstrumenten werden ontwikkeld op basis van het Model of Human Occupation en kunnen ingezet worden in meerdere settings. Verder onderzoek, voornamelijk naar inzetbaarheid in Vlaanderen, is aangewezen.
Assessment --- Omgeving (entourage) --- Geestelijke gezondheidszorg --- Ergotherapie
Choose an application
Er worden vaak farmacologische interventies gebruikt om Behavioural and Psychological Symptoms of Dementia (BPSD) te verhelpen. Deze kunnen bijwerkingen weroorzaken bij de oudere persoon, daarom wordenniet-farmacologische interventies aangemoedigd. Verder geeft de literatuurstudie aan dat het gehoor bij ouderen getest moet worden, omdat de hoorfunctie bijdraagt aan de kwalitiet van leven.In dit onderzoek wordt het gebruik van een opgesteld protocol geanalyseerd, net als het gebruik van individuele soundscape. De participant werd toegewezen door het woonzorgcentrum. Er kan niet worden uitgeslotendat het gehoor of de fase van dementie de testgegevens van het protocol beïnvloeden. Tijdens beide try-outs, waar dezelfde geluiden gebruikt werdener verscheidene beïnvloedende factoren opgemerkt.Uit de resultaten kan niet voldoende worden afgeleid of de soundscape een effect had op de participant. Verder onderzoek om dit te bevestigen.
Omgeving (entourage) --- Interventie --- Agitatie --- Geluid --- Ergotherapie
Choose an application
Willen we als maatschappij de kost van burn-out écht verminderen, dan is een globale aanpak noodzakelijk. Burn-out is immers veel meer dan een economisch verhaal, het gaat om een enorme kost aan inspanningen, emoties en relaties. Burn-out is een samenspel van meerdere factoren gedurende een lange periode. Burn-out treft nooit één enkele medewerker, maar heeft altijd een impact op het team, de leidinggevenden en de ganse organisatie. Inzetten op preventie vooraf én re-integratie achteraf is een verantwoordelijkheid van alle partijen. Bron: https://www.werkbaarwerk.be/sites/default/files/documenten/ehbbo_zakboekje._voor_medewerkers_teams_leidinggevenden_organisaties_geconfronteerd_met_burn-out_0.pdf
Personeelsbeleid 658.3 --- arbeidsmarkt 331.526 --- Burn-out --- Hulpverlening --- Teams --- Zelfanalyse --- Leidinggeven --- Management --- Omgeving --- Samenwerken --- Maatschappij --- Arbeidsrehabilitatie --- Organisatiecultuur --- Team --- Leiderschap --- Omgeving (geografie) --- Samenwerking --- Omgeving (entourage)
Choose an application
Al te lang al zit onze zorg gevangen binnen de muren van instellingen. Toch zijn er andere mogelijkheden. In zijn boek Hoop verlenen hield psycholoog Peter Dierinck al een pleidooi voor de vermaatschappelijking van onze zorg. Met dit boek voegt hij nog meer de daad bij het woord. Handboek Kwartiermaken is onmisbare literatuur voor alwie professioneel of als mantelwerker bekommerd is om de toekomst van onze psychiatrie of zorg in het algemeen. Kwartiermaken staat voor het werken aan een gastvrije samenleving voor mensen met een psychiatrische achtergrond en anderen die met sociale uitsluiting te maken hebben, bijvoorbeeld mensen met een verstandelijke beperking. Over Hoop verlenen: ?Een bezield pleidooi, geschreven door een auteur met een gedegen kennis van het relevante wetenschappelijk onderzoek en met een brede filosofische en historische achtergrond.(https://witsand.be/product/handboek-kwartiermaken/)
Geestelijke gezondheidszorg --- Psychosociale hulpverlening --- Hulpverlening --- Methodiek --- Ontmoetingen --- Omgeving --- Inclusie --- Uitsluiting --- Draagvlak --- Samenleving --- Rehabilitatie --- Ontmoeting --- Omgeving (geografie) --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Omgeving (entourage)
Choose an application
Het groepsklimaat in de verstandelijk gehandicaptenzorg is een belangrijke factor voor het welzijn en de ontwikkeling van individuele cliënten. Begeleiders hebben daarom de opgave om een positief en gunstig groepsklimaat te creëren. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want dat kan behoorlijk ingewikkeld zijn. In dit boek wordt voor het eerst beschreven hoe begeleiders in (L)VG/LVB-(woon)groepen hier methodisch aan kunnen werken. Tot nu toe moesten begeleiders zelf de vertaalslag maken van algemene kennis over groepsdynamiek naar specifiek de verstandelijk gehandicaptenzorg. De auteur maakt nu deze vertaalslag nadat ze deze kennis eerst in de praktijk heeft onderzocht. Het boek is dan ook sterk praktijkgericht: er staan veel voorbeelden in en een groot aantal interventies waarmee begeleiders meteen aan de slag kunnen.Groepsdynamiek in de verstandelijk gehandicaptenzorg is geschreven voor mbo- en hbo-groepsbegeleiders en studenten in opleiding, maar is ook bruikbaar voor gedragsdeskundigen die een begeleidersteam ondersteunen. Het boek richt zich inhoudelijk met name op woongroepen voor mensen met een lichte of matige verstandelijke beperking, waarbij veel inzichten ook bruikbaar zijn voor dagbestedingsgroepen.(https://www.swpbook.com/boeken/22/verstandelijke-beperking-gehandicaptenzorg/2155/groepsdynamiek-in-de-verstandelijk-gehandicaptenzorg)
Primary groups --- personen met een mentale beperking --- groepsdynamica --- methoden van het sociaal werk --- groepen --- verstandelijk gehandicapten --- 362.31 --- Groepsdynamiek --- groepstherapie --- Mentaal gehandicapten : hulpverlening --- Maatschappelijk werk --- 376.4 --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Methodische hulpverlening --- Groepsvorming --- Groepsbegeleiding --- Interactie --- Woonomgeving --- Teamontwikkeling --- Communicatie --- Omgeving --- Woonzorgcentra --- Kwaliteitszorg --- Feedback --- Theorie --- Praktijk --- Praktijkonderzoek --- PXL-Social Work 2020 --- maatschappelijke zorg --- verstandelijke beperkingen --- leefgroepen --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Omgeving (geografie) --- Woonzorgcentrum --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Verpleegkunde --- Verplegingswetenschap --- Omgeving (entourage)
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|