Narrow your search
Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Pédagogie différenciée : des intentions à l'action
Author:
ISBN: 271011254X 9782710112549 Year: 1997 Volume: *9 Publisher: Paris : Editions sociales françaises (ESF),


Book
UDL : universal design for learning in de praktijk : lessen ontwerpen voor iedereen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789463370202 Year: 2016 Publisher: Kalmthout Pelckmans Pro

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Universal Design for Learning is de beste manier om efficiënt aan alle leerlingen les te geven. Maar hoe begin je met UDL? Je hebt het als leerkracht immers al druk genoeg. De antwoorden vind je in dit verhelderendeboek van de hand van Loui Lord Nelson, een ervaren leerkracht en gewezen UDL-coördinator. Leerkrachten uit het basis- en secundair onderwijs leren hoe ze de drie kernprincipes van UDL - Betrokkenheid, Representatie en Actie & Expressie - kunnen aanwenden om informatie op verschillende manieren aan te bieden. Zo komen ze met praktische tips, voorbeeldopdrachten, ideeën voor klasactiviteiten en gedetailleerde richtlijnen voor lesplanning, tegemoet aan de leernoden van de meest diverse leerlingen. Jongeren scherpen dankzij UDL hun executieve functievaardigheden aan, zoals het stellen van doelen en het ontwikkelen van strategieën. Ze verwerven meer inzicht, verwerken informatie beter en blijven betrokken bij de les. UDL leert leerlingen doeltreffender communiceren en vaardiger worden op het vlak van zelfregulatie en zelfbeoordeling. Ze leren ook doorzetten en zelfstandiger werken. Via flexibele taken en toetsen op maat tonen leerlingen wat ze kennen en kunnen.


Book
Comment pratiquer la pédagogie différenciée avec de jeunes adolescents ? : la réussite scolaire pour tous
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9782804106270 2804106276 Year: 2009 Volume: *3 Publisher: Bruxelles De Boeck Université


Book
Persoonlijkheid en (de)motivatie van kinderen en jongeren : theorie, praktijk en onderzoek van Process Communication Model
Authors: --- ---
ISBN: 9789038225555 Year: 2015 Publisher: Gent : Academia Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Herken je dit op school of thuis?- Leerlingen lijken niet geïnteresseerd of zetten na 15 minuten de klas op stelten?- De leerling die het zo goed deed bij jou, klapt dicht bij een collega of omgekeerd?- Je batterijen raken helemaal opgeladen door bepaalde leerlingen of collega's, terwijl andere leerlingen/collega's ervoor zorgen ervoor dat je prikkelbaar, boos of beschuldigend, nors rond loopt?- Wat je ook doet, je hebt de indruk dat je je kinderen niet kunt bereiken.- Je maakt je zorgen over de tomeloze speelsheid, passiviteit, teruggetrokkenheid of agressiviteit van de jongeren waarmee je omgaat en je weet niet hoe ze te motiveren.Process Communication Model (PCM), ontwikkeld door Kahler, verklaart waarom bepaald gedrag van leerlingen je motiveert of ergert. PCM biedt je een kader om te differentiëren (en te zorgen dat meer leerlingen 'goesting' krijgen om te leren) en handvatten om met alle soorten leerlingen (en collega's) om te gaan. PCM leert je ook stilstaan bij je eigen psychologische behoeftes. Het helpt je inzien dat er soorten leerlingen zijn en dat je communicatie ertoe doet. PCM schept zo een verfrissende kijk op de interactie op school.Het boek bundelt de onderzoeken, praktijken en ervaringen van o.m. Frédéric Billiard, Marieke Coussens, Griet De Baecke, Leen De Bie, Brigitte De Craene, Lien Defreyne, Lotte Demeyer, Karen De Maesschalck, Anne Dumont, Roos Gasthuys, Mieke Meirsschaut, Frank Monsecour, Luc Lemarcq, Jacques Leloup, Filip Lietar, Patricia Pausenberger, Magda Praet, Evy Raes, Katrien Strubbe, Peggy thienpont, Martin Valcke, Hilde Van Houte, Lieva Van Langenhove, Christel Van Vreckem en Hildegarde Verwulgen. Alles werd samengebracht door Dr. Edwin Hantson (directeur van het Onderwijscentrum Gent), Dr. Claire Van de Velde (adviseur van de vice-rector aan UGent) en Dr. Annemie Desoete (hoogleraar UGent en Arteveldehogeschool). Process Communication Model (PCM), ontwikkeld door Kahler, verklaart waarom bepaald gedrag van leerlingen je motiveert of ergert. PCM biedt je een kader om te differentiëren (en te zorgen dat meer leerlingen 'goesting' krijgen om te leren) en handvatten om met alle soorten leerlingen (en collega's) om te gaan. PCM leert je ook stilstaan bij je eigen psychologische behoeftes. Het helpt je inzien dat er soorten leerlingen zijn en dat je communicatie ertoe doet. PCM schept zo een verfrissende kijk op de interactie op school.


Book
Pratique de l'intervention individualisée : tout au long de la vie
Authors: --- --- ---
ISSN: 07799179 ISBN: 9782804176129 2804176126 Year: 2014 Volume: *4 Publisher: Louvain-la-Neuve De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Partant de l'expérience de praticiens dans le domaine du handicap mental et des inadaptations, les auteurs s'appuient sur les travaux les plus récents en psychologie de l'apprentissage et en analyse appliquée du comportement pour aborder en détail la méthodologie de l'individualisation. Un outil de formation pour les divers intervenants. ©Electre 2014

Listing 1 - 5 of 5
Sort by